Pagina 19 van 37

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 16 aug 2007 20:14
door ikbenik
De winkelier heeft de mogelijkheid om op zijn beurt naar fabrikant te stappen, dus het is niet zo dat de winkelier er voor moet opdraaien.
Als kleine zelfstandige heb ik niks bij de fabrikanten in te brengen.

Waar het om gaat is dat de complete markt ingesteld is op 3 jaar.

En nu komt de consumentenbond en die vindt het dan voor 5 jaar en voor monitoren 8 jaar.
En dat wordt dan als wet aangenomen.

Een ander punt is de winstmarge.

Als de winstmarge heel hoog is, dan hoor je mij niet.

Maar de winstmarge is zo laag, dat wat jullie consumenten willen helemaal niet uitvoerbaar is.

Als ik zou doen wat jullie willen, dan kan ik gelijk mijn bedrijf opdoeken.

Ik hoop echt dat jullie dat eens een keer begrijpen.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 16 aug 2007 20:21
door magel725
Ik voel me niet echt geroepen om iemand te beantwoorden die persoonlijk wordt, sorry.
Door op een totaal onverschillige manier een keer of 10 achter elkaar alleen maar: "...is niet van invloed op de product eigenschappen en is dus niet van invloed op de rechten van de consument." kom je over als iemand zoals ik je noem. Totaal wars van enige redelijkheid, enkel gebruikend wat in je straat past. Sorry, maar dat zegt mij genoeg, of je erop reageert of niet. Zoals al veel vaker gezegd discussieer je niet, maar "quote je selectief". Daarbij kies je ALTIJD de kant van de consument en kies je zorgvuldig enkele regels waar je je voordeel mee doet. Ook dat zegt me genoeg.

Ik ben me van geen kwaad bewust. Bedoel je misschien dit "Dus eigenlijk komt het er op neer dat je het onredelijk vind om er dan aan mee te betalen en daarom zeg je maar dat dit ook zo is."? Ik gaf hier in mijn eigen woorden woorden weer wat ik lees in je bericht, zodat je de kans hebt dit bij te sturen.
Ah, iemand moet iets bijsturen van jou omdat jij dat vind? En dat is niet persoonlijk dan???
Dat lijkt me toch iets anders dan als ik je voor 'amateur', 'knutsel verkoper' zou uitmaken.
Je doet precies dat door je taalgebruik en je selectieve blik op zaken.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 16 aug 2007 20:30
door magel725
Het gaat er om dat de klant en de consumentenbond e.d.. bepaalde zaken bepalen alsof er ergens bij de winkelier of fabrikant een enorme geldboom staat waaruit alles betaald kan worden.

Verrassing:VAN -50 tot 50 EURO (DE WINST) KUN JE BIJNA GÉÉN ENKEL ELEKTRISCH ARTIKEL 1 OF MEERDERE KEREN REPAREREN. HOE KUN JE DAT DAN WEL EISEN?????????????????????????

Uurloon en materiaal is bij reparatie al meer dan dit bedrag. Voor dit bedrag repareer je géén Senseo, géén Staafmixer, géén fiets, géén computer, géén TV. Bijna elk apparaat zal binnen 5 of 8 jaar wel een keer stuk gaan. Hoe kun je dan EISEN dat de winkelier of fabrikant maar een X aantal reparaties gratis moet doen?

Sorry, maar hoe IDIOOT kun je zijn? Als je de basisschool had afgemaakt had je al kunnen begrijpen dat je van 50 euro geen reparatie van 100 euro kunt betalen.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 16 aug 2007 22:56
door fietsje
Uurloon en materiaal is bij reparatie al meer dan dit bedrag. Voor dit bedrag repareer je géén Senseo, géén Staafmixer, géén fiets, géén computer, géén TV. Bijna elk apparaat zal binnen 5 of 8 jaar wel een keer stuk gaan. Hoe kun je dan EISEN dat de winkelier of fabrikant maar een X aantal reparaties gratis moet doen?
Er zijn bedrijven in de zakelijke markt die daar iets op hebben gevonden.
Zo zijn er gevallen waar je garantie krijgt op het onderdeel, niet op arbeidsloon. Recentelijk ging onze IBM AS400 kapot.
Vanwege het ( voor IBM zéér luctratieve ) service contract was deze schade niet gedekt in het weekend. M.a.w. de defect controler à 3000 euro kregen we vergoed, maar het fijne Weekend tarief à 500 Euro per uur moest wel worden betaald.

