LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paroxetine. Aanbeveling?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
DaisyS
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2008 19:45

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door DaisyS »

Hoi Mirriam,

Ook ik heb al 10 jaar te kampen met hyperventilatie en agorafobie. Na verschillende soorten medicaties ben ik er nog steeds niet vanaf geraakt. Sinds enkele jaren neem ik aprazolam, vanaf vandaag aangevuld met paroxetine 20mg. Of het gaat helpen... zal afwachten zijn.
Recentelijk ben ik ook begonnen met een cd-sessie waarvoor ik je graag verwijs naar http://www.agorafobie.be/
De therapie bestaat uit 15 cd's aangevuld met 1 relax cd en enkele bijkomende fiches per cd. Momenteel ben ik bezig met cd 6. Of het mij effectief zal helpen weet ik nog niet, maar ik heb er wel al verschillende dingen van opgenomen en geleerd. Indien je wenst zal ik je zeker van het verdere verloop op de hoogte houden.
In jou reacties lees ik echter dat ook jij met een therapie bezig bent. Graag had ik van jou vernomen wat die therapie inhoud en ook of er al enig resultaat aan verbonden is.

Groetjes,

Daisy

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Mirriam »

Hoi Daisy!

Ja ik heb al diverse therapien gehad maar sinds vorig jaar februari ben ik met cognitieve gedragstherapie bezig. Dit werkt wel, wel heel erg zwaar omdat ik al moeite had om daar naar toe te komen. Maar ik doe nu al weer veel meer!
Verder ben ik dan een maand bezig met Citalopram wat voor mij heel goed werkt. Ik pieker minder over dingen die ik wil doen en de angst die ik heb durf ik door heen te gaan.

De site waar je naar verwees ken ik. Ik heb ook een soortgelijk iets gedaan. Het werkt wel. Want je leert bewust naar je lichaam te luisteren. Ik was sowieso al gefixeerd bezig op wat ik allemaal voelde en daar kreeg ik paniekgevoel van.

Ja laat me maar weten hoe het je verder af gaat, nu met de medicijnen. Heb jij ook therapie? Wat doe jij verder om de agorafobie een halt toe te roepen? Tis gewoon een rot iets en beheerst je hele leven.

Groetjes Miriam

DaisyS
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2008 19:45

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door DaisyS »

hallo Miriam,

Ik ben nu 2 dagen bezig met die paroxetine. Echt slecht voel ik me tot hiertoe niet maar heb wel last van duizelingen, sufheid, geen kracht en alles gaat precies in een vertraagd tempo, ook af en toe beetje misselijk maar tot hiertoe valt het mee. Ik neem nu 10 mg per dag maar zou moeten vermeerderen tot 20 mg en ben bang dat de bijwerkingen dan veel heviger zullen worden.
Verder neem ik ook nog eens 3 X 0,25 mg aprazolam per dag maar die zou ik eens de paroxetine begint te werken moeten afbouwen.
Echte therapie heb ik nog niet gevolgd. Ik heb gewoon met mijn angsten leren leven en de ene keer lukt dat al beter dan de andere. Maar sinds enkele weken was het weer verergert daarom dat de dokter die paroxetine heeft voorgeschreven. Ik heb die vroeger ook al eens genomen en toen voelde ik mij wel veel beter dan nu. Ergens alleen naartoe gaan is voor mij een echte ramp. Ik ben dus heel afhankelijk van mijn man. En dan lukken sommige dingen me nog niet. hopelijk heb ik binnen korte tijd resultaat en voel ik me dan terug beter zodat ik eens wat meer kan buiten komen. Ik heb vooral veel last in de wagen, als ik moet eten met andere personen erbij en ook wel in de supermarkt als het er druk is. Hoe gaat het intussen met jou? Neem jij dan geen paroxetine niet meer?

Groetjes Daisy

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Mirriam »

Hoi Daisy!

