LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
Terwijl toch het burgerlijk wetboek staat dat als het product niet aan de verwachtingen voldoet de consument recht heeft op herstel, vervanging, ontbinding of prijsvermindering.



Ik verwacht van mijn computer dat hij 2000 jaar mee gaat. Als dat niet zo is dan wil ik een andere wanneer hij stuk gaat, of geld terug.


Klinkt hard, maar wat alleen telt is wat de fabrikant of winkelier voor verwachting heeft, en wat de mening is of wat de consument verwacht is totaal niet van belang.

Voorbeeld:

Als de fabrikant van een printer aangeeft dat zij na 1 jaar de goede werking van een printer niet kan garanderen, dan kun jij als consument wel vinden dat die printer 5 jaar probleemloos mee moet gaan, maar jouw mening doet er niet toe.

Het gaat erom wat de winkelier aangeeft wat jij als consument van het product mag verwachten.

De producteigenschappen worden door de fabrikant bepaald en door niemand anders.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door magel725 »

Het is dan ook sarcastisch bedoeld....

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het is dan ook sarcastisch bedoeld....
Voor jouw is het een spot.

Voor sommige mensen bittere ernst.

alfatrion
Berichten: 22044
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat erom dat de processoren en moederborden minder dan 2½ jaar leverbaar zijn.

Dus als het moederbord kapot gaat of de processor en de computer is ouder dan 3 jaar, dan moet ik dus meebetalen aan een nieuwe processor, moederbord, geheugen en als je pech hebt ook nog een nieuwe harde schijf en voeding.
Dus eigenlijk komt het er op neer dat je het onredelijk vind om er dan aan mee te betalen en daarom zeg je maar dat dit ook zo is.

Maar wat zijn nu je argumenten dat de consumentenbond er feitelijk naast zit en dat jij gelijk hebt?

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dus eigenlijk komt het er op neer dat je het onredelijk vind om er dan aan mee te betalen en daarom zeg je maar dat dit ook zo is.

Maar wat zijn nu je argumenten dat de consumentenbond er feitelijk naast zit en dat jij gelijk hebt?
- De technische ontwikkelingen gaan zo snel, dat na 3 jaar de onderdelen niet meer leverbaar zijn.
- De winkelier moet er niet de schuld van krijgen dat de onderdelen niet meer leverbaar zijn.
- De consument mag niet erop vooruit gaan als de reparatie kosteloos uitgevoerd dient te worden.
- Er moet niet alleen gekeken worden naar de hardwareontwikkelingen, maar ook naar de softwareontwikkelingen.
- Vaak wordt na 3 a 4 jaar de computer vervangen, omdat de nieuwe software vaak niet op de oudere systemen werken. Kijk maar naar Vista.
- Door de zeer lage winstmarges wordt op een computer niet veel verdient. Dus op een bedrag van €1500,- wordt bijvoorbeeld maar €164,41 verdient door de winkelier. En dan is het onredelijk dat hij dan moet meebetalen voor het feit dat de onderdelen niet meer leverbaar zijn na 3 jaar.
- Als er onderdelen kapot zijn, dan willen de consumenten heel vaak een upgrade ervan.

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door 16again »

Dus als de computer na 5 jaar kapot gaat, dat dan de consument maar 5/8 van de kosten zelf hoeft te betalen.....Maar praktisch kan dat niet.
Indien het product met een leeftijdsverwachting van 8 jaar niet meer te repareren is na 5 jaar (geen onderdelen meer) dan behoort de klant een deel van aanschafbedrag terug te ontvangen.
Als winkelier zal ikbenik dat niet leuk vinden.....

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Indien het product met een leeftijdsverwachting van 8 jaar niet meer te repareren is na 5 jaar (geen onderdelen meer) dan behoort de klant een deel van aanschafbedrag terug te ontvangen.
Als winkelier zal ikbenik dat niet leuk vinden.....
De economische levensduur is 3 jaar.

De reden hiervan is dat veel mensen dan willen upgraden.

De gehele markt is ingesteld op 3 jaar.

