LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hendrik, hou vol! De klachten verergeren in het begin en dat kan een teken zijn dat het gaat werken. En neem gerust wat hulpmiddelen als tranxene, of oxasepam of xanax als het te erg wordt. We moeten er allemaal doorheen.... hang in there! En schrijf het van je af hier, dat is goed.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Hendrik:

bij de apotheek vertelden ze me dat als je suf bent overdag, je ze het beste 's avonds kan nemen.

Ergens anders las ik dat als je last hebt van slapeloosheid je ze het beste 's ochtend kunt nemen.

Ik slik nu 3 weken, waarvan 1 week de mij voorgeschreven dosis (20 mg, ik heb opgebouwd). Ik hoef nu eindelijk geen dutje meer te doen 's middags.. soms viel ik echt bijna om!
Hoewel ik me over het algemeen beter voel, is er elke dag wel iets wat me irriteert, bv moeite met slikken, wat benauwd, of toch wat licht in het hoofd (lichte vorm van de klachten die ik had voordat ik met Citalopram begon).

Toch heb ik het gevoel dat het elke dag een ietsiepietsje beter met me gaat. Ook denk ik dat ik (middels de psycholoog) heb uitgevonden wat me nu echt (nog) dwars zit: de plotselinge dood van mijn opa 7 jaar geleden. Kan ik daar mooi aan werken :)

Luna Maan
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 sep 2007 14:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Luna Maan »

Hoi allemaal,
Die succes verhalen moeten we erin houden!! Ik word er blij van en dan zie je toch wat allemaal WEL kan!!
Ik vind het ook fijn om te lezen dat sommige ook hun rituelen hebben. Zoals Enjoy die toch even naar een feestje gaat, maar wel de auto zo dicht mogelijk bij het terras parkeert!!
Ik heb ook zo mijn rituelen, mijn nooduitgangen. Als ik ergens wat ga drinken (echt niet 's avonds als het druk is!!) dan zit ik of bij de deur of dichtbij de wc.
Ik heb veel steun aan jullie!! Veel mensen snappen niets van wat er in je leven omgaat en daar word ik soms verdrietig van. Dan denk ik, als jullie eens wisten hoe hard ik bezig ben en dat kleine stapjes voor mij groot zijn!! Daarom is het fijn dat dit er is, want jullie snappen het!!
Ik heb trouwens mijn lesje geleerd... het gaat nu wel erg goed, maar ik moet het stapje voor stapje blijven doen. Ben flink op mijn bek gegaan met zoveel mogelijk weer oppakken!!
Dat baantje wil ik nog steeds, maar de andere dingen moeten even wachten.. En het is nu eerst ik en dan de rest!!
Zo grappig dat als het beter lijkt te gaan dat mensen gelijk bellen met kan je voor mij dit etc... pff.....

Vandaag even geen succes verhaal, maar die komt vast snel weer!!

Succes allemaal :D

xxx

EnJoy
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2007 22:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door EnJoy »

Weetje.....Luna,

Voortaan is het 'Altijd eerst ik en dan de rest' !!!

Zoals afgelopen zomer, door mijn 'toestand' kon ik helemaal niets betekenen voor mijn dochter (16). Ik werd verscheurd door schuldgevoelens, dat ik een slechte moeder was enzo. (Ik woon alleen met haar). Nu heb ik mezelf weer op nummer één gezet en ik ben een wereld moeder! :wink:

Liefs, EnJoy

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

:idea:
Okay.
Ik had gisteren weer een enorme terugklapper. Na 5 goeie dagen één heeeeele slechte. Vannacht maar 3 uurtjes geslapen en trillend van de zenuwen, gatverdamme.
Maar. Ik ben wel naar mijn werk gegaan. met lood in mijn schoenen en zelfs ineens twijfelen of ik wel in mijn auto durf te stappen. Maar gedaan! Ik heb mijn ochtendje netjes afgewerkt en vanmiddag enorm mijn rust genomen met kruidenthee en enorm veel sigaretten. Net lekker gegeten met mijn lieve zoontje en een stuk beter dan gisteren.... wat zijn die terugvallen enorm kl***.... Mijn psych had me er al welvoor gewaarschuwd trouwens.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi Luna, vraagje.

