LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Dat is nog eens een opstapeling van gebeurtenissen zeg. Dat gaat je zeker niet in de kouwe kleren zitten dat is 1 ding wat zeker is. Het ging dus allemaal goed tot je ging afbouwen. Het is en blijft een lastig verhaal dat afbouwen zie ik overal op forums. Het is altijd maar afwachten of je er wel aan toe bent enzo. Jammer dat het niet is gelukt zeg.

Maar je voed ook alleen een kind op en dat is ook nog eens zwaar en brengt een hoop stress met zich mee. ook van schulden of geldproblemen word je niet echt vrolijker.
Hopelijk gaan de bijwerkingen snel weer over. het komt altijd wel goed alleen het duurt veelste lang :P
Dat afvallen herken ik ook heel erg. Je hoort toch vaak verhalen van mensen die onwijs aankomen maar ik ben ook van efexor in 5 weken tijd 5 kilo verloren terwijl ik maar 68 woog en 1.70 lang ben.....
en ik ga vanavond ff op me gemak eens op wikipedia rondneuzen.
En morgen beginnen met citalopram.......zenuwachtig haha :P

Maar verder gun ik iedereen die met paniek enzo rondloopt een snel herstel want het is echt geen pretje. Je hele sociale leven kan ervan naar de knoppen gaan en bij mij heeft het een 2 jarig durende relatie gekost omdat zij gewoon niet met mij om kon gaan zoals ik geworden was. Het brengt een hoop gezeik met zich mee :(
Ik kijk er in elk geval erg naar uit om weer ontspannen uit te kunnen gaan en zonder al dat gestress.
Wel valt me op dat er echt onwijs veel mensen met deze klachten rondlopen zeg....ik heb een jaar lang gedacht dat ik de enige op aarde was die zulke vreemde klachten had :P

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

James, volgens de cijfers gebruiken een miljoen mensen in Nederland AD! Shocking!
Ik denk wel eens dat het komt door de verharding van deze maatschappij. iedereen is zo op zichzelf gericht, dat een hoop mensen niet zien dat iemand een schouder nodig heeft. Ik ben heel blij met dit forum, want ik zit hier wel tussen mensen die me begrijpen...
Ongelooflijk veel sterkte morgen en maak je niet te zenuwachtig. Laat het je gewoon overkomen en het zal toch wel goed gaan? Dat Efexor zat tenslotte ook al aan je serotonineheropnameremmers te rotzooien, dus het vershil zal niet veel groter zijn toch? Bijwerkingen is bekend: die zijn minder dan bij andere ad's. Daarom heb ik destijds zelf bij mijn huisarts aangekaart dat ik cipramil wilde, vanwege de goede 'reputatie' zal ik maar zeggen.
Hou je haaks gozer! Oxa's in de aanslag en gaan! ;)

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Het komt ook allemaal wel goed ja :P ik ben zo onderhand wel wat gewend. En ik las een tijdje terug dat bijna een miljoen mensen lopen te slikken inderdaad. echt bizar he. Wij zijn er hier best open over op het forum. maar volgens mij zijn er ook zat mensen die het stiekem gebruiken want er heerst over het algemeen nog best een taboe op helaas. Maarja joh ik ga ff lekker eten en vanaaf filmpie kijken en we zien morgen wel weer verder.

Groetjesssss

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

mathy02: Wat een verhaal, zo te lezen heb jij wel je mannetje moeten staan. Een paar jaar krijg je ook niet voor het laten vallen van een sigaret, dus dat zal je eerste schok geweest zijn...

james86: er gebruiken inderdaad een heleboel mensen AD's. Voordat deze bestonden gebruikte de meeste mensen allerlei -pam'en. (oxazepam, diazepam, etc).

We leven in een maatschappij waarbij iedereen verteld wat de andere moet doen, maar er zijn maar weinig mensen die echt kijken naar de anderen.

Paniek ken ik wel: ik heb 1.5 jaar elke avond paniek aanvallen gehad en overdag angsten. Naast wat goede vrienden ben ik hier voornamenlijk zelf doorheen gegaan.

