LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again
Berichten: 16405
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom? Corona kent geen land- of taalgrenzen

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

maar dit forum wel en de huisregels zijn hier vrij duidelijk over.

Erthanax
Berichten: 10097
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

ZeerPrivé schreef:
24 apr 2020 14:47
(...) Iedere oudere of jongere met ernstige gezondheidsproblemen, zal tegen het advies van artsen in, ongetwijfeld toch aan de kunstmatige beademing kunnen als hij of zij dat persé wil. (...)
Natuurlijk, zo hoort het ook (al vind ik "tegen het advies in" een twijfelgeval). Het is maar goed dat de overheid de afgelopen weken maatregelen heeft genomen opdat de IC toegankelijk zou blijven voor alle patiënten.

Erthanax
Berichten: 10097
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kees2850 schreef:
24 apr 2020 11:58
Miljoenen mensen zullen sterven van de honger door de lockdowns. Zo waarschuwt de WHO.

In de door jou aangehaalde bron staat:
BBC schreef:The world is at risk of widespread famines "of biblical proportions" caused by the coronavirus pandemic, the UN has warned.
Lees ik daar lockdown? Nee, ik lees pandemie. En wat lees ik nog meer?
BBC schreef:Those most at risk are in 10 countries affected by conflict, economic crisis and climate change, the WFP says.
Het gast dus vooral om landen met "onderliggend lijden" als ik het zo mag noemen. Coronapatiënten met onderliggend lijden kunnen volgens jou maar beter doodgaan, en kansloze landen moeten we wél helpen?

Ik geef overigens zeer ruimhartig aan diverse goede doelen voor nooddruftigen hier en in de derde wereld, laat daar geen misverstand over bestaan.

Nijogeth
Berichten: 10585
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij had de VN wel aangegeven dat mensenrechten in het geding waren door de strenge aanpak in veel landen. Hongersnoden, maar ook de kansen dat overheden bepaalde groepen harder aanpakken in hun vrijheden (bijvoorbeeld homo's) en het inperken van alle vrijheden zijn allemaal dingen die niet goed zijn voor de mensenrechten.

Persoonlijk denk ik ook dat je echt niet langer dan 2 maanden mensen in hun vrijheden kan inperken (dat gaat misschien in theorie wel, maar in de praktijk gaat dat echt niet werken). Als dat langer moet, dan moet je wel een duidelijk plan klaar hebben liggen.

Het OV zou na de crisis met een app moeten gaan werken waarin mensen een plek kunnen reserveren. Dat gaat toch nooit werken? We hadden voor de crisis al te weinig plek in het openbaar vervoer, als je nu de anderhalve meter maatschappij wil hebben, dan moeten met dezelfde kosten, ongeveer het tienvoudige aantal aan bussen en treinen gaan rijden. Dat ziet toch iedereen dat dat niet gaat werken?

Overigens zie je overal dat mensen lak beginnen te hebben aan die anderhalve meter. Zelfs in de supermarkt, vroeg de vakkenvulster aan me of ik het erg vond als ze het vak naast me ging vullen. 'nee, geen probleem, ga je gang'. Die anderhalve meter is over een maand helemaal weg uit het grootste deel van het straatbeeld, daar heb ik geen twijfel over.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, verantwoordelijkheidsgevoel en zelfbeheersing is niet elke volwassene gegeven.

Nijogeth
Berichten: 10585
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou, ik vind dat anderhalve maand volhouden best wel tonen dat er verantwoordelijkheidsgevoel en zelfbeheersing is. Het gaat fout op het moment dat men het idee krijgt dat het helemaal nergens voor nodig is. Ik zelf al langer dat er ergens een harde grens gesteld moet worden, een toekomstperspectief, zodat mensen weten waar ze het voor doen. Maar dan moet je ook op dat moment durven zeggen dat als de problemen niet verholpen zijn, dat de aanpak dan blijkbaar niet heeft geholpen en we de aanpak ook laten gaan. Doelloos rond blijven dwalen, zoals de regering nu doet, dat werkt de mensen ook tegen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
24 apr 2020 18:00
Volgens mij had de VN wel aangegeven dat mensenrechten in het geding waren door de strenge aanpak in veel landen. Hongersnoden, maar ook de kansen dat overheden bepaalde groepen harder aanpakken in hun vrijheden (bijvoorbeeld homo's) en het inperken van alle vrijheden zijn allemaal dingen die niet goed zijn voor de mensenrechten.

