LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Marjan86
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2013 16:11

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Marjan86 »

Inmiddels is mijn tweede dag citalopram ingegaan, ik ben rustig begonnen met 10 mg en verhoog het over enkele weken naar 20 mg. De eerste nacht was een drama; telkens als ik dacht dat ik langere tijd had geslapen waren er 10 minuten voorbij... En dit duurde van 23.00 uur tot 5.30 uur! Daarna heb ik zo'n 3 uurtjes kunnen slapen.
Vandaag heb ik het tweede pilletje wat eerder ingenomen in de hoop dat ik hierdoor beter slaap komende nacht.

Volgende week zondag treed ik op als zangeres, hopelijk zijn de bijwerkingen een paar dagen ervoor redelijk verdwenen. Hetgeen waar ik last van heb en wat me zal belemmeren tijdens het zingen; ik voel me nu rusteloos en sloom tegelijk wat mijn concentratie niet ten goede komt, mijn keel voelt dik aan en er is slijm aanwezig, mijn oren zitten dicht alsof ik in het vliegtuig zit en ik voelde me angstig in de supermarkt waar veel mensen waren waardoor ik ook bang ben voor de drukte volgend week.

Ik weet dat ik beter met een psychiater kan overleggen wat het beste is, maar aangezien ik deze nog niet toegewezen heb gekregen na een opname, zou ik het fijn vinden om te lezen wat jullie idee is over het volgende; is er kans dat bovenstaande bijwerkingen voor vrijdag grotendeels verdwenen zijn? Zo niet, stoppen ze meteen als ik vrijdag 'pauzeer' met de medicijnen? Ik weet dat ik het daarna opnieuw moet opbouwen, maar ik hoop eigenlijk dat het allemaal mee gaat vallen en ik alsnog zondag gewoon kan zingen terwijl de medicatie doorgaat.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, alvast bedankt voor het meedenken.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nevermind »

Wat een onbeschofte aard om te reageren. :evil:
Jij spreekt jezelf tegen.
Miepje1 schreef:Met alle respect hoor, maar dit is een consumentenforum. Zijn er geen fora voor gebruikers van dit soort middelen? Het lijkt me dat je daar sneller lotgenoten vindt.
Miepje1 schreef:Nou, dan zal ik me verder maar onthouden van de 'tips en trucs' die ik als ex-gebruiker van ad's heb... Hebben jullie niets beters te doen dan over me heen vallen? Pilletje vandaag nog niet genomen? In plaats van jammeren kan je beter aan je herstel werken. Heb ik ook gedaan. Verder mekkeren niet nodig want ik lees hier niet meer.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tenormin »

OFF TOPIC: Ja, ben zelfs "geschrokken" van uitbarsting van Miepje1. Vreemde reactie. Maar misschien persoonlijke omstandigheden, wie weet.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ciske »

tenormin schreef:OFF TOPIC: Ja, ben zelfs "geschrokken" van uitbarsting van Miepje1. Vreemde reactie. Maar misschien persoonlijke omstandigheden, wie weet.


Dan nog hoort het niet.

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

ach komop jongens/meiden,gewoon door gaan,iedereen schrijft weleens iets wat misschien anders over komt :wink:
Marian,ik denk dat je gewoon het beste door kan gaan met de citalopram en daarnaast 4 x per dag een halve oxazepam van 10mg er bij moet nemen,dan voel je je wat rustiger van binnen..
tenminste zo heb ik het toen gedaan in overleg met mijn huisarts (ik wil je niet aan de oxa`s helpen hoor)en van lieverlee ga je je wat beterder voelen en dan zul je zien dat het in nemen van de oxa`s steeds minder gaat worden.
maar ik zou dit wel in overleg doen met je huisarts :!:
ik weet niet wanneer jullie de medicijnen in nemen maar ik doe het altijd smorgens!
en ik zou vrijdag echt geen rustpauze nemen hoor,je lichaam is nu al een beetje gewend aan de citalopram,en néé,de bijwerkingen zijn in een week tijd niet verdwenen,dit klinkt sneu,maar je hebt zeker een week of 4-6 nodig om te kunnen zeggen dat de bijwerkingen weg zullen zijn.
wel ga je je de aankomende weken steeds beter voelen!
en wat leuk trouwens dat je zangeres bent,ben je al gevorderd of ben je een beginneling?
ik hoop dat je iets hebt aan wat ik geschreven heb en ik wens je heel veel succes volgende week met zingen!
fijne zondag allemaal :P :P

