LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

tttlocke

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
20 apr 2020 19:36
[...]
Nog meer cijfers nodig @ttlocke?
Ja.
Uw cijfers ('duizenden', '650.000') zetten in het kader van mijn vraag weinig zoden aan de dijk.
Ik wil graag de cijfers met betrekking tot de resultaten van de 'Zweedse aanpak'. Hoe staat het daar nu met die groepsimmuniteit? Die cijfers zoek ik.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Er worden in dat artikel behoorlijk wat kanttekeningen geplaatst bij het beleid. Natuurlijk is het mooi dat het daar gewerkt heeft, maar het is de vraag of het ook stand had gehouden als de omstandigheden iets anders waren geweest:
Volgens commentatoren kunnen weinig landen zich echter de gewaagde Zweedse strategie permitteren. Het land heeft misschien wel een van de best functionerende gezondheidssystemen ter wereld. En volgens de Zweedse overheid was er ook nooit een echt tekort aan medische apparatuur of ziekenhuiscapaciteit. De extra hospitaaltenten die waren opgezet voor het geval dat bleven grotendeels leeg.
...
Dat betekent een enorme opluchting voor de Zweedse premier Stefan Lofven, die vorige week nog even vreesde dat zijn regering verkeerd had gegokt en mogelijk zelfs haar aanpak zou moeten herzien. Zweedse media meldden toen plots honderden besmettingsgevallen in zorgcentra in Stockholm, de zwaarst getroffen regio. Een derde van de dodelijke slachtoffers zijn mensen die in verzorgingshuizen wonen.
...
Er zijn echter ook Zweedse virologen die waarschuwen dat er niet te vroeg gejuicht moet worden. De aanpak blijft riskant.
...
Hij wijst op specifieke Zweedse omstandigheden die dit mogelijk maken. Meer dan de helft van de Zweedse huishoudens bestaat uit één persoon, wat het gemakkelijker maakt om sociale afstand in acht te nemen. Meer mensen werken vanuit huis dan waar dan ook in Europa, en bijna iedereen heeft toegang tot snel internet, waardoor grote delen van het personeel productief kunnen blijven, ook buiten het kantoor.

En terwijl veel andere landen strikte regels hebben ingevoerd met hoge boetes als mensen die overtreden, lijken Zweden de richtlijnen van de overheid te volgen zonder dat er wetgeving nodig is. Reizen van Stockholm naar Gotland - een populaire vakantiebestemming - daalde tijdens het paasweekend met 96 procent, volgens gegevens van de grootste mobiele operator van het land, Telia Company.
In principe is dit precies het beleid dat ons kabinet ook wilde voeren, echter ingehaald door de omstandigheden ( en de onrust onder de bevolking die zeer expliciet vroeg om sluiting van de scholen ) week men uiteindelijk af. Het had zomaar ( en wellicht nog ) in Zweden ook het geval kunnen zijn. Mooi dat het toch gewerkt heeft, fijn voor dat land en voor de bedenker ;) Maar met iets andere omstandigheden had het ook tot een ramp uit kunnen lopen of tot een totale mislukking waarbij men alsnog tot een lockdown had moeten besluiten. Gelukkig voor Zweden is de Zweedse mentaliteit dus anders en plukken ze daar nu de vruchten van.

Maar om dat nu meteen als de beste manier te bestempelen en als iets wat andere landen ook hadden moeten doen is me echt te simplistisch. Of het echt de beste methode is of dat een andere uiteindelijk toch de beste blijkt, weten we echt pas achteraf, als alles achter de rug is.. En dan is het makkelijk vingertje wijzen, maar ga er maar eens aan staan.

Mooi stuk over hoe onze eigen mentaliteit hier behoorlijk van verschilt:

https://nos.nl/artikel/2331140-nu-de-gr ... id-af.html

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Arizonakid schreef:
20 apr 2020 19:31
Je kan het extreem dunbevolkte Zweden natuurlijk nooit vergelijken met het extreem dichtbevolkte Nederland.
Wat werkt voor A, kan de doodsteek zijn voor B.
Die 2 landen zijn ook niet te vergelijken, wel is het zo dat de grootste klappen zijn gevallen in Stockholm zelf , een stad met bijna 1 miljoen inwoners.

moederslink

Kees2850 schreef:
20 apr 2020 20:21
Wat wel bekend is wat de gevolgen zijn van de maatregelen hier in Nederland. Volg de media zou ik zeggen.
En overal dus. Ieder land krijgt klappen , wereldwijd.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Arizonakid schreef:
20 apr 2020 19:31
Je kan het extreem dunbevolkte Zweden natuurlijk nooit vergelijken met het extreem dichtbevolkte Nederland.
Wat werkt voor A, kan de doodsteek zijn voor B.
Zo dunbevolkt is Stockholm + omgeving niet