Ik ben vandaag overgestapt naar 40 mg. Na 3 weken 30 mg te hebben geslikt. Had jij daar nog veel extra bijwerkingen van?

groetjes
Mathy

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Beste Citalopram slikkers,

Ik ben verhuist van het efexor topic naar het citalopram topic, omdat ik vanaf vandaag overstap van efexor naar citalopram. De efexor dempte de angst wel, maar bracht na 5 weken nog steeds hevige bijwerkingen met zich mee en ik werd daardoor meer bellemmerd in mijn leven dan de paniekstoornis zelf deed voordat ik begon met slikken. Al met al blijk ik dus erg gevoelig voor medicijnen en volgens mijn psychiater is citalopram in verhouding milder dan efexor. Niet dat er geen bijwerkingen zijn, want ik lees hier genoeg maar het is wat dragelijker dan efexor.

Bijna iedereen die op efexor niet lekker reageerd word op citalopram overgezet en ik heb dus goede hoop. De angstdempende werking van efexor met minder bijwerkingen dan efexor = citalopram.

De onthoudingsverschijnsellen enzo boeien me niet zo. Ik ben 2 jaar geleden cold turkey afgekickt van speed, coke en xtc dus ik ben wel wat gewend.

Door die wilde jaren in mijn jeugd heb ik dus een flinke klap op mijn serotoninehuishouding gehad. Xtc is namenlijk een drugs die door 1 pilletje in 1 klap al je serotonine los laat komen waardoor je dus zo euforisch word. Doe je die wekelijks een paar jaar lang dan is het natuurlijk logisch dat je serotoninehuishouding een optater krijgt waardoor er een depressie met paniek op biologische wijze ontstaat.
Alleen een ssri kan mij er weer bovenopbrengen.

Verder moet niemand denken dat ik een eenzame ex junk ben ofzo want ik heb verder een fulltime ambtenarenbaantje en heb gelukkig ondanks alles wel diploma's kunnen halen. Ik ben nu hard bezig op mijn probleempjes op te lossen en verder te kunnen. Op naar het genieten :P

Ik krijg dacht ik 20 mg tabletten en daarvan moet ik de eerste week de helft slikken. Ik ben erg benieuwd zeg. Jullie ook nog veel succes en ik vind het leuk om jullie reacties te blijven lezen en om ook vaak zelf wat onzin te plaatsen :P

groetjessss

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hoi mathy

daar kan ik je wel antwoord op geven denk ik . elke keer als ik met 10 mg verhoog worden mijn maag en darm klachten ook weer erger . ligt er natuurlijk aan wat voor bijwerkingen je hebt . maar ik heb er wel last van elke keer .
sucesmoment :-) gisteravond wezen bowlen en heb het goed gedaan voor een beginner. plezier ?? dat nog niet echt . maar ook dat komt wel.
en vanmorgen ? met enorm veel moeite mn bed uit gekomen , was een echt gevecht, maar om 8 uur lag ik in het zwembad. weliswaar een kwartier later dan normaal , maar ....... ik was er .

gr jeannette.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

James welkom! Ik hoop voor je dat Citalopram het voor je gaat doen. Verstandig dat je ovestapt. Moet je nu 20 van de een en 20 van de ander slikken?

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Go Jeanette! Bowlen! Ik heb aanstaande donderdag een etentje waar ik als een berg tegenop zie, ik hoop dat dat ook een succes momentje wordt, haha!

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Mathy

Ik slikte nu efexor 37.5 mg en dat is de laagste capsule. Ik slikte die altijd savonds en die moet ik vanavond dan al niet meer innemen. en morgenochtend starten met 10 mg citalopram. Efexor 37.5 is de laagste en dat is al moeilijk afbouwen, en ik slik 5 weken dus ik hoop dat het te doen is. Om een hoop ellende te besparen moet ik de eerste tijd toch oxazepam blijven slikken.

groetjes

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi James

En die oxazepam? Hoe lang slik je dat al? Is dat niet moeilijk om daar uiteindelijk ook weer vanaf te komen? Of valt dat mee?
Succes morgen!

Jana3
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2007 12:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Jana3 »

Bemoedigend om jullie succes momentjes te lezen. Nu de 4e dag dat ik Citaprolam gebruik en ik voel me slechter dan ooit. Nu kom ik helemaal niet meer buiten vanwege (de angst voor het opkomen van) de bijwerkingen. Terwijl ik hiervoor nog in de trein naar Amsterdam stapte...
Vraagje: Heeft er nog iemand last van steken in de hartstreek? Het maakt me erg angstig en door de Citalopram geeft dat (angst/paniek)het gevoel alsof mijn huid is verbrand.

