Pagina 18 van 18

Re: Wetenschap en MLM

Geplaatst: 30 jul 2012 00:32
door newmikey
Een MLM systeem dat deze kenmerken heeft, kan als Product-based Pyramid Scheme worden geclassificeerd. Het wordt hoog tijd dat de wetgever op basis van dergelijk onderzoek en dergelijke conclusies ingrijpt en strenge eisen stelt aan deze systemen.

Op basis van zijn onderzoek en de daaruit opgestelde hoofdeigenschappen stelt Taylor een "syndroom-analyse" voor. Hij noemt hierbij 28 symptomen van PPS's. Hoe meer symptomen voorkomen bij een bepaalde MLM, hoe groter de kans dat het om een piramidesysteem gaat.

Euphony vertoont bijna alle symptomen net zoals bijna de meeste MLM's die we nu kennen. Een MLM waar dat véél minder het geval was en die zelfs enige tijd zeer succesvol was omdat de nadruk lag op unieke produkten die tegen een realistische marktwaarde werden aangeboden was Tupperware. Vergeleken daarbij is Euphony een 6e-rangs scam. Euphony verkopers zijn niemands vriend.

In uw geval hangt uw vriendschap af van de bonussen die u uw vriend bezorgt en de kwaliteit van de sponsoring die uw vriend u geeft. Is één van beide niet meer voldoende dan verdwijnt ook de vriendschap. Zo heeft MLM al hele families ten gronde gericht en vriendschappen voorgoed de versnipperaar ingejaagd.

U kunt hier nu wel voetenstampend gaan roepen dat Euphony géén piramide is maar dat is het uiteraard wèl. Het is alleen nog géén verboden piramide systeem.

Even verderop op de door u aangehaalde pagina vinden we ook duidelijk de scheidslijn: "In een legaal MLM-systeem worden er commissies verdiend op de verkoop van producten of de diensten aan een eindconsument. Er kan geen geld worden verdiend op alleen maar het "inschrijven" van potentiële distributeurs of consultants."

Gezien de bonusstructuur van Euphony die sterk is gebaseerd op z.g. "quickstart" bonussen die vele malen hoger zijn dan de reguliere provisie, is het nog maar de vraag of dit bedrijf uberhaupt legaal is, zelfs volgens de geldende wetten. Het zou ieder moment aan een proefproces met twijfelachtige uitkomst kunnen worden onderworpen.

Re: Wetenschap en MLM

Geplaatst: 30 jul 2012 00:45
door C-o-r
newmikey schreef:
-Mensen die kritisch zijn of eruit stappen worden als losers en minder intelligent beschouwd, "zij begrijpen MLM domweg niet". Op pro-MLM websites kom je zelfs de claim tegen dat 98% het niet in zich heeft om succesvol te zijn met MLM (maar jij hoort uiteraard bij de 2% die dat wil in zich heeft!).
Dit oordeel vellen wijkt weinig af van wat gebruikelijk is in de maatschappij met schoolverlaters, zijn zij losers of heeft het systeem gefaald?
Volgens mij kan iedereen die het marketingprincipe begrijpt en of bereid is dit te leren en te doen tot die 2% gaan behoren.
Echter de grote vraag is wie durft dit en wie kan dit goed onderwijzen?
Het lijkt mij dat je deze 98% niet in je netwerk wilt hebben. Het aantal potentiele distributeurs dat omzet kan genereren neemt hierdoor drastisch af.
Ik zeg maar zo beter 1 vogel in de lucht dan 10 in mijn hand.
heb net voor de grap berekend hoeveel 2% is van de Nederlandse bevolking
een goeie 300.000 laten we zeggen dat de helft bejaard is of minderjarig
blijven er nog 150.000 over.
-Het is opvallend te noemen dat cijfers over MLM ondernemingen bijzonder moeilijk te krijgen zijn. Het geheel krijgt hier een sfeer van geheimzinnigheid door. Precieze getallen op het gebied van omzet, winsten,
Waar je last van hebt weet ik niet maar gisteren daagde je me nog uit of ik inzicht had in dezelfde cijfers als dat je had via de kvk?
Sterker nog je bood me openlijk je excuses aan?
Of je speelt het persoonlijk of je houd het algemeen het is mij om het even
maar door te verwijzen naar mijn persoontje en vervolgens te doen alsof
de cijfers van euphony geheimzinnig zijn dan zet ik je rustig openlijk te kijk vriend.

