Nog een betrouwbare link is de site van John Taylor hier
http://mlm-thetruth.com/
Vooral de symptoom analyse van Taylor is interessant in het voorbeeld van de nu aktieve MLM poster:
Op basis van zijn onderzoek stelt Taylor een syndroom-analyse voor. Hoe meer symptomen van toepassing zijn op een bepaalde MLM, hoe groter de kans dat het om een piramidesysteem gaat. De 28 symptomen zijn als volgt:
1) De opbouw (bonusstructuur) van het netwerk staat toe dat meer (lagen) distributeurs in het netwerk zitten of ontstaan dan functioneel nodig is.
2) In een willekeurig gebied is het toegestaan ongelimiteerd te werven. De bonusstructuur kan zelfs prikkels uitzenden om dit te doen.
3) De totale bonusuitbetaling wordt gekenmerkt door Relatieve Verticale Gelijkheid (RVE).
4) De illusie van ongelimiteerde financiele groeimogelijkheden maskeert de rekenkundige werkelijkheid van beperkte mogelijkheden.
5) De MLM wordt gekenmerkt door een eerste periode van extreme groei, gevolgd door een afname van de groei (tenzij nieuwe markten worden aangeboord) en daarna een afname van de omzet.
6) Het inklappen van de piramide wordt voorkomen door in nieuwe markten te starten.
7) Distributeurs werven met kreten als "ground floor opportunity", "stap nu in", "dit is het moment".
Duplicatie van inzet en investering wordt aangemoedigd om een downline te bouwen.
9) Er wordt beloofd of geimpliceerd dat een substantieel passief inkomen kan worden opgebouwd door een beperkte tijd hard te werken, waardoor meer vrije tijd wordt verkregen.
10) De nadruk ligt op passief / piramide-inkomen bij presentaties en zaken als video's.
11) Distributeurs zijn extreem gevoelig als iemand zegt dat het een piramidesysteem betreft.
12) "Opportunity meetings" en andere wervingsmechanismen worden ingezet om anderen ervan te overtuigen dat hoge inkomens en dergelijken zeer goed mogelijk zijn.
13) Er worden continu nieuwe distributeurs gewerfd om de hoge uitval te compenseren.
14) De nadruk ligt op de zakelijke kans, in plaats van op de marktwaarde van de producten.
15) Het onderscheid tussen consument en verkoper vervaagd.
16) Het werven van distributeurs onder familie en vrienden wordt aangemoedigd.
17) De productvraag komt vanuit de distributeurs, niet vanuit de markt.
18) Distributeurs moeten betalen voor trainingen, materiaal als folders / bestellijsten en meetings.
19) Het bonusschema zorgt voor een extreem scheve verdeling van de inkomsten.
20) De compensatie bij directe verkoop aan klanten is relatief laag.
21) Nettowinsten zijn vaak te laag om op te geven bij de belastingdienst.
22) Distributeurs wordt aangepraat dat ze allemaal financieel succes kunnen behalen, als er maar hard genoeg gewerkt wordt.
23) De bonusstructuur wordt "de beste van de industrie" of iets dergelijks genoemd.
24) De producten worden "uniek", "emotioneel aantrekkelijk" of "oneindig te vervangen" genoemd.
25) Producten zijn duur of niet te vergelijken met andere producten in de markt.
26) Nieuwe distributeurs worden aangemoedigd vaker of in grotere hoeveelheden aan te kopen dan zij normaal zouden doen.
27) MLM promoters houden zichzelf en anderen continu voor dat de zakelijke kans reeel en goed is.
28) MLM veroorzaakt verslavingseffecten bij een aantal distributeurs.
Conclusie: Hoe meer van deze symptomen opgaan voor een willekeurige MLM, hoe groter de kans dat het om een piramidesysteem gaat. Sommige aspecten kunnen zwaarder wegen bij deze inschatting, naar gelang de mate waarin een symptoom van toepassing is en het in de praktijk waargenomen gedrag van de distributeurs. Op basis van al het voorgaande stelt Taylor een test voor waarmee je kunt beoordelen hoe legitiem een bepaalde "MLM opportunity" is.