Sorry voor de negativiteit in dit forum, hopelijk kan ik binnenkort ook wat positieve momenten opschrijven!
groetjes

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Ja mathy dat vroeg ik me dus ook al af of dat geen kwaad kon die oxazepam. Toen ik 5 weken geleden efexor kreeg, had ik er gelijk een doosje oxazepam 10 miligram erbij gekregen. Eigenlijk zou ik er 3 per dag hebben moeten nemen maar ik deed het alleen als het echt niet ging. Ook zaten er dagen tussen dat ik niks slikte. Vanmorge bij de psych zei hij dat het me een hoop ellende had kunnenbesparen als ik consequent 3 maal daags een oxa had geslikt. Bij de citalopram heeft hij dus ook weer oxazepam meegegeven.

ik ben nu onder volledige controle van een psych en die geeft mij steeds medicatie voor een week mee. Dus ook weer die 3 maal daags oxazepam. Hij beveelde het aan om het toch 3 maal daags te slikken omdat ik me daarmee een hoop bijwerkingen en ellende kan besparen. ik zou het me alleen maar lastiger maken als ik ze niet zou slikken. Aan de ene kant heeft hij natuurlijk wel gelijk, maar aan de andere kant blijf ik toch huiverig voor die dingen. Hij vertelde mij dat hij dan per week zou bekijken hoe ik eraan toe zou zijn en dan ook eerst de oxazepam te minderen en uiteindelijk na een paar weken niets meer geven om verslaving te voorkomen.

Ik stop nu wel van de 1 op de andere dag met efexor en begin morgen gelijk met citalopram dus ik kan misschien wel heftige dingen verwachten. Daarom kijk ik het aan en slik ik ze toch maar 3 maal daags als het echt niet te harden is. Als ik dan in wat rustiger vaarwater kom blijf ik ze ook zeker niet 3 maal daags slikken. Hij kan zeggen wat hij wil, maar ik blijf het listige dingen vinden. Ik neem er dan gewoon alleen 1 als het echt niet gaat. De doktoren zulen wel gelijk hebben maar ik blijf toch ook wel een beetje mn eigen intuitie volgen.

slikken jullie er ook oxazepam bij enzo? die 10 miligrams vallen eigenlijk opzich nog wel mee verder. Ik krijg maar 10 mg.
Het is een lekker middel om de opbouwfase van de antidepressiva wat dragelijker te maken alleen kijk uit voor verslavingen.
En mijn psych zei trouwens eerst over citaloprm van ja hier zijn weinig bijwerkingen bij en het is mild blablabla....maar aan de andere kant geeft hij toch maar 3 maal daags oxazepam mee. Zo zie je maar dat het gewoon een hele moeilijke klus om het juiste middel te vinden. Het blijft een heel lastig verhaal

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey jana,

In het begin dat je het middel slikt is het alleen maar goed dat de klachten verergeren. Het klinkt natuurlijk super onlogisch maar het is echt zo. Angst/paniek en depressie klachten komen vaak voort uit een verstoorde serotoninehuishouding en nu je die pillen slikt gaat er in dat gedeelte van je hersenen heel wat gebeuren. Met heel veel pieken en dalen. Het duurt wel een paar weken voordat het stabiel begint te worden. In de tussentijd zijn die klacht verergeringen heel normaal. Voordat ik ging slikken deed ik ook nog gewoon me dingetjes en werk, maar toen ik begon te slikken werden mijn angsten zo erg dat ik niet eens de deur uit durfde. Ik in paniek naar me arts gebelt maar die vertelde dat dit een goed teken is.

Verder als je na 4-6 weken geen verbetering ziet moet je verhogen of stoppen. Niet te lang blijven doorploeteren hoor. Dat heb ik met mijn vorige middel ook gedaan. Ik weet niet of dit het eerste middel is wat je slikt????? het kan in het begin een soort zoektocht zijn naar welk middel het beste voor je werkt. Ik hoop natuurlijk voor je dat dit middel gaat aanslaan. Maar de klachten die je opnoemt zijn allemaal heel normaal bij die soort medicatie. Neem zonodig oxazepam.

