LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Theotrucker schreef:
20 apr 2020 12:14
Sterven om groepsimmuniteit te bereiken bij de overgeblevenen? We blijven mooi binnen tot er een vaccin is gevonden. Daar helpt geen vitamine C bij.
Kees , ongetwijfeld heeft Theo dit schamper bedoeld. :!:
En nogal flauw om hem dit in de schoenen te schuiven nu terwijl je zelf steeds opnieuw VIT C promoot.
Kees2850 schreef:Mijn reactie over het vaccin en opbouwen van weerstand was een antwoord op deze opmerking van @theotrucker. Hij bracht vitamine C weer ter sprake.
Weer ???

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Sorry, ik zal het niet meer doen!

Nijogeth
Berichten: 10518
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
20 apr 2020 15:38
Nijogeth schreef:
20 apr 2020 15:17
Moet zeggen dat die cijfers over Noorwegen en Zweden er niet over liegen. Als Zweden nu al redelijk dicht tegen groepsimmuniteit aan zit en Noorwegen daar nog 12 maanden over moet doen, met 10x zoveel doden als gevolg, dan geef mij de optie van Zweden maar. Dan kunnen we ook gewoon doorgaan met wat we wel in de hand hebben.
Hoe groot is die immuniteit in Zweden nu dan?
Het schijnt dat verschillende delen van het land de groepsimmuniteit komende maand al kan bereiken. Daarom gaat Zweden nu ook meer daarop testen.

Qua aantal bevestigde besmettingen hebben ze een 2x zo'n hoog aantal als Noorwegen, dat de helft van het aantal inwoners heeft en de verwachting is dat het aantal nieuwe besmettingen in Noorwegen snel gaat afnemen, maar om dat vast te houden kan het land niet open, terwijl men in Zweden het op het huidige peil lijkt te kunnen houden en dat daar gewoon de terrassen en dergelijke open zijn.

Radar
Site Admin
Berichten: 5518
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Radar »

Beste allen, ik voel aan mijn klompen dat de hele vitamine C-toestand het topic binnen de kortste keren weer doet ontsporen. Kunnen we even afspreken dat we daar voorlopig even niets meer over horen? Dank! Radar^SK

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
20 apr 2020 16:26
angel1978 schreef:
20 apr 2020 15:38
Nijogeth schreef:
20 apr 2020 15:17
Moet zeggen dat die cijfers over Noorwegen en Zweden er niet over liegen. Als Zweden nu al redelijk dicht tegen groepsimmuniteit aan zit en Noorwegen daar nog 12 maanden over moet doen, met 10x zoveel doden als gevolg, dan geef mij de optie van Zweden maar. Dan kunnen we ook gewoon doorgaan met wat we wel in de hand hebben.
Hoe groot is die immuniteit in Zweden nu dan?
Het schijnt dat verschillende delen van het land de groepsimmuniteit komende maand al kan bereiken. Daarom gaat Zweden nu ook meer daarop testen.

Qua aantal bevestigde besmettingen hebben ze een 2x zo'n hoog aantal als Noorwegen, dat de helft van het aantal inwoners heeft en de verwachting is dat het aantal nieuwe besmettingen in Noorwegen snel gaat afnemen, maar om dat vast te houden kan het land niet open, terwijl men in Zweden het op het huidige peil lijkt te kunnen houden en dat daar gewoon de terrassen en dergelijke open zijn.
Dat was niet de vraag. Je claim was dat Zweden al bijna tegen immuniteit aan zat en daarom was mijn vraag hoe ver dat was dan? Je kunt dit namelijk alleen zeggen als je er ook iets over weet.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Over groepsimmuniteit heb ik tot vandaag alleen aankondigingen van onderzoeken gezien. Schattingen of zelfs maar concrete, onderbouwde cijfers, ontbreken overal.

De groepsimmuniteit hier in huis is daarentegen wel bekend: 100%. :twisted:

Radar
Site Admin
Berichten: 5518
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Radar »

Kees2850 schreef:
20 apr 2020 16:38
Radar schreef:
20 apr 2020 16:30
Beste allen, ik voel aan mijn klompen dat de hele vitamine C-toestand het topic binnen de kortste keren weer doet ontsporen. Kunnen we even afspreken dat we daar voorlopig even niets meer over horen? Dank! Radar^SK
Ik zal die vitamine C discussie echt niet meer hier opwerpen. Dat doe ik wel ergens anders.
Maar ik vind dit echt een opmerking van iemand die echt niet weet wat er allemaal speelt rondom corona. Ik zou zeggen Google eens
Helaas is de 5G-zendmast hier in brand gestoken en doet mijn Google het niet meer, het échte verhaal zal ik dus nooit te weten komen.
Tsja, als ik hier alsnog een steek onder water krijg, dan krijg je er direct een retour, zo werkt het wat mij betreft dan ook wel weer. Moderator of niet. ;)

Dan staan we nu quitte en is het verder écht even klaar nu. Iedereen weet nu wel min of meer van elkaar hoe ze erin staan wat betreft de al dan niet heilzame werking van vitamine C, dat hoeven we hier niet keer op keer te blijven lezen. Dat is niet eens zozeer een waardeoordeel, maar ik merk dat het feit dat het telkens terug blijft komen onderhand tot irritatie begint te leiden en dat is ook niet de bedoeling.

