LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Discussieer hier over kinderopvang.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dus moet de alleenstaande moeder/vader maar niet gaan werken ?

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Chocomelk schreef:
Jolijn schreef:Waarom worden er uitzonderingen gemaakt voor alleenstaande ouders?
Zijn hun kinderen anders?
Nee kinderen zijn niet anders, maar die alleenstaande ouder moet het alleen verdienen de kost, die kan zijn/haar kost waarschijnlijk niet verdienen met een parttime baan.

Vergoeding is dan ook hoger. Onze vergoeding is berekent over 2 inkomens.
Hoe lager je inkomen, des te hoger de toeslag. Oftewel inkomensafhankelijk.

Ik krijg bv 600 euro maar een alleenstaande ouder welke dezelfde uren gebruikt kan zomaar 1000 euro krijgen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Waar ik echt van geschrokken ben is dat als je kindje er niet is vanwege vakantie dat er gewoon door betaald moet worden, oke de vergoeding loopt dan ook wel door maar toch.
Belasting en ouder moet dus de KDV blijven sponseren, belachelijk.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door trebelski »

Chocomelk schreef:Waar ik echt van geschrokken ben is dat als je kindje er niet is vanwege vakantie dat er gewoon door betaald moet worden, oke de vergoeding loopt dan ook wel door maar toch.
Belasting en ouder moet dus de KDV blijven sponseren, belachelijk.
Dat vind ik ook wel zorgwekkend, tenslotte is er een groot gedeelte gemeenschapsgeld en dat word zo over de balk gegooid. En dat met al die bezuinigingen.

angel1978
Berichten: 11067
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Waar ik echt van geschrokken ben is dat als je kindje er niet is vanwege vakantie dat er gewoon door betaald moet worden
Tja, maar wat moet een KDV anders ?

Je zegt tegen het KDV dat jouw kind de komende maanden elke maandag op het KDV zal zijn..
Zij reserveren dus een plek elke maandag in het KDV zodat jouw kind daar kan komen ( genoeg begeleiders aanwezig, eten en drinken gereed, gebouw / kamers gehuurd ).. Daar wordt het hele budget op afgestemd..

Nu besluit je een dag je kind niet te brengen..
Het KDV heeft echter nog steeds ( ook voor die dag ) dezelfde kosten. Kan niet ineens een begeleider naar huis sturen, het pand sluiten ofzo.. Een extra kind 1x laten komen werkt ook niet.. Het zijn dus eigenlijk verloren uren..
Die moeten betaald worden.. Of omgeslagen naar alle gebruikers van het KDV ( en dus betaalt iedereen meer voor hetzelfde ), of door diegene die een dag niet komt ( situatie nu ).

Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door Radar »

Verschillende berichten zijn verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.

-Gebruikers zullen zich in een discussie beperken tot het onderwerp.

-Gebruikers zullen elkaar en anderen respecteren door geen scheld- of vloekwoorden en nodeloos kwetsende tekst(en) te gebruiken.

-Agressieve, onwettelijke, bedreigende, lasterlijke, vulgaire, obscene, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen zijn niet toegestaan.

Graag een normale discussie voeren, on-topic blijven en ophouden elkaar te beschuldigen, anders zullen wij dit topic sluiten en de forumgebruikers die de regels overtreden van het forum verbannen.

riddert
Berichten: 2143
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door riddert »

Interessante discussie, vooral over het doorbetalen als je geen gebruik maakt van de KDV.

Zijn KDV eigenlijk non-profit organisaties of bedrijven? Weet iemand dat?

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

riddert schreef:Interessante discussie, vooral over het doorbetalen als je geen gebruik maakt van de KDV.

Zijn KDV eigenlijk non-profit organisaties of bedrijven? Weet iemand dat?
KDV zijn gewoon ondernemingen met als doel winst te maken.

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

evdbeek99 schreef:
riddert schreef:Interessante discussie, vooral over het doorbetalen als je geen gebruik maakt van de KDV.

Zijn KDV eigenlijk non-profit organisaties of bedrijven? Weet iemand dat?
KDV zijn gewoon ondernemingen met als doel winst te maken.

Niet allemaal. Er zijn enkele non-commercial KDV's.
De "winst" wordt weer terug geinvesteerd in pand, speelgoed, etc etc ect.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door manondoris »

en wat als! want dat speelt nu bij mijn zus. je kindje in het ziekenhuis heeft gelegen ,en je kind 3 wk niet naar het kdv is geweest? ze heeft wel betaald maar wil nu kijken of ze geld terug kan krijgen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

angel1978 schreef:
Waar ik echt van geschrokken ben is dat als je kindje er niet is vanwege vakantie dat er gewoon door betaald moet worden
Tja, maar wat moet een KDV anders ?

Je zegt tegen het KDV dat jouw kind de komende maanden elke maandag op het KDV zal zijn..
Zij reserveren dus een plek elke maandag in het KDV zodat jouw kind daar kan komen ( genoeg begeleiders aanwezig, eten en drinken gereed, gebouw / kamers gehuurd ).. Daar wordt het hele budget op afgestemd..

