LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Chalesa,
Ja, heb ik ook, net of er een vliesje voor je ogen zit, moet ook regelmatig de hoekjes van mijn ogen schoonmaken om het weg te krijgen. Gelukkig niet zo storend als de andere bijwerkingen.
Groetjes, jrs66

chalesa
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:41

Re: Efexor

Ongelezen bericht door chalesa »

Natuurlijk is dit lang niet zo erg als de andere bijwerkingen, dat ben ik met je eens JRRS. Maar ik las verder ook hier op dit forum dat er mensen zijn waarvan de oogboldruk te hoog was geworden door het gebruik van effexor. Ik weet niet of dat ook wat te maken heeft met dat wazig zien en dat vlies voor de ogen. Natuurlijk ervaart iedereen het weer anders. Als je de bijsluiter leest dan schrik je je echt een ongeluk. Je gaat dan wel snel klachten wijten aan het gebruik van effexor. Maar ja... troep blijft het natuurlijk. Ik hoop echt dat ik het niet te lang hoef te gebruiken maar elke keer die wisselende stemmingen is ook niet fijn! Ook niet voor de mensen om me heen. Die weten op het laatst ook niet meer wat ze met je aanmoeten. Het is moeilijk om de juiste keuze te maken. En ik ben bang dat hoe langer ik aan dit medicijn vastzit, hoe moeilijker het is er weer af te komen en het lijkt me dat de bijwerkingen erger worden na mate je het langer gebruikt. Is dit zo?
Groetjes Chalesa

turbopapagaai
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2007 00:01

Re: Efexor

Ongelezen bericht door turbopapagaai »

Nou wellicht dat ik met mijn eigen ervaring hier bij sommige wat afbouwangsten kan wegnemen.

Ik heb een hele tijd citalopram gehad (tot 60 mg) en dat hielp uitstekend tegen mijn angsten (paniek vrij vanaf het moment dat het ging werken) maar omdat ik een jaar later in een depressie geraakte waar ik niet uit kwam heeft de arts me overgezet op effexor.
(de opbouw ging in een rap tempo en na 2,5 week zat ik op 300mg efexor XR ('s morgens 150 en 's avonds 150).
De werking van de efexor XR was geweldig, geen angsten (maar die had ik met de citalopram ook niet) en mijn depressieve gevoelens verdwenen als sneeuw voor de zon.
echt enkele maanden veel plezier aan beleefd.

Echter op een gegeven moment werd ik ziek (dacht last van mijn maag te hebben) uiteindelijk kwam het zover dat ik niks meer binnen hield, nog geen water. Alles braakte ik uit.
nader onderzoek in het ziekenhuis (met opname op de maag-darm-lever afdeling) wees uit dat mijn darmen verstopt waren geraakt en mijn maagwand geïriteerd. (voor 90% zeker als bijwerking van de efexor XR, mijn lichaam verdroeg het niet)

Dat is een onoverkomelijke bijwerking en van de MDL arts moest ik per direct stoppen met het gebruik van efexor.
Ook ik had allerlei horror scenario's gelezen op internet over onttrekkingsverschijnselen bij het afbouwen van Efexor.
Ik kan niet zeggen dat als je van de ene op de andere dag van 300 naar 0 gaat je daar niks van merkt.
heb echt een paar heel ellendige dagen en nachten gehad.
maar na 2 weken klaarde het allemaal weer op.
en waren de ergste onttrekkingsverschijnselen achter de rug.

Aangezien mijn depressie nog niet over was ben ik daarna met een andere AD begonnen (Remeron)
Maar los daarvan, ik was ook iemand die bang was niet meer van die rotzooi (efexor) af te komen.
maar door omstandigheden dus plotsklaps moeten stoppen.
mijn dosering was behoorlijk hoog en een afbouw schema is nooit gehanteerd. ook het gebruik van die hoge dosering was inmiddels enkele maanden.

