LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Beste mensen,

Hier wat belangrijker nieuws.

Spaarbeleg schermt altijd met netto rendementen. Als je je daar in mee laat nemen, is het moeilijk te achterhalen wat er nu precies fout is, hoe Spaarbeleg de zaak heeft misleid.

Het wordt allemaal veel duidelijker als je niet alleen het netto rendement bekijkt, maar ook het bruto rendement. Als je een hypotheek afsluit doe je dat immers ook: Wat betaal ik bruto en wat kost het mij uiteindelijk netto?

Ik heb in 1994 een KoersPlan overeenkomst afgesloten en heb onlangs het volgende ontdekt:

In de folders waarmee ik gelokt ben stonden alleen netto rendementen. In later jaren zijn er folders uitgegeven waarin ook sprake was van afgegeven accountantsverklaringen wat betreft het omrekenen van bruto rendementen naar netto rendementen. Voor de Koersplan contracten die eind jaren tachtig en begin jaren negentig afliepen was het verschil tussen die rendementen 0,6% of 0,7%. Dus zoveel hoger was het bruto rendement dan het netto rendement. Blijkbaar berekenden ze toen veel lagere kosten.

Ik betaal net als jullie 4% administratiekosten, 0,8% beheerskosten en ruim 25% van mijn inleg aan premie Overlijdens Risico Verzekering.
Het gevolg daarvan is dat bij mij de kloof tussen bruto en netto rendement 4,6% is.

En dan krijg je het volgende verhaal:
In de folder van 1994 staat dat het netto gerealiseerde rendement voor een 15 jarig contract dat in 1992 afliep was 11,3%. Dat betekent dat het bruto rendement over die periode 12,0% was.

En nu komt het:

Omdat bij mij door de torenhoge kosten die berekend worden en die zo in de zak van Spaarbeleg verdwijnen de kloof tussen bruto en netto rendement 4,6% is, zou ik in 1992 geen netto rendement van 11,3% hebben behaald, maar slechts van 12,0% - 4,6% = 7,4%.

En voor een onzeker rendement van 7,4% was ik natuurlijk geen overeenkomst voor 20 jaar aangegaan.

Dat veel kleinere rendement voor mij stond in 1994 al vast en dat heeft helemaal niets te maken met de drie slechte beursjaren die we gekend hebben.

Die kloof tussen bruto en netto rendement op jullie overzicht van februari heeft dus ook helemaal niets te maken met de drie slechte beursjaren. Het is met een spreadsheet eenvoudig na te rekenen.

En de veel lagere voorbeeldeindkapitalen ook niet. Dat wist Spaarbeleg al toen ze jaren geleden een contract met je afsloten.

Met vriendelijke groet,

SpaarLEUGEN

am wilbers

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door am wilbers »

:evil:

In mei 1999 kwam een spaaradviseur dhr.Krak ons invormeren wat we het beste met ons gewonnen geld konden doen. We hadden n.l. een prijsje van fl.25000.00 gewonnen.
We konden het beste als we het geld niet nodig hadden in Spaarbeleg Sprintplan doen sparen!! met een rente toen van 8% op jaar basis.
Dit zou dan bij inleg van fl.4800.00 op jaarbasis over 5 jaar eenbedrag opleveren van fl. 54000.00 met rente op rente berekend.Dat was een strakplan vooral omdat we het geld nog niet nodig toen.
Wij hadden onze twijvels al in januari 2000 toen we geen overzicht hadden ontvangen van het toen al fl.2400.00 ingelegde oftewel gespaarde geld??.
We hebben toen meteen gevraagd of we ermee konden stoppen, maar dat kon volgens de klantenservice niet meer.
We hebben er toen in berust, en zien waar het schip strande.
Dat weten we inmiddels op 30-06-2004 was de overeenkomst voorbij.
Op 12-07-2004 kregen we een brief van Spaarbeleg met als uitkomst dat we niets maar dan niets van ons gespaarde geld!? terug kregen, dat was toch 5X fl.4800.00 =fl.24000.00 weggehaald geld.
Is toch veel geld vooral als je nu een waouitkering hebt.
Ik heb gebeld maar kreeg als antwoord pech!! Geen wonder dat AEGON er zoveel winst op heeft gemaakt als je niemand uitkeerd is dat wel makkelijk.Ik heb nog kontact proberen te leggen met dhr.??Krak.
Maar niemand kende hem bij klanteservices.
Ik ben dan ook in alle staten,maar als vatsoenlijk burgertje berijk je er toch niets mee, anders had ik dit wel gedaan.Ik kan wel janken!!.
Hoe die bobo''s met een strak gezicht hun weggehaalde winst presenteren.Ik stop er mee voor dat ik gekke dingen ga doen.