Re: Wetenschap en MLM

Geplaatst: 04 aug 2012 14:17
door De Econometrist
Het is een interessante discussie die zich hier voltrekt. Uiteraard met veel van de mantra's die we al van eerdere enthousiaste beginnelingen hebben gezien. Bij euforie is dat in de regel "mensen helpen besparen", en ook binnen de eerste 15 berichten valt steevast het woord "laster" bij het allereerste weerwoord. Bij een andere mlm-club komen de nieuwelingen weer vermelden dat ze over een X-aantal maanden "hun baas gaan ontslaan".

Bij alle mensen komen na een bericht of 30 de 'wist-u-datjes', zoals "wist je dat in de VS 10% van de miljonairs uit mlm voort komen", "wist je dat mlm aan Harvard/Cambridge/Erasmus/Leuven wordt gedoceerd" of "wist je dat Donald Trump bij Oprah zei dat als hij al zijn geld zou verliezen hij via mlm weer opnieuw zou beginnen", en nu zijn het dus de duurste auto's die de laagste kilometerprijs hebben... Nee, dat wist ik inderdaad nog niet, en ik denk ook dat je voor de afschrijving op een Bugatti Veyron die van de showroom naar buiten rijdt de komende 5 jaar 50.000 kilometer p/j rijdt in een jaarlijks nieuwe C1. Maar dat terzijde.

Dan komen we toe aan het ongerijmde van de marketing methode: Laten we er nou eens vanuit gaan dat eufory een geweldig produkt heeft, en kijken we vervolgens om ons heen hoeveel mensen er na 12 jaar aan de weg timmeren eigenlijk gebruik van maken. Dat zijn er nauwelijks meer dan de 5000(!) mensen die dit via mlm proberen te verkopen. Dit diskwalificeert mlm dan toch wel als een effectieve marketing methode; zoveel verkopers en toch maar zo weinig klanten. Toch noemt onze nieuwe marketeer dit systeem 'geweldig' en 'wil niet anders meer'. Daar tegenover staat dat als de marketing dan zo goed is, dan is het produkt toch zeker wel zeer matig moet zijn, als er maar zo weinig klanten zijn? Marketeers, bedenk eens een verklaring voor deze contradictie?

Maar dan de beursgang. Wat hebben we vaak onder de stoel gelegen van het lachen toen meneertje telecomspecialist hier 'de goedkeuring' van de AFM kwam posten en de aankondiging van de beurgang verkondigde nog voordat er een prospectus was uitgebracht of zelfs maar een banksyndicaat bekend was dat de beurgang zou begeleiden, e.e.a. om 'geheime bedrijfsinformatie' niet vrij te willen geven. Het uitblijven van deze beursgang kwam vervolgens eerst doordat eufory zélf zo goed draaide en voldoende eigen vermogen genereerde, en daarna opeens doordat het beursklimaat weer niet goed genoeg was. In ieder geval luisterde meneertje telecomspecialist liever naar 'een zakenman die al meerdere bedrijven naar de beurs gebracht had' dan naar mensen op een forum die 'geen verstand hebben van mlm'. Inmiddels weten we welke truc deze zakenman heeft uitgehaald en kan niemand meer ontkennen dat er veel geld te verdienen valt aan mlm. Of aan mlm-ers, zo je wilt.

Nu ligt de zaak een beetje anders. Naast het kijken naar de intrinsieke waarde van een bedrijf, kan je ook kijken naar welke poppetjes zich er mee bezig houden. Nu heb ik toevallig Koos de Vink wel eens een beetje van vrij dichtbij kunnen volgen, en ik denk dat een beursgang wel degelijk in het verschiet ligt als hij dat ziet zitten. Hij leeft ervan om noodlijdende bedrijven voor een appel en een ei op te kopen om die vervolgens door middel van een beetje window-dressing op te kalefateren en in de etalage te zetten. Hiervan laat hij zich in zijn Bentley door zijn chauffeur rondrijden en koopt hij zijn jacht met alleen al een geclimatiseerde kamer voor 2000 flessen wijn. Hiertoe snijdt hij alle kostenposten bij deze bedrijven weg voordat hij ze onder één noemer brengt. De onder de werknemers gehanteerde uitspraak "heb je een gesprek met Koos, dan ben je morgen werkeloos" geeft een indicatie voor de manier waarop hij dat ongeveer doet.

