LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanuit Duitsland komt intussen minder goed nieuws: de reproductiewaarde is gestegen van 0,7 naar 0,9, en vandaag is het 1. Ook de daling in het aantal doden is gisteren doorbroken. En dat terwijl de maatregelen vorige week wat versoepeld werden.

Hopen dat het vanaf vandaag weer de andere kant op gaat.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... koningsdag

Nijogeth
Berichten: 10583
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

1 is met het oog op het niet overbelasten van de IC's wel het beste. Des te eerder is er groepsimmuniteit en het aantal gevallen dat besmet wordt dat is gelijk.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Volgens mij is die anderhalve meter maatschappij sowieso een utopie. Ik zie net op facebook foto's van een kennisje voorbij komen.

Er was gisteren inderdaad een hoop rumoer in het nabijgelegen speeltuintje, blijkt dat ze daar met alle jonge gezinnen die erom heen wonen gewoon koningsdag gevierd hebben. Met spelletjes, eten en drinken en alle papa's en mama's gezellig naast elkaar op de houten bankjes. Buurman naast buurvrouw, maakt niet uit. En dan de foto's nog trots op facebook zetten ook.

Zoals ik al zei: vanachter het toetsenbord iedereen met een andere mening veroordelen, maar ondertussen. En dan hebben we hier op het pleintje ook een aantal kapsters en pedicures wonen die nu niet mogen werken. Beetje zuur lijkt me dat, om dit dan zo te zien.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat was hier dus ook, op het pleintje verderop. Dik feest. Toen ik er in de ochtend langs liep stond iedereen keurig op anderhalve meter afstand van elkaar. De muziek is tot 's avonds laat doorgegaan, dus hoe het verder gegaan is weet ik ook niet.

Drugsdealers hebben het ook moeilijk; de afzet is niet verminderd, maar ze zitten met die anderhalve meter afstand. Daar komen we hier dus achter; ze staan nu achter het elektriciteitshuisje op de parkeerplaats te dealen. Tussen dat huisje en de naastgelegen tuin heb je zo'n 60-70 centimeter afstand. 'Prima' plek om er te staan zonder dat iemand door heeft wat er gebeurt. Denken ze.
Laatst gewijzigd door witte angora op 28 apr 2020 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
27 apr 2020 21:50
Het lijkt me alleen lastig koffie drinken in de trein, met zo'n mondkapje. Je kan hem ook niet even afzetten en dan weer opzetten, want dan werkt het niet meer, zeker niet als het virus er op zit.
En in een restaurant of café wil je zo'n ding helemaal niet op je toet hebben.
Maar verder zie ik een gezichtsbedekking (al is het een sjaal) zeker wel als een geschikt hulpmiddel.
Je hebt er zeker meer dan 1 nodig, want zodra ze vochtig worden, moet je ze wisselen. Eten en drinken kan niet meer tussendoor, vraagt tijd en een eigen plek. In eetgelegenheden zal meer afstand nodig blijven of scheidingswandjes tussen de tafels. (Balkan oplossing: raam uit het kozijn halen en tussen de tafels neerzetten).
mh73 schreef:
27 apr 2020 21:55
Ik zie alleen nog niet hoe mijn eenhandige dochter zo'n mondmasker op moet zetten, maar daar komen we vast wel uit.
Als een sjaal lukt, dan is een masker makkelijker. Elastiek gaat achter de oren langs. Zodra het masker aan een oor hangt, kun je hem met 1 hand omdoen.
angel1978 schreef:
27 apr 2020 22:00
Tot nu toe ben ik niet bang om besmet te raken, de huidige regels werken prima. Maar als dat de norm wordt, dan is mij het risico te groot.
Waarom is een mondmasker een groter risico dan geen mondmasker? Dat zie ik niet.
Censor schreef:
27 apr 2020 23:22
Mag je eigenlijk een goede vriend of vriendin een hug geven wanneer je allebei ( en een eventuele incubatietijd ook voorbij is ) niet besmet bent ?
Risico afwegen en per persoon beslissen hoe ver je gaat.
witte angora schreef:
28 apr 2020 07:34
Vanuit Duitsland komt intussen minder goed nieuws: de reproductiewaarde is gestegen van 0,7 naar 0,9, en vandaag is het 1. Ook de daling in het aantal doden is gisteren doorbroken. En dat terwijl de maatregelen vorige week wat versoepeld werden. Hopen dat het vanaf vandaag weer de andere kant op gaat.
Vooral in het zuiden zijn er regio's, waar nog veel nieuwe gevallen worden gemeld. Zie ook de detailpagina van het RKI (pagina verandert in experience.arcgis.com en als je op 'Landkreis' klikt, krijg je alles per regio).