[/b]

Robert Jan Keiman

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Robert Jan Keiman »

Beste Spaarleugen,

Je verhaal klopt, maar je kunt ook gewoon Spaarbeleg bellen. Ik heb gewoon gebeld naar die oplichtersbende en het bedrag gevraagd wat ik betaalde aan premie...28,9% dus. Nou dan weet je het wel... als je ziet wat de tegenprestatie is.

RJ

ben bedrogen

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door ben bedrogen »

Spaarleugen,

Wat ga jij nu doen om je geld terugtekrijgen (inleg).

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Ben-bedrogen
Ik wil mijn inleg terug, vermeerderd met de jaarlijkse wettelijke rente. Dat ga ik eisen via mijn rechtsbijstandverzekering. Voordat ik dat doe ga ik nog meer bewijsmateriaal verzamelen TEGEN Spaarbeleg.

SpaarLEUGEN

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Robert-Jan Keiman,

Ik weet wel dat ik naar Spaarbeleg kan bellen, maar mijn grief ligt op een ander vlak.
Als ik al mijn verzekeringspolissen (auro, huis, inboedel, ziektekostenverzekering, reisverzekering, WA-verzekering enz.) langsloop zie ik keurig vermeld wat de dekking is en wat de premie per maand, per kwartaal of per jaar is. KoersPlan van Spaarbeleg is de enige verzekering die ik heb waar die premie niet apart vermeld is. daar kom ik er pas na jaren achter dat hij pakweg 100 keer zo hoog is dan redelijk is om het risico dat AEGON loopt af te dekken. En dat is dus de misleiding.

Met vriendelijke groet,

SpaarLEUGEN

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Beste mensen,

Ik heb nog iets belangrijks om op het forum te melden. Begin februari kregen we drie verschillende rendementen en bijbehorende voorbeeldeindkapitalen opgestuurd van Spaarbeleg.

Die vaste rente van 4% is Spaarbeleg verplicht om door te rekenen.
Spaarbeleg geeft als historisch rendement 10,64%, maar dat is niet juist, want in de laatste Jaareffect van Spaarbeleg staat dat het historisch rendement 8,70% is en dat klopt wel. Dat heb ik nagerekend. Alleen daar heb je alleen wat aan als je inderdaad in 1987 ingestapt bent in KoersPlan, want in dat jaar is Equity Fund door AEGON opgericht.

Blijft over het pessimistische rendement. Dat is het enige rendement dat precies bij mijn situatie past. Dat heb ik nagerekend. Dat is ook het enige rendement waarbij uitgegaan is van de actuele waarde van mijn aandelen.

Bij 4% vaste rente hebben ze dat niet gedaan, niet kunnen doen omdat ze van de overheid gewoon met 4% moeten rekenen.

Bij het historisch rendement hebben ze dat niet gedaan omdat ze daar uitgaan van een start in 1987, en ik ben in 1994 gestart.

Met vriendelijke groet,

SpaarLEUGEN

Robert Jan Keiman

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Robert Jan Keiman »

Ben-bedrogen
Ik wil mijn inleg terug, vermeerderd met de jaarlijkse wettelijke rente. Dat ga ik eisen via mijn rechtsbijstandverzekering. Voordat ik dat doe ga ik nog meer bewijsmateriaal verzamelen TEGEN Spaarbeleg.

SpaarLEUGEN

re: die van mij dekt het niet.

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Beste Robert Jan Keiman,

Ik heb dat inderdaad nog niet nagevraagd bij mijn eigen rechtsbijstandverzekering.
Maar welk argument heeft jouw rechtsbijstandverzekering dan om dit soort zaken, deze risico's, niet af te dekken?

