Erthanax schreef: ↑30 apr 2020 20:32
Het verschil in overlijdens per 100.000 tussen Zweden en Nederland (24 resp. 26) vind ik nou niet echt het verschil maken.
Het verschil met Noorwegen is vele malen groter en vind ik veel interessanter: Een week geleden zat Zweden op het vijfvoudige van Noorwegen, nu op het zesvoudige. En dan nog beweren dat Zweden het
nu zo goed doet?
Vergelijken is moeilijk. We weten immers niet of de data op dezelfde wijze verzameld worden. Wanneer telt iemand mee als 'coronadode'?
Het lijkt erop dat je ervan uit gaat dat het minimaliseren van het aantal dodelijke slachtoffers op de korte termijn een doel op zich is in de aanpak die landen kiezen, zoals hier Zweden, Nederland, Noorwegen.
Dat lijkt mij niet juist. Men stelt weliswaar natuurlijk alles in het werk om iemand die ziek wordt zo goed mogelijk te behandelen en daarmee zijn overlijden te voorkomen, maar het is niet zo dat men probeert
kost wat kost iedere volgende besmetting te voorkomen. Terwijl meer besmettingen wel leiden tot meer dodelijke slachtoffers. Dat wordt geaccepteerd. Ook in Nederland.
Zweden kiest een (iets) andere aanpak, waarbij een hoger aantal dodelijke slachtoffers op de korte termijn in feite gewoon geaccepteerd wordt. Dat Zweden op dat punt 'slechter' scoort dan buurland Noorwegen is in zekere zin ingecalculeerd. Men verwacht daar iets voor terug te krijgen,
onder andere het eerder bereiken van groepsimmuniteit. Na verloop van tijd zal blijken dat men dan juist 'beter' scoort, is de gedachte van de Zweedse deskundigen.
Politici hebben wat moeite man en paard te noemen, Zweedse virologen en andere wetenschappers zijn daar wat duidelijker in.
'To flatten the curve' was ook het doel in Zweden. De Zweedse situatie (bevolkingsdichtheid, aantal inwoners, infrastructuur gezondheidszorg etc. etc.) maakt het mogelijk dat Zweden, zo op het eerste gezicht, minder ingrijpende maatregelen nodig had om dat doel te bereiken (met mogelijk meer overlijdens per 100.000 tot gevolg) dan landen die verdergaande maatregelen moesten doorvoeren (of dachten te moeten doorvoeren) om
hun curve af te vlakken.