LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
breda1962
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 sep 2007 12:09

Re: Efexor

Ongelezen bericht door breda1962 »

Ohja,
hypnotherapie is niet hetzelfde als regressietherapie hoor heb ik me laten vertellen. Wat het verschil is dat weet ik niet echt.

ano67
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2007 21:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door ano67 »

hallo

ik ben jan 2006 begonnen met citalopram.daar merkte ik niks meer van.
sinds juni heb ik efexor.
eerst opbouwen van 37.5 tot nu 150 mg per dag.
ik merk wel dat het werkt. het ergste vond ik dat zweten. soms voel ik me in de ochtend ook licht in mijn hoofd.een bijwerking?slecht slape n deed ik toch al is niet verandert.
wat ook niet verandert is mijn moeheid. maar het zit me nog steeds niet mee. steeds gebeurd er weer iets waardoor ik weer terug val.
voel me geen zombie door de medicijnen.
denk nu ineens eraan dat ik niet meer zo angstig ben.
groetjes ano

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

M-67,
Ik heb enorm veel vrienden die van mijn probleem weten en bij wie ik altijd terecht kan. We ondernemen veel en ik haal daar weer energie uit. Sommigen noemen het vluchtgedrag, maar ik heb dit aan mijn therapeut gevraagd en die zei als jij daar gelukkig van wordt moet je het vooral doen!! Doe de dingen waar je zin in hebt en doe vooral geen dingen waar je geen goed gevoel bij hebt. Ik moet zeggen het alleen zijn bevalt mij helemaal niet, vooral ´s ochtends, maar als ik eenmaal de kinderen naar school hebt gebracht en ik heb iedereen weer gezien, ik weet dat ze er voor me zijn, gaat het al een stuk beter. Ik telefoneer veel, ga onder de zonnebank, loop eens door de stad, ga naar de masseur etc. etc. Veel ondernemen om onder de mensen te zijn. Op je werk heb je dat toch ook? Laat de dingen op je af komen, ook je vrije tijd invullen zoals jij voelt dat het goed is. Al ga je de hele dag op de bank liggen, so what! Makkelijk praten van mij, ik voelde me vanmorgen zo K.. dat ik het ook niet kon. Ben toen met vriendinnen heel de ochtend koffie gaan drinken, heerlijk! Het huis uitvluchten komt ook voor, maar tegenwoordig probeer ik toch wel eens een middag thuis te zijn. Prettig weekend allemaal, jrs66.
P.S. Ik heb in het begin ook een pammetje genomen voor de angsten, maar dit heb ik ook niet lang gedaan, heb er misschien 3 op, was bang om verslaafd te raken.

anna.m
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 nov 2007 15:24

Re: Efexor

Ongelezen bericht door anna.m »

Hoi Breda1962: ik zei dan ook regressietherapie lijkt wel wat op hypnotherapie. Hypnotherapie lijkt me wat heftiger.

M67:Wat doe ik met de vrije tijd? Niks. Toen ik vorig jaar enkele maanden thuis zat, was ik al blij als ik me had aangekleed. Ik was zo ontzettend moe, ik kon me enigszins voorstellen wat een persoon met ME doormaakte. Verder deed ik als het lukte het hoognodige. m'n energie was zo op. En ik had toch nergens zin in.
Momenteel ben ik weer aan het werk, maar dat is ook bijna alles wat ik doe. Ik zie tegen alles op, zelfs de kleinste dingen. Een teken dus dat ik er nog lang niet ben.
Dus: doe het gewoon rustig aan en geef het de tijd die het nodig heeft. Ik heb dat niet voldoende gedaan en zit nu nog steeds met de gebakken peren.

M-67
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:02

Re: Efexor

Ongelezen bericht door M-67 »

Dank jullie voor jullie reakies! Ik ben ook erg moe en heb nergens zin in. Maar het ergste vind ik het om alleen thuis te zijn. Ik kruip dan helemaal in mijn gevoel. Wat voel ik daar, wat voel ik hier.... Heb ik nu die druk op mijn borst? Gaat mijn hart sneller kloppen?? Dat soort gedachten en gevoelens. Ik kan goed naar mijn ouders, die doen er ook alles aan om me te helpen. Want stel je voor dat er wat gebeurt als ik alleen be??En wat kan er eigenlijk gebeuren?? Helemaal niets!! Ik heb gewoon mijn lichaam uitgewoond en moet daar nu van genezen. Dit is gewoon een seintje van mijn lijf dat het genoeg is geweest. Maar ik kan je wel vertellen dat het niet grappig is hoor om de hele dag die onrust gevoelens te hebben. Vind het ook moeilijk om ze op te vangen! Vooral sinds de verhoging van de medicijnen zijn ze even heftiger!! Hoelang hebben de bijwerkingen e.d. bij jullie geduurt? Of ervaren jullie ze nu nog steeds? Oxazepam innemen of juist niet??