Ik wil niemand aanraden om op deze wijze te stoppen met AD,
maar wil wel meegeven dat de onttrekkingsverschijnselen hanteerbaar zijn en eindig.
Dus maak je daar niet al te veel druk over (dat heb ik zelf een gedeelte van mijn leven mee gevuld, voor niks)

p.s. de Remeron lijkt nu na 2,5 week al wat verbetering te geven.
wel erg slaperig de eerste week geweest maar dat was na het efexor avontuur voor mij wel welkom.

groetjes Jeroen

M-67
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:02

Re: Efexor

Ongelezen bericht door M-67 »

Goedemorgen allemaal,
Ondertussen is het alweer donderdag. En eigenlijk is het wel meegevallen. Ik heb best nog behoorlijke onrustige momenten overdag maar het is best wel verdraagzaam (en soms ook echt niet). Maar ik probeer me er moedig door heen te slaan. Mijn spieren reageren overdreven en dat vind ik onrustig. Vandaag gaat mijn man op reis en blijft een nacht weg. Ik ga naar mijn ouders een nachtje logeren. Voelt heel veilig. Het is wel weer een week vol impressies. Ook bij de arts is het goed gegaan. Hij zegt dat ik een burnout heb. Heel vervelend natuurlijk maar wel fijn dat mijn ding een naampje heeft gekregen. Ik mag voorlopig niet werken. Dat vind ik best vervelend en kijk er niet naar uit maar aan de andere kant weet ik gewoon dat het beter voor me is. Hoe is het met jullie?? Groet, M-67

chalesa
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:41

Re: Efexor

Ongelezen bericht door chalesa »

Bedankt Jeroen, voor dit opbeurende bericht. Want ik zag inderdaad al weer grote beren op de weg, veroorzaakt door al die verhalen. En het is natuurlijk ook wel dat de een er heftiger op reageert dan de ander. Het is maar net op welke manier je je er doorheen slaat. Ook jij geeft aan dat je ellendige dagen hebt meegemaakt. Maar dat is natuurlijk ook omdat je plotseling moest stoppen. In ieder geval heb je bij mij wat onrust weggenomen. Bedankt daarvoor. Groetjes Chalesa

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Hallo iedereen

Ik zit inmiddels op 2,5 weken, 150 mg. Volgens de arts zit ik nu op de voor mij ideale dosis. Het voelt nog niet helemaal zo moet ik zeggen, ik heb vooral toch wat last van spanning in mijn maag. Maar in mijn hoofd wordt het beduidend rustiger gelukkig. Op het werk gaat het goed. Autorijden gaat op zichzelf prima, maar ik vind het wel erg vermoeiend. Ik was wat minder gaan sporten, maar ik wil het nu toch weer wat gaan opvoeren. Zo zonder regelmatig sporten mis ik toch echt iets.

Mijn humeur vind ik nog niet echt goed. Hopelijk trekt dat wat bij binnenkort.

Sterkte iedereen!

M-67
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:02

Re: Efexor

Ongelezen bericht door M-67 »

Hallo allemaal,
Hoe is het allemaal met jullie?? Ik zit ondertussen op 3 weken 225 mg en merk wel dat ik sprongen vooruit ga maar ben er absoluut nog niet. De vooruitgang gaat nu gestaag en mj veel te langzaam. Maar ik ben natuurlijk altijd al een joepie ongeduld geweest. Vanmiddag naar de psychotherapeut! Ben benieuwd..... Hoe is het eigenlijk met jullie allemaal??

petraatje
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2007 16:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door petraatje »

Hallo allemaal!

Graag zou ik wat ervaringen willen horen over het gebruik van efexor xr 75.
Ik heb deze AD 2 maanden terug gekregen omdat ik ineens (van de ene op de andere dag) de weg kwijt was. Ik voelde me heel raar, ellendig, angstig, alsof ik in een droom leefde, totaal een eetlust). Had ook nergens meer zin in en wilde niemand spreken. Na me 2 weken nog zo te voelen heb ik efexor xr meegekregen van de huisarts. De eerste 3 dagen heb ik me erg ziek gevoeld (duizelig,misselijk), daarna ging het weer wat beter, Na 3 weken voelde ik me eindelijk weer beter en ben ik ook weer gaan werken. Volgens de psychologe was ik overspannen, de huisarts heeft geen echte diagnose gesteld.
Nu ben ik 2 maanden efexor aan het slikken maar ik merk dat ik sinds 2 weken totaal de weg kwijt aan het raken ben. Ik krijg rare gedachtes, lijkt alsof ik op automatische piloot leef, weer in een waas terecht ben beland. Het rare is dat ik me savonds (een uur voordat ik de ad weer moet nemen) weer wat beter bein te voelen. Sinds gisteren ben ik dan ook gestopt met de efexor, voel me vandaag nog steeds ellendig (wel met af en toe redelijke momenten ertussen).