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zweden is ca. 11 keer groter dan Nederland en heeft ca de helft van de inwoners.
Daar zullen er waarschijnlijk aardig wat van in Stockholm en omgeving wonen, maar dat maakt dat de rest van het land zowat uitgestorven is.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is wel mooi dat tegenstanders van de huidige aanpak met cijfers moeten komen, maar voorstanders van de huidige aanpak geen cijfers hoeven te geven waarom de huidige aanpak wel juist is. Die cijfers heb ik namelijk eigenlijk nog niet gezien, eigenlijk alleen cijfers die bewijzen dat de huidige aanpak verre van de juiste is. De economie is totaal de vernieling in, de reguliere zorg is er amper nog, scholen zijn dicht, maar ondertussen gaan er nog steeds mensen dood en worden er nog steeds mensen ziek. De andere aanpak is dat de economie blijft draaien, reguliere zorg doorloopt en de scholen open blijven en ook dan sterven er mensen en worden er mensen ziek. Wat het verschil in doden en zieken is, dat weten we niet.

P.s. ik hoor hier continue een Chinook overvliegen om de brand in de Peel te blussen. Het is een aardig bbq-feestje geworden.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
20 apr 2020 18:38
Cijfers wil ik zien!
Aantal dagelijkse doden per land, per miljoen inwoners. Dit maakt vergelijking tussen kleine en grote landen eerlijk:
https://www.economist.com/graphic-detai ... rich-world

moederslink

Misschien is de les die we hieruit moeten trekken of kunnen trekken wel dat er in de directe toekomst méér ingezet zal moeten worden aan een veel gezondere levensstijl.
Niet roken, niet vet eten ( geen obese en hart-en vaatziekten ) en véél meer bewegen en dus dus ook minder zitten op kantoor of in de auto én minder stress :wink: .

Met name in het rijke Westen komt dit voor en blijkt uit de onderliggende problemen die op de IC terecht kwamen.
Dat betekent dat je in de toekomst gezonde (re) ouderen met meer weerstand krijgt zodat ze bij een volgende epidemie of pandemie niet meer zo kwetsbaar zijn.

Een veel gezondere samenleving waardoor mensen nog flink oud ( er ) kunnen worden , zonder cardio problematiek en zonder diabetes en obesitas en hoge bloeddruk.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
20 apr 2020 21:22
eigenlijk alleen cijfers die bewijzen dat de huidige aanpak verre van de juiste is.
Het probleem is: we weten niet wat er gebeurd zou zijn als er een andere benadering zou zijn gekozen. Wat we wel weten: Nederland is zwaar afhankelijk van het buitenland en als daar alles op slot zit, hebben we er ook last van. Het wordt een wereldwijde recessie, maar hoe diep die wordt, hangt af van één factor: de snelheid waarmee het normale leven terugkomt. Tot nu toe zien we in Europa aarzelende regeringsleiders, die allemaal hele kleine stapjes naar voren doen. (Italië: je mag nu zonder geldige reden iets verder van huis, lopend. Dat was maximaal 200 meter.)

Lang getwijfeld of het volgende iets is voor dit topic. Van China is bekend, dat de ambassades graag brieven naar opiniemakers en media sturen, om het land zo positief mogelijk te presenteren. De Duitse Telegraaf, Bild met een bewezen reputatie van feitendraaien, heeft een open brief ontvangen. De hoofdredacteur heeft net zo open gereageerd. Ik heb het hieronder vertaald, want zelden heb ik een fellere reactie gezien.

Vooraf: 1 De melding over vleermuisproeven in laboratoria is bij mijn weten een gerucht. 2 Deze brief past goed in de laatste fase van een pandemie/epidemie: het zoeken naar schuldigen.