Persoonlijk denk ik ook dat je echt niet langer dan 2 maanden mensen in hun vrijheden kan inperken (dat gaat misschien in theorie wel, maar in de praktijk gaat dat echt niet werken). Als dat langer moet, dan moet je wel een duidelijk plan klaar hebben liggen.

Het OV zou na de crisis met een app moeten gaan werken waarin mensen een plek kunnen reserveren. Dat gaat toch nooit werken? We hadden voor de crisis al te weinig plek in het openbaar vervoer, als je nu de anderhalve meter maatschappij wil hebben, dan moeten met dezelfde kosten, ongeveer het tienvoudige aantal aan bussen en treinen gaan rijden. Dat ziet toch iedereen dat dat niet gaat werken?

Overigens zie je overal dat mensen lak beginnen te hebben aan die anderhalve meter. Zelfs in de supermarkt, vroeg de vakkenvulster aan me of ik het erg vond als ze het vak naast me ging vullen. 'nee, geen probleem, ga je gang'. Die anderhalve meter is over een maand helemaal weg uit het grootste deel van het straatbeeld, daar heb ik geen twijfel over.
Er zullen plekken zijn waarin men minder consequent zal zijn. Er zullen mensen zijn en gaan komen die zich minder verantwoordelijk gaan gedragen. Net zoals er veel plekken zullen zijn waarin het wel goed zal gaan ( hier gaat het nog steeds prima en is er niets verandert: iedereen neemt de verantwoordelijkheid.

Dus zullen er brandhaarden zijn die weer op zullen laaien en er zullen plekken zijn waar het beter zal gaan.. De vraag is wat men gaat doen als het in de eigen regio ineens weer mis gaat en of men dan wel verantwoordelijkheid toont als men ziet dat het elders wel gewoon kan... We gaan het zien.

Dat het in het OV, zeker op de drukke trajecten niet gaat werken, dat is mij ook wel helder. Een plekje reserveren in een anders overvolle trein gaat natuurlijk niet werken. Daar zie ik dan ook nog wel een uitzondering ontstaan als alles weer een beetje vrij wordt gegeven en de verplichting tot het dragen van een mondkapje als een noodmaatregel die net iets meer mogelijk maakt. Wat mij betreft de uitzondering op de regel.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
24 apr 2020 18:44
Nou, ik vind dat anderhalve maand volhouden best wel tonen dat er verantwoordelijkheidsgevoel en zelfbeheersing is. Het gaat fout op het moment dat men het idee krijgt dat het helemaal nergens voor nodig is. Ik zelf al langer dat er ergens een harde grens gesteld moet worden, een toekomstperspectief, zodat mensen weten waar ze het voor doen. Maar dan moet je ook op dat moment durven zeggen dat als de problemen niet verholpen zijn, dat de aanpak dan blijkbaar niet heeft geholpen en we de aanpak ook laten gaan. Doelloos rond blijven dwalen, zoals de regering nu doet, dat werkt de mensen ook tegen.
Ja sorry, maar dat slaat natuurlijk nergens op.. De aanpak werkt ( dat blijkt duidelijk uit de resultaten ) en omdat het je dan te lang duurt, dan moet je durven zeggen dat het niet heeft geholpen en dat we dan maar gewoon de zieken en doden weer op moeten laten lopen? En dat alleen omdat jij je vrienden, je biertje en je voetbalclub mist?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
24 apr 2020 18:50
Lady1234 schreef:
24 apr 2020 18:34
Tja, verantwoordelijkheidsgevoel en zelfbeheersing is niet elke volwassene gegeven.
2 hoogleraren staatsrecht stellen in Trouw dat de noodwet zoals die nu wordt uitgevoerd tegen de grondwet ingaat. Zij pleiten voor een direct opheffen van de noodverordening zoals die er nu ligt en moet herschreven worden om burgers te beschermen in de aantasting van hun fundamentele vrijheid.
De eisen van een 1,5 meter samenleving tot in het eigen huis gaat veel te ver en is vanuit de grondwet ook niet toegestaan schrijven ze.

