Pagina 18 van 25

Re: grijskenteken

Geplaatst: 02 feb 2005 21:45
door Gast
men jarenlang tegen een voordelig belastingtarief heeft kunnen rijden.
En als ik nou net een half jaartje grijs rijd?
En als ik nou een nieuwe wagen heb gekocht die in plaats van 30% afschrijving in 2 jaar nu aan de straatstenen niet meer te slijten is?

Dat boeit een staatsecretaris die in een luxe dienstwagen van de baas vervoerd wordt niet echt denk ik :(
Als'tie op vakantie maar niet meer de dubbelcabientjes naast zich op de camping ziet staan "want zo was de wet niet bedoeld". Zielig figuur en dat moet dan Nederland leiden.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 03 feb 2005 20:04
door Gast
[quote]En als ik nou net een half jaartje grijs rijd?
En als ik nou een nieuwe wagen heb gekocht die in plaats van 30% afschrijving in 2 jaar nu aan de straatstenen niet meer te slijten
is?/quote]
Ik zou je recht proberen te halen bij de autoleverancier. Dat jij als consument niet beter weet... De leveranciers weten immers ook al heel lang dat dit er aan zit te komen en zijn nalatig in het juist informeren van hun klanten!

Re: grijskenteken

Geplaatst: 07 feb 2005 10:48
door Gast
Ik reed ook sinds 3 maanden met grijs toen ik met dit probleem werd geconfronteerd. Ik had nog nooit eerder met grijs gereden en heb gekozen voor grijs omdat mijn financiën en de wet dit toelaten om grijs te kunnen/mogen rijden. Nu zit ik met een enorm debacle en heb ook al vragen richting de leverancier (Volkswagen) gesteld of zij informatie achterwege hebben gehouden toen zij mij deze auto verkochten. Natuurlijk wisten zij ook van niets, was het antwoord. Wat moet ik nu? Ik heb mijn hoop op het SBG gevestigd.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 07 feb 2005 16:12
door Gast
Nu zit ik met een enorm debacle en heb ook al vragen richting de leverancier (Volkswagen) gesteld of zij informatie achterwege hebben gehouden toen zij mij deze auto verkochten
De leverancier heeft in mijn ogen alleen verantwoordelijkheid voor het feit of een auto voldoet aan zijn specificaties en betrouwbaarheid.
De belastingwetgeving is je eigen pakkie an en zoals je ziet is de Nederlandse regering in staat regelingen rucksichtloss te schrappen.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 07 feb 2005 16:50
door Gast
Dus erg onbetrouwbaar. :cry:

Re: grijskenteken

Geplaatst: 07 feb 2005 17:28
door Gast
Zoals wij u hebben willen duidelijk maken, is de term “blijvend grijs” betrekkelijk. De autobranche doet graag voorkomen of de door u te kopen auto blijvend volgens de “grijze” fiscale condities belast zal blijven worden. “Blijvend grijs” bleken zowel in 1988 en 1994 loze begrippen zonder enige waarde. Nu blijken er weer regelmatig waarschuwingen te volgen en ziet de overheid het toenemende verkoopsucces van bijvoorbeeld de diverse types busjes met lede ogen aan. De wetgeving welke jaarlijks geëvalueerd wordt - hoeveel “misbruik” wordt er van de regelgeving gemaakt - zorgt voor gerechtvaardigde zorgen richting de toekomst.


[van de SBG-site, 1995]
Over betrouwbaar gesproken! Ik zou mijn geld niet op dit cluppie zetten. Doen al jaren niks tot er geld te verdienen valt aan het vermeerderen van hun donateurs.
SBG is naast de politiek en de auto-branche 1 van de 3 partijen die in gebreke zijn gebleven.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 08 feb 2005 10:56
door Opa en Oma
Geplaatst op 06 Dec 2004 14:08 door Opa en Oma
--------------------------------------------------------------------------------
In 2003 moest onze 9 jaar oude Ford Mondeo vervangen worden. We zochten een goede trekauto voor onze caravan, beladen gewicht 1500 kg.; een hoge zit en de mogelijkheid om eenvoudig fietsen mee te nemen. Sinds onze pensionering worden er flink minder kilometers afgelegd. Verschillende autobedrijven maakten ons attent op de mogelijkheid van het grijze kenteken. Volgens alle ingewonnen informatie was dat volkomen legaal en er was geen enkele aanwijzing van misbruik of fraude.
We kozen een Opel Vivaro, hebben daarvoor extra geld geleend, en in januari 2004 waren we de trotse eigenaars. Deze auto mag een caravan tot 2000 kg. trekken, heeft dus wat over en dat vergroot de veiligheid. Deze auto was in 2003 “Bestelauto van het jaar” en won deze prijs nipt van enkele concurrenten “wegens hogere inruilwaarde”.
Tijdens onze vakantie in het buitenland hoorden we via de wereldomroep dat er iets met het grijze kenteken stond te gebeuren. Plotseling vielen we in de categorie zware misdaad.
Onze boete is 1.200 Euro per jaar levenslang + onverkoopbare auto (waardedaling ineens ca. 13.000 Euro bovenop normale afschrijving).