breda1962
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 sep 2007 12:09

Re: Efexor

Ongelezen bericht door breda1962 »

m67|: ja, ik zou wel de oxazepam innemen. Misschien is smorgens , smiddags en savonds 1/2 tablet genoeg?
Ik heb er tevens temazepam 20 mg bij gekregen voor de nacht.

anna.m
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 nov 2007 15:24

Re: Efexor

Ongelezen bericht door anna.m »

M67: Ik heb geen ervaring met oxazepam. Heb het al die tijd gedaan zonder medicatie omdat ik dacht het wel zonder te kunnen. Misschien dat dit een oorzaak is dat het ziekteproces bij mij zo lang duurt. Onrustgevoelens gingen dan ook de hele dag door. Het was een vervelend tijd!
Heb wel eens wat valeriaan gebruikt, maar ook niet regelmatig.

De efexor neem ik nu pas voor de derde dag. Heb niet eens zoveel last van bijwerkingen (tot nu toe). Soms wat last van m'n maag, draaierig (maar dat was ik daarvoor ook al) en verwijde pupillen (waardoor het lezen wat moeilijker gaat.

Je kunt oxazepam natuurlijk altijd proberen. Zien hoe je er op reageert.
Maar als je het mischien eng vind (ivm met angst om verslaafd te raken) kun je misschien beter nog even wachten.
Zelf ga ik het ook (nog) niet nemen, ook ivm met dat verslavingsgevaar.

dekit
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2007 10:38

Re: Efexor

Ongelezen bericht door dekit »

Sinds 6 dagen nu precies ben ik ook aan het minderen met efexor xr. Ik ging van 150 mg naar 75 mg. Ik voel duidelijk dat ik afkick verschijnselen heb, toch moet ik zeggen dat dit dragelijk is.
Ik heb alle hoeveelheden onderhand al gehad, tot ik bij 225 mg ontzettend ziek werd. Ik kreeg leverontsteking door efexor, dit is een bijwerking dat zo zeldzaam is dat het niet eens wordt vermeld in de bijsluiter.
Het is dus echt duidelijk troep wat je slikt, maar dan nog. Waar zou je zijn als je het níet slikte..
Als ik voor mezelf spreek; ik zou het nl echt niet weten. Het heeft mij door een groot en diep dal geholpen en die gevoelloos heid kwam alleen maar van pas op die momenten.
Veel succes iedereen

M-67
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:02

Re: Efexor

Ongelezen bericht door M-67 »

Goed hoor Dekit dat je aan het minderen bent. Het is natuurlijk niet fijn al die chemische troep maar als je het nodig hebt, heb je het nodig! Klaar! En daar zitten een aantal van ons nu in. Met schrijven en ervaringen delen ondek je dat je bij lange na niet de enige bent die Efexor gebruikt.... en dat sterkt ook weer.

Ondertussen zondag! Vijf dagen met mijn mannetje zijn voorbij gevlogen. Morgen moet hij weer werken en eigenlijk vind ikdat enorm spannend. Stom eigenlijk want wat zal er anders zijn??? Niets, dezelfde gevoelens, dezelfde onrust. Alleen bij hem voel ik me zo prettig en zo veilig!

Vraagje: hebben jullie nu ook dat jullie je hoofd niet rustig krijgen? het denken gaat maar door en zo roep je ook de onrust op....

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Hallo iedereen

Even over die mogelijke verslaving aan oxazepam. Ikzelf gebruik vrij regelmatig oxazepam bij de opbouw van efexor. Eerst naar 75 mg, nu naar 150, zit op dag 8. Ik heb een tijdje aardig goed gefunctioneerd op 75 mg en had toen vrijwel geen behoefte aan oxazepan en kon het gemakkelijk laten liggen. Het lijkt er dus op dat je je door de efexor goed genoeg gaat voelen om een verslavend kalmeringsmiddel te laten liggen. Dit motiveert me ook om nu bij de opbouw naar 150 mg gewoon weer 1 oxazepam per dag te nemen.

