Pagina 20 van 22

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:16
door jojogirl21
seconds-out schreef:Mijn idee om het verkeer veiliger te maken :arrow:
De inrichting van de weg, rekening houdend met de beperkte breedte van sommige wegen.
Het schrijfsel hieronder is ook een voorbeeld voor als de weg niet al te breed is. Bij een brede weg zijn weer andere oplossingen mogelijk.
Dit geldt ook alleen voor de doorgaande wegen en niet voor een straatje in een woonwijk.

Een tweerichtingsweg voor de automobilist<>smalle berm<> een gecombineerd fiets en voetpad, liefst geasfalteerd, zelfde hoogte en alleen gescheiden door onderbroken strepen op het wegdek.(geen stoeprand dus meer)
De breedte van het voetpadgedeelte kan dan beperkt blijven, omdat er altijd een uitwijkmogelijkheid bestaat naar het fietspadgedeelte.
Ook voor de fietser bestaat dus de mogelijkheid om uit te wijken mocht dat nodig zijn.
Dit dus aan beiden kanten van de straat.
De achterliggende gedachte is, dat een confrontatie tussen een fietser en een voetganger vaak veel minder fataal afloopt, dan tussen een auto versus voetganger / fietser.

Elk gemotoriseerd voertuig dezelfde snelheid,( 40 / 50? ) ook alle scooters.
Fietspad ALLEEN voor fietsers, elk gemotoriseerd voertuig gaat de rijweg op.( electrische invalidewagentjes enz uitgezonderd. :wink: )

Meer ongelijkvloerse kruisingen tussen fietsers en auto s en dan met name op drukke kruispunten. (bevordert ook de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer>minder luchtvervuiling)
Te denken valt aan oplossingen zoals een half verzonken voetgangers / fietstunneltje annex half verhoogd talud voor het overige verkeer.
Dit geldt vanzelfsprekend alleen voor binnen de bebouwde kom.
En hoe wordt dit bekostigd? Dit gaat je aardig meer kosten dan elke tien jaar een theorie-examen :wink:
En dat nog los van de enorme verkeershinder die dit project oplevert, en het gebrek aan ruimte voor dit plan op veel wegen.

Overigens ben ik van mening dat we hier in Nederland al wel genoeg betutteld worden. Bij elke scherpe bocht moet een adviessnelheid komen, bij elke onoverzichtelijke kruising een bord 'gevaarlijke kruising'.
Alles moet worden voorgekauwd...

Als we nou eens gewoon wat toleranter worden als bestuurders, maar nee, we hebben allemaal haast en denken alleen aan onszelf.
Ik zou weinig tot geen landen kunnen opnoemen waar de bestuurders zo egoistisch zijn als hier in Nederland.

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:21
door Emmy75
jojogirl21 schreef:Overigens ben ik van mening dat we hier in Nederland al wel genoeg betutteld worden. Bij elke scherpe bocht moet een adviessnelheid komen, ...
En het ergste is nog dat mensen het verschil tussen die 2 borden niet kennen en bij dat bord met die rooie rand en een getal :mrgreen: vol op de rem gaan staan omdat ze niet harder mogen.

Maar even alle gekheid op een stokje, het gebeurt vaker bij het bord adviessnelheid dat mensen ineens vol in de remmen vliegen omdat ze denken met een maximumsnelheid te maken hebben en vice versa met de matrixborden dat mensen denken dat dit een advies is.

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:25
door jojogirl21
Emmy75 schreef:
jojogirl21 schreef:Overigens ben ik van mening dat we hier in Nederland al wel genoeg betutteld worden. Bij elke scherpe bocht moet een adviessnelheid komen, ...
En het ergste is nog dat mensen het verschil tussen die 2 borden niet kennen en bij dat bord met die rooie rand en een getal :mrgreen: vol op de rem gaan staan omdat ze niet harder mogen.
Daar mogen ze ook niet harder dan de aangegeven snelheid
Emmy75 schreef: Maar even alle gekheid op een stokje, het gebeurt vaker bij het bord adviessnelheid dat mensen ineens vol in de remmen vliegen omdat ze denken met een maximumsnelheid te maken hebben en vice versa met de matrixborden dat mensen denken dat dit een advies is.
Klopt, vooral van de matrixborden zijn veel mensen niet op de hoogte dat dit een maximumsnelheid betreft...