EnJoy
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2007 22:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door EnJoy »

Hoi allemaal,

Allereerst welkom voor de nieuwe meetypers! En eh, James, ik ben ook een keer overgestapt van de ene naar een andere ad, op dezelfde wijze zoals jij gaat doen. Ik heb er niets van gemerkt, werd er juist beter van, want met die vorige ad had ik te veel bijwerkingen tot waanbeelden aan toe.
Ik las ook nog over iemand die hartsteken had en dat angstig vond, ben naam even kwijt...Ik had sowieso al lange tijd hartkloppingen en toen ik net begon met Citalopram ging mijn hart tekeer als een vogeltje opgesloten in een te kleine kooi. Nu, een maand later is dat helemaal verdwenen!!! Ik had ook veel 'pijnen' die in het begin van het opbouwen allemaal een soort uitvergroot werden. Migraine, koorts, steken in mijn blaas, bijholte pijn enz. En nu....allemaal verdwenen, oke, ik blijf nog wel een beetje een hoofdpijn klant.
Naast de medicatie heb ik psychotherapie en elke maand een gesprek met mijn huisarts en werk ik tijdelijk niet. Ik neem veel rust en leef regelmatig. Na elke inspanning zorg ik voor ontspanning. Mijn dochter is gelukkig al 16 en kan er goed mee omgaan. Wij leven samen met elkaar en er is veel wederzijds respect.

Oke en dan nu de succesmomenten van deze dag :D
*Ik ben vandaag met mijn auto (en mijn dochter) naar mijn school (werk) geweest!!!! Best spannend hoor, want daar had ik de laatste keer een enorme paniekaanval. Ik heb mijn collega's een zalige spekkoek gebracht omdat ik morgen jarig ben! Je had die koppen moeten zien! Men begrijpt namelijk niets van wat er met mij aan de hand is...
*Ik ben ook nog naar de Toko geweest om de ingrediënten voor de soto ajam te halen. Dat ga ik morgen maken voor mijn familie, die alleen maar mag komen mits ik me goed voel en dat weten ze! Heb ik met ze afgesproken, ik durf eindelijk eerlijk te zijn naar mijn dierbaren...

Iedereen veel sterkte en kracht, liefs, EnJoy

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Heej Enjoy! Morgen jarig! En hopelijk een beetje een goede dag voor je! Geweldig succesmoment!
Ik heb er helaas vandaag geen te melden. Ik heb het moeilijk gehad... Ik ga morgen wel weer een keertje praten met mijn 'ouwe' haptotherapeute en ik hoop op een geweldige peptalk....

Hai Hugo! Ja er zijn mensen die beweren dat na antibiotica de antidepressiva één van de belangrijkste medicijnen zijn die ze bij elkaar hebben 'gedokterd', haha!
Hugo, gebruik jij veel pammetjes nog? Of begint die cipramil het over te nemen? En hoe gaat het nu met die lange afstanden rijden?

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey enjoy,

Daar zat ik idd zelf ook wel een beetje over te piekeren. Zou het wel goed zijn om in 1 keer over te stappen op het andere middel. Zou ik niet de ontwenningsverschijnsellen van de efexor met de bijwerkingen van citalopram tegelijk krijgen dan? ik vroeg het me namelijk af en ben het helemaal vergeten te vragen aan mn psych. Maar ik probeer er zo positief mogenlijk onder te blijven.

Enneh Jou collega's boffen maar zeg. spekkoek hmm :P je brengt me gelijk op goeie ideetjes. Morgen maar eens naar de toko om een flinke spekkoek te kopen haha.

Maar ook wel leuk om te horen dat je wel flinke verbeteringen merkt bij jezelf. En tsjah we kunnen niet alles in 1 keer hebben. gelukkig heb je nu alleen nog last van die hoofdpijn. Ik denk dat je allang blij bent met het rustige gevoel dat je nu door de medicatie hebt gekregen.
in ieder geval een fijne verjaardag morgen.

ik ga me bed in, weltruste iedereen haha :P

Edjezyx
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2007 21:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Edjezyx »

Hallo iedereen,

'Prettig' om te lezen dat ik niet de enige ben die last heeft van bijwerkingen. Ben vorige week zaterdag begonnen met 10 mg en afgelopen donderdag naar 20 gegaan. Arts had citalopram voorgeschreven omdat 't van SSRI 't 'schoonst' was en de minste bijwerkingen zou geven. Haha, de leukerd. Zondag einde dag ging 't lict al bij me uit en heb van zondag op maandag de hele nacht wakker gelegen met vreselijke hartkloppingen. Net als je wegdoezelde werd je weer met een schok wakker (net alsof je hart weer op gang moet komen) en af en toe heb je 't gevoel dat je in brand staat. Daarna is zo'n beetje een dag goed gegaan en dan de volgende dag weer minder. Vooral de hartkloppingen maken me zeer nerveus. Nog meer mensen die daar last van hebben?