Alsnog een hartelijke groet, Radar^SK

ZeerPrivé
Berichten: 6041
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

SK, mag ik het nog wel hebben over de 'heilzame' werking van een forum? :mrgreen:

Radar
Site Admin
Berichten: 5518
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Radar »

Dat mag wat mij betreft in de huiskamer ;) Radar^SK

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees dan eens de column van Jasper van Kuijk vandaag in de Volkskrant over Zweden. Ook daar was groepsimmuniteit niet het doel, maar een positief neveneffect. De Zweedse RIVM is voorzichtig optimistisch. Maar ook in Zweden is er veel kritiek van vooraanstaande academici over het gebrek aan beschermingsmiddelen en uitbraken in verzorgingshuizen.

Dus niets nieuws.

Nijogeth
Berichten: 10518
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Anders Tegnell, de zogenaamde architect van de Zweedse aanpak, dus waarschijnlijk het hoofd van de Zweedse RIVM zei dat er verschillende plekken de komende maand groepsimmuniteit zullen hebben.

https://www.ad.nl/buitenland/zweeds-opt ... ~ab92acb0/

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, in de woning van Jablan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
20 apr 2020 14:32
[...]Even ander perspectief: Het aantal jaarlijkse sterfgevallen in Zweden, zal gezien de populatie omvang rond de 100.000 liggen. Of kijk eens naar het aantal sterfgevallen door hart-en-vaatziekten. Dat zijn er meer als Corona, en daar leggen we het land niet voor plat
Dat komt volgens mij omdat we al héél veel weten van hart- en vaatziekten en dat de kans dat we bij die ziekten nog voor verrassingen komen te staan nihil is. Nog belangrijker: die hart- en vaatziekten zijn niet besmettelijk.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
20 apr 2020 16:26
angel1978 schreef:
20 apr 2020 15:38
Nijogeth schreef:
20 apr 2020 15:17
Moet zeggen dat die cijfers over Noorwegen en Zweden er niet over liegen. Als Zweden nu al redelijk dicht tegen groepsimmuniteit aan zit en Noorwegen daar nog 12 maanden over moet doen, met 10x zoveel doden als gevolg, dan geef mij de optie van Zweden maar. Dan kunnen we ook gewoon doorgaan met wat we wel in de hand hebben.
Hoe groot is die immuniteit in Zweden nu dan?
Het schijnt dat verschillende delen van het land de groepsimmuniteit komende maand al kan bereiken. Daarom gaat Zweden nu ook meer daarop testen.

Qua aantal bevestigde besmettingen hebben ze een 2x zo'n hoog aantal als Noorwegen, dat de helft van het aantal inwoners heeft en de verwachting is dat het aantal nieuwe besmettingen in Noorwegen snel gaat afnemen, maar om dat vast te houden kan het land niet open, terwijl men in Zweden het op het huidige peil lijkt te kunnen houden en dat daar gewoon de terrassen en dergelijke open zijn.
Cijfers wil ik zien!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
20 apr 2020 17:40
Anders Tegnell, de zogenaamde architect van de Zweedse aanpak, dus waarschijnlijk het hoofd van de Zweedse RIVM zei dat er verschillende plekken de komende maand groepsimmuniteit zullen hebben.

https://www.ad.nl/buitenland/zweeds-opt ... ~ab92acb0/
'Zouden kunnen bereiken' niet 'zullen hebben'.
Dit is wat hij echt zei:
Delen van het land zouden volgende maand zelfs al de nagestreefde ‘groepsimmuniteit’ kunnen bereiken, aldus de nationale epidemioloog Tegnell.