sterkte

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi James,

Goh ja, ik kan me in jouw geval zeker voorstellen dat je bang bent voor die afhankelijkheid. Ik heb zelf ook heel erg de angst om afhankelijk te worden van tranxene. Ik gebruik dat nu sinds een maand, ongeveer 5 mg per dag, soms niks en soms ook wel eens 10 mg. Ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen of weg te laten. Maar als ik jouw psych hoor, is het misschien beter om het juist regelmatiger te nemen en pas afbouwen tot de cipramil echt stevig aanslaat (het slaat nu wel aan, maar is nog lang niet okay).
Weet je waar ik zo vreselijk moe van word? Om mij ieder moment van de dag af te blijven vragen: hoe voel ik me? Doodziek word ik ervan. Ik zou e wel eens zo willen ontspannen dat ik eens een halve dag doorbreng zonder me dat af te vragen weet je wel - en zo'n kalmerend dingetje helpt daar wel bij.
Over tranxene lees ik trouwens dat het minder verslavend is dan oxazepam. Die tranxene kun je van 8 tot 12 weken achtereen gebruiken en daarna afbouwen...

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Dat middel waar jij het over hebt mathy heb ik nog nooit van gehoord. Is het gewoon een beetje hetzelfde als oxazepam? Je kan het zo te lezen wel langer achtereenvolgens gebruiken dan oxa. Oxa mag geloof ik maar 4 of 5 weken dacht ik. Trouwens....wat me wel heel erg opvalt is dat op de bijsluiter van citalopram echt de helft aantal bijwerkingen staat als bij efexor. Bij efexor was de lijst echt vele malen langer. Ik heb ze nu naast elkaar en ik zie echt duizelijk verschil. Maar hoelang zit jij nu aan de citalopram dan mathy?

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

James, ik zit nu op ruim 4 weken aan de Citalopram.
Ik heb 4 en een half jaar geleden een mega depressie/instorting gehad. Dat was vanwege allerlei nare omstandigheden. De man waar ik een kindje mee heb moest naar de gevangenis en ik heb drie jaar lang hem met alles gesteund, ondertussen zelf mijn kind opgevoed, giga geldproblemen gekregen (want ik was ook zijn schulden aan het afbetalen) en vlak voordat hij vrij zou komen, kreeg ik een inzinkeing van hier tot Tokyo. Ik heb de relatie ook verbroken.
Ik heb toen Citalopram gekregen en dat heeft mij enorm geholpen. Ook veel, heel veel gepraat trouwens en ik knapte op en het ging beter dan ooit. Wel weet ik dat het lang duurde. Volgens mij ben ik wel 7 a 8 weken onderweg geweest voordat er weer een beetje kleur in kwam. Ik heb vervolgens jarenlang 30 mg geslikt en het laatste jaar een onderhoudsdosis van 20 mg. Het enige waar ik nog last van had, was bloosangst en met die 20mg bleef dat lekker weg.
Totdat de huisarts mij voorstelde om het af te bouwen afgelopen mei. Ik zag daar geen bezwaar, dus dat heb ik netjes gedaan en 5 weken geleden vloog ik weer een mega-depressie in. Ik ben dus nu weer hetzelfde spul gaan gebruiken, maar ik merk dat het wel erg moeizaam is. Heel erg met pieken en dalen en ondertussen heb ik nog steeds een enorme verntwoordelijkheid voor mijn zoon. Gelukkig fuctioneer ik redelijk aan 'de buitenkant'. Breng mijn zoon naar school, kan koken, eet een beetje, werk een beetje en kijk heel af en toe televisie en drink een wijntje. Maar na 4 weken ben ik nu dan toch overgestapt naar 40mg.
Dus: begonnen met 20mg, na 2 weken naar 30mg en nu dan sinds vandaag naar de 40mg. Tranxene is ook een 'pammetje', maar met een hele lange halfwaardetijd en daardoor iets minder verslavend. Je moet het anders maar eens opzoeken op wikipedia...

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Overigens val ik wel giga af. Ik ben al 6 kilo kwijtgeraakt in 4 weken.... Ook zit ik onder de pukkeltjes! Van bijwerkingen heb ik niet zoveel last gelukkig. Een beetje een moe hoofd, maar dat is ook wel lekker. Ik slik het ook s'ochtends en dat is beter als je inslaapproblemen hebt geloof ik.

Jana3
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2007 12:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Jana3 »

Hoi James,

Dankjewel voor je geruststellende woorden. Het is fijn dit horen. Ik 'wist' het wel van tevoren maar als je dan zo zit te trippen denk je toch: waar ben ik mee bezig?! Superonlogisch idd dat deze pillen me op langere termijn beter zullen laten voelen terwijl het nu als vergif voelt zeg maar...
Hopelijk valt de overstap van Exefor naar Citalopram voor je mee...Jij ook sterkte!

Gesloten