16 april 2020 22:49 - Bild-Politiek/Buitenland
Geachte president Xi Jinping,
Uw ambassade in Berlijn heeft mij een open brief gestuurd, omdat wij in BILD de vraag stelden, of China voor de gigantische economische schade, die het Corona-virus momenteel wereldwijd veroorzaakt, zou moeten opdraaien. Uw ambassade noemt het infaam en beschuldigt mij ervan het nationalisme aan te wakkeren. Laat mij u hier een paar dingen over zeggen.
1. U regeert door toezicht. Zonder toezicht zou u geen president zijn. U kunt alles in de gaten houden, elk van uw inwoners, maar u weigert de dierenmarkten, die een extreem besmettingsrisico zijn, in uw land te bewaken. Elke kritische krant of website sluit u, maar niet de kraampjes, waar vleermuissoep wordt verkocht. U houdt niet alleen controle over uw volk, u brengt het ook in gevaar - en daarmee de hele wereld.
2. Toezicht leidt tot onvrijheid. Wie niet vrij is, is niet creatief. Wie niet innovatief is, vindt niets uit. Daarom heeft u van uw land de wereldkampioen diefstal van intellectueel eigendom gemaakt. China verrijkt zichzelf aan de uitvindingen van anderen, in plaats van zelf uit te vinden. De reden hiervoor is, dat u de jongeren in uw land niet vrij laat denken. De grootste Chinese exporthit, die niemand wilde hebben, maar die desondanks over de wereld is gegaan, is Corona.
3. Toen U, uw regering en uw wetenschappers al lang hadden moeten weten, dat Corona van mens tot mens wordt overgedragen, heeft u tegenover de wereld daarover gezwegen (*). Uw beste experts hebben de telefoon niet beantwoord, geen mails beantwoord, toen westerse onderzoekers wilden weten, wat daar bij u in Wuhan aan de hand is. U was een te trotse nationalist, om de waarheid te vertellen, die U als nationale Nederlaag ervoer.
4. De Washington Post meldt, dat in laboratoria in Wuhan Corona-virussen bij vleermuizen onderzocht hebben, zonder aan de hoogste veiligheidsnormen te voldoen. Waarom zijn uw giftige laboratoria niet op dezelfde manier beveiligd als de gevangenissen voor politieke gevangenen? Wilt u dit misschien een keer aan de rouwende weduwen, dochters, zonen, echtgenoten, ouders van Corona-slachtoffers over de hele wereld uitleggen?
5. In uw land wordt al over u gefluisterd. Uw macht brokkelt af. U heeft een een mistig, ondoorzichtig China gecreëerd, dat eerst voor onmenselijke dictatuur stond en nu voor de verspreiding van een dodelijke plaag staat. Dit is uw politieke erfenis.
Uw ambassade schrijft mij, ik zou de traditionele vriendschap van onze volkeren tekort doen. Ik neem aan, dat u het een geweldige vriendschap vindt, als u nu royaal maskers over de wereld stuurt. Ik noem dit geen vriendschap, maar glimlachend imperialisme. U wil China versterken met een epidemie, die in China begon. Ik denk niet, dat u persoonlijk uw macht daarmee nog kan redden. Ik denk, dat Corona vroeger of later uw politieke einde zal betekenen.
Met vriendelijke groet,
Julian Reichelt

(*) Letterlijke vertaling: in het donker laten zitten.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, en minder vliegvakanties naar wijd weg. Schonere lucht. En minder kinderopvang voor de kinderen, zodat de ouders zelf weten wat ze met hun grut aanmoeten.

Als voorbeeldje.

Die ouderen met van alles en nog wat werden al niet eens opgenomen in het ziekenhuis.

tttlocke

China heeft invloed, wereldwijd, veel invloed en de PR-machine werkt op volle toeren.

Nette brief van Bild.

Er zijn aanwijzingen, om niet te zeggen bewijzen, dat er in laboratoria in Wuhan onderzoek werd verricht naar coronavirussen in een bepaald soorten vleermuizen. Dat is dus niet zo maar een gerucht.

Eén van de artikelen in de Washington Post (toch een serieuze publicatie) waarin dat wordt gemeld:
https://www.washingtonpost.com/opinions ... naviruses/

tttlocke

16again schreef:
20 apr 2020 23:28
tttlocke schreef:
20 apr 2020 18:38
Cijfers wil ik zien!
Aantal dagelijkse doden per land, per miljoen inwoners. Dit maakt vergelijking tussen kleine en grote landen eerlijk:
https://www.economist.com/graphic-detai ... rich-world
Interessante data.
Zijn er conclusies uit te trekken over de resultaten van de toch wel atypische Zweedse aanpak?

Zwak punt is en blijft, maar dat geld voor al dit soort vergelijkingen: wie telt mee als 'coronadode' en wie niet? Hoe tel je je coronadoden? Kijk naar België: 10 dagen geleden nog in dezelfde orde van grootte als Nederland als het gaat om aantal slachtoffers per miljoen inwoners. Nu 2,3 keer zo veel. En dat alleen maar omdat de Belgen vorige week besloten hebben alle overlijdens uit verpleeg- en verzorgingstehuizen waarbij het een weliswaar niet geteste, maar toch mogelijke coronabesmetting zou betreffen mee te gaan tellen als corona doden: waar eerst in de orde van grootte van 100 doden per dag werden gemeld, werd dat ineens 500, 400, 300 per dag (in wezen is men de oversterfte als coronadoden gaan registreren). Nederland heeft dat (nog) niet gedaan. Dat maakt vergelijken gecompliceerd zo niet weinig zinvol.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels is er nieuws van het kappersfront: uiteraard willen ze graag open, en uiteraard zijn ze bezig met een protocol. Maar: vanwege de spullen die gekocht moeten worden en het feit dat er minder klanten geholpen kunnen worden, gaat de prijs van een knipbeurtje waarschijnlijk wel 'iets' omhoog.