Ik zat nog op 10 mg Paroxetine. Omdat opbouw naar 20 mg mij niet lukte, omdat ik nogal heftig reageer op medicijnen en mijn leven sociaal hard achteruit ging, stelde mijn psycholoog voor om over te stappen op andere medicatie. Parox heb ik dan ook 9 jaar geslikt.
Eind oktober ben ik savonds 5 mg parox gaan slikken en sochtends 5 mg Citalopram. Dit heb ik een week gedaan. Toen ben ik volledig overgestapt op 10 mg Citalopram, dus geen paroxetine meer. Dit heb ik 2 weken geslikt en toen ben ik overgegaan op 15 mg. Dit moet ik slikken tot woensdag en dat overgaan op 20 mg Citalopram. Dan moet ik dat tot februari zo slikken en kijken wat de resultaten zijn. Ik moet zeggen dat ik het nu al voel. Verbetering, ik durf iets meer en pieker niet meer zo veel over dingen die ik wil gaan doen.

Dingen zoals bioscoop, restaurant, verjaardagen of feesten heb ik al jaren niet meer gedaan/gedurfd. Ik ga alleen naar verjaardagen van mijn naaste familie en dan nog blijf ik niet te lang. Mijn baan ben ik inmiddels kwijt door 2 jaar ziektewet.
Ik probeer dingen wel te blijven doen, dochter naar school brengen en ophalen, mijn paard rijden, visite ontvangen en soms zelf op visite gaan. Dingen op afspraak gaan nog moeilijk. Ik zie het als moeten en bang zijn om te falen, angst voor ziek worden. Maar dat gaat al iets beter. Het leven is weer mooier nu.

Over bijwerkingen..... die heb ik nu ook. Misselijkheid vooral. Maar niets wat ik niet aan kan. Nu ik in de opbouwfase zit zal dat nog wel een week of 4 duren. In de opbouw van 10 naar 15 duurde het 2 weken.

Ik had nog gekeken of ik je een persoonlijk bericht kon sturen maar dat gaat hier niet. Leek me wel leuk/fijn om meer prive te praten aangezien ik niet alles hier neer zet hahahahaha.

Heb jij een opbouwschema? En afbouwschema voor je andere medicatie?? En erg knap dat je het zelf hebt gedaan met die angsten!!
Je leert jezelf zo wel kennen he.... Genieten van de kleine dingen in het leven, voor iemand met angst zijn dit grote dingen !

Groetjes Miriam!

DaisyS
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2008 19:45

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door DaisyS »

Hoy Miriam,

Ik zou het ook wel fijn vinden als we privé wat konden praten.
Zal je hier mijn email adres geven [email protected]
Je kan mij ook soms vinden op msn

groetjes Daisy

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Mirriam »

Hoe gaat ie nu Daisy?

DaisyS
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2008 19:45

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door DaisyS »

het gaat redelijk goed. De ene dag al wat beter dan de andere. mar ik probeer vol te houden. ik was al paar keer komen kijken op msn maar je was er spijtig genoeg nooit. hopelijk zie ik je er nog eens gauw.

groetjes Daisy

Maikw
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2008 16:21

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Maikw »

Hallo,

Ik heb al 16 jaar last van allerlei klachten en er nooit wat mee gedaan. Ik had het gevoel dat ik het allemaal zelf wel kon. In het begin had ik klachten als hyperventilatie, angst om naar buiten te gaan zelfs voor een boodschapje of andere dingen.
Ik merkte dat ik met de tijd de klachten een plekje kon geven en er mee om wist te gaan.
Jaren later, gebeurde er iets in mijn leven waardoor ik in een zware depressie kwam, ik wou niet meer leven, kwam niet meer buiten etc, ook in deze situatie ben ik niet naar een dokter gegaan.
Pas nu ben ik onder behandeling van een psycholoog en een psychiater, zei wisten mij te vertellen dat ik nog maar net op tijd ben voordat het mis zou gaan, mijn klachten zijn zo erg dat ik soms niet meer weet of ik wel besta of of niet, ik hoor constant muziek in mijn hoofd, kan me niet ontspannen thuis maar onder werkdruk wel, heb hele gesprekken met mezelf, paniekaanvallen noem maar op.
Ik ben sinds gisteren ook begonnen met paroxetine 20mg, ik moet zeggen dat ik me na 2 tabletten al ziek voel, ik heb last van hoofdpijn, misselijk, duizelig, en soms een wat angstig gevoel. Ik wil dit voor mezelf en mijn partner doorzetten, maar ik vind het nu al moeilijk.
Ook lust ik wel graag een biertje op een feestje ,en ik ben gek op de sex die we hebben. Zoals ik al zei ik ben er wel aan begonnen, maar ik weet niet of ik dit volhou.