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:31
door witte angora
@wa,
Dat zou een prima verdeling kunnen zijn. Ach en of ze zoiets nu na 2 of 5 jaar zouden doen, zijn eigenlijk de puntjes op de i.. daar kan mee geschoven worden.
Het idee is eigenlijk meer: na het tweede jaar, dan na het 5e jaar (na behalen rijbewijs), dan het 10e jaar (na behalen rijbewijs), en dan steeds om de 10 jaar.

Wat naar mijn mening belangrijk is, is dat bij bestuurders patronen van sterke punten en aandachtsgebieden duidelijk worden. Laten we eerlijk zijn, niet iedereen is overal even sterk in. Iemand kan heel makkelijk theoretische kennis in zich opnemen, maar als het over gevaarherkenning gaat, is en blijft dat een drama, en andersom kan ook. Hoeft niet erg te zijn, als men zich daar maar van bewust is, zodat de persoon er zelf op kan anticiperen. En dat kan ook voor andere eigenschappen gelden die nadelig kunnen zijn in het verkeer, zoals agressie, snel afgeleid zijn, noem maar op.

Naar mijn mening zal, als iedere bestuurder bij zichzelf een patroon na verloop van tijd kan herkennen, en daarop zelf kan anticiperen, het verkeer vanzelf een stuk rustiger worden. Dus vandaar dat 2-5-10.

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:33
door Emmy75
jojogirl21 schreef:
Emmy75 schreef:En het ergste is nog dat mensen het verschil tussen die 2 borden niet kennen en bij dat bord met die rooie rand en een getal :mrgreen: vol op de rem gaan staan omdat ze niet harder mogen.
Daar mogen ze ook niet harder dan de aangegeven snelheid
Oh help, toch niet serieus uitleggen ??
2 hints om tussen de regels door te lezen:
1) :mrgreen:
2) Na deze alinea begon ik met....
Emmy75 schreef:Maar even alle gekheid op een stokje
Mocht dit nog niet voldoende duidelijkheid verschaffen:
Bord rode rand getal: maximumsnelheid.
Bord blauw vierkant, wit getal: adviessnelheid
Matrix: maximumsnelheid

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:35
door ciske
Ik zou weinig tot geen landen kunnen opnoemen waar de bestuurders zo egoistisch zijn als hier in Nederland.
Ik wel hoor, Frankrijk, daar ben je je leven echt niet zeker in het verkeer. :mrgreen:

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:38
door Instructeur 69
jojogirl21 schreef:Klopt, vooral van de matrixborden zijn veel mensen niet op de hoogte dat dit een maximumsnelheid betreft...

En hoe komt het dat mensen dat denken??

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:39
door Emmy75
Instructeur 69 schreef:
jojogirl21 schreef:Klopt, vooral van de matrixborden zijn veel mensen niet op de hoogte dat dit een maximumsnelheid betreft...

En hoe komt het dat mensen dat denken??
Geen flauw idee, maar ik weet al heel lang dat het een max is en kan me niet herinneren daar ooit aan getwijfeld te hebben.

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:40
door witte angora
Instructeur 69 schreef:
jojogirl21 schreef:Klopt, vooral van de matrixborden zijn veel mensen niet op de hoogte dat dit een maximumsnelheid betreft...

En hoe komt het dat mensen dat denken??
Euh? Niet opletten? Niet willen weten? Probeer je maar eens aan de maximumsnelheid op het matrixbord te houden, waar je mee mag beginnen is opschuiven naar de meest rechtse rijbaan. :(

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:42
door Emmy75
witte angora schreef:Euh? Niet opletten? Niet willen weten? Probeer je maar eens aan de maximumsnelheid op het matrixbord te houden, waar je mee mag beginnen is opschuiven naar de meest rechtse rijbaan. :(
Dat laatste is ook een vak apart. Hele volksstammen die geen gebruik maken van de spitsstrook maar glashard in het midden blijven rijden ipv op te schuiven naar rechts. Zo moeilijk zijn die groene pijltjes of rode kruisjes toch niet.
Dat was er nog niet toen ik theorie heb gehad (dacht ik) maar het is toch zeker niet moeilijk te noemen.