Mijn punt is : inderdaad kun je vanwege de winstmarge niet verwachten dat de leverancier na de garantie periode van bijv 2 jaar kostenloos de disk vervangt. Maar als er op de disk 5 jaar garantie zit, ( zie posts enig pagina's terug, ) moet de disk wel "um sonst" worden geleverd.
De winkelier "krijgt" deze vergoed van de fabrikanr. hier zit naturlijk ook papier werk aan, maar alle posts in deze rubriek krijg je ook niet betaald.

Feit is inderdaad dat consumenten een steeds hoger verwachtingspatroon hebben. Dit wordt mede gevoed door het soms verlenen van langere garanties. Ook in de zakelijke markt is dit een feit. Bij het bedrijf waar ik werk maken we zware machines.
In de jaren 90 van de vorige eeuw hadden die een snelheid van 10 seconden per cyclus. Tegenwoordig is die verkort naar 5 seconden.
En dat terwijl ook de gemiddelde garantie termijn is verdubbeld. ( de slijtage ook )
Ik werk bij dit bedrijf en zie dit gebeuren in mijn eigen marktsector. Ik ben echter ook consument. En dus verwacht ik van anderen het zelfde patroon!

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 16 aug 2007 23:23
door magel725
Voor zakelijk gebruik is de service inderdaad vaak veel uitgebreider, maar daar hangt dan een prijskaart aan die consumenten niet willen betalen.

Ik ben ook consument maar ik gun wel iedereen zijn brood. Ik kijk verder dan mijn portemonnee lang is en ik weet dat je niet alleen maar voordelen kunt opeisen zonder daar iets tegenover te stellen. Als iets stuk gaat na de garantieperiode, en dat kan altijd gebeuren, dan laat ik het maken of ik koop een andere.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 16 aug 2007 23:26
door ikbenik
Feit is inderdaad dat consumenten een steeds hoger verwachtingspatroon hebben.
Soms zo ziekelijk, dat ik soms denk dat die mensen echt gestoord zijn.

Ga maar na:

Een harde schijf heeft een gemiddelde levensduur van 6 tot 10 jaar.

Op een harde schijf zit 3 jaar garantie.

En als de harde schijf dan na 2 jaar kapot gaat, hangen sommige mensen de winkelier aan de hoogste boom, omdat hij hun een ondeugelijk product geleverd heeft.

Daarnaast maken ze nooit backups. De reden hiervan is dat zij van mening zijn dat een harde schijf zeker binnen 3 tot 6 jaar niet kapot mag en behoort te gaan.

Die verwachtingspatroon is echt ziekelijk.

En dat gedrag van die mensen is echt gestoord.

Die mensen die zulke dingen zeggen dat electronica zeker binnen een bepaalde periode niet kapot mag en behoort te gaan zijn echt compleet gestoord.


Ik ben nu zo'n 12 jaar in de electronicabranche werkzaam.
En ik heb in de praktijk geleerd dat je zulke dingen die deze gestoorde mensen zeggen, nooit mag eisen en zeggen.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 04:16
door alfatrion
En nu komt de consumentenbond en die vindt het dan voor 5 jaar en voor monitoren 8 jaar.
En dat wordt dan als wet aangenomen.
Dat van die monitoren is een uitspraak van een geschillencommissie, niet van de consumentenbond en zijn bindend voor de winkelier en consument in kwestie.

Volgens de consumentenbond is de periode voor een computer drie tot vijf jaar en niet bot vijf jaar. Duidelijk is dat er een verschil van inzicht tussen jou en de consumentenbond. Je beklaagt je nu dat de uitspraak van de consumentenbond als wet wordt aangenomen, terwijl je jouw eigen uitspraken als feiten uit. Dat vind ik krom. Waarom mag de consumentenbond niet beweren dat de duur 3-5 jaar is en jij wel dat de duur 3 jaar is?

Léon Mölenberg, voorzitter van de Stichting Computer Consument en tevens docent consumentenrecht aan de Universiteit van Maastricht geeft aan "Gebruiksartikelen moeten, afhankelijk van hun kwaliteit, een bepaalde tijd meegaan. Gaan ze binnen die periode toch stuk dan kun je ermee terug naar je leverancier. Het probleem is echter dat er vaak verschil van inzicht is over de levensduur van apparatuur. Juridische uitspraken scheppen daarin duidelijkheid."