Groet,
Edgar

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey edgar,

Dit hoort allemaal bij het opbouwen van het medicijn. De pillen gaan flink lopen huishouden in je hersenen waardoor er flinke pieken ontstaan en je klachten die je al had flink verergeren. Dus was je voordat je ging slikken al angstig en had je hyperventilatie met hartkloppingen en al dat gedoe, dan word dat in de opbouwfase erger. Dit duurt een paar weken en om die tijd te overbruggen zou ik lekker oxazepam vragen aan je arts. En eigenlijk beter nog, ga in behandeling van een psychiater want die hebben er veel meer kijk op en begeleiden over het algemeen beter. Wees niet bang het hoort er allemaal bij. Blijven volhouden he

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

marty02 Gaat wel en niet, heb vandaag meer dan 140 km gereden. Het erge is dat je jezelf meeneemt. Gisteren 90 en Zaterdag weer 340km. Dus dat worden een kleine 600 km deze week. Maar elke km is een strijd.

Gebruik zo af en toe een tablet diazepam, afgelopen week 0-1 per dag. Daarnaast slaaptabletten en 30mg cipramil.

EnJoy
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2007 22:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door EnJoy »

Wat zijn jullie lieve mensen! En dat in 'onze' situatie...Wilde ik even zeggen, ik zit een beetje te mijmeren..
Eigenlijk zet ik hier voornamelijk de positieve punten neer van mijn opstanding uit de paniekstoornis, agorafobie en depressie, maar....ook ik heb de mindere momenten. Mathy, wat rottig dat je een nare dag had en goed om morgen even te gaan praten met je 'ouwe' peut. Doe ik tenslotte ook en dat is erg fijn. Had haar liever niet meer op mijn pad gehad maar het is geweldig dat ik gelijk terecht kon nadat ik contact had opgenomen met haar.
De nachten zijn rot bij mij...heel veel wakker en rare dromen, trillen en onrust van top tot teen. Tóch blijf ik liggen, tijdens mijn vorige instort (8 jaar terug) ging ik door mijn huis spoken of in de regen zitten in mijn tuin, echt totaal maf! Nu weet ik dat het het beste (voor mij) is om proberen te blijven liggen en te ontspannen..De nachten duren lang en het put uit om niet achter elkaar door te slapen. Ik weet, omdat ik het eerder heb meegemaakt, dat het goed komt, het komt echt goed. En dat zeg ik dan in mijn hoofd tegen mezelf. Ik ga aan leuke dingen denken, nieuwe dure laarzen ofzo, en val dan weer een uurtje in slaap.

Je merkt het nu al aan me. Dat hele radeloze, dat gefrustreerde gevoel dat ik geen reet gebakken heb van mijn leven, dat jankerige , die scherpe pijn in mijn geest is al aan het verdwijnen...Het komt goed, alleen...niet vanzelf..

Liefs, EnJoy

ps;Hugo... Lees net dat stukje van de vele km die jij rijdt...Petje af, want je doet het toch maar ondanks alles!!

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Ja Hugo, wat een afstanden! En elke kilometer is een overwinning! Waarom moet je trouwens zoveel km rijden? Is dat vanwege je kinderen?

Misschien kun je een thermoskannetje thee meenemen? Bij de Albert Heijn (en bij reformzaken e.d.) verkopen ze thee met de naam 'Tension tamer' van Celestial Seasonings. Dat werkt een beetje kalmerend. Heel goed dat je weinig diazepam gebruikt... ook daar petje voor af!

Ik ga zitten roken tijdens het rijden. En dat terwijl ik jaren niet meer heb gerookt! Ik vond het ook echt ontzettend smerig eigenlijk, maar goed, het ontspant.... Overigens zit ik nu wel achter de computer met een thee ipc een sigaret, dus wie weet word ik wel wat verstandiger gaandeweg het proces!

groetjes
Mathy

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Pffffffffffffffff wat een nacht heb ik achter de rug zeg haha. Eergisteravond voor het laatst efexor genomen. Gisteravond die dosis dus niet meer genomen en gewoon lekker gaan slapen. Maar midden in de nacht werd ik een paar keer schreeuwend wakker, helemaal zijknat en nachtmerries die ik nog nooit zo hevig heb gehad. Dat gebeurde dus bij mij toen ik een keer geen efexor meer nam.....Het was best heavy eigenlijk. Het voelt gewoon precies hetzelfde als afkicken van drugs moet ik zeggen. Het is natuurlijk ook gewoon drugs maargoed :P
Ik heb om 6 uur ff wat te eten gemaakt, me eerste citalopram en een oxazepammetje erbij en nu gaat het wel. Ik zie wel wat er komen gaat. Ik heb in ieder geval niet meer dat lome gevoel als in het begin van efexor. Toen wou ik echt alleen maar in bed liggen zo belabbert was ik. Maar ik voel nu toch al de drang om straks gewoon ff met de hond wat te gaan lopen en ff wat tijdschriften te gaan kopen in de buurtsuper. Dus dat valt me allemaal nog mee :P Op me bed liggen zie ik NIET meer zitten.