Lieve groetjes maik

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Mirriam »

Jee Maik. Dat moet toch je leven wel verstoren, al die klachten... Die muziek die je hoort is dat net een soort van schizofrenie?? Ik vind het goed van je dat je hulp gezocht hebt want je het is volgens mij niet te doen hier zonder hulp vanaf te komen. De paroxetine heeft idd bijwerkingen maar die worden wel minder hoor! Maar alle ad gaan met bijwerkingen, de 1 heeft er in meerdere mate last van dan de ander. Ik zelf wordt al beroerd van het idee dat ik wat geslikt heb bijv. Ik ben ontzettend angstig om ziek te worden.
En onder werkdruk wel kunnen presteren hoort er helemaal bij, dan hoef je niet bij jezelf te zijn, kun je je gedachten ergens anders op vestigen ipv jezelf. Wat ik in het begin van mijn agorafobie met paniekaanvallen deed is, gaan zitten op de bank en alles over me heen laten komen. Al ging ik tegen het plafond omhoog. Verder heb ik echt moeten leren bewust iets te doen, dus niet afwassen en dan aan andere dingen gaan denken.
Wat voor therapie heb je nu??

Maikw
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 nov 2008 16:21

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Maikw »

Hoi Mirriam,

Met muziek in mijn hoofd bedoel ik dat als ik een nummer hoor op de radio het maar door me hoofd blijft rond spoken, het heeft niets te maken met schizofrenie.Mijn psychiater zegt dat ieder mens weer andere klachten heeft, zo heeft een ander weer last van stemmen in het hoofd.Het is een opeenstapeling van klachten door de jaren heen, er komt iedere keer wat meer bij als je er niets aan doet. Wat mijn therapie betreft: ik heb eens in de 2 weken een gesprek met de psychiater en iedere week met de psycholoog.

Groetjes

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Mirriam »

Ik wens je veel succes met je therapien. En in samenwerking met de med. zal het vast gaan lukken! En ja, iedereen heeft ander soort klachten.

Groetjes Miriam

DaisyS
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2008 19:45

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door DaisyS »

ik zelf heb ook al een 10tal jaren te maken met agorafobie en hyperventilatie. het heeft een tijdje beter gegaan maar de laatste tijd was het weer verergerd. durfde niet meer buiten te komen en dan vooral niet alleen of op plaatsen waar er veel volk is. ook weer meer en meer hyperventilatie aanvallen. nu neem ik ook sinds anderhalve week paroxetine. ik ben wel begonnen met 10 mg gedurende 1 week, daarna een week 15 mg en volgende week bouw ik op tot 20 mg. zo heb je veel minder last van de bijwerkingen . ik heb ook wel last van moeheid, suf, duizelig, beven en wat maaglast. maar al bij al valt het nog mee. dit hoort er nu eenmaal bij .na een week of 4 ga je je veel beter voelen en ben je blij dat je hebt doorgezet. ik voel het verschil nu al, ben veel rustiger en heb bijna geen aanvallen meer.
hopelijk ga jij je ook vlug weer beter voelen.

groetjes daisy

hunter75
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2008 23:06

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door hunter75 »

Gezien het grote aantal negatieve ervaringen dat alleen al op dit forum gepost is, zou het mijns inziens de hoogste tijd worden dit middel eens serieus onder de loep te nemen.

Ook ik slik sinds 2 jaar 20mg per dag. Echt merkbare lichamelijke ongemakken heb ik gelukkig nooit gehad, maar wel:

- toename gewicht 8-10kg (10%!)
- sterk verlaagd libido
- totale desinteresse (in bijv. vrienden, toekomst, werk etc). Totaal afgestompt, zoals iemand al beschreef 'alles op de automatische piloot'. Zeer onverschillig. 't Zal allemaal wel
- mijn creativiteit was totaal verdwenen

Ik schrijf bewust 'was' omdat ik sinds een 3 weken aan het minderen ben en nu op 10mg per dag zit. Ik merk nu al grote verschillen, zoals wel eens een wat mindere of baaldag te hebben, maar ook weer eens echte uitschieters qua goede dagen. Qua vrolijkheid, motivatie, interesses etc.
Voordat ik met slikken begon, was ik een creatief iemand, die altijd bezig was met allerlei nieuwe toepassingen te bedenken (ik ga hier nu niet op in, maar met name zakelijk gezien was ik op dit gebied erg handig). Nu pas zie en merk ik dat door het gebruik van dit medicijn deze creativiteit volledig was verdwenen en nu, na het verminderen van de dosis, af en toe (gelukkig!) weer terug komt.