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Jablan schreef:
28 apr 2020 09:01
mh73 schreef:
27 apr 2020 21:55
Ik zie alleen nog niet hoe mijn eenhandige dochter zo'n mondmasker op moet zetten, maar daar komen we vast wel uit.
Als een sjaal lukt, dan is een masker makkelijker. Elastiek gaat achter de oren langs. Zodra het masker aan een oor hangt, kun je hem met 1 hand omdoen.

Dat zou je zeggen, maar het verste oor blijkt toch altijd een probleem te zijn. Het gaat ook deels op gevoel en dat is aan die kant ook een stuk minder. Het wordt dan goed oefenen denk ik.

Manlief kreeg net een mailtje gericht aan alle BHVers van het bedrijf dat het nieuwe protocol bij reanimatie is: niet beademen. Zoals ik eerder al aangaf: doodgaan aan corona is blijkbaar erger dan doodgaan aan een hartaanval.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
28 apr 2020 09:17
Jablan schreef:
28 apr 2020 09:01
mh73 schreef:
27 apr 2020 21:55
Ik zie alleen nog niet hoe mijn eenhandige dochter zo'n mondmasker op moet zetten, maar daar komen we vast wel uit.
Als een sjaal lukt, dan is een masker makkelijker. Elastiek gaat achter de oren langs. Zodra het masker aan een oor hangt, kun je hem met 1 hand omdoen.

Dat zou je zeggen, maar het verste oor blijkt toch altijd een probleem te zijn. Het gaat ook deels op gevoel en dat is aan die kant ook een stuk minder. Het wordt dan goed oefenen denk ik.

Manlief kreeg net een mailtje gericht aan alle BHVers van het bedrijf dat het nieuwe protocol bij reanimatie is: niet beademen. Zoals ik eerder al aangaf: doodgaan aan corona is blijkbaar erger dan doodgaan aan een hartaanval.
Ooit van zelfbescherming gehoord?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
28 apr 2020 08:42
Volgens mij is die anderhalve meter maatschappij sowieso een utopie. Ik zie net op facebook foto's van een kennisje voorbij komen.

Er was gisteren inderdaad een hoop rumoer in het nabijgelegen speeltuintje, blijkt dat ze daar met alle jonge gezinnen die erom heen wonen gewoon koningsdag gevierd hebben. Met spelletjes, eten en drinken en alle papa's en mama's gezellig naast elkaar op de houten bankjes. Buurman naast buurvrouw, maakt niet uit. En dan de foto's nog trots op facebook zetten ook.

Zoals ik al zei: vanachter het toetsenbord iedereen met een andere mening veroordelen, maar ondertussen. En dan hebben we hier op het pleintje ook een aantal kapsters en pedicures wonen die nu niet mogen werken. Beetje zuur lijkt me dat, om dit dan zo te zien.
Ik neem aan dat je ze erop aangesproken hebt? Of had je het over jezelf toen het ging over veroordelen vanachter het toetsenbord?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

mh73 schreef:
28 apr 2020 09:17
Manlief kreeg net een mailtje gericht aan alle BHVers van het bedrijf dat het nieuwe protocol bij reanimatie is: niet beademen. Zoals ik eerder al aangaf: doodgaan aan corona is blijkbaar erger dan doodgaan aan een hartaanval.
Dat was in mijn laatste cursus al het geval. Patiënt wel in de goede stand leggen (vrije ademweg), eventueel de defibrillator gebruiken, verder hartmassage toepassen. De borstkas indrukken / op laten komen veroorzaakt ook een luchtstroom in/uit de longen.

@Angel: twee keer onnodige grote quotes:
angel1978 schreef:
28 apr 2020 09:18
Ooit van zelfbescherming gehoord?
en
angel1978 schreef:
28 apr 2020 09:20
Ik neem aan dat je ze erop aangesproken hebt? Of had je het over jezelf toen het ging over veroordelen vanachter het toetsenbord?
Waar slaat dit op?

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Gezellig toontje ook weer. Dat bedoel ik nou. Dank je @Jablan.