Mijn probleem was en is hoofdpijn + slecht slapen. Dit ging niet voldoende over bij 75 mg, zodat de arts me op 150 heeft gezet. Maar bij 75 mg voelde ik me al wel een stuk ontspannender en opgewekter. Hopelijk kan ik over twee weken ook beter slapen en gaat mijn hoofdpijn langzamerhand over.

Ik werk nog gewoon door, maar heb gelukkig een niet al te drukke baan: rustig stukjes schrijven en af en toe een presentatie. Geeft weinig stress. Alleen de af en toe lange vergaderingen geven stress

Verder gewoon weinig doen.

Sterkte iedereen

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Je hoofd niet rustig kunnen krijgen, ik wordt er af en toe nog steeds hartstikke gek van. Als ik vandaag al weet dat mijn man laat thuis is morgen, heb ik vandaag een dag.....vreselijk. Dan gaan alle gedachten weer z´n vrije loop nemen en ga ik enorm malen. En als het dan eenmaal morgen is, is er niks aan de hand. Ben ik wel extra ontrustig maar dragelijk. Dus wat je voelt, M67, is voor mij heel herkenbaar.
Wat ik wel vervelend vond, is dat het mijn man vanmorgen opviel dat ik toch wel afvlak en dat komt natuurlijk puur door de medicijnen. Neemt niet alleen de pieken van de negatieve buien af maar ook van de positieve dingen. Ik heb het gevoel dat ik nergens mijn energie uit kan halen op het moment. Komt dit jullie ook bekend voor? Grtjs jrs66

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Ho Charisma,
Ik gebruik nu 3 maanden 150 mg en ik heb ook enorme last van hoofdpijnen, ze komen voornamelijk uit mijn nek, dus ik denk spierspanningen. Soms sta ik er mee op en is het moeilijk met paracetamol weg te krijgen. Wat slik jij voor de hoofdpijn? Grtjs jrs66

M-67
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:02

Re: Efexor

Ongelezen bericht door M-67 »

Charisma, vandaag besloten toe te geven aan de oxazepam. En eigenlijk alleen voor de laatste opbouwweek(en) van de Efexor. 's Morgens een half tabletje en 's middags een half tabletje. Uit het verleden weet ik dat ik er ook weer makkelijk van af kan zodra de Efexor helemaal aanslaat. Aan de ene kant vind ik het zwak want de eerste 2 weken heb ik het ook overleefd met vallen en opstaan. Maar aan de andere kant weet ik ook dat het me een zetje in de goede richting kan geven.

jrs66, het afgevlakte gevoel ken ik niet. En heb net aan mijn vriend gevraagd en ook hij herkent dit niet. Na eerst een paar weken heel ellendig voelen door de opbouw wordt alleen de onrust weggenomen. Maar moet dan ook wel zeggen dat ik het niet slik voor een depressie. Ik krijg weer energie!

We hebben net een klein stukje gewandeld ook al had ik er helemaal geen zin in. Het voelt wel heel prettig. Eens kijken wat de rest gaat brengen....

dekit
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2007 10:38

Re: Efexor

Ongelezen bericht door dekit »

Aan M-67:

Ik heb ook last van zware onrust, vooral de eerste dagen. Nu gaat het gelukkig al een stuk beter, dag 6 onderhand.
Dit forum heeft mij toch erg geholpen al, ik heb namelijk ontzettende last van 'zapps'. Die term kende m'n huisarts niet en behandelaar niet!!
Ik kon het zelf enkel omschrijven als een statisch gevoel, dat extra werd getriggert door warmte en kou.
Ik werk zelf in de psychiatrie, en ook hier zijn deze schokjes amper/niet bekend.
Dus zeg het voort ;-)

moontjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2007 20:53

Re: Efexor

Ongelezen bericht door moontjes »

ja ik ben nu sinds een half jaar met efexor bezig.
Kreeg het voor paniek en angst en het hielp in de eerste instantie best goed.
Alleen is mijn gevoel grotendeels weg.
Ik ben egoistischer geworden en gevoelloos.
Ook kreeg ik ontzettend grote pupillen en beet ik op mijn wang.
Doordat ik overal negatieve reacties kreeg op mijn ogen en dat ik veranderd was ben ik snel gaan overleggen om te verminderen.
Nu slik ik een tablet van 37,5 gram en concerta.
Ik wil graag de oude weer worden want dit is eigenlijk helemaal niks.

