En mag een bedrijf zomaar zonder berichtgeving de hoofdsom na 1.5 jaar verhogen en dit alleen aan IJ doorgeven ? Ik weet helemaal niet wat de reden is van de verhoging van de hoofdsom. De oorspronkelijke hoofdsom had ik begin van dit jaar al betaald.Deurwaarder Mark schreef:Die informatie is niet helemaal volledig. Momenteel ligt er een wetsvoorstel om de hoogte van incassokosten te regelen, op dit moment is er niets wettelijk geregeld.
Daarom mag een incassobureau nu nog berekenen wat ze willen. Er is geen maximaal bedrag. Een incassobureau (of een deurwaarder) is niet gebonden aan Rapport Voorwerk II. Maar als de zaak voor de rechter komt, zal die op grond van Rapport Voorwerk II de eventuele te hoge kosten matigen.
Kortom, zolang er geen sprake is van een rechtszaak, mogen er registratiekosten in rekening gebracht worden. Pas als het tot een procedure komt, zal de rechter de kosten matigen. Maar dan ben je alweer proceskosten kwijt...
Overigens ben ik van mening dat een incassobureau zich ook nu al zou moeten conformeren aan Voorwerk II, maar helaas is niet iedereen het daarmee eens...
NB het gaat hier om een eindafrekening op gas van de jaarnota van mn vorige woning waar ik sinds april 2008 niet meer woon.
In mn huidige woning heb ik geen gasaansluiting dus ik kijk nog steeds met grote vraagtekens naar de verhoogde hoofdsom.