Nu besluit je een dag je kind niet te brengen..
Het KDV heeft echter nog steeds ( ook voor die dag ) dezelfde kosten. Kan niet ineens een begeleider naar huis sturen, het pand sluiten ofzo.. Een extra kind 1x laten komen werkt ook niet.. Het zijn dus eigenlijk verloren uren..
Die moeten betaald worden.. Of omgeslagen naar alle gebruikers van het KDV ( en dus betaalt iedereen meer voor hetzelfde ), of door diegene die een dag niet komt ( situatie nu ).
Jammer dan, dat moeten ze maar incalculeren, ze kunnen een eis stellen dat je bijvoorbeeld 1 mnd van tevoren moet doorgeven de vakantie.
Naschoolse opvang of tussenschoolse opvang betaal je hier ook alleen maar als je er gebruik van maakt.

angel1978
Berichten: 11067
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Chocomelk schreef:
angel1978 schreef:
Waar ik echt van geschrokken ben is dat als je kindje er niet is vanwege vakantie dat er gewoon door betaald moet worden
Tja, maar wat moet een KDV anders ?

Je zegt tegen het KDV dat jouw kind de komende maanden elke maandag op het KDV zal zijn..
Zij reserveren dus een plek elke maandag in het KDV zodat jouw kind daar kan komen ( genoeg begeleiders aanwezig, eten en drinken gereed, gebouw / kamers gehuurd ).. Daar wordt het hele budget op afgestemd..

Nu besluit je een dag je kind niet te brengen..
Het KDV heeft echter nog steeds ( ook voor die dag ) dezelfde kosten. Kan niet ineens een begeleider naar huis sturen, het pand sluiten ofzo.. Een extra kind 1x laten komen werkt ook niet.. Het zijn dus eigenlijk verloren uren..
Die moeten betaald worden.. Of omgeslagen naar alle gebruikers van het KDV ( en dus betaalt iedereen meer voor hetzelfde ), of door diegene die een dag niet komt ( situatie nu ).
Jammer dan, dat moeten ze maar incalculeren, ze kunnen een eis stellen dat je bijvoorbeeld 1 mnd van tevoren moet doorgeven de vakantie.
Naschoolse opvang of tussenschoolse opvang betaal je hier ook alleen maar als je er gebruik van maakt.
incalculeren ?
Je bedoelt het nog duurder maken ?

Als een kind ziek is ( en om die reden niet komt ) moet het dus wel doorbetaald worden ?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Chocomelk schreef:Dus moet de alleenstaande moeder/vader maar niet gaan werken ?
Nee misschien maar niet, gedurende een bepaalde periode.
Is de belastingbetaler per saldo misschien goedkoper uit.

[Off-topic tekst verwijderd door de moderator]

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

[Off-topic tekst verwijderd door de moderator]
angel1978 schreef: incalculeren ?
Je bedoelt het nog duurder maken ?

Als een kind ziek is ( en om die reden niet komt ) moet het dus wel doorbetaald worden ?
Zoiets is natuurlijk vervelend maar ik kan het me wel voorstellen. Een KDV heeft een bepaalde capaciteit om kinderen op te vangen. Als er een paar met vakantie zijn en nog een paar zijn ziek, kunnen ze niet zomaar voor die paar keer een ander kind opvangen. Terwijl wel de kosten opgevangen moeten worden en ze kunnen niet zomaar personeel onbetaald naar huis sturen. En de kosten van gebouw enz. gaan gewoon door.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef:
Chocomelk schreef:Dus moet de alleenstaande moeder/vader maar niet gaan werken ?
Nee misschien maar niet, gedurende een bepaalde periode.
Is de belastingbetaler per saldo misschien goedkoper uit.
Bijstandsmoeder/vaders hebben nu toch ook vrijstelling tot het kind
5 jaar is, of is dat niet meer ?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

angel1978 schreef:
incalculeren ?
Je bedoelt het nog duurder maken ?

Als een kind ziek is ( en om die reden niet komt ) moet het dus wel doorbetaald worden ?
Vakantie kan gepland worden van de kids die daar op KDV zitten en kan dus duidelijk vantevoren worden aangegeven.
Ziek zijn, naar mijn idee zou het dan niet doorbetaald moeten hoeven worden want het kindje is er dan niet.

Duurder maken, nee natuurlijk niet, is al duur genoeg.

Heb geen idee hoeveel leiders/leidsters er op 1 groep zit en hoe
groot zo'n groep is.

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

manondoris schreef:en wat als! want dat speelt nu bij mijn zus. je kindje in het ziekenhuis heeft gelegen ,en je kind 3 wk niet naar het kdv is geweest? ze heeft wel betaald maar wil nu kijken of ze geld terug kan krijgen.

