LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] grijskenteken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
GWO

Re: grijskenteken

Ongelezen bericht door GWO »

BOVAG wil dat overheid autobedrijven schade afschaffen grijs kenteken compenseert
De afschaffing van de voordelen van het grijs kenteken voor particulieren, medio 2005, kost de autobedrijven samen ruim 90 miljoen euro aan waardevermindering van de handelsvoorraad gebruikte auto’s met zo’n kenteken. Dit heeft de BOVAG onderzocht en berekend. De BOVAG vindt dat de overheid deze schade aan de gedupeerde autobedrijven moet vergoeden.

Dezelfde Bovag, die bij herhaling heeft laten weten geen enkele boodschap aan particulieren te hebben en ook heeft verzuimd tijdig voor hun aangesloten bedrijven in de bres te springen, wordt nu langzaam wakker en probeert op haar beurt en veel te laat Jopie Wijn te wekken. Jopie heeft daarvoor een standaard oplossing: Die brief verdwijnt gewoon in de papiervernietiger die hij van Zalmpje heeft geleend.
De Bovag mag trouwens niet mopperen, 90 miljoen is maar een schijntje vergeleken bij de strop van 160.000 particulieren.
Die particulieren kunnen kiezen tussen een strop van 1 MILJARD ineens bij verkoop van hun auto OF dezelfde 1 MILJARD gespreid in jaarlijkse MRB termijnen naar de staatskas.
De kapitaalvernietiging van de andere 700.000 bedrijfswagens door lagere inruilwaarde (minstens 5.000 Euro gemiddeld per auto) is RUIM 3 MILJARD. Die strop nemen ze niet zelf, dus dat wordt doorberekend in de tarieven. Door uitvoer naar Polen en Roemenie, die zich een breuk lachen bij hun voordeel van diezelfde 3 miljard, wakkert onze inflatie weer lekker aan. En dat is alleen nog maar het aandeel over het huidige wagenpark. Voor elke in de toekomst verkochte nieuwe grijze auto gelden dezelfde gevolgen.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Gaap. Ja, laten we de overheid (en indirect dus alle Nederlanders) opdragen geld te pompen in de groep die al jaren voordeel trekt uit een twijfelachtige regeling. Bahaai!

Gast

Uit het nieuws:
De verzorgingsstaat moet op de helling. De inkomenssteun van de overheid moet uitsluitend worden gericht op degenen die dat nodig hebben. Algemene regelingen moeten verdwijnen. Dat betekent dat er een einde zou moeten komen aan de AOW, omdat het geld dat daarvoor wordt uitgetrokken voor een groot deel terecht komt bij mensen die voldoende daadkrachtig zijn.
Dus ook kinderopvang zelf bekostigen en dus zeker de grijsrijders aanpakken!

Gast

Wat mij betreft mag het langzamerhand wel einde discussie zijn.
Kennelijk is het zo dat het belastingtechnisch volkomen logisch is dat er voor een grijs autootje op diesel(met twee zitplaatsen) exhorbitant meer aan "wegenbelasting" betaald moet worden dan voor hetzelfde karretje op benzine(met 4 of meer zitplaatsen).
Het zij zo.

Hans

Gast

Hans schijnt het nu ook te snappen!

Gast

Hoi,
Ik snap nog veel meer. Vanmorgen in de Metro: Kabinet beloont zeer zuinige Honda Civic door de BPM erop af te schaffen.
Wat is zuinig? 5.3 liter op 100KM is haalbaar.m Tjonge. 1 op 18.8 dus.
In '78 reed ondergetekende 1 op 19 in z'n renault 4 GTL. In '80 bouwde ik er als hobby de motor van een renault 5 Alpine in. Dat was lachen. 1 op 20 zonder enig probleem en een top van 175.
Voortdurende renault roestproblemen deden mij in '90 overstappen op een tweedehands Maestro "Van" Diesel. Twee liter direct ingespoten. Liep bij 90 km per uur 1 op 23. Extreem zuinig dus.
Nu tuf ik een tweedehands kangootje. 1.9 diesel. Roetuitstoot extreem gering dank zij roetfilter. 1 op 19 a 1 op 20 haalbaar.