Ik zou zeggen horeca open op 5 mei, dag waarop we onze vrijheid vieren, jullie deuren als demonstratie /protest tegen de idiote maatregelen die ons nu worden opgelegd.
Tegen de grondwet? Jammer dan. Kamergeleerden.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Desondanks - we maken nu de meest fundamentele beperking van de individuele rechten/plichten in 75 jaar mee. Of korter, maar net wat voor jou de laatste oorlog was. Het risico: wanneer alles voorbij is, blijft de overheid bij jou achter de voordeur gluren. Niet verkeerd om ook kamergeleerden hierover wat ruimte te geven.

Een reserveringsapp voor het OV? We hebben hier hard gelachen over zoveel naïviteit. Digitaal werkt niet. Analoog wel: een mondkapje is zichtbaar en communiceert indirect zekerheid: ik hou rekening met jou.
Hier en daar zijn de buschauffeurs al onrustig, omdat de basisscholen weer beginnen en ze in normale tijden twee keer per dag groepen in die leeftijd naar/van school vervoeren. Die kinderen zijn nog niet zo oud, dat ze al een eigen smartphone hebben. Het betreft het platteland, bijzonder onderwijs en basisscholen voor een doelgroep: vrije school of juist van een bepaald geloof.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Diegenen die zich niet aan de 1,5 meter maatschappij houden regelen zichzelf uit de maatschappij na enkele weken. Dit zijn gewoon de gevolgen van natuurlijke selectie en evolutie. Lees Darwin.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kees2850 schreef:
24 apr 2020 18:53
angel1978 schreef:
24 apr 2020 18:48
Nijogeth schreef:
24 apr 2020 18:44
Nou, ik vind dat anderhalve maand volhouden best wel tonen dat er verantwoordelijkheidsgevoel en zelfbeheersing is. Het gaat fout op het moment dat men het idee krijgt dat het helemaal nergens voor nodig is. Ik zelf al langer dat er ergens een harde grens gesteld moet worden, een toekomstperspectief, zodat mensen weten waar ze het voor doen. Maar dan moet je ook op dat moment durven zeggen dat als de problemen niet verholpen zijn, dat de aanpak dan blijkbaar niet heeft geholpen en we de aanpak ook laten gaan. Doelloos rond blijven dwalen, zoals de regering nu doet, dat werkt de mensen ook tegen.
Ja sorry, maar dat slaat natuurlijk nergens op.. De aanpak werkt ( dat blijkt duidelijk uit de resultaten ) en omdat het je dan te lang duurt, dan moet je durven zeggen dat het niet heeft geholpen en dat we dan maar gewoon de zieken en doden weer op moeten laten lopen? En dat alleen omdat jij je vrienden, je biertje en je voetbalclub mist?
Wie zegt dat de maatregelen werken? België meldt vandaag weer een stijging van het aantal ziekenhuisopnames en de maatregelen daar zijn nog strenger dan hier.
Je bent zo gek op cijfers, je zoekt het maar op.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ten eerste 'vinden' juristen dit.. Daarmee is het nog niet zo, dat moet eerst getoetst worden.
In de tussentijd herschrijf je de noodverordening zodat deze er wel in past en dan is nog steeds alles dicht.
Want even voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om de maatregelen van het kabinet ( intelligente lockdown ), maar om de plaatselijke noodverordening waarmee mensen in hun huizen gecontroleerd worden en demonstraties verboden worden..
Laatst gewijzigd door angel1978 op 24 apr 2020 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 10585
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Theotrucker schreef:
24 apr 2020 19:20
Diegenen die zich niet aan de 1,5 meter maatschappij houden regelen zichzelf uit de maatschappij na enkele weken. Dit zijn gewoon de gevolgen van natuurlijke selectie en evolutie. Lees Darwin.
Mijn idee. Ieder eigen verantwoordelijkheid en eigen gevolgen. Maar van wat ik zie zijn het vooral ouderen die massaal fietsend en wandelend de drukte opzoeken. De jeugd probeert het volgens mij veelal bij iemand thuis of in een keet.