Ik ga me ook maar gewoon aan de tips van me psychiater houden en de eerste week zowiezo 3 maal daags 10 miligram oxazepam slikken. Dat thuis zitten schiet gewoon niet meer op. Niet dat ik gelijk weer aan het werk kan ofzo, maar ik wil gewoon wat kleine dingetjes gaan doen.
Ik kan er misschien echt nog weinig over oordelen maar het voelt in elk geval wat rustiger aan dan efexor. Efexor werkt namenlijk als enigste van de ssri's ook op je dopamine en een adrenalinesoort wat ook heftige reacties kan veroorzaken.

Ik ga lekker douchen en succes met vandaag....de week is weer bijna door de helft :P
Het begint wel weer fris te worden he :P

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Oh jeetje zeg, wat een nacht! En wat een lichamelijke reactie! Had je gisterenavond ook al een oxa genomen voor het slapen? Heel goed dat je nu beter gaat en ga inderdaad lekker met die hond lopen!

Werk je helemaal niet meer? Zit je 100% in de ziektewet?

Ik heb zojuist mijn psych aan de lijn gehad en ze heeft mij gezegd dat ik voorlopig ook die tranxene regelmatiger mag gaan gebruiken. 5 mg s'ochtends en 5 mg s'middags, gedurende de opbouw van de Cipramil. Die Cipramil zal alles op den duur moeten gaan 'overnemen' en als het strak beter gaat, dan krijg ik er vanzelf minder behoefte aan. Dus: even lekker aan de chillpillen. Ik ben veel te gespannen, demmit! Ik probeerde het nu steeds op te lossen met wijn en sigaretten en dat is uiteindelijk bveel slechter voor mijn gezondheid denk ik dan...

Oh wat zijn we aan het tobben. heb wel het gevoel hier wat maatjes te hebben gevonden...!

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

En Jana, hou vol! Je voelt je slechter dan ooit, maar dat klopt! Het gaat echt werken, jezult je over 2 weken al een stukje beter gaan voelen....

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey mathy,

Ik had me laatste oxazepam gistermiddag om 4 uur ingenomen dus die werkte vanacht zeker niet meer. Ik had er eigenlijk beter wel 1 voor het slapen in moeten nemen maargoed :P ik heb het overleefd :D
En dat de cipramil het over gaat nemen kreeg ik gister ook te horen. Op een gegeven moment ga je proberen die chilpillen af te bouwen en als alles meezit heb je ze gewoon na een tijdje niet meer nodig. Het is wel gevaarlijk als je gewoon steeds alleen oxazepam gaat halen bij je huisarts. Als je alleen die slikt is de kans groot dat je verslaafd raakt.


En ik zit idd volledig in de ziektewet, helaas. Ik heb wel een keer op het punt gestaan om weer halve dagen te gaan werken maar dat ging echt niet. Mijn werk bestaat alleen maar uit in het verkeer deelnemen en gevaarlijke apparaten bedienen, dus veelste gevaarlijk met deze medicatie. Maar ik heb nu wel zoiets van ik ga wel een vaste routine en regelmaat houden op een dag, Al zijn het maar de kleinste rottige dingen. Dat bankhangen schiet helemaal niet op. Door de efexor was ik gewoon zo erg van slag dat bijna niets lukte en nu vind ik het wel meevallen en ik hoop dat dat aanhoud. Beetje boodschappen doen in de buurt, hond uitlaten, in de tuin wat aanrommellen, op vaste tijden eten enzo. Gistermiddag ben ik wel bij de arboarts geweest en alles is in orde en zodra ik het weer aankan om te gaan werken ga ik op therapeutische basis 4 uurtjes werken. Ik heb ook het geluk dat ik ambtenaar ben en alles is daardoor goed geregelt. Ik zie ook vaak mensen met dezelfde klachten die particulier werken en daar gaat het er heel anders aan toe. je bent ook veel sneller je baan kwijt als je langdurige kwalen hebt. Dus wat dat betreft ben ik erg dankbaar dat ik deze luxe heb.