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Hallo iedereen

@M-67: nou, ik vind het niet bepaald zwak van je dat je in de derde week van de opbouw een beetje oxazepam gebruikt. Eerder verstandig lijkt me. Op deze manier heb je echt 0% kans verslaafd te raken. Gaaf trouwens dat de onrust al na 2 weken weg was.
@JRS66: ja, die vervelende hoofdpijn. Bij mij lijkt het meer vanbinnenuit mijn hoofd te komen, richting de schedel. Als het erg is doet mijn schedel zelfs op verschillende plaatsen pijn. Ik gebruik paracetamol, af en toe slechts want het helpt niet veel. Rust en afwisseling werkt beter, maar ook lang niet altijd in voldoende mate.
@moontjes: sterkte met de afbouw en het zoeken naar alternatieven. Zelf heb ik ook wel last van vergrootte pupillen, maar met name tijdens de opbouw. Het vile me tenminste niet meer op toen ik een tijdje 75mg gebruikte. Nu wel weer, bij de opbouw van 150 mg. Verder heb ik nog geen negatieve reacties gekregen, niet over mijn ogen, noch over eventuele gedragsveranderingen. Ook geen positieve trouwens.

Inmiddels 9 dagen efexor 150, komend van 75mg. Gisteren een redelijke dag gehad, vandaag op het werk wel weer moeite met concentreren. Hoofdpijn valt mee.

Sterkte iedereen

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo allemaal,

Ik zit nu op 14 weken 37,5 gr en ben redelijk stabiel. Weinig last van angst en stress en slaap goed dus dat gaat echt beter. Heb verder geen andere medicijnen nodig. Wel af en toe nog erg chagrijnig of kort lontje zoals vandaag als ik te lang geslapen heb. Irriteer me dan snel en heb last van een duf hoofd en beleef alles in een roes. Heb nog steeds niet het 'gelukkige' gevoel terug. Soms ga ik zitten malen en maa me zeld paniekerig omdat ik niet kan begrijpen wat ik voel en waarom. Blijft een zeer moeijk gevoel om te beschrijven. Huisarts adviseert me om deze dosis tot de lente door te slikken. Hopelijk kom ik snel weer tot mijzelf.
Succes allemaal.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

hoi jackflash hoe is het met je?? Zit je nu ook aan de efexor en helpt het??

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

M-67, hoe is het alleen gegaan?? Groetjes, jrs66

chalesa
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:41

Re: Efexor

Ongelezen bericht door chalesa »

Hallo allemaal,

Ik gebruik nu sinds een maand effexor 1x 75 mg per dag. Ik heb het gekregen nadat ik was vastgesteld dat ik overspannen was. Ik heb vooral last van wisselende stemmingen wat ook in de familie zit. Mijn moeder was manisch depressief, mijn oudste broer ook en mijn andere broer is depressief. Ik heb altijd geprobeerd om het zonder medicijnen te doen maar het ging echt niet meer. Ik ben op mijn werk in elkaar geklapt, kreeg hele erge huilbuien en kon niet meer ophouden. Ik ben ondertussen weer aan het werk, nog niet volledig maar het gaat goed.
Ik heb in het begin wel bijwerkingen gehad, zoals een verdoofd gevoel, droge mond, misselijk, verandering van smaak, rillingen . Dat was na ongeveer 2 weken over. Waar ik nu wel last van heb is dat ik vaak wazig zie, net alsof er wat in mijn ogen zit. Een vlies ervoor lijkt het wel. Ook kreeg ik last van jeukende ogen, en 's ochtends zaten ze aan elkaar geplakt omdat er allerlei troep uit mijn ogen kwam. Ik heb hiervoor een ooggel gekregen en dit heeft wel geholpen. Nu ik echter ben gestopt met die gel, krijg ik toch weer meer last. Zijn er mensen die hier ook last van hebben? Ook schrik ik best van de verhalen die ik lees over het afbouwen. Het maakt me wel een beetje bang, als ik zover ben dat ik kan afbouwen. Groetjes Chalesa

Gesloten