Achteraf hoorden we over een “Haags geruchtencircuit” en over wijzigingspogingen in 1993 en 1998. We hebben de politieke hetze gevolgd om grijze rijders in een kwaad daglicht te stellen. De horrorachtige felheid van Wijn en Zalm, gekoppeld aan onbereikbaarheid en bizarre argumenten. De besluitvorming in de 2e kamer, ondanks dat ze zeer goed op de hoogte is van de gevolgen. Het doodzwijgen van het echte probleem in de media. De onmogelijkheid om de politiek te bereiken.

We zijn verbijsterd. Is dit Nederland en worden wij zo geregeerd?
Meer dan 40 jaar heb ik hard gewerkt. Nog niet eerder meegedaan aan protestbrieven of actie etc. Altijd een groot vertrouwen in onze rechtstaat gehad. Dat is nu op een wrede manier verstoord.
Daarna kwam de 1e Kamer, en toen was de wet er door. Wel huurde Wijn nog even iemand met de naam "Gast" in om nog even wat olie op het vuur te gooien bij Trosradar, maar ja, dat is alleen maar een satirisch verlengstuk van de Haagse lobby.
Er dient een UITSTERFCONSTRUCTIE te komen, waarbij het kenteken BIJ DE AUTO blijft horen. Voor nieuw verkochte auto's nieuwe inkleuring (Wijnrood) is OK, maar blijf af van de bestaande eigenaren.
De manier waarop de politiek dit kunstje flikt is ONACCEPTABEL.
Ik zou eerherstel zeer op prijs stellen
In plaats van "Zware misdadiger, waarover politiek hoongelag wordt uitgestort en die moet worden kaalgeplukt" wil ik graag weer als een normale burger te worden behandeld.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 08 feb 2005 19:49
door Gast
De ouwetjes zullen het dus met me eens zijn dat de politiek iets te verwijten valt. Ik hoor ze echter niet over de autobranche en de 'belangenvereninging' SBG. Deze laatste twee zijn toch net zo verwijtbaar in hun respectievelijke doelstellingen?
Waarom hoor ik daar niemand over?

Re: grijskenteken

Geplaatst: 09 feb 2005 16:45
door Gast
Deze laatste twee zijn toch net zo verwijtbaar in hun respectievelijke doelstellingen
Waarom stel je de autobranche verantwoordelijk?
Zij voldoen aan een vraag van klanten die een maas zien in de belastingwetgeving. :!: :?:

Re: grijskenteken

Geplaatst: 09 feb 2005 19:06
door Gast
De autobranche heeft net als de SBG zo lang mogelijk zijn kop in het zand gestoken. Natuurlijk uit eigen belang omdat ze zolang mogelijk hun auto's willen blijven verkopen.
Minimaal is er in veel gevallen sprake van een slechte informatievoorziening en voorlichting. We weten immers al tien jaar dat 'blijvend grijs' niet bestaat.
In het voorbeeld van de oudjes zou ik minimaal onderzoeken of de dealer [gedeeltelijk] aansprakelijk gesteld kan worden voor de waardedaling van de nieuwere auto's.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 09 feb 2005 23:54
door Gast
Wat heeft een bedrijf meer aan info gehad dan de gemiddelde burger over eventuele wijzigingen van de belastingwetgeving?
Je kan ze alleen aansprakelijk stellen als ze dingen verzwegen hebben voor een klant. De wet stelt tot nu toe dat voorwaarde voor grijs kenteken is dat de wagen ingericht is voor vervoer van goederen. Nergens wordt gesteld dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat in de toekomst de voorwaarden uitgebreid zouden kunnen worden naar de wijze waarop de eigenaar gebruik maakt van het voertuig.
Degene die de wet gewijzigd heeft zonder rekening te houden met de belangen van de bestaande voertuig eigenaren is de Nederlandse staat en dat is de enige instantie die aansprakelijk is voor de huidige situatie!

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 feb 2005 21:29
door Gast
Ieder zijn mening!
Lees de oude site maar na van de SBG. Staat vol met waarschuwingen en reele toekomstverwachtingen.
Men had het dus weldegelijk kunnen weten. Risico's nemen houdt in dat dit soms verkeerd gaat. Niet achteraf zaniken!