Zie: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ndschoenen

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vanmorgen op de radio hoorde ik dat het OMT zou hebben geadviseerd de contactberoepen nog tot 16 mei te verbieden hun werk te doen. Hoorde bij de in dit artikel al genoemde uitgelekte adviezen.

Van dit stukje wordt ik ook nog niet zo vrolijk:
Bronnen melden aan RTL Nieuws dat het OMT adviseert om de basisschoolkinderen weer naar school te laten gaan. In kleinere groepen die over de dag verspreid worden. De schoolvakanties zouden ingekort moeten worden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit vind ik dan wél weer mooi: als corona-hoester in beroep gaan tegen je straf van 10 weken (waarvan 2 voorwaardelijk), en dan vier maanden krijgen :lol:

witte angora

Die had ik gisteren inderdaad al gelezen. Kennelijk had diegene nog niet door dat het ernst is. Ben benieuwd of hij nog in cassatie durft te gaan...

witte angora

Gisteren trouwens in de supermarkten: tot vorige week werden de karretjes door winkelmedewerkers schoon gemaakt. Bij de drie waar ik gisteren was, moest je dat als klant ineens zelf doen. Wat de reden is van deze verandering?

- Was het in eerste instantie een soort paniek, wilden winkels het zo goed mogelijk doen, en zien winkels/mensen nu niet meer echt een harde noodzaak dat karretjes gedesinfecteerd worden?
- Beginnen mensen nonchalanter te worden?
- Kost het teveel tijd/energie/menskracht?
- Heeft het überhaupt wel nut om karretjes met een spray in te spuiten en er dan met een papieren lapje overheen te vegen?

Bij veel winkels is het beleid: karretje/mandje verplicht. Zijn er geen karretjes/mandjes meer, dan is de winkel 'vol' en moet je buiten wachten. Dat gaat volgens mij tot nu toe wél goed. Gaat dit het 'nieuwe normaal' worden dat wel door mensen geaccepteerd wordt?

Wat niet goed ging: in één van de buurdorpen was er een evenement: de weekmarkt. Mensen mogen er niet fietsen, juist omdat het op sommige plekken wat krap en smal is. Ondanks de aanwezigheid van Boa's: toch doen. Weet niet goed wat ik ervan denken moet. Weet ook niet in hoeverre dit 'Nederlands' is, of meer specifiek voor dit dorp. Hier in het dorp wordt er op de markt in ieder geval niet gefietst.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

tttlocke schreef:
21 apr 2020 00:34
Er zijn aanwijzingen, om niet te zeggen bewijzen, dat er in laboratoria in Wuhan onderzoek werd verricht naar coronavirussen in een bepaald soorten vleermuizen. Dat is dus niet zo maar een gerucht. Eén van de artikelen in de Washington Post (toch een serieuze publicatie) waarin dat wordt gemeld:
https://www.washingtonpost.com/opinions ... naviruses/
Ik blijf daar voorzichtig mee, zou graag de complete bewijzen willen zien, omdat de VS niet altijd correcte info leveren, vooral bij landen als China, Iran, Irak.

Zit nog net naar de persconferentie van het RKI te kijken. Beleid is vrijwel identiek aan het RIVM, met 1 uitzondering. Maskers voor mond en neus zijn een aanvulling op het hele pakket van afstand houden, handen wassen, niet te veel contact met anderen hebben, enz. Met getallen erbij: ongeveer een kwart van de inwoners draagt er nu één, tijdens het inkopen of onderweg buiten. Vanaf nu of aanstaande maandag verplicht in Sachsen, Bayern, Thüringen en Mecklenburg-Vorpommern.

Het Oktoberfest is vanmorgen officieel afgezegd. Dat loopt altijd vanaf de derde week in september. Voor mijn gevoel erg ver weg. andersom wel begrijpelijk, want het is warm, vochtig in de tenten en een dronken mensenmassa op de Theriesenwiese zou zeker een virale bom worden. (Bijpassende muziek: Anneliese van Voxxclub.)
witte angora schreef:
21 apr 2020 07:51
Inmiddels is er nieuws van het kappersfront: uiteraard willen ze graag open, en uiteraard zijn ze bezig met een protocol. Maar: vanwege de spullen die gekocht moeten worden en het feit dat er minder klanten geholpen kunnen worden, gaat de prijs van een knipbeurtje waarschijnlijk wel 'iets' omhoog.
Geen probleem, want de knipbeurten zullen ook langer duren.
Je andere vragen over het winkelen komen op mij over als van een andere planeet. Ik merk ineens, dat ik nog nauwelijks weet hoe een echte winkel er van binnen uitziet. Zal het eens navragen hoe dat hier geregeld is.

Gesloten