Nijogeth schreef: ↑20 apr 2020 21:22
eigenlijk alleen cijfers die bewijzen dat de huidige aanpak verre van de juiste is.
Het probleem is: we weten niet wat er gebeurd zou zijn als er een andere benadering zou zijn gekozen. Wat we wel weten: Nederland is zwaar afhankelijk van het buitenland en als daar alles op slot zit, hebben we er ook last van. Het wordt een wereldwijde recessie, maar hoe diep die wordt, hangt af van één factor: de snelheid waarmee het
normale leven terugkomt. Tot nu toe zien we in Europa aarzelende regeringsleiders, die allemaal hele kleine stapjes naar voren doen. (Italië: je mag nu zonder geldige reden iets verder van huis, lopend. Dat was maximaal 200 meter.)
Lang getwijfeld of het volgende iets is voor dit topic. Van China is bekend, dat de ambassades graag brieven naar opiniemakers en media sturen, om het land zo positief mogelijk te presenteren. De Duitse Telegraaf, Bild met een bewezen reputatie van feitendraaien, heeft een open brief ontvangen. De hoofdredacteur heeft net zo open gereageerd. Ik heb het hieronder vertaald, want zelden heb ik een fellere reactie gezien.
Vooraf: 1 De melding over vleermuisproeven in laboratoria is bij mijn weten een gerucht. 2 Deze brief past goed in de laatste fase van een pandemie/epidemie: het zoeken naar schuldigen.
16 april 2020 22:49 -
Bild-Politiek/Buitenland
Geachte president Xi Jinping,
Uw ambassade in Berlijn heeft mij een open brief gestuurd, omdat wij in BILD de vraag stelden, of China voor de gigantische economische schade, die het Corona-virus momenteel wereldwijd veroorzaakt, zou moeten opdraaien. Uw ambassade noemt het
infaam en beschuldigt mij ervan
het nationalisme aan te wakkeren. Laat mij u hier een paar dingen over zeggen.
1. U regeert door toezicht. Zonder toezicht zou u geen president zijn. U kunt alles in de gaten houden, elk van uw inwoners, maar u weigert de dierenmarkten, die een extreem besmettingsrisico zijn, in uw land te bewaken. Elke kritische krant of website sluit u, maar niet de kraampjes, waar vleermuissoep wordt verkocht. U houdt niet alleen controle over uw volk, u brengt het ook in gevaar - en daarmee de hele wereld.
2. Toezicht leidt tot onvrijheid. Wie niet vrij is, is niet creatief. Wie niet innovatief is, vindt niets uit. Daarom heeft u van uw land de wereldkampioen diefstal van intellectueel eigendom gemaakt. China verrijkt zichzelf aan de uitvindingen van anderen, in plaats van zelf uit te vinden. De reden hiervoor is, dat u de jongeren in uw land niet vrij laat denken. De grootste Chinese exporthit, die niemand wilde hebben, maar die desondanks over de wereld is gegaan, is Corona.
3. Toen U, uw regering en uw wetenschappers al lang hadden moeten weten, dat Corona van mens tot mens wordt overgedragen, heeft u tegenover de wereld daarover gezwegen (*). Uw beste experts hebben de telefoon niet beantwoord, geen mails beantwoord, toen westerse onderzoekers wilden weten, wat daar bij u in Wuhan aan de hand is. U was een te trotse nationalist, om de waarheid te vertellen, die U als nationale Nederlaag ervoer.
4. De
Washington Post meldt, dat in laboratoria in Wuhan Corona-virussen bij vleermuizen onderzocht hebben, zonder aan de hoogste veiligheidsnormen te voldoen. Waarom zijn uw giftige laboratoria niet op dezelfde manier beveiligd als de gevangenissen voor politieke gevangenen? Wilt u dit misschien een keer aan de rouwende weduwen, dochters, zonen, echtgenoten, ouders van Corona-slachtoffers over de hele wereld uitleggen?
5. In uw land wordt al over u gefluisterd. Uw macht brokkelt af. U heeft een een mistig, ondoorzichtig China gecreëerd, dat eerst voor onmenselijke dictatuur stond en nu voor de verspreiding van een dodelijke plaag staat. Dit is uw politieke erfenis.
Uw ambassade schrijft mij, ik zou de
traditionele vriendschap van onze volkeren tekort doen. Ik neem aan, dat u het een geweldige
vriendschap vindt, als u nu royaal maskers over de wereld stuurt. Ik noem dit geen
vriendschap, maar glimlachend imperialisme. U wil China versterken met een epidemie, die in China begon. Ik denk niet, dat u persoonlijk uw macht daarmee nog kan redden. Ik denk, dat Corona vroeger of later uw politieke einde zal betekenen.
Met vriendelijke groet,
Julian Reichelt
(*) Letterlijke vertaling: in het donker laten zitten.