Is er iemand die dit ook mee heeft gemaakt of soortgelijke ervaringen heeft?

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Petra,

Als je je op een gegeven moment weer wat rotter gaat voelen is misschien de dosis te laag. Of je had gewoon uberhaubt geen antidepressiva nodig. Ik denk dat je beter gewoon zo snel mogenlijk met je arts contact op moet nemen. Zomaar stoppen met efexor kan best ook hard aankomen. Dus kijk wel uit hoor.

groetjes

petraatje
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2007 16:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door petraatje »

hey james

bedankt voor je reactie :D , hoe kom je aan die wijsheid?
ik heb vanmorgen contact met mijn arts gehad en hij zei ook te stoppen met de efexor, morgen heb ik een afspraak met hem.

hoe kom jij hier verzeild?

groetjes

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Hoi Petra,

Ik kom hier verzijlt omdat ik ook efexor heb geslikt. 5 weken lang om precies te zijn. Ik was er wel aan toe om aan een medicijn te gaan, alleen efexor was in mijn geval veelste heftig, maar ik zit hier nog weleens rond te lezen enzo. Ik slik nu een veel milder medicijn. Antidepressiva;s zijn nuttig als je echt depressief bent of met een paniekstoornis rondloopt. Maar als je een dip hebt of burnout ofzo is het toch misschien wat te hoog gegrepen. Maargoed, die verschijnsellen die je noemt zijn in elk geval niet echt leuk natuurlijk.

veel succes in elk geval

petraatje
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2007 16:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door petraatje »

ahzo....dit is echt allemaal nieuw voor me, heb in het verleden wel last van hyperventilatie gehad, maar zoiets als dit nog nooit....vandaar dat ik ook een beetje op zoek ben om ervaringen met iemand uit te wisselen, heb het idee dat ik er nu alleen voor sta en dat niemand me begrijpt....

zin om emailadressen uit te wisselen?

petraatje
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2007 16:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door petraatje »

welke medicijnen slik je nu dan by the way? :shock:

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Ja dat gevoel alleen te staan herken ik wel heel erg. Maar er zijn een miljoen antidepressivaslikkers in nederland dus alleen zijn we niet haha :P
maar als jij het niet erg vind om je mailadres te plaatse vind ik het best. Ik heb het er zelf niet meer zo op om emailadressen hier te plaatsen haha :P
Ik slik lexapro trouwens

petraatje
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2007 16:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door petraatje »

lapraxo ken ik niet.....ik zal eens wat informatie gaan vergaren 8)

ik heb het ook niet zo op emailadressen plaatsen maar ik zie dat je je bericht kunt verwijderen dus als je mijn emailadres even ergens opschrijft of mij een mailtje stuurt, kan ik dit bericht verwijderen zodat niemand het voor de rest leest....

tenzij je niet wilt mailen natuurlijk maar dan hoef je het maar te zeggen :lol:

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Ik vind het wel best hoor :O
ik zal je wel een mail sturen dan ok?

petraatje
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2007 16:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door petraatje »

okeey :D
dan ga ik nu proberen die bereichtjes te verwijderen voordat ik dadelijk span krijg :P :twisted:

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Zet eerst je mail adres dan even neer :P ik zie het nergens staan. Of was ik te laat met kijken?

petraatje
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 nov 2007 16:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door petraatje »

gelukt?

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

JA, ik heb je al gemailt :P ik weet niet of hij al binnen is?

Gesloten