Re: grijskenteken

Geplaatst: 10 feb 2005 21:50
door Gast
Ik snap er geen bal meer van. Is 't nooit bij jullie opgekomen dat geelrijders op diesel wel eens veel te veel betalen ipv grijs rijders te weinig?
Bovendien mogen er in een normaal bestelautootje ook geen passagiers mee. Alleen geschikt voor twee personen dus. Kan iemand effe uitleggen waarom er dan net zo veel betaald zou moeten worden als voor een bak waar zes leden van de menselijke soort in passen.
Hans

Re: grijskenteken

Geplaatst: 11 feb 2005 00:02
door Gast
Ieder zijn mening!
Het gaat er even om dat iemand de autobranche aansprakelijk denkt te kunnen stellen en ik vraag me af op welke gronden!?[/quote]

Re: grijskenteken

Geplaatst: 11 feb 2005 09:08
door Gast
De autobranche aansprakelijk stellen? Waarvoor? Voor het ontwikkelen en produceren van kleine bestelautootjes op diesel? Zuinig en met een roetfilter?
Autootjes waarvoor de tankers niet twee doch maar een keer vanuit het midden oosten naar europa hoven te varen?
1 op 10 = 2 maal varen tov 1 op 20. Toch?
Nee, niet de autobranche.
Vervuiling dan? Ook niet. Er kan diesel geproduceerd worden die amper meer vervuild. Gebeurd niet. Waarom niet als 't zo goed voor de omgeving is?
Daarvoor moet je ook niet bij de autobranche zijn. Maar bij die lieden die het zich druk maken over het milieu allen leuk vinden als dat niet ten koste gaat van de inkomsten.
Natuurlijk liep dat gedoe met die besteltankers uit de hand. Maar om dat mede te verhalen op simpele en zuinige bestelwagentjes met roetfilters kan alleen bedacht worden door lieden die uitsluitend financiele belangen zien.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 11 feb 2005 09:31
door Gast
...worden door lieden die uitsluitend financiele belangen zien.
En jij denkt dat de autobranche en ook de SBG geen financiele belangen heeft?!
Ik zou maar snel wakker worden!

Re: grijskenteken

Geplaatst: 11 feb 2005 21:34
door GWO
Jopie Wijn publuceert zijn grote succeswet niet, of in elk geval zo onduidelijk dat veruit de meeste grijze rijders straks volkomen worden verrast. Net als per 01-01-2005 met de verhoging van de MRB met 75,- Euro per jaar + 1,4%. Dat is toch zomaar even PLUS 30%, voor ALLE grijze kentekens, als voorschot op wat nog volgt.
Op het giroafschrift staat: LET OP, NIEUW TARIEF.
Met die info moeten we het maar doen.
Slechts een paar honderd grijze rijders zijn op de hoogte van wat er nog staat aan te komen, de rest wordt straks volkomen verrast, mede door de media boycot. Ik hoop van harte dat dan de pleuris uitbreekt en wel zo duidelijk dat Jopie Wijn het van schrik.................
vult u zelf maar verder in.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 14 feb 2005 09:08
door Gast
Ik ken diverse mensen in mijn omgeving die grijs rijden, gewoon particulieren die ooit de voordelen van een grijs kenteken hebben ontdekt. Nu moeten ze, net als wij al jaren doen, gewoon wegen belasting gaan betalen. Ik vind het niet meer als normaal dat ze dat moeten doen, ze maken net als wij gewoon gebruik van de weg.
Je mag blij zijn dat je al die jaren dat voordeel hebt gehad, nu moet je net als alle weggebruikers evenredig betalen, dat heet eerlijkheid.

Re: grijskenteken

Geplaatst: 14 feb 2005 11:33
door GWO
Opa en Oma schreven:
Wel huurde Wijn nog even iemand met de naam "Gast" in om nog even wat olie op het vuur te gooien bij Trosradar, maar ja, dat is alleen maar een satirisch verlengstuk van de Haagse lobby.
"Gast" presenteert precies Jopie Wijn's frustratie en slaat ongeveer op tilt bij het woord "grijskenteken". Ik zie gewoon Jopie zelf stiekum achter zijn computer zitten.
Ook proef ik veel leedvermaak, maar ja, dat hoort bij deze satire.
Volkomen wordt voorbijgegaan aan de werkelijkheid.
Afschaffen grijs? Best !! Maar dan vanaf nu en niet met terugwerkende kracht.
Met de nieuwe regels zou in de meeste gevallen NOOIT een auto met een grijs kenteken zijn gekocht en al helemaal niet op Diesel. En dan die terugwerkende kracht zo inkleden dat verkopen van de auto nog veel meer geld kost!
Mijn eerste grijze auto is nu een jaar oud, de inruilwaarde bij aankoop van een nieuwe auto is nog 35% van de nieuwwaarde. De mij opgelegde jaarlijkse boete in de vorm van verhoging MRB ca. 1.200,- Euro.
De manier waarop ik in de val ben gelokt en nu als zware misdadiger wordt beboet wasop geen enkele manier te voorzien.
De hoogte van de boete is buitenproportioneel.
Hoe lang hou ik het vol netjes te blijven voordat ik in blinde woede de politiek te lijf probeer te gaan?

Re: grijskenteken

Geplaatst: 14 feb 2005 19:30
door Gast
Je moet fijn jezelf te lijf gaan wegens het op basis van slecht informeren kopen van een auto met grote risico's in de toekomstige wetgeving.
Daarna kan je de autodealer gaan afranselen die natuurlijk best op de hoogte was maar immers zijn autootjes wil blijven verkopen. Vervolgens een paar tikken aan de 'belangenvereniging' SBG te Delft en natuurlijk ook een paar meppen aan het kabinet.
Je krijgt het er druk mee!