Kijk ff in de algemene voorwaarden van het contract, daar staat het in.
Maar uitzonderingen op de voorwaarden zijn mogelijk.


Zal 2 praktijkvoorbeelden geven hoe ons KDV ermee is omgegaan.

1: Tijdens vakantie breekt een kind beide benen, x aantal weken gips en kan niet naar KDV. Helaas pindakaas, gewoon betalen en gewoon de toeslag krijgen conform de algemene voorwaarden waar ouder(s) mee akkoord zijn gegaan en voor hebben getekend.

2: Kind zit in peutergroep en er wordt leukemie geconstateerd, veel heel veel ziekenhuisbezoeken. KDV belast niet de ouders en stort het "teveel" betaalde geld terug. Tevens wordt er met hulp van de ouderraad enkele inzamelingsakties ondernomen om een - canule - te bekostigen.

Ook bij plotseling overlijden van het kind wordt het "teveel" betaalde terug gestort.

Kind uit voorbeeld 1 is er ondertussen weer helemaal bovenop. Kind uit voorbeeld 2 dus niet. En hier zou ik dus graag mijn "teveel" betaalde geld ivm vakantie aan willen geven.


Zou in gesprek gaan met het KDV om dit te bespreken maar let wel, je zus heeft neem ik aan de toeslag gekregen? Dan is het uiteindelijke financiele verlies het verschil hiertussen.
Als je terug krijgt dan zal het KDV hoogst waarschijnlijk ook de uren aanpassen en kan je een probleem krijgen met de definitieve berekening van de Bel dnst

angel1978
Berichten: 11067
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door angel1978 »

Vakantie kan gepland worden van de kids die daar op KDV zitten en kan dus duidelijk vantevoren worden aangegeven.
Ziek zijn, naar mijn idee zou het dan niet doorbetaald moeten hoeven worden want het kindje is er dan niet.

Duurder maken, nee natuurlijk niet, is al duur genoeg.
Hier spreek je jezelf dus tegen..

Vakantie kan aangegeven worden en ziek zijn moet ook al niet betaald worden..
Waarom moet het KDV de niet betaalde uren dan op verhalen ?

Dat kan enkel door de kosten te verhogen, maar dat mocht ook niet van je..

Voorbeeldje:

KDV heeft 1000 euro per maand inkomsten ( 10 kinderen a 100 euro ).

Om die kinderen te begeleiden heeft ze 4 begeleiders in dienst van elk 250 euro per maand.. KDV speelt precies quite.

Nu besluit jij als ouder om 1 kind niet te laten komen omdat je een maand op vakantie gaat.. Dit kan je ruim van te voren aangeven..

Waar moet nu het KDV die 100 euro vandaan toveren om die maand rond te komen ( er komt nu maar 900 euro binnen ) ?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door manondoris »

Teunbosseman schreef:
manondoris schreef:en wat als! want dat speelt nu bij mijn zus. je kindje in het ziekenhuis heeft gelegen ,en je kind 3 wk niet naar het kdv is geweest? ze heeft wel betaald maar wil nu kijken of ze geld terug kan krijgen.

Kijk ff in de algemene voorwaarden van het contract, daar staat het in.
Maar uitzonderingen op de voorwaarden zijn mogelijk.


Zal 2 praktijkvoorbeelden geven hoe ons KDV ermee is omgegaan.

1: Tijdens vakantie breekt een kind beide benen, x aantal weken gips en kan niet naar KDV. Helaas pindakaas, gewoon betalen en gewoon de toeslag krijgen conform de algemene voorwaarden waar ouder(s) mee akkoord zijn gegaan en voor hebben getekend.

2: Kind zit in peutergroep en er wordt leukemie geconstateerd, veel heel veel ziekenhuisbezoeken. KDV belast niet de ouders en stort het "teveel" betaalde geld terug. Tevens wordt er met hulp van de ouderraad enkele inzamelingsakties ondernomen om een - canule - te bekostigen.

Ook bij plotseling overlijden van het kind wordt het "teveel" betaalde terug gestort.

Kind uit voorbeeld 1 is er ondertussen weer helemaal bovenop. Kind uit voorbeeld 2 dus niet. En hier zou ik dus graag mijn "teveel" betaalde geld ivm vakantie aan willen geven.


Zou in gesprek gaan met het KDV om dit te bespreken maar let wel, je zus heeft neem ik aan de toeslag gekregen? Dan is het uiteindelijke financiele verlies het verschil hiertussen.
Als je terug krijgt dan zal het KDV hoogst waarschijnlijk ook de uren aanpassen en kan je een probleem krijgen met de definitieve berekening van de Bel dnst
dank je teun ik geef het haar door :wink:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kinderopvang: er wordt flink gesnoeit.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Angel, vindt jij het normaal dat een KDV moet worden doorbetaald bij vakantie en ziekte ?

- vakantie kan je tijdig aangeven
- ziekte, kan helaas ook een erge ziekte zijn of iets wat langer duurt dan een weekje.

Gesloten