Jij stel de duur voor een kwalitatief product gelijk aan dat van een minder kwalitatief B product en gebruikt een methode op de duur te bepalen waarbij de product eigenschappen alleen van belang zijn als die lager uitvallen. Volgens deze docent consumentenrecht steekt dat anders in elkaar.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 08:26
door ikbenik
Waarom mag de consumentenbond niet beweren dat de duur 3-5 jaar is en jij wel dat de duur 3 jaar is?
Omdat de geschillencommissies en consumentenorganisaties schijt hebben aan de gehele keten.

Zij kijken alleen naar de consument, maar vergeten wel hoe de rest van de markt in elkaar zit.

En zolang de dat niet doen, krijg je hele kromme dingen.

De gehele markt is ingesteld op 3 jaar.
Nu zeggen de consumentenorganisaties en geschillencommissies dat de economische levensduur van computers dus 5 jaar behoort te zijn voor de consument.

En aangezien de gehele markt is ingesteld op 3 jaar, is de winkelier dus weer de ***.

Het grote verschil tussen de consumentenorganisaties, de geschillencommissies en mij is dat zij alleen naar de consument kijken en ik naar het totaalplaatje.

Dus wil je voor de consument de economische levensduur van 3 naar 5 jaar brengen, dan dien je de gehele markt hierop aan te passen.
Om te beginnen dien je als consumentenorganisatie en geschillencommissie de fabrikanten te dwingen om de onderdelen 5 jaar te leveren.

De consumenten willen langer dan 1 jaar garantie hebben (printers, laptops, enz) dan dien je dan de fabrikant te dwingen om langere garantieperiodes te verstrekken.

Gebruiksartikelen moeten, afhankelijk van hun kwaliteit, een bepaalde tijd meegaan. Gaan ze binnen die periode toch stuk dan kun je ermee terug naar je leverancier. Het probleem is echter dat er vaak verschil van inzicht is over de levensduur van apparatuur. Juridische uitspraken scheppen daarin duidelijkheid."
Klopt.

Alleen wordt hier weer vergeten dat de technische ontwikkelingen de economische levensduur sterk verkorten.

Daarbij komt ook nog dat zulke zaken geld kosten. Heel vaak is dit dan in de aankoopprijs inbegrepen.
Echter in de consumentenproducten is dat dus niet het geval, omdat de winstmarge zo laag moet zijn.
Dus in plaat van dat de consument deze kosten tijdens de koop betaalt, betaalt de consument dus deze kosten op het moment dat er problemen zijn.
Jij stel de duur voor een kwalitatief product gelijk aan dat van een minder kwalitatief B product en gebruikt een methode op de duur te bepalen waarbij de product eigenschappen alleen van belang zijn als die lager uitvallen. Volgens deze docent consumentenrecht steekt dat anders in elkaar.
Dat doe ik dus niet.
Van een duurdere betere kwaliteitsproduct zal de kwaliteit, betrouwbaarheid en levensduur langer zijn dan van een slechtere kwaliteitsproduct.

Wat ik wel gezegd heb is dat voor alle producten de dezelfde economische levensduur geldt.
Dus voor een troepmerk van slechte kwaliteit geldt een dezelfde economische levensduur dan van een hoogstaande superkwaliteit van een A-merk.

Daarnaast heeft het geen zin om van de technische levensduur uit te gaan, omdat als bijvoorbeeld een harde schijf na 4 jaar kapot gaat, men toch een andere harde schijf wilt hebben met een veel grotere capaciteit.
Zo is het met veel producten.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 08:47
door fietsje
Die mensen die zulke dingen zeggen dat electronica zeker binnen een bepaalde periode niet kapot mag en behoort te gaan zijn echt compleet gestoord.
Even terug naar de basics, als iets kapot gaat binnen de garantie termijn heeft de consument alle reden om het onderdeel volgens de garantievoorwaarden gerepareerd, of vervangen te krijgen.

Let wel : op een hele PC kun je 2 jaar garantie hebben, terwijl op een WD disk ( zoals ikbenik aangaf ) 5 jaar garantie kan zitten.

Nog even over de "economische levensduur" ....