Ik vind één en ander erg ver doorslaan. Ik bedoel, er zijn bij mij in de gemeente 0,02% besmettingen gemeld. Laat dat dan wat meer zijn, de kans dat je iemand laat doodgaan die het virus niet onder de leden heeft lijkt me groter dan andersom.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
28 apr 2020 08:58
Dat was hier dus ook, op het pleintje verderop. Dik feest.
Hier had Koningsdag meer het geluid van de SuperKlusDag van de Bouwmarkt. Als de beperkingen nog langer duren, hebben alle huizen nieuwe bestrating buiten, overdekt terras, kunstgras, nieuwe schuttingen, vast verankerde trampolines en vaste barbecues.

Politie lijkt zich te vervelen. Bij het wandelen nu al twee keer de brul 'afstand houden' van zo'n man in zwart met gele streep over de borstkas gehoord, terwijl wij twee aan twee wandelen deze dagen. Laatste keer werd het bonnenboekje al getrokken, nog voordat iets van een gesprek op gang kwam. Een paar minuten later was het gebrul omgeslagen in een timide houding 'sorry, we hebben ons vergist'.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Censor schreef:
27 apr 2020 23:22
Mag je eigenlijk een goede vriend of vriendin een hug geven wanneer je allebei ( en een eventuele incubatietijd ook voorbij is ) niet besmet bent ?
Pas als besmetting bevestigd is, kun je zeggen dat een incubatietijd voorbij is.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

mh73 schreef:
28 apr 2020 09:41
Gezellig toontje ook weer. Dat bedoel ik nou. Dank je @Jablan.

Ik vind één en ander erg ver doorslaan. Ik bedoel, er zijn bij mij in de gemeente 0,02% besmettingen gemeld. Laat dat dan wat meer zijn, de kans dat je iemand laat doodgaan die het virus niet onder de leden heeft lijkt me groter dan andersom.
Er is ook geen verbod op mond-op-mondbeademing. Je kunt gewoon je verantwoordelijkheid nemen zoals jij die ziet.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

mh73 schreef:
28 apr 2020 08:42
Volgens mij is die anderhalve meter maatschappij sowieso een utopie. Ik zie net op facebook foto's van een kennisje voorbij komen.

Er was gisteren inderdaad een hoop rumoer in het nabijgelegen speeltuintje, blijkt dat ze daar met alle jonge gezinnen die erom heen wonen gewoon koningsdag gevierd hebben. Met spelletjes, eten en drinken en alle papa's en mama's gezellig naast elkaar op de houten bankjes. Buurman naast buurvrouw, maakt niet uit. En dan de foto's nog trots op facebook zetten ook.

Zoals ik al zei: vanachter het toetsenbord iedereen met een andere mening veroordelen, maar ondertussen. En dan hebben we hier op het pleintje ook een aantal kapsters en pedicures wonen die nu niet mogen werken. Beetje zuur lijkt me dat, om dit dan zo te zien.
Wij hebben hier in de wijk een familie die dit ook lekker op de stoep voorhuis doet met z'n allen, bij gebrek aan een voortuin. Dit betekent oa dat mensen die afstand willen houden, gedwongen worden om op straat te lopen, of over te steken. En even verderop is een seniorenflat, dus niet iedereen die er langs loopt, stapt even kwiek een stoep af. Daar is door diverse omwonenden melding van gemaakt bij de gemeente, en na meerdere keren BOA's op bezoek te hebben gehad, zijn die op de bon geslingerd, à 390 euro pp. En toen snapten ze het wél.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
28 apr 2020 09:01
[...]Waarom is een mondmasker een groter risico dan geen mondmasker? Dat zie ik niet.
Dat is het ook niet.
Net zo min als 1,5 meter afstand houden een groter risico met zich meebrengt dan geen afstand houden.

Er zijn echter mensen die zich zorgen maken over het feit dat het dragen van een mondkapje op bepaalde locaties in plaats zou kunnen komen van het respecteren van de 1,5 meter-regel. Of dat mensen, vanwege het toch gebruiken van een mondkapje, het niet meer zo nauw zullen nemen met die 1,5 meter-regel. En dit alles terwijl niet alle mondkapjes even deugdelijk zijn en mondkapjes ook verkeerd gebruikt kunnen worden.
Ik denk dat het wel meevalt.
Je moet in principe beide 'regels' volgen.

16again
Berichten: 16405
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
28 apr 2020 09:41
Gezellig toontje ook weer. Dat bedoel ik nou. Dank je @Jablan.

Ik vind één en ander erg ver doorslaan. Ik bedoel, er zijn bij mij in de gemeente 0,02% besmettingen gemeld. Laat dat dan wat meer zijn, de kans dat je iemand laat doodgaan die het virus niet onder de leden heeft lijkt me groter dan andersom.
En zelfs in het geval dat het slachtoffer tot die 0.02% behoort: Als die de hulpverlener besmet, is er forse kans dat hulpverlener er alleen milde klachten aan overhoudt.