Zelfs als je het even netjes voordoet door in te voegen naar rechts na ingehaald te hebben, nog als een blind peerd blijven rije wa ik rije

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:47
door jojogirl21
Instructeur 69 schreef:
jojogirl21 schreef:Klopt, vooral van de matrixborden zijn veel mensen niet op de hoogte dat dit een maximumsnelheid betreft...

En hoe komt het dat mensen dat denken??
Omdat het vroeger wel degelijk een adviessnelheid betrof, maarja, de mensen die destijds hun theorie hebben behaald kijken nooit naar wat er veranderd, op enkele uitzonderingen na.

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:48
door Instructeur 69
witte angora schreef:Euh? Niet opletten? Niet willen weten? Probeer je maar eens aan de maximumsnelheid op het matrixbord te houden, waar je mee mag beginnen is opschuiven naar de meest rechtse rijbaan. :(
Emmy75 schreef:Geen flauw idee, maar ik weet al heel lang dat het een max is en kan me niet herinneren daar ooit aan getwijfeld te hebben.
Toch is het antwoord op deze vraag heel simpel. Vroeger gaf het matrixbord een adviessnelheid aan. Dit is veranderd in 1991. Toen werd het een maximumsnelheid. Iemand die dus voor 1991 het rijbewijs heeft behaald, en nooit is bijgeschoold of de regels niet bijgehouden heeft, denkt dat dit nog steeds zo is. Ik heb b.v. tijdens mijn rijlessen ook nog geleerd dat je geen richting aan hoefde te geven als je op de snelweg van de linker naar de rechterbaan ging. Ook hadden toen fietsers van rechts geen voorrang.

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:49
door jojogirl21
Emmy75 schreef:
jojogirl21 schreef:
Emmy75 schreef:En het ergste is nog dat mensen het verschil tussen die 2 borden niet kennen en bij dat bord met die rooie rand en een getal :mrgreen: vol op de rem gaan staan omdat ze niet harder mogen.
Daar mogen ze ook niet harder dan de aangegeven snelheid
Oh help, toch niet serieus uitleggen ??
2 hints om tussen de regels door te lezen:
1) :mrgreen:
2) Na deze alinea begon ik met....
Emmy75 schreef:Maar even alle gekheid op een stokje
Mocht dit nog niet voldoende duidelijkheid verschaffen:
Bord rode rand getal: maximumsnelheid.
Bord blauw vierkant, wit getal: adviessnelheid
Matrix: maximumsnelheid
mijn fout, verkeerd geinterpreteerd, maar ben het met je eens hoor :)

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:50
door Instructeur 69
jojogirl21 schreef:Omdat het vroeger wel degelijk een adviessnelheid betrof, maarja, de mensen die destijds hun theorie hebben behaald kijken nooit naar wat er veranderd, op enkele uitzonderingen na.
Heel goed!! En dan is zo'n verplichte bijscholing bij het verlengen van het rijbewijs toch niet zo overbodig?

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:51
door jojogirl21
Instructeur 69 schreef:
jojogirl21 schreef:Omdat het vroeger wel degelijk een adviessnelheid betrof, maarja, de mensen die destijds hun theorie hebben behaald kijken nooit naar wat er veranderd, op enkele uitzonderingen na.
Heel goed!! En dan is zo'n verplichte bijscholing bij het verlengen van het rijbewijs toch niet zo overbodig?
Mij hoef je niet te overtuigen collega :P

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:54
door witte angora
Mij hoef je niet te overtuigen
Mij ook niet, al is mijn portemonnee het er dan niet mee eens, maar die moet niet zeuren denk ik.