En het is lekker he dat je hier van je af kan typen en wat "lotgenoten" tegenkomt. Een beetje tips uitwissellen kan ook nooit kwaad.
Maar wel mooi dat je inziet dat wijn en peukies niet erg gaan helpen want het is idd slechter dan een tabletje nemen. En als je je met een wijntje lekker voelt is de verleiding er natuurlijk altijd dat je meer gaat drinken. Mijn biologische vader die ik overigens al 15 jaar niet meer gezien hebt had dus precies hetzelfde als wat ik heb en die is er zwaar alcohollist van geworden. Die zoop het letterlijk weg. Het is natuurlijk weer het andere uiterste maar kijk er in elk geval mee uit.

Ik ga ff bij de toko een spekkoek halen want enjoy heeft me hier gister lekker lopen maken :P haha

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

james86 heel herkenbaar! Ben zo al meer dan 3.5 jaar bezig. Ben vanochtend langs de huisartsgeweest, die gaf aan dat ik eventueel de Cipramil met tot 40mg kan ophogen.

Van binnen hangen werd ik gek, dit temeer daar ik met een enorme zakelijk chaos geconfronteerd werd. Heb ongeveer moeten corresponderen met elke instantie die Nederland rijk is om daar 'zakelijk' rust te creeren. In huis liep / loop ik tegen de muren op, maar ook buitenshuis vind ik weinig rust.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Beste mede "lotgenoten" :P

Dit is dus me eerste dag citalopram en ik merk dat ik me veel rustiger voel als met efexor. Ik word hier wel heel slaperig van zeg. Ook de misselijkheid is erger maar voor de rest ben ik veel kalmer en dat is wel prettig na 5 weken stuiteren op de efexor. Ik duik zo lekker mn bed in ff wat tv kijken en dan me ogen dicht doen. vanacht was al heftig genoeg na die ontwenningsverschijnsellen van de efexor.

truste alvast doeiiiiii

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Beste mensen,

Wat ik eigenlijk nog niet snap van dit medicijn is wat nou het merknaam is. Bij efexor kreeg ik echt een doosje waar efexor opstond en wyeth de fabrikant enzo en dat het werkzame deel venlafaxine was. maar bij de citalopram heb ik een wit doosje van de apotheek zelf en zit er wel een bijsluiter bij waar bovenaan het begin: Citalopram staat.
Is citalopram nou het merk of is dat juist het werkzame bestanddeel?
Het zijn in elk geval ovale tabletjes. Ik heb ook weleens gelezen over dat er bij elk medicijn het echte merk is en daarnaast nog de goedkopere huismerken ervan. Is dit bij dit medicijn ook het geval?
En wat is cipramil dan want ik zie voor de rest nergens cipramil op staan?

alvast bedankt,

groetjes

hansworst
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 sep 2007 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hansworst »

mijn echtgenote gebruikt het al jaren.

momenteel 20mgr per dag.

ik zelf doe met haar de dosis elke keer veranderen indien nodig.
maximaal is het 60mgr geweest. het laatste 1 1/2 jaar 40 mgr
momenteel 20mgr.

je moet proberen zelf aan te voelen wat de beste dosis is,kun je namenlijk zelf het beste. in samenhang indien aanwezig met je partner.
zo hebben wij een redelijk leefbaar(niet optimaal) leven kunnen maken.

er zijn natuurlijk zoals eerder hier op dit forum beschreven bijwerkingen.
die zijn toch blijkt,voor ieder anders.

dik worden ,hart overslaan,duizelig ,depressie neemt soms toe ,komt allemaal voor.

slapeloosheid is ook aanwezig.met tijden verandert dat.

ik heb dat bijgehouden in een dagboek.maar kan niet goed duiden waardat vandaan komt.

jaargetijde? spanningen? iets in de relatiesfeer? kortom dat komt er niet uit.

ik denk dat het en somatisch is en afhankelijk van hormoon wisselingen in de persoon zelf.

dus eenduidend zeggen het helpt ,klopt niet. maar zeggen het helpt totaal niet,is ook weer niet waar.

depressie is een moeilijke materie,maar toch vermoedt ik dat het al bij geboorte aanwezig is. dus inherent aan type mens.

door de bank genomen ,kan ik concluderen dat meestal zachtaardige type mensen dit betreft.

omdat deze mensen geen assertiviteit genoeg hebben.daarom worden in klinieken bij opname ook deze getraind.

resumee> het is van alle tijden,en zachtaardige types overkomt dit,en er geen nog steeds geen genezing mogelijk bij de zware gevallen.

waarvan akte

vrgr

hansworst(nickname)

Gesloten