LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gelukkig valt die vergelijking niet te maken, want dat zou betekenen, dat men in een land helemaal niets gedaan heeft.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Belarus en Russia hebben een register van alle overleden personen zonder oorzaak.

Die stijging is openbaar te zien en loopt 1 maand achter voor verzamelen gegevens.
Tot 31 maart is een lichte stijging te zien, maar dat kan ook gewone griep of foute Wodka geweest zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

In de grote steden zijn de aantallen hoog, de kleinere vallen mee en de dorpen zijn zeer lage cijfers,
en dat is elk jaar zo met normale griep golven.

Ons Brabant heeft meer inwoners dan Friesland+Groningen+ Drente+ Overijssel...
Ze wonen in Brabant ook op dichter op elkaar.
Dat is in Russia en Belarus hetzelfde.

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Lady1234 schreef:
30 apr 2020 09:47
Je kunt hele winkels vullen met spullen die gevaarlijk en of volkomen nutteloos zijn, maar die verkocht mogen worden.
Dat zijn ze al. Les 1 toxicologie, alles is giftig, echter hangt dit af van de dosis, en manier van toedienen. Achter elkaar 15l water drinken, maakt je net zo dood als 1 hapje verkeerde bereidde kogelvis. Zoveel water spoelt de electrolyten uit je lichaam, waardoor oa je zenuwstelsel langzaam en pijnlijk instort, waar de illustere kogelvis tetrodotoxine bevat, wat ook je zenuwstelsel blokkeert, alleen wat sneller.

Dan de manier van inname, welke ook veel bepaald qua toxiciteit. Als je een plak asbest op brood doet, dan poep je een paar dagen licht prikkelend en brandwerend, maar zal je verder niet zoveel merken. Als je het bewerkt met een schuurmachine, en je neemt een paar goede snuiven stof, dan is de kans groot dat je langzaam en pijnlijk zal sterven aan longkanker of longfibrose.

Nijogeth
Berichten: 10507
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
30 apr 2020 15:50
Nijogeth schreef:
30 apr 2020 15:13
Erthanax schreef:
30 apr 2020 13:19
Ondertussen gaat het in Zweden, volgens sommigen het lichtend voorbeeld van hoe het moet, toch ook niet zo glorieus. De teller staat op 2462 overledenen, 24 per 100.000 inwoners.

De stand in Nederland is 4518, 26 per 100.000. Guttegut, wat doen ze het in Zweden toch goed.

In Noorwegen, waar de autoriteiten er volgens diezelfde sommigen er niets van begrepen hadden, staat de teller op 207 overledenen, 4 per 100.000.
Moeilijk oordelen zonder de cijfers over de economie, werkeloosheid, faillissementen, geestelijke gezondheid erbij. Feit is wel dat Zweden het op alle vlakken beter doet dan Nederland.
Feit? Welk feit? Vergeten de feiten erbij te geven dan?
Het feit dat Zweden amper maatregelen heeft opgelegd en mensen niet straft als men normaal menselijk contact heeft. Het feit dat men minder doden per 100.000 mensen heeft dan Nederland (zoals Erthanax aangeeft). Het feit dat de verwachte economische krimp in 2020 maximaal 4% is en in Nederland minimaal 7,5%.

Maar dat de Zweedse economie gewoon normaal draait, daar ging ik eigenlijk vanuit dat dat een gegeven was onder de lezers hier. Ook dat men een stuk milder is in de aanpak, lijkt me een gegeven. Ik had niet verwacht dat ik dat nog moest uitleggen, zeker niet aan jou, angel1978.

Maar qua sterfgevallen aan Corona doet Zweden het beter, qua economie ook, de werkeloosheid stijgt een stuk minder sterk dan in Nederland en zonder het inperken van vrijheden zal de geestelijke gezondheid van de Zweden het minder hard te pakken gaan krijgen.

Overigens gisteren die enquête van de TU Delft eens bekeken. Daar kon je aangeven wat je als volgende stappen zag. Daarbij waren de verwachte gevolgen aangegeven. Het snel openen van de horeca zou ongeveer 60.000 mensen minder met geestelijke gezondheidsproblemen opleveren. Daar schrok ik stiekem wel van, dat houdt dus in dat in de afgelopen periode dus al heel veel mensen voor het leven zijn getekend met geestelijke problemen.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het feit dat Zweden amper maatregelen heeft opgelegd en mensen niet straft als men normaal menselijk contact heeft.
Dit is geen feit maar een mening.
Het feit dat men minder doden per 100.000 mensen heeft dan Nederland (zoals Erthanax aangeeft)
Als je er 'in de afgelopen periode' bij toevoegt, dan is het een feit.
Het feit dat de verwachte economische krimp in 2020 maximaal 4% is en in Nederland minimaal 7,5%.
Een verwachting is geen feit, maar precies dat, een verwachting.. Die hoeft niet uit te komen ( sterker nog, het komt zelden exact zo uit en is dus geen feit ).
Maar dat de Zweedse economie gewoon normaal draait, daar ging ik eigenlijk vanuit dat dat een gegeven was onder de lezers hier. Ook dat men een stuk milder is in de aanpak, lijkt me een gegeven.
Weer meningen, geen feiten.. Daar kun je over discussiëren wat je daarvan vindt, maar nog steeds zijn het geen feiten.
Maar qua sterfgevallen aan Corona doet Zweden het beter, qua economie ook, de werkeloosheid stijgt een stuk minder sterk dan in Nederland en zonder het inperken van vrijheden zal de geestelijke gezondheid van de Zweden het minder hard te pakken gaan krijgen.
Behalve sterfgevallen, zie ik in de rest weer geen feiten.. Wel meningen en verwachtingen en ook interpretaties..