Als ik zou doen wat jij zegt, dan is dat voor mij de doodsteek. Sterker nog, voor de meeste computerbedrijven is dat de doodsteek.

Je kunt nooit verwachten dat de winkelier dan de gehele technische levensduur meebetaald, omdat de voorschakels maar op 3 jaar gebaseerd zijn.

Wat mij opvalt is dat de consumentenorganisaties hier doof voor zijn.

En de consumentenbond?

Tja, van mij mogen ze zich vandaag nog opheffen.

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Daarbij is het ook zo dat ik niet de regels bepaal, maar zeker de consumentenbond ook niet.

De gehele markt is ingesteld op 3 jaar.

Nogmaals:

Je moet ook rekening houden met de technische ontwikkelingen. Die verkorten echt de economische levensduur.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door magel725 »

Quote:
Het is dan ook sarcastisch bedoeld....


Voor jouw is het een spot.

Voor sommige mensen bittere ernst.
Ik ben het met je eens over dit onderwerp. Wellicht lees je de post niet goed.

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Indien het product met een leeftijdsverwachting van 8 jaar niet meer te repareren is na 5 jaar (geen onderdelen meer) dan behoort de klant een deel van aanschafbedrag terug te ontvangen.
Als winkelier zal ikbenik dat niet leuk vinden.....
Naast de leeftijdsverwachting moet ook gekeken worden naar de technische ontwikkelingen.

En vooral in een branche die heel heftig aan veranderingen onderhevig is, is het logisch dat de economische levensduur zwaarder weegt dan de technische levensverwachting.

Want een computer die na 3 jaar kapot gaat, is in principe totall-loss.

Ik begrijp heel goed wat jij bedoeld.
Alleen is dit economisch niet verantwoord.

Want ga maar na, de Nederlandse overheid verdient nog meer aan een computer dan ik.

En met die ziekelijke lage winstmarges is het logisch dat de winkeliers deze periodes zo kort mogelijk willen houden.

Als de winstmarge op 45% of 55% lag, dan wordt er gedaan wat jij wilt.
Maar zoals het er nu uitziet, wordt er dus niet gedaan wat jij wilt.

En dat wij bergen geld verdienen aan een computer.

Wordt wakker aub.
De winstmarges liggen tussen de 5% en de 15%.

Dus wat jij wilt, is dus economisch niet uitvoerbaar.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door magel725 »

Indien het product met een leeftijdsverwachting van 8 jaar niet meer te repareren is na 5 jaar (geen onderdelen meer) dan behoort de klant een deel van aanschafbedrag terug te ontvangen.
Als winkelier zal ikbenik dat niet leuk vinden.....
Nogmaals: wat als ik verwacht dat mijn pc 2000 jaar mee moet gaan? Dat is dan erg overdreven, maar degene die uit de losse pols een levensverwachting bepaalt heeft ook de absolute waarheid niet in pacht. Ik kan ook bij de consumentenbond solliciteren en de verwachting opschroeven naar oneindig. Maar omdat ik daar dan werk is het ineens een redelijke termijn omdat ik voor de consument op kom?

Een winkel maakt tussen de -10 en 15% winst op een pc. Op een pc van 1000 euro verdient een winkelier dus 100 euro. Daar moeten alle onkosten nog vanaf; uurloon, elektriciteit, verzekeringen, etc.. Misschien dat er met pijn en moeite nog 40 euro overblijft. Op het moment dat er dus 1 reparatie buiten de garantietermijn gedaan moet worden dan is ALLE winst op die pc teniet gedaan en maakt de winkelier waarschijnlijk verlies. Als je dan kijkt hoeveel pc's er binnen 8 jaar wel een klein mankement krijgt dan hoef je niet gestudeerd te hebben om te begrijpen dat je geen winkel kunt laten draaien wanneer je gegarandeerd alleen nog maar verlies zult draaien. Moet de winkelier dan meer winst draaien? Dan gaat iedereen ook weer ergens anders heen "omdat het een afzetter is".