Ik zou nog veel langer door kunnen gaan, maar dat lijkt me op dit moment niet zinvol. Wel ben ik benieuwd of er belangstelling is om een soort van groepering op te starten om de vele kwalijke gevolgen van dit 'medicijn' nu maar eens serieus aan de kaak te gaan stellen.....

Jan

DaisyS
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2008 19:45

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door DaisyS »

hallo maaikw

hoe gaat het er nu mee? valt het mee met de bijwerkingen van de paroxetine of ben je er mee gestopt? Voel je je al beter?

groetjes daisy

HarryW
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2008 13:32

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door HarryW »

Hoi Daisy,

Ik ben ook wel benieuwd hoe het jou bevalt. Ik gebruik het nu bijna 5 weken (vanaf het begin af aan 20mg) voor dezelfde kwaal als jij (13 jaar paniekstoornis met agorafobie) en ik moet zeggen dat ik me inmiddels helemaal top voel. Ik voel me gewoon weer gelukkig. Eerste week even doorbijten.

Bevalt het jou wat?

Gr. Harry

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Da silva »

@hunter 75
Vergeet het maar Hunter,niemand heeft interesse,onderzoek is er al genoeg geweest,bewijzen liggen op tafel en de mensen die geen last hebben met Paroxetine steken hun hoofd op maximale diepte in het zand.
Hier nog wat leesvoer voor je.
http://www.paxilprogress.org/forums/

Sofia
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 sep 2007 19:09

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Sofia »

Hallo, sinds vorig jaar gebruik ik paroxetine dagelijks 20 mg. Ik wil graag afbouwen maar ik zie er ontzettend tegen op. Volgende week wil ik samen met de huisarts bespreken hoe ik dit het beste kan doen. Alleen het idee al dat ik ga afbouwen maakt me bang. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of zal ik toch maar doorgaan met het gebruiken?

DaisyS
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2008 19:45

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door DaisyS »

hallo harryW

ik ben nu 2 weken bezig met de paroxetine en zit sinds 6 dagen op 20 mg. de bijwerkingen zijn grotendeels verdwenen, enkel nog wat last dat ik nog vlug moe ben. alleen buiten komen durf ik nog niet goed, wel met mijn man erbij. ik voel me toch al veel rustiger en heb ook veel minder hyperventilatie aanvallen. in het weekend ga ik toch eens proberen om terug eens buiten te gaan en eens iets leuks te doen. hoe gaat het ondertussen met jou? kom jij al terug buiten zonder problemen? ik hoop dat ik me binnen enkele weken ook terug super voel, zeker met de feestdagen die eraan komen. waar ik ook veel last van had was eten met andere mensen erbij, ik krijg het eten gewoon niet ingeslikt , ga precies stikken en krijg dan braakneigingen. Op restaurant gaan met mijn man alleen lukte me dan meestendeels weer wel, raar toch hé. had jij hier ook last van?

groetjes Daisy

DaisyS
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 nov 2008 19:45

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door DaisyS »

hallo hunter

de bijwerkingen horen er nu eenmaal bij, even doorbijten en als je je daarna terug beter voelt is het dat toch wel waard zeker, het is niet dat jij je er niet beter mee voelt dat een andere mens er zich niet goed mee voelt. je mag zo negatief niet zijn, dat geeft aan andere personen de kans dat ze er mee gaan stoppen, ook al weten ze nog niet of ze er zich beter door gaan voelen.

groetjes daisy

miiranda
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2008 18:58

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door miiranda »

Hallo allemaal,

Ik ben 3 dagen geleden begonnen met paroxetine, ik was erg bang door alle vreselijke verhalen hier op dir forum.

Ik heb wel wat lichte bijwerkingen maar nog lang niet zo erg als dat ze hier vertellen.

Nu vroeg ik me af of ze nog komen??

Groetjes...

Gesloten