Met vriendelijke groet,

SpaarLEUGEN

Robert Jan Keiman

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Robert Jan Keiman »

Uitsluitingen

lid b sub d... je kent ze wel:

vermogensbeheer of de toepassing van daarmee verband houdende overeenkomsten en/of constructies waaronder begrepen:
- eigendom, bezit en aan-/of verkoop van aandelen (effecten), obligaties en andere waardepapieren.
- beleggingsfinancieringen en -hypotheken.
- deelname aan optiebeurs, termijnhandel, valutahandel.

Zoals je ziet hebben ze bij Achmea voortschrijdend inzicht. Ik heb er over gebeld nog, maar de reden van uitsluiting is gebaseerd op de enorme (proces)kosten die aan dit gebeuren zitten. Kosten werden omschreven de kosten op zich en de tijdsduur.

RJ

Abma
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jul 2004 16:44

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Abma »

:twisted: Wie heeft er interesse in mijn mediapresentatie waarin in breed verband alle Aegon smeerpijperijen over de afgelopen tien jaar zijn uitgemete.
Misschien wel leuk voor degenen die de big picture eens willen zien.
Zijn er hier nog mensen die mij willen helpen met activisme.
Ik heb een paar aardige plannetjes bedacht
:idea: Cabdriver from Hell

Ernie

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Ernie »

N.a.v. alle informatie van iedereen (dank daarvoor) over Koersplan, heb ik ook gekeken naar andere constucties. Zo heb ik o.a. 2 contracten afgesloten bij Delta Lloyd voor mijn zoon (je weet maar nooit of hij gaat studeren....). Na diverse berekeningen blijkt, dat men maar liefst 5% adm. kosten berekend over het totaal in te leggen bedrag, na mijn vraag over wat het aandeel aan verzekeringspremies is op het ingelegde maandbedrag, bleek dit omgerekend 14,55 % te zijn! Over de hoogte van die premie staat dus eveneens niets in de voorwaarden.
Als ik dan verder kijk naar de beheerskosten (afhankelijk van het aantal spaarparticipaties), blijkt dit omgerekend (afgezet tegen het netto ingelegde maandelijks bedrag) maar liefst 4,16% te zijn. Totale kosten dus 23,71% !!! Aangezien het langlopende contracten zijn, ga ik per direct alles afkopen. Het verschil (verlies) maak ik zelf in de resterende jaren wel goed middels voordeligere beheerskosten, geen premies meer etc. Het enige wat nu nog bij mij overheerst is teleurstelling. Koersplan laat ik maar zo (tot 2008), want daarmee zit ik toch al onder het ingelegde bedrag..

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Beste mensen,
Afgelopen maandag liet ik mijn KoersPlan contract aan een verzekeringsagent zien. De reactie was heel duidelijk en ontdekkend: dat is helemaal geen overlijdensrisicoverzekering, hoogstens een restitutiepolis (dat wil zeggen dat je je eigen geld terug krijgt met samengestelde intrest van 4%). Sinds wanneer zou u moeten betalen om te zorgen dat uw vrouw bij overlijden van u de aandelen die op uw naam staan in eigendom krijgt? Dat is gewoon in het erfrecht zo geregeld.
Kijk als u een huis koopt en u moet € 150.000 lenen en u sluit daarvoor een overlijdensrisicoverzekering af, dan is het een ander verhaal, daar betaalt u premie voor. En als u dan na 2 jaar overlijdt, dan krijgt uw vrouw die € 150.000 om die lening af te lossen. En die € 150.000 heeft u dan natuurlijk nog helemaal niet betaald.

Maar hier krijgt u gewoon uw BETAALDE inleg terug.
Dat geld is gewoon van u!
Dus na uw overlijden is het van uw vrouw!
Punt uit!

Met vriendelijke groet,

SpaarLEUGEN

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Beste mensen,

Gisteravond om 19.30 uur op het RTL-nieuws gezien: DEXIA bank trekt zich terug uit Nederland, want door de aandelenlease affaire hebben ze een ontzettend slechte naam, waardoor ze bijna geen product meer verkopen. DEXIA bank had de Bank Labouchere overgenomen van AEGON!

Wanneer volgt AEGON?

Wanneer laat Nederland net als DEXIA Bank ook AEGON vallen als een baksteen omdat ze eindelijk snappen wat AEGON allemaal geflikt heeft?