Dit is gewoon het gevolg van een maatschappij die geen risico's meer durft te nemen, op welk gebied ook. Alles moet altijd maar 100% voldoen aan de verwachting, anders worden we allemaal boos omdat we teleurgesteld zijn. Nog erger: er was dus nog ergens een risico waar we overheen hadden gezien. Verwachting is het woord dat ik dus bijna niet meer kan horen. Het wordt één grote maatschappij van alleen maar watjes die over alles moeten jammeren en zeuren en trekken zodat ze zichzelf (schijn)veilig voelen. Jammer, maar het leven is onvoorspelbaar en dingen voortgebracht uit het leven zijn dat ook. Leer er mee leven.

alfatrion
Berichten: 22044
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dus eigenlijk komt het er op neer dat je het onredelijk vind om er dan aan mee te betalen en daarom zeg je maar dat dit ook zo is.

Maar wat zijn nu je argumenten dat de consumentenbond er feitelijk naast zit en dat jij gelijk hebt?
- De technische ontwikkelingen gaan zo snel, dat na 3 jaar de onderdelen niet meer leverbaar zijn.
- De winkelier moet er niet de schuld van krijgen dat de onderdelen niet meer leverbaar zijn.
- De consument mag niet erop vooruit gaan als de reparatie kosteloos uitgevoerd dient te worden.
- Er moet niet alleen gekeken worden naar de hardwareontwikkelingen, maar ook naar de softwareontwikkelingen.
- Vaak wordt na 3 a 4 jaar de computer vervangen, omdat de nieuwe software vaak niet op de oudere systemen werken. Kijk maar naar Vista.
- Door de zeer lage winstmarges wordt op een computer niet veel verdient. Dus op een bedrag van €1500,- wordt bijvoorbeeld maar €164,41 verdient door de winkelier. En dan is het onredelijk dat hij dan moet meebetalen voor het feit dat de onderdelen niet meer leverbaar zijn na 3 jaar.
- Als er onderdelen kapot zijn, dan willen de consumenten heel vaak een upgrade ervan.
Dit zijn allemaal argumenten die jouw persoonlijke mening onderbouwen dat dit op drie jaar zou moeten liggen, maar geen argumenten die waarmee feitelijk wordt onderbouwd dat het op drie jaar licht.

- Dat onderdelen na drie jaar niet meer leverbaar is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de consument.
- Dat de winkelier niet de schuld zou moeten krijgen is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de consument.
- Er wordt niet verwacht dat de consument er vooruit op gaat.
- De consument gaat er op achter uit als de winkelier de rechten die bij een B product horen geeft aan een consument die een A product koop.
- Hardware- en softwareontwikkelingen zijn niet van invloed op de product eigenschappen en zijn dus niet van invloed op de rechten van de consument.
- Wanneer andere het product vervangen is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de consument.
- De keuze van de winkelier om lage marges te hanteren is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de consument.
- Dat een consument een upgrade wil is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de consument.
- Dat een consument een upgrade wil betekend een extra verkoop voor de winkelier.
Daarbij is het ook zo dat ik niet de regels bepaal, maar zeker de consumentenbond ook niet.
Nogmaals waar blijkt feitelijk uit dat de uitleg van de consumentenbond over de regels onjuist is?
Nogmaals: wat als ik verwacht dat mijn pc 2000 jaar mee moet gaan?
Dan wijst de winkelier de consument op deze tekst: Een zaak beantwoordt niet aan overeenkomst indien zij mede gelet op aard van zaak en mededelingen die verkoper over zaak heeft gedaan niet eigenschappen bezit die koper op grond van overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat zaak eigenschappen bezit die voor normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen alsmede eigenschappen die nodig zijn voor bijzonder gebruik dat bij overeenkomst is voorzien.

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

En waar staat dan dat de winkelier gedurende de 8 jaar aan de reparaties moet meebetalen?

alfatrion
Berichten: 22044
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door alfatrion »


magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door magel725 »

Dit zijn allemaal argumenten die jouw persoonlijke mening onderbouwen dat dit op drie jaar zou moeten liggen, maar geen argumenten die waarmee feitelijk wordt onderbouwd dat het op drie jaar licht.

- Dat onderdelen na drie jaar niet meer leverbaar is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de consument.
Dat onderdelen niet te leveren zijn is in de praktijk gewoon pech voor de rechten van de consument.