Overigens is vandaag het bloed van mijn oom opgestuurd om te checken of hij daadwerkelijk begin januari corona heeft gehad. Dit is namelijk vrij aannemelijk en het ziekenhuis wilde dit ook heel graag checken, maar de GGD wilde niet meewerken. Maar het is nu eindelijk gelukt.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
24 apr 2020 19:44
Theotrucker schreef:
24 apr 2020 19:20
Diegenen die zich niet aan de 1,5 meter maatschappij houden regelen zichzelf uit de maatschappij na enkele weken. Dit zijn gewoon de gevolgen van natuurlijke selectie en evolutie. Lees Darwin.
Mijn idee. Ieder eigen verantwoordelijkheid en eigen gevolgen. Maar van wat ik zie zijn het vooral ouderen die massaal fietsend en wandelend de drukte opzoeken. De jeugd probeert het volgens mij veelal bij iemand thuis of in een keet.

Overigens is vandaag het bloed van mijn oom opgestuurd om te checken of hij daadwerkelijk begin januari corona heeft gehad. Dit is namelijk vrij aannemelijk en het ziekenhuis wilde dit ook heel graag checken, maar de GGD wilde niet meewerken. Maar het is nu eindelijk gelukt.
Fine by me, maar dan ook graag hek er omheen en voorlopig niet meer los laten.. Laat het maar even flink uitrazen.. Daar hoeven anderen dan geen last van te hebben.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
24 apr 2020 19:44
Mijn idee. Ieder eigen verantwoordelijkheid en eigen gevolgen.
Het probleem is daarentegen dat het gebrek aan verantwoordelijkheid van de een soms grote gevolgen kan hebben voor de ander.

Erthanax
Berichten: 10097
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

De WHO wilde toch nog strengere maatregelen dan wij hier hebben, dacht ik, of heb ik dat mis?

Nijogeth
Berichten: 10585
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
24 apr 2020 19:51
De WHO wilde toch nog strengere maatregelen dan wij hier hebben, dacht ik, of heb ik dat mis?
Zei ik WHO? Ik bedoelde de Verenigde Naties. Stond gisteren een heel stuk over op teletekst, maar kan het niet meer terug vinden helaas. De titel was in elk geval 'VN: pandemie bedreigt mensenrechten' en er stond heel stuk in over het beperken van vrijheden, maar ook het mogelijk discriminerend beperken van vrijheden.

Nijogeth
Berichten: 10585
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
24 apr 2020 19:48
Nijogeth schreef:
24 apr 2020 19:44
Mijn idee. Ieder eigen verantwoordelijkheid en eigen gevolgen.
Het probleem is daarentegen dat het gebrek aan verantwoordelijkheid van de een soms grote gevolgen kan hebben voor de ander.
Is dat echt zo? Als ik de anderhalve meter afstand wil behouden, dan bepaal ik dat zelf. Als iemand te dicht bij komt, zet ik een stap terug. Ik vind het best dat dan in winkels de maatregelen nog door gaan, zodat ook aan de mensen die geen risico willen lopen wordt tegemoet gekomen. Deze zullen namelijk ook moeten eten en drinken.

Gesloten