Marjan86
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2013 16:11

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Marjan86 »

Bedankt voor je antwoord, Wikky.
Zingen is mijn beroep, dus het is wel belangrijk dat het goed gaat. Zoals het nu gaat, zou ik het zondag echt niet aan kunnen, het is vreselijk! Vannacht heb ik weer slecht geslapen en ik voel me meteen weer draaierig en vaag na inname van het pilletje. Gisterochtend, voor inname van het pilletje, heb ik heerlijk kunnen sporten; geen probleem... Maar zodra ik het had ingenomen; bam! Meteen weer moe, sloom enz.
Wat betreft de pammetjes; ik heb lorazepam, maar mijn ervaring hiermee is dat ik alleen maar vager en slomer wordt en het veroorzaakt ook duizeligheid. Is oxazepam hier anders in?

Verder heb ik nu het gevoel dat ik moet gaan kiezen; doorzetten met dit middel en het concert afzeggen of het middel uitstellen en zondag lekker zingen... :-( Daarbij komt ook nog eens dat mijn hooikoorts opgekomen is en ik weer flink moet hoesten om slijm weg te krijgen. Dus ja, als dit probleem aanhoudt, kan ik om die reden ook al niet zingen. :-(

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi Marian,tsjaaaaaa het is een moeilijke keuze voor je zeg :( verdorie!
ik weet niet of zo`n concert wekelijks is of af en toe een keer,maar als de mensen afhankelijk zijn van de zangeres(spannend,misschien zit ik hier wel met een beroemde zangeres te schrijven hihi... :wink: )dan kun je er misschien toch beter na dat concert mee beginnen.
zou het mischien een optie voor je kunnen zijn om het pilletje voor het slapen gaan in te nemen,dan heb je misschien niet zo`n last van de bijwerkingen!
een vriend van ons neemt het ook elke avond in en dat gaat goed bij hem.
Lorazepam ken ik eigenlijk niet,maar dat zal wel een zusje zijn van oxazepam denk ik.
ik mocht 4 keer een oxazepam van 10mg nemen per dag maar ik kon het met een half pilletje goed af hoor(dus 4 keer 5mg per dag).
gossie en dan ook nog die vervelende hooikoorts erbij,dat lijkt me ook niet bevordelijk voor je stem zeg.
ik heb echt met je te doen meis,ik kan je alleen maar zeggen,ga op je eigen gevoel af en als je denkt dat het het beste voor je is om na dat concert te beginnen dan moet je dat gewoon doen,die ene week later zal ook niet zo`n probleem geven denk ik!
ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je een spetterend optreden mag geven aankomend weekend :wink:
en als je iets wil vragen,vraag gerust hoor...
Bijlagen
dyn001_original_280_280_pjpeg_3393_7f99db12c683ccbcf91d6a9ec570dd8f_2.jpg
dyn001_original_280_280_pjpeg_3393_7f99db12c683ccbcf91d6a9ec570dd8f_2.jpg (10.45 KiB) 8330 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

mar95
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2013 21:46

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mar95 »

Hoi ik ben hier nieuw, slik 1 week 10mg citapramil, en nu bijna zondag 4 wk 6 weken 6 druppels citapramil =15mg.
Slik dit al een 2e keer. Nu vanwege een terugkomende depressie/ burnout.
Bijwerkingen verergering paniekaanvallen en veel angst en misselijkheid., die zijn nu in de 4e week flink afgenomen.Angsten nemen af en depressie komt te voorsxhijn.'s avonds laat voel ik mij veel beter.

Wikcky ik las dat je langer op deze site zit, vond het hoopgevend je berichten te lezen.

Gr mar

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi Mar95,dat heb ik ook zo`n lange tijd gehad dat ik me savonds beter voelde als de rest van de dag,en als ik het goed bekijk nu,dan is dat eigenlijk nog steeds zo haha
ik heb altijd al een hekel aan de morgens gehad ppfff
laten we hopen dat de depressie ook snel af zal nemen,want ik kan me nog indenken hoe het voelde toen ik zo depri was bah bah..
ik wens je een goed weekend toe...

