DSB betert zijn leven staat met grote letters in de Telegraaf van vandaag.
Maar…. zijn vele slachtoffers dan die zij in de afgelopen jaren gemaakt hebben en die financieel, geestelijk en maatschappelijk aan de grond zitten!!
„Als klanten te veel mochten hebben betaald, dan krijgen klanten een maandelijkse korting”, verduidelijkt Van Goor
En dat lost het probleem op voor degenen die maandelijks de touwtjes aan elkaar moeten knopen om rond te komen!! Niet dus.
En dan hebben we het al helemaal niet over die gedupeerden die hun huis al hebben moeten verkopen, in de schuldhulpverlening zitten of in de schuldsanering dankzij DSB.
Iedereen blijft met zijn te hoge kredieten zitten, velen voor de rest van hun leven.
Betaald is betaald zegt DSB ….
Waar we tekort hebben geschoten, grijpen we voor de toekomst nu in
Dus het verleden laten we rusten, geweest is geweest, maar we gaan het nu beter doen.
En de vele slachtoffers dan die DSB al gemaakt heeft….
Het is alsof een dief die jarenlang op grote schaal gestolen heeft zegt, ik zal het niet meer doen, dus moeten we alles wat ik gestolen heb en de vele inbraken maar vergeten…
Ja, maar zo werkt het niet “meneer” Scheringa!!
DSB zal zich moeten verantwoorden over al die jaren hebzucht, misleiding over het renteverloop in de jaren na afsluiten en het op grote schaal binnenharken van onnodige polissen om hier zelf beter van te worden.
Vele gedupeerden voelen zich belazerd door DSB of één van de vele dochters en door te zeggen “we zullen het beter gaan doen” wordt dit niet opgelost.
De grote financiële schade die vele gedupeerden hebben geleden en nog jarenlang zullen lijden wordt hiermee niet opgelost.
DSB-hypotheken zouden onnodig duur zijn door extra kostbare verzekeringen. Bovendien lossen klanten vaak niet af, ze betalen vooral rente.
Maar, dat ligt niet aan DSB:
Vaak is het probleem ook niet door ons veroorzaakt, maar door andere kredietverstrekkers.”
Tuurlijk, die kredietverstrekking van 39.000 euro door DSB bovenop een al eerder afgesloten top hypotheek van de Rabo bank is niet de schuld van DSB , maar van, uhh….
Toch wel DSB??
Een onafhankelijke deskundige zal beoordelen of huiseigenaren te veel betalen. Blijven er conflicten met klanten, dan schakelt DSB een onafhankelijke ombudsman in.
Dat had DSB al moeten doen vóórdat zij de contracten afsloten.
Nu ligt het initiatief bij de DSB gedupeerden en niet bij een “onafhankelijke deskundige” van de DSB.
Die deskundige zoeken de gedupeerden zelf wel om hun claim te formuleren en die claim zal niet het verzoek zijn om de maandelijkse betalingen iets naar beneden bij te stellen.
De claim zal gaan over de geleden schade in de afgelopen jaren en de schade die nog steeds maandelijks geleden wordt.
Er zijn diverse advocaten en stichtingen waar DSB gedupeerden zich kunnen melden.
Er zijn de afgelopen jaren al veel zaken voorgeweest die door DSB zijn verloren.
Alleen al in 2008 zijn er 19 uitspraken gepubliceerd.
Dit is slechts een gedeelte van alle uitspraken die gedaan zijn tegen DSB in 2008.
Het is belangrijk dat iedereen zijn klacht indient bij DSB en als het antwoord teleurstellend is (of er komt helemaal geen antwoord) dan kun je de klacht indienen bij het Kifid en de AFM.
Let er wel op dat je moet kiezen tussen de Kifid en een gewone gerechtelijke procedure, beide doen gaat niet.
Kifid staat voor Klachteninstituut Financiële Dienstverlening,
www.kifid.nl
AFM staat voor Autoriteit Financiële Markten,
www.afm.nl
Voor klachten :
http://consument.afm.nl/consumenten/ver ... lacht.aspx
Bij de AFM kun je altijd een klacht indienen, dit kan samen gaan met een procedure bij het Kifid of een rechtszaak.
Zorg dat je niet voor de tweede keer in de mooie verhaaltjes van DSB trapt.
Mocht DSB met voorstellen komen, bespreek dit dan eerst met een goed financieel adviseur voordat je een beslissing neemt.
Groeten,
Piet