Over een beursgang van eufory kunnen we kort zijn; die komt er nooit. De voorwaarden zijn daarvoor, ook op de parallel beurzen, veel te hoog gegrepen voor een dump als eufory. Maar, daarvoor heeft Koos een truc achter de hand die hij ook al gebruikt heeft met het eerder in deze topic genoemde DNC. Wat hij namelijk doet als hij de kans krijgt, is een inactief bedrijf te kopen op de beurs, en deze een reversed take-over te laten doen; het zojuist gekochte beursgenoteerde bedrijf neemt eufory over en zo raken ze toch genoteerd aan de beurs. Op dat moment staat deze mooi in de etalage en kan voor een veelvoud worden verkocht aan bijvoorbeeld een Mexicaanse investeerder die een voet aan de Europese telecom grond wil verkrijgen.

Of dit reden is voor de euforisten om in een juichstemming te raken is maar zeer de vraag; het gaat de investeerders om de klanten, en aan het zich ontdoen van de vaste medewerkers zijn in ons land nog wel wat kosten verbonden. Met de 5000 formulierlopertjes echter heeft geen enkele investeerder ook maar iets te schaften en hun rechtspositie is nul komma nul. Die zijn dan ook één dag na de overname in één klap allemaal weggevaagd, succes met jullie verdere carrière. Aan mlm-bedrijven kan toch wel verdiend worden.. maar niet door jullie....

Re: Wetenschap en MLM

Geplaatst: 04 aug 2012 20:47
door newmikey
De Econometrist schreef:....
Keurige analyse en géén speld tussen te krijgen. Het laatste is inderdaad exact wat er in de UK gebeurde, letterlijk stap voor stap.

Met dank!

Re: Wetenschap en MLM

Geplaatst: 19 nov 2012 15:48
door RoelandJ
Met veel interesse heb ik de discussie hier zitten volgen. Nu zie ik een "nieuw concept" voorbij komen genaamd Flexkom. Een succesvolle organisatie in Turkije die nu zijn netwerk uitbreidt naar oa. Nederland.
Nu kan ik niet zoveel terugvinden over dit bedrijf/concept, maar ik lees toch veel overeenstemmingen met de hier genoemde punten.

Is er iemand die er meer input over kan leveren?

Re: Wetenschap en MLM

Geplaatst: 19 nov 2012 16:22
door newmikey
RoelandJ schreef:Is er iemand die er meer input over kan leveren?
Hoezo "meer input"? Wat kan je precies niet vinden? Er is niks nieuws aan. Gewoon weer meer van dezelfde mlm-scam als alle anderen.

In Turkije "al 1 miljoen klanten en 32000 distributeurs" is niet echt iets om trots op te zijn: 31 klanten per distributeur ongeveer ALS die cijfers kloppen en dat doen ze nooit. De kopstukken zijn ex-Unicity mlm'ers. Unicity is een mlm scamshop die in de fake healthcare zit, ondermeer groene-thee extract voor bespottelijk hoge prijzen en meer van die troep.

Unicity International, de huidige onderneming is ontstaan vanuit een "management buyout", hèt instrument van MLM marketing kopstukken om zich in één keer te ontdoen van de overtollige ballast van het netwerk en ergens anders een nieuwe bron van sukkels aan te boren. De zelfde taktiek werd gebruikt door ondermeer een telecom-mlm die hier vaak voorbijkomt en in de Benelux opgezet is door een management buyout van een paar directeuren waarbij duizenden Engelse mlm'ers het nakijken hadden.

Leer het nu eens: de enigen die rijk worden van mlm zijn de eigenaren die een pool van potentiele slachtoffers leegmelken, dan liquideren om ergens anders weer een "opwindend nieuw concept" te starten. Er is niets nieuws in mlm-land.

