LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

De nieuwe wet Kinderopvang is bedoeld om werkende moeders weer thuis te krijgen en werklozen aan het werk!

Peiling eindigde op 29 okt 2004 11:30

Waar
2
29%
Niet waar
5
71%
 
Totaal aantal stemmen: 7

ruudger

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door ruudger »

In de nieuwe regelgeving zitten wat mij betreft drie onrechtvaardigheden:

Je betaald aan het kinderdagverblijf sowieso voor het aantal contracturen, maar:

1 als je kind ziek is, wordt hij/zij geweigerd op de kinderopvang. Op zich logisch i.v.m. besmetting e.d. maar je moet wel betalen! En omdat je kind die dag niet aanwezig is geweest, zegt de overheid dat je geen recht hebt op een tegemoetkoming in de kosten. Je hebt dan een dubbel probleem: je hebt geen opvang en je moet zelf de volledige kosten betalen. Voor de duidelijkheid: je krijgt van de opvang ook geen geld terug.

2 als jezelf of je partner ziek bent/is en dus eigenlijk geen zorg kunt dragen voor de kinderen en je brengt ze zoals afgesproken op het dagverblijf, dan zegt de overheid je hebt niet gewerkt, dus je hoefde je kind ook niet op de opvang te zijn. Over die uren die je verplicht al betaald hebt, krijg je geen vergoeding.Voor de duidelijkheid: je krijgt van de opvang ook geen geld terug.

3 je hebt een vast contract met de kinderopvang. Dus je moet betalen voor een X-aantal dagdelen. Als je door omstandigheden die onregelmatig werken in de zorg nou eenmaal met zich meebrengt niet aan de dagdelen komt betaal je die dagen wel, maar ook hierover wordt niets aan tegemoetkoming betaald door de overheid. Voor de duidelijkheid: je krijgt van de opvang ook geen geld terug.

Dat lijkt me niet eerlijk.
Niels Zintel

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Hoe gaat de overheid controleren of jij of je kind ziek zijn geweest?

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

1. Neem zelf je verantwoordelijheid ipv de overheid er [mede] voor op laten draaien.
2. Neem zelf je verantwoordelijheid ipv de overheid er [mede] voor op laten draaien.
3. Neem zelf je verantwoordelijheid ipv de overheid er [mede] voor op laten draaien.
Zo hoef je niemand de schuld te geven voor je eigen onvermogen!

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Van de vorige gast vraag ik me toch af hoe het in godsnaam mogelijk is dat van miljoenen zaadcelletjes net deze de race heeft gewonnen.
:roll:

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Oh ja gast van 7 maart 18:37.:

Geef me eens eens een reden waarom mijn belastingcenten naar scholen gaan waarvan ik geen gebruik maak. (Even ervan uitgaande dat je schoolgaande kinderen hebt.)
En incasseer je ook de hier eerder genoemde fokpremie? Ook mijn belastinggeld waaraan ik niets heb.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Een aantal zaken die vanuit de belastingen worden betaald zijn denk ik discutabel een aantal anderen minder. Zo zal je altijd kinderloze mee laten betalen voor diegen met kinderen en werkende zullen meebetalen aan diegene zonder werk of diegene die niet meer werken. Dit net als gezonde mensen die meebetalen voor hen die ziek zijn.
Veel van deze zaken zijn ingegeven door een basisrecht voor het krijgen van onderwijs, gezondheidszorg een dak boven je hoofd ed.
Volgens mij is er nog geen recht op kinderopvang hoewel vele mensen dit wel zo voelen!