- Dat de winkelier niet de schuld zou moeten krijgen is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de consument.
De klant zal moeten aantonen dat het geen fabricagefout betreft en dat is dus wel degelijk van invloed op de rechten en plichten van de consument

- Er wordt niet verwacht dat de consument er vooruit op gaat.
er op vooruit gaan is niet van invloed op de rechten van de winkelier

- De consument gaat er op achter uit als de winkelier de rechten die bij een B product horen geeft aan een consument die een A product koop.
Het geven van rechten is niet van invloed op de rechten van de winkelier

- Hardware- en softwareontwikkelingen zijn niet van invloed op de product eigenschappen en zijn dus niet van invloed op de rechten van de consument.
Hardware- en softwareontwikkelingen zijn niet van invloed op de product eigenschappen en zijn dus niet van invloed op de rechten van de winkelier

- Wanneer andere het product vervangen is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de consument.
Wanneer andere het product vervangen is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de winkelier.

- De keuze van de winkelier om lage marges te hanteren is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de consument.
De keuze van de winkelier om lage marges te hanteren is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de winkelier.

- Dat een consument een upgrade wil is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de consument.
Dat een consument een upgrade wil is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de consument.

- Dat een consument een upgrade wil betekend een extra verkoop voor de winkelier.
en minder geld voor de consument.


Mooie eenzijdige, nietszeggende post. De consument heeft rechten, maar de plichten vergeet je even? De praktijk (lees: ECHTE buitenwereld) ken je niet blijkt uit je posts als wannabee advocaat. Belicht anders eens beide zijdes??

alfatrion
Berichten: 22044
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik voel me niet echt geroepen om iemand te beantwoorden die persoonlijk wordt, sorry.

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Van een monitor mag worden verwacht dat deze zeker acht jaar meegaat. Dat is het oordeel van de Geschillencommissie Computers, die hiermee voor een belangrijke jurisprudentie zorgt als het gaat om de verwachte levensduur van bepaalde gebruiksgoederen.
Dat is een uitspraak van iemand die hier niks over te zeggen heeft.

De producteigenschappen worden bepaald door de fabrikant en niet door een geschillencommissie.

Die geschillencommissies zijn ook niet eerlijk bezig.

Want alle fouten die de fabrikanten maken, mogen de winkeliers er voor opdraaien.

ikbenik

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik voel me niet echt geroepen om iemand te beantwoorden die persoonlijk wordt, sorry.
Wat doe jij bij mij dan?

Een ander beschuldigen terwijl je het zelf ook doet.

alfatrion
Berichten: 22044
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben me van geen kwaad bewust. Bedoel je misschien dit "Dus eigenlijk komt het er op neer dat je het onredelijk vind om er dan aan mee te betalen en daarom zeg je maar dat dit ook zo is."? Ik gaf hier in mijn eigen woorden woorden weer wat ik lees in je bericht, zodat je de kans hebt dit bij te sturen.

Dat lijkt me toch iets anders dan als ik je voor 'amateur', 'knutsel verkoper' zou uitmaken.

alfatrion
Berichten: 22044
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is een uitspraak van iemand die hier niks over te zeggen heeft.

De producteigenschappen worden bepaald door de fabrikant en niet door een geschillencommissie.

Die geschillencommissies zijn ook niet eerlijk bezig.

Want alle fouten die de fabrikanten maken, mogen de winkeliers er voor opdraaien.
De product eigenschappen is niet iets wat de fabrikant uit zijn duim mag zuigen. De fabrikant bepaald de producteigenschappen door dat hij het product maakt. Anderen kunnen best die producteigenschappen proef ondervinderlijk waarnemen en melden. Daar zie ik niets oneerlijks aan.

De geschillencommissies zijn wel eerlijk bezig omdat het in ons rechtsysteem zo is gereld dat je als consument naar de gene moet bij met wie je een overeenkomst hebt. De winkelier heeft de mogelijkheid om op zijn beurt naar fabrikant te stappen, dus het is niet zo dat de winkelier er voor moet opdraaien.

Gesloten