Kennelijk ben ik wel een crimineel met zo'n zuinig en relatief zeer schoon karretje. Ik word beteicht van het ontduiken van BPM en het te weinig betalen van Houderschapbelasting.
Ik snap het. Ik zou een Civic moeten kopen. Pas dan wordt de zuinigheid beloont. O ja, een auto met roetfilter zou ook beloont worden door dit kabinet. Moet het dus nog zien.

25 jaar ontwikkeling heeft er dus toe geleid dat auto's die nu 5.3 liter per 100 KM verstoken als extreem zuinig worden gezien en gesubsidieerd worden door de BPM erop af te schaffen. Wie is er nu gek? Ik dus. Grijsrijder Hanzepans.
Wat een toestanden. Auto's hadden allang 1 op 30 kunnen rijden. Maar nee, elke nieuwe ontwikkeling en verbetering van materialen werd gestopt in het verhogen van prestaties en aanzien.
Auto's zijn geen simpel vervoermiddel. Het zijn veelal Egotrippers voor Egopoetsers, statussymbolen. En diegenen die verkiezen te rijden in wat ook wel "bakkersautootjes" worden genoemd, autootjes met slechts twee zitplaatsen die bovendien zuinig zijn en in voorkomende gevallen ook al een roetfilter hebben, dat zijn de profiteurs die de zaak tillen.
Zoals gezegd, ik snap het.

Hans

Gast

Hans: je relaas doet niet ter zake. We betalen straks allemaal hetzelfde, punt uit!

Gast

Doet niet ter zake? Wat dacht je er van dat die tanker voor een wagen die 1 op 10 rijdt twee keer vanuit het MO mot varen om de tankjes te vullen?
Wat dacht je er van dat diesels met "turbo" een hogere roetuitstoot mogen hebben als eentje zonder? Logisch? Millieubelang?
Laat me niet lachen. En dat je voor een grijs dieselkarretje dezelfde idiote BPM moet gaan betalen als voor het benzinegeelmodel, oke. Maar dat het grijze "two-seater"karretje op diesel ook nog eens exhorbitant wordt aangeslagen voor de houderschapsbelasting gaat mijn grijze pet te boven.
Kan ik ook nog mee leven(en rijden).Ze rotzooien maar aan daar in Den Haag. Maar logica? Voor hetzelfde geld kun je toch zeggen dat alle dieselgeeltuffers TE VEEL betalen?
Nee, er was maar een goede oplossing: uitsterfconstructie voor de huidige rijders.
En zelfs die beleefdheid kan niet worden opgebracht.

Hans

Gast

Ik dacht al wanneer het 'argument' zou komen van "we hebben het niet geweten". Blijvend grijs bestaat niet en bestond nooit. Je hebt een risico genomen en geprofiteerd zolang dit wettelijk kon. Nu wordt de wet aangepast zoals deze altijd bedoelt is geweest, pech, deal with it.
Wees blij dat je eea niet moet terug betalen met terugwerkende kracht, dat zou nou wel oneerlijk zijn!

Gast

Je klets over de vraag heen. Vindt je dat dieselgeeltuffers terecht veel meer houderschap belasing moeten betalen? En zo ja, waarom.

H

Gast

Ik geloof in "gelijke monniken gelijke kappen". Daarnaast vind ik het prima dat er een extra toeslag komt voor sterk vervuilende auto's of een verlaging voor schone auto's. Dat staat geheel los van de discussie over grijsrijden.

Gast

Als je in gelijke monniken gelijke kappen gelooft houdt dat in dat ook jij het overheidsbeleid veroordeeld.
Kortom, alles BPM vanaf juli 2005 en geen onderscheid meer tussen houdersschapbelasting. Dus of alles omhoog naar het dieseltarief of alle diesels naar het benzinetarief.
En wat die overheid betreft, als die altijd al vond dat het grijze kenteken uitsluitend voor "ondernemers" was bedoeld hadden ze dat gelijk goed moeten regelen.
En diegenen die nu in een BPM vrij autootje rondtuffen hebben legaal gebruik gemaakt van een bestaande "subsidie". Of die nu wel of niet wisten dat die zou worden afgeschaft, doet er niet toe. Het was legaal.