Het aangehaalde artikel werd ook al door 16again gelinkt, met, als ik het goed heb, voor Rutte de aanbeveling eens naar de Zweedse aanpak te kijken.
Het artikel in het AD laat echter op geen enkele manier zien dat de Zweedse aanpak beter zou zijn dan die van andere landen, zoals bijvoorbeeld buurland Noorwegen.
Er lijkt in Zweden vooral opluchting te zijn: vorige week leek het helemaal de verkeerde kant op te gaan, maar nu is daar ook 'afvlakking' te zien.
De Zweedse epidemioloog Tegnell, hoofdverantwoordelijke voor de kennelijk afwijkende Zweedse aanpak, 'claimt' dan wel dat die aanpak resultaten begint op te leveren, waaruit de resultaten bestaan wordt niet echt duidelijk uit het artikel.
Het dichtst in de buurt komt het bovenstaande citaat over groepsimmuniteit in delen van Zweden. Opnieuw een uitspraak van Tegnell. Op welke onderzoeksresultaten die uitspraak gebaseerd is en welke cijfermatige onderbouwing erbij hoort, blijft onduidelijk.
Hebben ze bijvoorbeeld ook zo'n bloeddonorenonderzoek gedaan, in 'delen' van Zweden, zoals in Nederland, maar vonden ze daar bij bijvoorbeeld 50% van de mensen antistoffen in plaats van bij 3%, zoals in Nederland?

Misschien kunnen de voorstanders van de Zweedse aanpak de juiste cijfers erbij vinden?
Laatst gewijzigd door tttlocke op 20 apr 2020 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
20 apr 2020 18:27
16again schreef:
20 apr 2020 14:32
[...]Even ander perspectief: Het aantal jaarlijkse sterfgevallen in Zweden, zal gezien de populatie omvang rond de 100.000 liggen. Of kijk eens naar het aantal sterfgevallen door hart-en-vaatziekten. Dat zijn er meer als Corona, en daar leggen we het land niet voor plat
Dat komt volgens mij omdat we al héél veel weten van hart- en vaatziekten en dat de kans dat we bij die ziekten nog voor verrassingen komen te staan nihil is. Nog belangrijker: die hart- en vaatziekten zijn niet besmettelijk.
Nu gaat het over een ziekte die meer slachtoffers maakt dan Corona, en gaat het ineens over verrassingen ipv het aantal slachtoffers. Die denktrant volg ik niet.
Besmettelijk? Hart en vaat maar ook suikerziekte verspreiden zich evengoed: In elke uithoek in de wereld waar McDonalds haar filialen opent, stijgen de gevallen.
Het idee om van hogerhand gezondere eetpatronen af te dwingen is niet nieuw.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b15862c1/
Waarom doen we dat dan niet? Dat red meer levens dan de Corana maatregelen.

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
20 apr 2020 19:02
Misschien kunnen de voorstanders van de Zweedse aanpak de juiste cijfers erbij vinden?
Tegenstanders mogen dat ook :D
Vooralsnog zie ik in alle media een vergelijkbaar verhaal maar geen cijfers.
En is het natuurlijk ook Anders Tegnell die het eigen beleid verdedigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
20 apr 2020 19:05
tttlocke schreef:
20 apr 2020 18:27
16again schreef:
20 apr 2020 14:32
[...]Even ander perspectief: Het aantal jaarlijkse sterfgevallen in Zweden, zal gezien de populatie omvang rond de 100.000 liggen. Of kijk eens naar het aantal sterfgevallen door hart-en-vaatziekten. Dat zijn er meer als Corona, en daar leggen we het land niet voor plat
Dat komt volgens mij omdat we al héél veel weten van hart- en vaatziekten en dat de kans dat we bij die ziekten nog voor verrassingen komen te staan nihil is. Nog belangrijker: die hart- en vaatziekten zijn niet besmettelijk.
Nu gaat het over een ziekte die meer slachtoffers maakt dan Corona, en gaat het ineens over verrassingen ipv het aantal slachtoffers.
Natuurlijk gaat het over meer dan alleen het aantal slachtoffers. Het gaat bijvoorbeeld ook over de mate waarin je die aantallen kunt voorspellen, inschatten. Dat lukt heel aardig bij hart- en vaatziekten en niet zo goed bij onbekende virussen. Dat maakt nogal verschil voor de toestanden waarmee je geconfronteerd zou kunnen worden. Toestanden die je liever wilt vermijden, zolang als dat mogelijk is.

Uw vergelijking met hart- en vaatziekten is gewoon een heel slecht argument tegen het 'platleggen van een land' in de strijd tegen het coronavirus. Dat was mijn punt.

Arizonakid
Berichten: 1236
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Je kan het extreem dunbevolkte Zweden natuurlijk nooit vergelijken met het extreem dichtbevolkte Nederland.
Wat werkt voor A, kan de doodsteek zijn voor B.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Ja. Aantallen bedden per 100.000 inwoners, zowel gewone als intensieve zorg, aantallen verpleeghuis-bewoners. Als je wilt vergelijken, dan zo compleet mogelijk.

Gesloten