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 17:55
door Emmy75
Instructeur 69 schreef:Toch is het antwoord op deze vraag heel simpel. Vroeger gaf het matrixbord een adviessnelheid aan. Dit is veranderd in 1991. Toen werd het een maximumsnelheid. Iemand die dus voor 1991 het rijbewijs heeft behaald, en nooit is bijgeschoold of de regels niet bijgehouden heeft, denkt dat dit nog steeds zo is.
jojogirl21 schreef: Omdat het vroeger wel degelijk een adviessnelheid betrof, maarja, de mensen die destijds hun theorie hebben behaald kijken nooit naar wat er veranderd, op enkele uitzonderingen na.
A ach zo, toen was ik net te jong dus heb het inderdaad geleerd als max.
Dit soort regelveranderingen komen toch ook uitgebreid in het nieuws dus zo lastig is het toch niet om dat even te onthouden. Ik kan me niet herinneren toen ik theorie leerde dat we al spitsstroken hadden (bijvoorbeeld).
jojogirl21 schreef:mijn fout, verkeerd geinterpreteerd, maar ben het met je eens hoor
Geeft niet kan gebeuren, maar voordat er meer waren dacht ik laat ik het maar uitleggen. :wink:

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 18:01
door jojogirl21
Emmy75 schreef:
A ach zo, toen was ik net te jong dus heb het inderdaad geleerd als max.
Dit soort regelveranderingen komen toch ook uitgebreid in het nieuws dus zo lastig is het toch niet om dat even te onthouden. Ik kan me niet herinneren toen ik theorie leerde dat we al spitsstroken hadden (bijvoorbeeld).
En toch weten nog steeds weinig mensen dat je met een aanhanger 90 mag rijden...
En wat te denken van de rouwstoet??? Wie weet daar de voorrangsregels van zonder ze eerst op te zoeken?

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 18:05
door witte angora
jojogirl21 schreef:
Emmy75 schreef:
A ach zo, toen was ik net te jong dus heb het inderdaad geleerd als max.
Dit soort regelveranderingen komen toch ook uitgebreid in het nieuws dus zo lastig is het toch niet om dat even te onthouden. Ik kan me niet herinneren toen ik theorie leerde dat we al spitsstroken hadden (bijvoorbeeld).
En toch weten nog steeds weinig mensen dat je met een aanhanger 90 mag rijden...
En wat te denken van de rouwstoet??? Wie weet daar de voorrangsregels van zonder ze eerst op te zoeken?
Bij mijn weten is dat van die rouwstoet pas veranderd. Als auto's in een rouwstoet hun koplampen aan hebben, mag de stoet niet onderbroken worden door het overige verkeer.

Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!

Geplaatst: 26 jan 2012 18:12
door jojogirl21
witte angora schreef:
jojogirl21 schreef:
Emmy75 schreef:
A ach zo, toen was ik net te jong dus heb het inderdaad geleerd als max.
Dit soort regelveranderingen komen toch ook uitgebreid in het nieuws dus zo lastig is het toch niet om dat even te onthouden. Ik kan me niet herinneren toen ik theorie leerde dat we al spitsstroken hadden (bijvoorbeeld).
En toch weten nog steeds weinig mensen dat je met een aanhanger 90 mag rijden...
En wat te denken van de rouwstoet??? Wie weet daar de voorrangsregels van zonder ze eerst op te zoeken?
Bij mijn weten is dat van die rouwstoet pas veranderd. Als auto's in een rouwstoet hun koplampen aan hebben, mag de stoet niet onderbroken worden door het overige verkeer.
Goed geprobeerd, een punt voor de moeite :)

Het eerste voertuig van de rouwstoet dient zich altijd aan alle normale regels te houden. Op gelijkwaardige kruisingen heeft de rouwstoet, indien het eerste voertuig reeds de kruising gepasseerd heeft, altijd voorrang, ongeacht van welke kant deze rouwstoet komt. Op de niet-gelijkwaardige kruisingen geldt deze regel niet en moet elk voertuig in de stoet zich afzonderlijk aan de normale regels houden.

Overigens is het alleen een officiele rouwstoet indien alle voertuigen zowel aan de linker- als aan de rechterzijde de officiele zwarte vlag voeren, dus ook alle volgauto's