Het is vanaf het begin een rotzooitje geweest. Begin '80 kocht je een aotootje op grijs omdat die simpelweg vanaf fabrikant goedkoper was. Als er een personenwagenversie van bestond kon je 'm vervolgens uitrusten met een achterbank en 'm laten herkeuren naar geel. Niets aan de hand. Daarmee "ontdook" je de aanschafprijs van de fabrikant.
En voor de miereneukers. Ja ook een gedeelte "belasting" over het meedere dat de personenversie kostte.

Voor de rest, zie mijn verhaal van 28 feb. De regering weet van gekkigheid niet hoe ze moeten draaien om iemand een poot uit te draaien.

H

Gast

Per 1 juli betalen we hetzelfde, terecht, je had het kunnen weten, net als de autobranche zelf en de 'belangenvereniging' SBG.
Je verwijt gaat dus op voor de politiek, de autobranche, de hobbyclub SBG en natuurlijk zit hier nog een stukje eigen verantwoording in!

Gast

Wat een onzin. We betalen per juli helemaal niet allemaal hetzelfde.
Voor een diesel autootje met twee zitplaatsen ga je net zoveel houderschap betalen als voor een luxe diesel waar je met z'n zessen in past.
En ombouwen naar geel gaat niet met een karretje waar geen geel model van bestaat.
Gezwam dus. Wat ik wel met je eens ben is dat al die MPV Bullbar Grijstuffers het aardig verpest hebben voor diegenen die met zo'n klein "bakkerswagentje" volkomen legaal over de vaderlands wegen tuften.
En dan nog wat. De vorige ingreep hield in dat grijze auto's aan allerlei regels moesten voldoen om grijs te mogen blijven. Als je aan die eisen voldeed, hoe had iemand dan kunnen weten dat er vervolgens weer een andere legale truc door de overheid zou worden bedacht waardoor al die aanpassingen weer illegaal werden? Yomanda soms?

H

Gast

Kijk is naar jullie belangenvereniging [SBG-delft]. Site staat vol met waarschuwingen, overigens hier op het forum ook al aangehaald.
Die waarschuwingen dateren van 95, 96 en 1997! Zegt wat over de effectiviteit van dat clubje!

Gast

Is mijn belangenvereniging niet.
Kijk eens naar de overheid die nu de BPM op die Honda wil afschaffen omdat dat ding 1 op 18.8 rijdt.
En de BPM op een zuinige diesel met roetfilter en slechts twee zitplaatjes gaat invoeren. Nadat ook al werd aangegeven wagens met roetfilter te zullen "bevoordelen". Da'sw pas belangen behartigen.
Da's pas logica.
Maar het "kleine" bedrijfsleven boft er wel mee. Die kunnen voor 'n prik zo'n bakkersautootje kopen dat voor hun grijs blijft qua houderschapbelasting. Of zo'n MPV Bullbarbak.
Trouwens, wat gaat er met al die grijze laesebakken gebeuren?

H

Gast

Grijze leasebakken zijn oha bedrijfswagens en als zodanig binnen de nieuwe wetgeving dus nog steeds 'grijs'.

Gast

Juist, als ik het niet dacht. Ook afschaffen dus. Maar die lobby zal wel teveel in de melk te brokkelen hebben.

H.

Gast

Ik vind het voor ondernemers [en gehandicapten] juist een goede regeling. Goed voor het ondernemerschap en de toch al zwakkere in de maatschappij.

Gast

Kortom, ondernemers(de lease maatschappij) laten particilieren BPM loos en inclusief de lage houderschapbelasting grijs rondtuffen.
Da's goed voor ondernemers en "zwakkeren".
Juist.

H.

Gesloten