De grondstof van mlm bedrijven over de hele wereld zijn de argeloze, soms werkeloze, meestal breinloze consultants die uitgemolken worden waarna ze gedumpt worden. Het produkt of de dienst is geheel en al bijzaak. MLM is een doorzichtige mantel om een piramide spel heen die nodig is om het nèt door de mazen van de wet te laten glippen.

Re: Wetenschap en MLM

Geplaatst: 19 nov 2012 16:54
door RoelandJ
Ik had het vermoeden dat het hier inderdaad om een MLM scam gaat, maar kon er zelf geen "harde feiten" over vinden (dat is meer mijn beperkte kennis van MLM en de diverse trucs). Het enige wat ik tegenkom zijn de geweldige succesverhalen en geen enkele tegenreactie over dit bedrijf. Als ik zelf aan het rekenen gaat, dan is het te mooi voor woorden (if it sounds too good te be true, it probably is!).

Ik heb niks aan MLM gedaan en zal er ook nooit instappen. Ondernemen is risico's durfen nemen, maar ik neem dan ook afgewogen risico's gebaseerd op feiten en harde cijfers. Iets wat hier ook ontbreekt en de mensen die ik spreek blijven net als de personen hierboven erg vaag over concrete vragen en draaien om de brij heen.

Bedankt voor je reactie. Het bevestigt mijn gevoel.

Re: Wetenschap en MLM

Geplaatst: 11 jan 2013 00:11
door KingMichael
Even verderop op de door u aangehaalde pagina vinden we ook duidelijk de scheidslijn: "In een legaal MLM-systeem worden er commissies verdiend op de verkoop van producten of de diensten aan een eindconsument. Er kan geen geld worden verdiend op alleen maar het "inschrijven" van potentiële distributeurs of consultants."
Helemaal mee eens!! Ik ken echt maar één netwerkmarketing bedrijf die mensen niet uitmelkt. Ik snap ook niet waarom er zoveel 'bijna' pyramide schema MLM bedrijven bestaan. Dat is gewoon niet eerlijk en het geeft een hele slechte naam, daarom is er zoveel negativiteit over een best interessant systeem.

Ik ben zelf in principe tegen MLM, voorzover de bedrijven die ik ken zijn niet ze niet kwalitatief genoeg.
Maar echt maar één bedrijf, maar één bedrijf die ik ken voldoet wel aan alle voorwaarden van een voorwaardig en volledig eerlijk MLM bedrijf.

Wees echt ALTIJD kritisch, maar sta wel open voor de mogelijkheden die er zijn.
Kijk puur naar de producten, als die goed zijn, kijk dan eens naar het uitbetalingssysteem.

- GEEN hoog inleg bedrag
- GEEN hele hoge bonussen wanneer je snel bijv. binnen één maand je inleg bedrag terug kunt verdienen(ACN)
- GEEN mooie en vage praatjes

- WEL eerlijkheid en transparantie
- WEL een bonusstructuur die klopt(in eerste instantie snap je het niet altijd, bekijk het daarom goed)
- WEL kwaliteitsproducten waarmee je voordeel hebt en geld kunt verdienen

Succes met leven!

Re: Wetenschap en MLM

Geplaatst: 11 jan 2013 10:27
door kuklos
KingMichael schreef:
Even verderop op de door u aangehaalde pagina vinden we ook duidelijk de scheidslijn: "In een legaal MLM-systeem worden er commissies verdiend op de verkoop van producten of de diensten aan een eindconsument. Er kan geen geld worden verdiend op alleen maar het "inschrijven" van potentiële distributeurs of consultants."
Helemaal mee eens!! Ik ken echt maar één netwerkmarketing bedrijf die mensen niet uitmelkt. Ik snap ook niet waarom er zoveel 'bijna' pyramide schema MLM bedrijven bestaan. Dat is gewoon niet eerlijk en het geeft een hele slechte naam, daarom is er zoveel negativiteit over een best interessant systeem.
ja dat zal het zijn. Het vast niks te maken met de te dure producten, met de distributeurs die geen nee accepteren, met een methodiek die gewoon niet werkt.

Re: Wetenschap en MLM

Geplaatst: 11 jan 2013 10:34
door bprosman
http://online.wsj.com/article/SB1000142 ... 27712.html

Nog één waar het wat "rommelt" de laatste tijd.