Deze kreet wordt vooral gehanteerd in de zakenwereld. het is een boekhoudkundige kreet, en heeft niets met het product zelf of zijn garantietermijn uit te staan.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Economische_levensduur
en http://nl.wikipedia.org/wiki/Afschrijving
Wel wordt gesproken over veroudering t.g.v. technische ontwikkelingen.
Maar voor de consument die zijn PC alleen voor word, excel en internetten gebruikt zal die PC niet gauw technisch verouderen.

In het bedrijfsleven is dit ook maar al te vaak het geval ( alleen een beetje word excel en internet ). Dus ook bij ons in het bedrijf schrijven we de meeste PC's in 6 jaar af. Daarmee is de economische levensduur dus 6 jaar. ( = na 6 jaar vervangen )

Anders ligt het voor een PC die voor CAD applicaties wordt gebruikt ( vergelijk met een dure game-PC ) door de technische ontwikkeling van de CAD software zijn we genoodzaakt deze PC's economisch sneller af te schrijven ( = te vervangen ).

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 09:12
door ikbenik
Even terug naar de basics, als iets kapot gaat binnen de garantie termijn heeft de consument alle reden om het onderdeel volgens de garantievoorwaarden gerepareerd, of vervangen te krijgen.


Als een product in de garantie periode kapot gaat, dan wordt deze netjes kosteloos gerepareerd of vervangen, mits dat de consument het product zelf niet kapot heeft gemaakt. Want eigen schade valt niet onder garantie.
Nog even over de "economische levensduur" ....

Deze kreet wordt vooral gehanteerd in de zakenwereld. het is een boekhoudkundige kreet, en heeft niets met het product zelf of zijn garantietermijn uit te staan.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Economische_levensduur
en http://nl.wikipedia.org/wiki/Afschrijving


Economische levensduur is inderdaad vaak een boekhoudkundig kreet.
Maar de economische levensduur is meer dan dat.

Zelf wil ik zeggen:
- Economische levensduur is de periode waarin een product wordt afgeschreven (vaak bepaald door de eigenaar.)
- De economische levensduur is ook afhankelijk van de technische ontwikkelingen.
- De economische levensduur is ook afhankelijk van het koopgedrag van de gebruikers van die producten.
- De economische levensduur is ook afhankelijk van hoevaak dat de producten vernieuwd worden.
Wel wordt gesproken over veroudering t.g.v. technische ontwikkelingen.
Maar voor de consument die zijn PC alleen voor word, excel en internetten gebruikt zal die PC niet gauw technisch verouderen.
En daar raak je een gevoelige punt.
In de computerbranche komen 2 soorten computergebruikers voor:
- De ene groep hoeft alleen simpele programma's te gebruiken en stellen niet veel eisen aan de computer. Dit zijn dus de duurzame gebruikers die gemakkelijk 6 tot 8 jaar met de dezelfde systeem kunnen werken, zonder deze te upgraden.

- De andere groep is heel dynamisch. Deze groep is ook verantwoordelijk voor de sterke technische ontwikkeling. Deze groep wilt steeds meer grafisch geweld, steeds snellere procesoren, snellere werkgeheugen, hebben ook een onverzadigdbare honger naar steeds grotere harde schijven, enz, enz.

En die tweede groep heeft de overhand en doordat deze ontwikkeling zo snel gaat, komt de eerste groep in het gedrang.

De gehele markt heeft zich geconcentreerd op de 2e groep.

De mensen uit de eerste groep voelen zich voorbijgelopen.
kan ik me heel goed voorstellen, echter ik kan er zelf niks aan doen.

En videokaarten die nu uitkomen, zijn volgend jaar al hopeloos verouderd.

Het nu eenmaal paktisch onmogelijk om met beide groepen rekening te houden.
Vandaar dat de eerste groep automatisch bij de tweede groep wordt bijgetrokken.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 09:31
door fietsje
De gehele markt heeft zich geconcentreerd op de 2e groep.

De mensen uit de eerste groep voelen zich voorbijgelopen.
OK, we zijn het eens.
Maar noem de mensen uit groep 1 dan geen sukkels, of
Soms zo ziekelijk, dat ik soms denk dat die mensen echt gestoord zijn.
Je bent als winkelier natuurlijk het best gebaat bij die 2e groep, die te technische ontwikkelingen volgt en bereid is zijn PC- in 2 of 1 jaar af te schrijven.

Ook kreten als :
De gehele markt is ingesteld op 3 jaar.
Dit moet je dan nuanceren.
Je hebt het altijd over de gehele markt. Dit is dus niet zo, je hebt het over de consumenten die hun PC's het snelst afschrijven.