heey Marjan,hoe gaat het nu met jou?
ik vind het zo stil rond jou,je schrijft niks meer,het gaat toch zeker wel goed met je!
en aan de andere kant is geen bericht,goed bericht....
toch veel succes morgen :!:

en wat is het toch koud buiten hè,ik blijf lekker binnen bij de verwarming,pyama aan en hupsakee :lol:
morgen schijnt het nog kouder aan te voelen als vandaag,dus dan weten jullie wel waar wikky verblijft morgen hihi.
ik hoop dat het weer snel zal veranderen want over 2 weken trouwt onze zoon,dus dan mag het wel iets warmer zijn..
groetjes allemaal en een fijn weekend :P

mar95
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2013 21:46

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mar95 »

Hoi Wikky ,

Ben zo blij dat je reageert :D want ovenrdag is een ramp,
De paniekaanvallen zin minder geworden en zetten niet door, maar ben de gehele dag zo gespannen, dat ik haast mijn bed niet uitkomt, durf ook niet naar buiten sinds ik dit medicijn slikt. Het heeft mij de keer hiervoor eel erg geholpen. Ben soms erg angstig dat ik er niet uit kom, maar dat zal wel normaal zijn. Had ik ik ook de vorige keer.Verleden keer zat ik ook op 20 mg en nu maar op 20. Woensdag mijn intakegesprek bij een ggz.
Zie er erg tegen op, val dus wal en schip want mijn huisarts laat alles nu aan hen over en de ggz wacht eerst af tot de intake.

Wat ik wel merk dat ik ietsje minder misselijk word, en ietsjem pietje minder gespannen. Soms hou ik het haast niet vol, maarja moet wel voor mijn gezin.
Wat fijn dat het goed met je gaat en je nog steeds op dit forum bent.
En de rest veel sterkte! En alle liefs.

Mar

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi hoi,

ik kom al jaren hier op het forum en heb er veel steun gehad,en zeker in het begin toen ik zo paniekerig en angstig was..
daarna zaten we voortaan dagelijks op dit forum,waar we niet alleen over ziektes en medicijnen schreven maar ook over leuke dingen waar we weer aan toe waren,en dan...valt het stil,totdat je weer een mailtje krijgt dat er nieuws geschreven is en dan kijk ik weer ffe :D
Mar95,moet je eens kijken hoe je al vooruit gaat,de misselijkheid gaat al iets over en je voelt je al minder gespannen,ik kan je evrtellen dat het al aanslaat bij jou :!:
probeer eens uit je bed te komen en dagelijks een frisse neus te halen,je zal zien dat het je goed zal doen..
ik heb nooit mijn bed opgezocht want dat doet er zeker geen goed aan hoor.
het is goed van jouw huisarts om jou nu over te geven aan de GGZ,want 2 kapiteins op 1 schip dat werkt niet.
misschien kun je eens overleggen met GGZ of je er een oxazepammetje bij mag hebben totdat je je echt beterder gaat voelen.
ik heb tijdens het opbouwen ook de hulp gehad van oxazepam,een heel kleine dosering (4 x daags 5 mg oxazepam) en voelde me veel minder gespannen van binnen en durfde zo zoetjesaan ook weer naar buiten te gaan.
dat moet je eigenlijk zelf voelen,ik merkte dat ik begon met 4 x daags en daarna 3 x daags en toen 2 x daags en toen nog heel af en toe 1 keer per dag en toen niks meer,maar mij heeft het goed geholpen.
ik ben natuurlijk geen arts en zoiets moet je nooit uit jezelf gaan doen,maar het is de moeite waard om eens na te vragen bij de arts!!!
wauwwwwwwwwww weer een heel verhaal whahaha,ik wens je heel veel sterkte!!
liefs wikky :wink:

mar95
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2013 21:46

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mar95 »

Hoi Wicky,
Bedankt voor je steun. Heb ik op dit moment hard nodig.
Oxazepam mag ik niet daar reageer ik slecht op.
Sohtends voel ik mij niet erg depressief maar als ik een alprazalommetje neem word ik later depressief.
Vannacht heb ik slecht geslapen werd steeds wakker, had ik eerst geen last van.dan pieker je ook.
Misschien moet ik de medicatie maar sochtends in ga nemen.
Had vannacht weer last van een soort paniekaanvallen in mijn slaap, alleen zetten ze niet door, ook word ik wakker van de honger. De paniekaanvallen zijn een soort opvliegers de huid van mijn armen en borst gaat dan branden.
Ik heb de leeftijd voor de overgang maar slik de pil.
Maar misschien zijn dit bijverschijnselen.
Misschien toch maar straks een alprazalommetje.