Wanneer dringt het nu eens tot Nederland door dat:
1. Honderduizenden mensen door de aandelenlease producten Winstverdriedubbelaar enz. enz. van AEGON in het schip zijn gegaan? Zie dit forum.
2. Nog eens honderduizenden mensen in het schip zijn gegaan met SprintPlan van Spaarbeleg van AEGON. Ook daar werd met geleend geld aandelen gekocht. Zie ook dit forum.
3. Nog eens honderduizenden mensen misleid zijn door het product KoersPlan van Spaarbeleg van AEGON. Daar zijn niet met geleend geld aandelen gekocht, dus kan er geen geen restschuld ontstaan, maar zijn honderden miljoenen Euro's zo in de zak van AEGON verdwenen voor een overlijdensrisicoverzekering met een dekking die niets voorstelt (zie bovenstaande posting). Spaarbeleg heeft brochures verspreid waarin staat dat al 350.000 mensen KoersPlan gekocht hebben. Als dat waar is en AEGON steekt per contract pakweg € 2000 zo in zijn zak aan premie overlijdensriscoverzekering, dan praat je al over een bedrag van
€ 700 miljoen. En dan is mijn schatting van € 2000 premie over de hele looptijd nog aan de lage kant.

Nederland, wordt wakker!

cbrabu

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door cbrabu »

beste Johan,

ik heb ook zelf een spaarbeleg/koersplan bij Aegon lopen, alleen weet ik dat dit een heel andere vorm is dan bij sprintplan(daar ben ik mijn inleg kwijt, en hoop ik te horen dat Aegon inleg en rente terug moet betalen) de spaarbeleg/koersplan is mij duidelijk gemaakt dat Aegon een deel voor mij spaart en een ander deel belegt, nu vraag ik mij af hoe het verder moet met deze vorm van spaarbeleggen(ik zit al 12 jaren van de 20 jaren in te leggen en ik hoop niet dat ze mij beduvelen.
dus ik ben zeer geinteresseerd wat deskundigen adviseren om te gaan doen.

groeten,

C.M. Wong

EYEwork

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door EYEwork »

Als ik alle verhalen zo aanzie hier, bekruipt me haast het idee dat als je nog iest wil verdienen je net voor het aflopen van de contractperiode dood moet gaan. Dan hebben je nabestaande nog eenigzins plezier van het geld waarvoor je zo hard hebt moeten ploeteren.....

Weet iemand hoe het precies zit met het geld dat in het fonds blijft bij overlijden van andere participanten? Nemen ze dit mee in het overzicht?
Is het uberhaubt wel te controleren voor de consument of er mensen zijn overleden en hoe weet je of ze bij jou in de groep zitten?

Daarnaast zou ik graag te weten komen of het afkopen van de overeenkomst nog voordeel heeft voor de mensen die blijven zitten?
Stel dat ik met 100 man in een groep zit. Daarvan overlijden er 10. Dan zou je ca. 10% meer krijgen. Als er dan ook nog eens 50 man afkopen, krijgen die andere dan als ze blijven zitten 20% extra??

Anti-spaarbelegger
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2004 15:47

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Anti-spaarbelegger »

De rechtzaak tegen Spaarbeleg gaat voort en die oplichters van Spaarbeleg zullen alles gaan verliezen!!!!
Die oplichters gaan er aan!!!!
Lees over de voortgang van de rechtzaak op www.stichting-gesp.nl en www.sprintplanclaim.nl

Spaargelach

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Spaargelach »

Over het sprintplan van Spaarbeleg kun je kort zijn. Bedriegerij.

Er loopt over het sprintplan al een rechtsprocedure tegen spaarbeleg.
Zie verder www.sprintplanclaim.nl

Pieters

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Pieters »

:( Johan,
Precies wat jij schrijft is mij overkomen. De waarde van de Koersplanrekening is nu na tien jaar sparen de helft! van de totale inleg. Ik voel me bestolen.
Heer Pieters

Robert Jan Keiman

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Robert Jan Keiman »

Koop af. Neem verlies. Iedere maand die inleg van je rekening afgeschreven zien in die bodemloze put gaat enorm zeer doen... let maar op,

RJ

Gesloten