Verder kun je discussieren over de gemiddelde vervangingstijd. ( en dus niet over economische levensduur ) om de spraakverwarring maar even op te heffen.
Deze ligt m.i. wel wat hoger dan 3 jaar.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 09:36
door fietsje
Het nu eenmaal paktisch onmogelijk om met beide groepen rekening te houden.
Hoe zat het ook alweer met die hagelslag. Zouden het het over groep 1 hebben ?

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 10:14
door antonh
Je kunt wel zien aan de tijden dat "ikbenik" reageert dat hij een kleine zelfstandige is die het heel moeilijk heeft.
Bekijk zijn reactie tijden maar eens.
Hij zit dag en nacht voor zijn computer scherm om te kijken waar hij weer kan reageren.
Erg druk heeft hij het ook niet in zijn "bedrijf".
Kan ook niet als hier al je energie licht.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 10:19
door Moppentappers
ik heb het ook erg druk en vind toch ook de tijd om hier te reageren
alleen jesus wat een discussie=

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 11:08
door ikbenik
Quote:
De gehele markt heeft zich geconcentreerd op de 2e groep.

De mensen uit de eerste groep voelen zich voorbijgelopen.



OK, we zijn het eens.
Maar noem de mensen uit groep 1 dan geen sukkels, of
Quote:
Soms zo ziekelijk, dat ik soms denk dat die mensen echt gestoord zijn.



Je bent als winkelier natuurlijk het best gebaat bij die 2e groep, die te technische ontwikkelingen volgt en bereid is zijn PC- in 2 of 1 jaar af te schrijven.
Dat zeg ik ook niet.

Ik zei:
En als de harde schijf dan na 2 jaar kapot gaat, hangen sommige mensen de winkelier aan de hoogste boom, omdat hij hun een ondeugelijk product geleverd heeft.

Daarnaast maken ze nooit backups. De reden hiervan is dat zij van mening zijn dat een harde schijf zeker binnen 3 tot 6 jaar niet kapot mag en behoort te gaan.

Die verwachtingspatroon is echt ziekelijk.

En dat gedrag van die mensen is echt gestoord.

Die mensen die zulke dingen zeggen dat electronica zeker binnen een bepaalde periode niet kapot mag en behoort te gaan zijn echt compleet gestoord.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 11:11
door ikbenik
Je kunt wel zien aan de tijden dat "ikbenik" reageert dat hij een kleine zelfstandige is die het heel moeilijk heeft.
Bekijk zijn reactie tijden maar eens.
Hij zit dag en nacht voor zijn computer scherm om te kijken waar hij weer kan reageren.
Erg druk heeft hij het ook niet in zijn "bedrijf".
Kan ook niet als hier al je energie licht.
Wat een onzin zeg.

Ik moet ook veel op internet zijn, dus waarom zou ik dan niet mogen reageren?

Dat reageren doe ik tussen de werkzaamheden door.

En ik heb het de afgelopen tijd behoorlijk druk gehad.
Erg druk heeft hij het ook niet in zijn "bedrijf".
Als je niet wil geloven dat ik een eigen bedrijfje heb, kijk dan eens op:

www.bits-bytes-cs.nl

Dan zie je het zelf.

En nee, dit is geen reclame.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 11:13
door ikbenik
Quote:
Het nu eenmaal paktisch onmogelijk om met beide groepen rekening te houden.

Hoe zat het ook alweer met die hagelslag. Zouden het het over groep 1 hebben ?
Ik heb het over de ontwikkelingen van de gehele markt.

Niet over hoe ik de mensen help.

De ontwikkeling van de PC gaat heel hard.

Wil je dat niet, ga dan uitkijken naar een andere type computer.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 12:43
door fietsje
even gekeken op www.bits-bytes-cs.nl

Helaas werkt die site niet met mijn firefox browswer.
IE7 opent continu een popup ....

Maar het idee is duidelijk.
Ik heb het over de ontwikkelingen van de gehele markt.
Zoals al eerder opgemerkt, ook de hagelslag klanten maken deel uit van de gehele markt. Wellicht vraagt dat deel van de markt een andere benadering

Als die consument die geen backup heeft gemaakt bij jou in de winkel te horen krijgt dat zijn disk is overleden, moet je dat natuurlijk wel goed brengen. Immers had hij zijn PC tje al 3 jaar, en was het zijn lievelingetje.
(Er zijn cursussen voor het overbrengen van slecht-nieuws boodschappen.)

