Ik weet inmiddels dat er Europese richtlijnen zijn die stellen dat de klant recht heeft op 2 jaar garantie.
Die regel bestaat niet.
Er zijn 2 problemen qua de laptop:
- Een beeldscherm die geen licht geeft
- De accu die er mee ophoudt.
Het eerste probleem is een defecte inverter.
Dat is het onderdeel in het scherm die van de 12 Volt een hogere spanning maakt om de verlichting in het scherm te laten werken.
Deze zou in principe gewoon 3 jaar mee moeten kunnen gaan.
De kosten hiervan is dat de winkelier de helft voor zijn rekening moet nemen en jij de andere helft. In beginsel uiteraard. (kom ik nog op terug).
Over de accu:
Daar zit maar 6 maanden garantie op en gaan gemiddeld zo'n 2 à 2½ jaar mee, maar door het vele gebruik kan dat minder worden.
De aftakeling is al begonnen zo te lezen:
paar weken terug was mijn accu ineens met 40 minuten leeg. Die is dus ook niet meer ok.
Nog een ander aspect wat van belang is:
Ik heb anderhalf jaar geleden een laptop gekocht. Deze laptop kreeg ter vervanging van een laptop die ik een half jaar eerder had gekocht en die niet aan de genoemde specificaties bleek te voldoen.
De vervangende laptop heb ik nu iets meer dan anderhalf jaar.
Als je niks voor die nieuwe laptop betaald hebt, gelden de termijnen van de eerste laptop.
Dus op papier heb je die laptop dus niet anderhalf jaar, maar twee jaar.
Dit, omdat bij vervanging van de laptop de garantietermijnen, de economische levensduur en de technische levensduur niet opnieuw aanvangen.
Dus dan zou je voor de nieuwe inverter 2/3 van de kosten voor je rekening komen en de kosten voor de accu komen geheel voor je rekening.
Feit is wel dat ik nu niet op mijn laptop kan werken en dus eigenlijk morgen ter reparatie wil aanbieden.
Toch kan het wel.
Kijk, als je de accu eruit haalt en je sluit een externe monitor aan, kun je toch blijven werken.
Als monteur zijnde heb ik dit al diverse keren meegemaakt. Ligt ook helemaal aan de situatie van de betreffende klant. Sommige mensen gebruiken de laptop altijd op een vaste plaats en werken er niet onderweg mee. Dan is de bovenstaande oplossing een goede. Vooral als de onderdelen besteld worden.
Houdt wel rekening mee dat als de onderdelen besteld moeten worden dat de levertijd van die onderdelen een levertijd kunnen hebben van 2 dagen tot 4 weken. Een levertijd van 2 weken is vaak regel dan uitzondering.