De subsidie op kinderopvang is wat mij betreft een extra premie [bovenop de al genoemde fokpremie] voor iets waar ik principieel tegen ben. Dit gaat derhalve tenkoste van zaken die meer aandacht behoeven.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Mischien is het je nog niet opgevallen, maar het gaat economisch niet goed. In sommige gezinnen moeten beiden werken om het hoofd boven het water te kunnen houden. Zonder hulp van de overheid gaat het tweede salaris nagenoeg 1 op 1 naar de opvang.
Bovendien draagt de tweede verdiener ook bij aan de economie en draagt ook nog eens inkomstenbelasting af en betaalt daarbij een groot deel van zijn subsidie.
Dat hij/zij een baan van een ander inpikt is niet gezegd. De scholing hoeft daarbij niet op elkaar aan te sluiten.

Dan ik het nog niet eens gehad over de alleenstaande ouders.

Het is me niet duidelijk waar de ophef ineens vandaan komt. Bij de oude regeling ging de subsidie van de overheid naar de werkgevers. De geldkanalen lopen alleen anders, maar dat de overheid bijdraagt is niets nieuws.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

In sommige gezinnen moeten beiden werken om het hoofd boven het water te kunnen houden.
Precies mijn punt.
Verkeerde beslissingen met als resultaat het 'recht' tot bijspringen van de overheid terwijl de zorgstaat al behoorlijk onder druk staat.
Mits je niet bij de minima behoort je eigen broek ophouden in plaats van je hand!

Gaster

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gaster »

Misschien moeten we gewoon kinderbijslag afschaffen. En de thuis-blijfwijf premies. Een hele besparing!

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Eens met het eerste, maar wat bedoel je met het tweede?

Gaster

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gaster »

Vrouwen die niet werken krijgen voordeel via de belasting. Ik zou niet inzioen waarom.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Aha. Ik heb die heffingskorting op de site van de belastingdienst gevonden. Geldt trouwens niet alleen voor vrouwen hoor!

Gaster

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gaster »

Klopt, maar meestal gaat het wel naar vrouwen natuurlijk. Ik zie in ieder geval niet in waarom je een premie krijgt voor niks doen.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Hoezo niks doen?
Hele bejaardentehuizen vol van.

Gaster

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gaster »

Nou als je thuis zit en niet werkt, doe je feitelijk niet iets waar je voor beloond zou moeten worden.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Waar slaat dat nu weer op? Wie zorgt er dat het huis schoon is? Dat jou schoon ondergoed in de kast ligt? Dat je bed verschoond wordt? Dat ze voor je zorgt als je ziek bent en zelfs als je niet ziek bent?

Enz. enz. enz.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Interieurverzorgster
Tuinman
Keukenprinses
Binnenhuisarchitecte
Baby-en kinderverzorgster
Verpleegster
Raadsvrouwe
Administratief medewerkster
Telefoniste
Dit alles full time voor 300 euro per maand. Koopje!

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Precies en dan ben ik ook buiten dit alles nog de manager ook! Voor zelfs minder dan € 300, maar ik doe het met liefde.

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb met een zeer verassende blik zitten lezen wat een kritiek er allemaal staat op het onderwerp kinderopvang. Ik werk zelf in de kinderopvang en heb een zoontje van 2 jaar die dus ook naar het kinderdagverblijf gaat. Ik ben heel blij dat hij met andere kinderen speelt en dat het goed voor hem is. Maar ook ik heb te maken met de stijgende kosten. En iedereen die hier reageerd met het antwoord van dan moet je thuis blijven die moeten denk ik gewoon zwijgen want deze mensen hebben zelf genoeg geld om desnoods 5 dagen opvang te betalen of zelf een vrouw hebben die lekker 7 dagen per week thuis zit. Ja, zo kan ik ook denken.
Maar geloof me, heel veel mensen kunnen niet stoppen met werken dus bemoei je dan ook niet met de mensen die het wel moeilijk hebben en let op jezelf. :oops: :oops: :oops:

Gast

Re: Nieuwe Wet Kinderopvang per 010105

Ongelezen bericht door Gast »

Als ik niet zou kunnen stoppen met werken, zou ik ook geen kinderen willen.

Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt.

Gesloten