Dat men op dat moment zichzelf even niet in de hand heeft moet je dan maar zien als onderdeel van de rouwverwerking.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 17 aug 2007 21:20
door magel725
Het verhaal is gewoon héél erg simpel. Garantie is uitgevonden zodat consumenten niet opgelicht kunnen worden door ze bewust een erg slecht artikel voor veel geld te verkopen. Dáár is garantie voor bedoeld zodat je niet met een Mercedes de deur uit loopt en die na een paar honderd meter stuk gaat omdat ze er amper motorolie in hebben gedaan of omdat ze bewust afgekeurde onderdelen hebben gebruikt. Dát is waar het consumentenrecht voor is gemaakt en dat lijkt me een terechte zaak.

Nu is het echter volledig aan het door slaan en moet een artikel zo ongeveer precies die tijd meegaan die de consument wilt of mag verwachten (erg vaag). Voldoet het artikel daar niet aan dan is het de winkelier die de onkosten maar moet betalen om het de consument naar de zin te maken, terwijl de fabrikant het artikel heeft ontworpen en gefabriceert. Het is nu zelfs zo dat wanneer de winkelier aangeeft dat het artikel maar 2 jaar mee gaat, dat er dan toch voor 3 jaar door de winkelier betaald moet worden.

Mij lijkt het dat er ergens een gulden middenweg zit, maar de kop-in-het-zand methode van "laat de winkelier alles maar betalen zodat de consument in elk geval niet belazerd wordt" is nu zo ver doorgevoerd dat ten behoeve van de consument het nu de winkelier is die er bewust belazerd uit komt terwijl de wet alletwee hoort te beschermen. Ik vind dat verre van terecht en het mag nooit zo zijn dat degene die het hardste om zijn geld piept dan maar beter behandeld wordt door de wet.

Re: Een computer koop je niet naast de hagelslag!

Geplaatst: 18 aug 2007 09:39
door fietsje
Garantie is uitgevonden zodat consumenten niet opgelicht kunnen worden door ze bewust een erg slecht artikel voor veel geld te verkopen. Dáár is garantie voor bedoeld
Een interresante vraag. wie zou nu de garantie uitgevonden hebben ?
in ieder geval niet de wetgever. Volgens mij is ook de grarantie een onderdeel van de handel , Vraag en aanbod! Het is vast begonnen als een afspraak / onderhandeling tussen leverancier en consument.
Daar waar het door meningsverschillen uit de hand dreigt te lopen probeert de wetgever regeltjes op te stellen. Daar moeten de consument en leverancier (winkelier) zich dan aan houden.
Het is nu zelfs zo dat wanneer de winkelier aangeeft dat het artikel maar 2 jaar mee gaat, dat er dan toch voor 3 jaar door de winkelier betaald moet worden.
De winkelier bepaald natuurlijk niet hoe lang een artikel meegaat. Wel geeft hij als het goed is volgens de regeltjes de juiste termijn garantie.
Probleem is echter dat ook fabrikanten strijden om de gunst van de consument en dus soms over de hoofden van de winkeliers roepen dat zij een langere (fabrieks)garantie hanteren. Een consument die dit weet, zou natuurlijk stom zijn als hij niet probeert indien nodig daarop aanspraak te maken.

Voor dergelijke gevallen is het voor de consument een probleem om de fabrikant / importeur aan te spreken. Die zijn vaak daarop niet ingericht.
De winkelier zou hier voor kunnen zorgen. ik heb echter geen oordeel of dit gratis kan of niet, dit hangt van de prijs en marge af.

Zo wordt bij voorbeeld in de autobranche veel door de dealer uitgevoerd ( een geplofte motor vervangen onder fabrieksgarantie ) terwijl de fabriek dit later aan de dealer vergoed.
het mag nooit zo zijn dat degene die het hardste om zijn geld piept dan maar beter behandeld wordt door de wet.
Nou zeg maar gerust schreeuwt ipv piept. mee eens.
Inderdaad komt het hier in de communicatie vaak op neer. Als je weet hoe het in de praktijk werkt. Zo ken ik iemand die bij de klanten service van de Makro werkt. je wilt niet weten hoevaak je dan voor rotte vis wordt uitgemaakt.