Moeilijk vak overigens , BHV , in die 1.5 meter maatschappij

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
28 apr 2020 10:33
Jablan schreef:
28 apr 2020 09:01
[...]Waarom is een mondmasker een groter risico dan geen mondmasker? Dat zie ik niet.
Dat is het ook niet.
Net zo min als 1,5 meter afstand houden een groter risico met zich meebrengt dan geen afstand houden.

Er zijn echter mensen die zich zorgen maken over het feit dat het dragen van een mondkapje op bepaalde locaties in plaats zou kunnen komen van het respecteren van de 1,5 meter-regel. Of dat mensen, vanwege het toch gebruiken van een mondkapje, het niet meer zo nauw zullen nemen met die 1,5 meter-regel. En dit alles terwijl niet alle mondkapjes even deugdelijk zijn en mondkapjes ook verkeerd gebruikt kunnen worden.
Ik denk dat het wel meevalt.
Je moet in principe beide 'regels' volgen.
Dat zou moeten ja, maar daar geloof ik dus niet in.
Je zag het gisteren al op het nieuws in Duitsland. Een persoon heeft een sjaal om en loopt er alleen maar aan te trekken, want ja dat ding blijft niet lekker zitten.. dus alles wat die persoon op de sjaal heeft zitten wordt eerst op de handen en dan in het rond gesmeerd.
Andere kerel heeft een echt mondkapje om maar enkel om de mond, de neus ( waar het meeste virus zit ) is onbedekt..

Aangezien de belangrijkste reden die ik hoor voor mondkapjes is dat dan ‘alles weer normaal’ is, geloof ik er niets van dat de 1,5 meter regel dan ook maar ergens nog overeind blijft..

Nijogeth
Berichten: 10583
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
28 apr 2020 09:20
mh73 schreef:
28 apr 2020 08:42
Volgens mij is die anderhalve meter maatschappij sowieso een utopie. Ik zie net op facebook foto's van een kennisje voorbij komen.

Er was gisteren inderdaad een hoop rumoer in het nabijgelegen speeltuintje, blijkt dat ze daar met alle jonge gezinnen die erom heen wonen gewoon koningsdag gevierd hebben. Met spelletjes, eten en drinken en alle papa's en mama's gezellig naast elkaar op de houten bankjes. Buurman naast buurvrouw, maakt niet uit. En dan de foto's nog trots op facebook zetten ook.

Zoals ik al zei: vanachter het toetsenbord iedereen met een andere mening veroordelen, maar ondertussen. En dan hebben we hier op het pleintje ook een aantal kapsters en pedicures wonen die nu niet mogen werken. Beetje zuur lijkt me dat, om dit dan zo te zien.
Ik neem aan dat je ze erop aangesproken hebt? Of had je het over jezelf toen het ging over veroordelen vanachter het toetsenbord?
En waarom zou mh73? Gewoon lekker uit de buurt blijven als het je niet zint. Iemand erop aanspreken mag nog, maar waarom zou je dat doen als je er zelf geen last van hebt? En wat is het volgende? De kliklijn?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Prima toch als je er geen last van hebt.. Het ging me meer om de zin:
Zoals ik al zei: vanachter het toetsenbord iedereen met een andere mening veroordelen, maar ondertussen.
Deze hele veroordeling van een actie van mensen gebeurt nu precies vanachter een toetsenbord en daarom de vraag of er ook iets niet vanachter een toetsenbord is gedaan.

Wat is overigens de overeenkomst tussen mensen gewoon ergens over aanspreken en een kliklijn?

Nijogeth
Berichten: 10583
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zie niet echt een veroordeling in die reactie van mh73. Eerder een constatering dat een groot deel van de bevolking wel een beetje klaar is met de maatregelen en toch maar weer probeert normaal te doen en leuke dingen te doen en dat het dan vrij wrang is dat bepaalde mensen hun werk van de overheid niet eens mogen doen, terwijl massaal overal de regels worden weggewuifd.

En het deel na de edit zal ik ook maar even beantwoorden. Het verschil tussen mensen aanspreken en een kliklijn is het feit dat je bij aanspreken jezelf nog laat zien en bij een kliklijn lekker anoniem mensen hun plezier loopt te vergallen, terwijl je er over het algemeen zelf geen last van hebt.

Gesloten