Nou dat was het weer. Het is wel stil hier.
Gr mar

mar95
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2013 21:46

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mar95 »

Hoi Wikkie ,
Heb je advies opgevolgd en heb in het bos gewandeld, mijn stemming is nu weer deprie, wat wisselt dat zeg. Maar het is goed voor mijn lichaam wandelen. Heb last van gejaagd gevoel had jij dat ook?
Ben blij als ik mag verhogen, tot 20 mg dan slaat het misschien eerderaan. Maarja eerst even afwacht een woensdag en hopen dat ik dan een arts kan spreken.
Oja nam jij sochtends of savonds je medicijnen.?

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

hoi Mar,

wat goed van je dat je even naar buiten bent geweest,het zal wel koud geweest zijn met die wind.
jij vraagt of ik last had van dat gejaagde gevoel...nou en of had ik dat,ik wist me soms zelf geen raad meer,daarom was ik ook zo blij dat mijn man thuis was,dan kon ik het van me af praten (die heeft ook wat meegemaakt hoor in het begin met mij pppfff)
en als ik me heel erg rot voelde begon ik te huilen,en was ik kwaad dat dit nu juist mij moest overkomen!
moet je weten dat ik van nature nooit geen jankbal geweest ben :lol:
maar dat luchtte dan ffe flink op hoor!
ik ben begonnen toen met smorgens in nemen en dat doe ik nu nog...

en wat je schrijft over dat wakker worden met honger,dat heb ik nu nog steeds,overdag eet ik niet zo veel maar snachts kan ik niet slapen van de honger,dus neem ik nu 1 boterham met hagelslag voordat ik mijn bed in kruip en dat helpt wel,ik ben dan ook 12 kilo aangekomen,maar dat kan me niet verrekken,ik voel me nu weer de oude en dat is veel belangrijker,dan maar wat dikker(84kg),hebben ze lekker veel om van te houden hihi...
ik heb even zitten denken,maar ik gebruik het nu al vanaf september 2007 :roll: ,met een tussenpoze van 3 maanden,maar ik kan je 1 ding zeggen,IK GA NOOIT MEER ZONDER.
in die 3 maanden is het in alle hevigheid terug gekomen.
eerst zat ik op 20mg en nu op 30mg per dag.

ik heb dat ook dat ik zo`n zweet aanvallen heb pppfff,ik zit ook in de overgang,ik ben 54 jaar,maar ik denk eerder dat het zweten van de citalopram komt dan door de overgang,het staat ook in de bijsluiter dat je last kan krijgen van zweetaanvallen,en meestal heb ik altijd last van bijwerkingen van medicijnen,dus dat zal nu ook wel het geval zijn...het is dan net of je hele bovenlijf in de fik staat..
ik was gisteren even met ijn dochter wat gaan winkelen hier en ik zweette me helemaar kapot zeg,terwijl een ander het zo koud had,tsjaa dan kan ik me soms heel ellendig voelen bah bah

wat is alprazalom,dat ken ik niet??
ik denk dat het een zelfde soort is als oxazepam hè?

het is inderdaad erg stil hier,dat is een goed teken,dat wil zeggen dat het met de andewre weer goed gaat :!:
zo ging dat bij mij ook,ik keek de hele dag door of er iemand geschreven had en was teleurgesteld als dat niet zo was,maar nu het goed gaat kijk ik eigenlijk ook nooit meer op dit forum,totdat er een mailtje komt dat er weer opnieuw geschreven is.
ik vind het fijn om een ander een beetje te kunnen steunen hoor,daar was ik zelf ook heel erg blij mee toen.

hoeveel weken ben je nu aan het in nemen?weet ik niet meer,wat een doos hè..

nou meis,ik ben trots op je,je doet het goed!
nog ffe en dan gaat het zo goed met je dat ook jij hier niet meer komt :lol: en dan weet ik dat het ook met jou goed zit

tot horensssssssssss

mar95
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2013 21:46

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mar95 »

Hoi lieve Wikky,

Nou Alprazelom is een pammetje, ik slik sinds 3 dagen 1x per dag een half tabletje van 0,125 mg.
Bij dat bovenlijf in de brand herken ik, ik ben ook van jouw leeftjdscat. . Gelukkig zweet ik niet zo.
Ik ben net als jou supergevoeilig voor medicijnen. ben ook een angsthaas met medicijnen.
Vanochtend was ik deprie, maar nu smiddags voor het eerst voel ik mij een klein beetje minder deprie.
Ben nog wel van alles snel aangeslagen maar hoop dat dit ook verbetert.
Slik nu sinds 24 febr 10 mg en sinds 29 maart 15mg en sinds 13 maart 6 druppels ciprimil is ook 15 mg.
Dus ben 4 weken bezig. Alleen heb ik niet zo'n eetlust maar heel de dag door wel honger, ben normaal een hele goede eter en ben dus nu ook zeker 8 a 9 kilo afgevallen. Was niet de lichtste haha. Maar dat boeit mij niet. Als ik mij maar goed voel.
Ik voorlopig dus ook niet meer stoppen.

Liefs Marja en jesteun waardeer ik heel erg :wink:

mar95
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2013 21:46

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mar95 »

Hoi Wikky,

Een klein vraagje, vanmiddag ging het redelijk, nu laat in de avond voel ik een soort vervlakking had jij dat ook en gaat dat weer weg? Nu nog een beetje meer vrolijkheid. Dat spul speelt flink met mijn hersens zeg.
Mijn man is gelukkig ook thuis om mij er doorheen te slaan. Hij is echt mijn steun en toeverlaat.
Trouwens ik mag geen oxazepam, dat heeft averechts effect op mij.Alprazolom is wat lichter.

Gr mar

wikky
Berichten: 189
Lid geworden op: 27 jul 2009 19:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wikky »

eey ben ik ook weer haha..

dat is heel normaal hoor in het begin,de ochtenden en de avonden zijn het zwaarst,maar ook dat gaat dadelijk goed komen,ik kan het me nog zo herinneren hè,zoiets vergeet je nooit meer als je je zo rot voelt ppfff
weet je wat eigenlijk het grootste probleem is dat je je zo rot voelt??
tenminste bij mij was dat zo en dat zal bij jou ook wel zijn denk ik,omdat jij ook een antidepressiva hebt gekregen.
bij was het dus zo:
" ieder mens heeft serotonine in zijn hersenen, en bij mij was het zo dat ik zelf te weinig serotonine aanmaak en daardoor ga je je zo rot voelen omdat je dat vrolijke stofje mist in de hersenen.
het is niet meer of minder,dat stofje (serotonine) word nu opnieuw aangemaakt door de antidepressiva en daarom ga je je na zo`n 4-6 weken elke dag een stukje beterder voelen.
wat je ook extra serotonine kan geven is zonlicht en wandelen,en ik dacht dat het ook in bananen zit..
maar het probleem is dat serotonine niet aan te wijzen is door welk onderzoek dan ook,en daarom is het in het begin een proefperiode.
maar als het aan slaat dan voel je je straks weer de oude Mar! "

ik zie het voortaan dan ook zo,dat ik te weinig serotonine (geluksstofje) aanmaak en dat aan moet vullen met een pilletje!

ach meis,ik kan uren schrijven hierover haha
ik vind het fijn dat ik je zo een klein beetje steun kan geven,graag gedaan hoor!

liefs wikky

mar95
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mar 2013 21:46

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mar95 »

Hoi Wikky,
Vannacht veel wakker geweest, 8 uur schoot ik wakker door een zeer nare droom en werd daardoor angstig.
Meteen een pammetje genomen.Ga deze medicijnen nu ' s ohtends innemen en hoop dat ik vannacht eens goed slaap. Terwijl ik gisterenmiddag en avond het idee had dat het mij pakte, omdat ik last had van vervlakking, iedergeval ik piekerde niet meer. Ik weet dat de vrolijkheid dan nog op zich laat wachten. Maarja ik zit nog op 15mg. En dan nog zo' n gemeen angstaanvalletje in mijn slaap grrrr.
Ik ga nu mijn 5e week in. Pfff


Liefs mar

Radar
Site Admin
Berichten: 5516
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Radar »

Geachte forumgebruikers, chatten is niet toegestaan op dit forum (zie gedragsregels). Kletsen kan via PB, topics zijn om in te discussiëren.

Vlindertjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2013 17:05

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Vlindertjes »

Hallo allemaal,

Zijn er nog mensen aan het opstarten met citalopram?

Ik slik het nu 4 weken na overstap van seroxat. Maar sleep mezelf nog stééds voort...

Iemand ervaring?

Gesloten