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hier ook nog een artikel over de situatie in Zweden en als je dan naar de cijfers kijken ( Corona ), dan is het nog maar de vraag of Zweden het ook echt 'beter' doet:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5d15cc6/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

De geestelijke gezondheid zie ik nu in mijn directe omgeving , vriendenkring en familie , wel degelijk wat kelderen .
Velen kampen met depressieve gevoelens en verwachtingen. Het normale leven is finaal op zijn kop gezet en er is vooralsnog niet zoveel perspectief , op dit moment is alles nog erg ongewis.
Men is de structuur kwijt, het gevoel van veiligheid en er zijn toenemende zorgen over de gezondheid.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

da's idd. heel vervelend moederslink. Helaas is dit virus een gegeven en zullen we er zo goed mogelijk mee om moeten gaan met z'n allen.
Bij mij speelt dan vooral de vraag: Als we geen maatregelen hadden genomen en de druk op de zorg was enorm geworden en het aantal doden en zwaar zieken ook ( de curve was niet afgevlakt maar nog flink doorgestegen) en we hadden italiaanse / spaanse toestanden gehad in de ziekenhuizen ( of nog erger, daar is ook gekozen voor een lockdown om het te stoppen ).

Was / waren de gevoelens en verwachtingen dan veel beter geweest?

Nijogeth
Berichten: 10507
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De cijfers spreken voorlopig nog voor zich. In het voordeel van Zweden. Het gaat erom dat ze daar ook niet die hoge pieken hebben. Die hoge pieken waren ongeveer gelijk met Nederland en die zie je daar nu ook niet meer zo hoog omhoog komen. Uiteindelijk gaat iedereen het waarschijnlijk toch krijgen, als je dat dan in een gemiddeld hoger tempo kan doen, zonder verregaande politiestaatachtige maatregelen, dan moet dat toch aangemoedigd worden?

Overigens wel leuk dat je continue om feiten vraagt en bepaalde feiten af doet als verwachtingen (dat de economische verwachtingen van Zweden een stuk beter zijn dan die van Nederland is gewoon een 100% feit) en sommige dingen zelfs af doet als mening (het is gewoon een feit dat Zweden milder is in de aanpak en minder maatregelen heeft), maar zelf geen vraagtekens zet bij het regeringsbeleid dat volledig op basis van verwachten, meningen en interpretaties is gebaseerd. Waarom accepteer je dat dan wel blind? Zeker na alle opmerkingen vanuit de verschillende kampen, die zeggen dat de regering breder moet luisteren dan alleen naar het OMT (dat zegt het OMT ook nog eens zelf).

Nijogeth
Berichten: 10507
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Aan de andere kant kun je ook de vraag stellen: wat als we geen maatregelen hadden getroffen en de situatie was identiek aan nu?
Dat het zonder maatregelen erger zou zijn is een verwachting en een aanname, geen feit.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het gaat erom dat ze daar ook niet die hoge pieken hebben. Die hoge pieken waren ongeveer gelijk met Nederland en die zie je daar nu ook niet meer zo hoog omhoog komen.
Ik zie toch eigenlijk exact dezelfde pieken en ook net zo hoog.. sterker nog, ze zijn nu zelfs hoger.
snip_20200430173735.png
snip_20200430173735.png (32.38 KiB) 680 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Ik zie alleen nog maar groei ( op de laatste week na, maar die is nog niet compleet )
Laatst gewijzigd door angel1978 op 30 apr 2020 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik vraag niet zelf om feiten, maar reageer op de zinnen die jij begint met: 'het is een feit dat'..

Als je dat zegt, dan vraag ik om die feiten, dat lijkt me logisch.
maar zelf geen vraagtekens zet bij het regeringsbeleid dat volledig op basis van verwachten, meningen en interpretaties is gebaseerd. Waarom accepteer je dat dan wel blind?
Waar baseer je dit op?

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
30 apr 2020 17:36
Aan de andere kant kun je ook de vraag stellen: wat als we geen maatregelen hadden getroffen en de situatie was identiek aan nu?
Dat het zonder maatregelen erger zou zijn is een verwachting en een aanname, geen feit.
We hebben niets anders dan aannames.. daarom stel ik me dus ook die vragen.. En begin niet zinnen met: het is een feit dat..

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@nijogeth

“Daarbij waren de verwachte gevolgen aangegeven. Het snel openen van de horeca zou ongeveer 60.000 mensen minder met geestelijke gezondheidsproblemen opleveren.”

U blijft maar hameren op de horeca. Kunnen ze dan hun verdriet verdrinken in de kroeg?

Mijn hele omgeving inclusief ikzelf krijgen echt geen geestelijke gezondheidsproblemen omdat de horeca dicht is. Er zijn mijns inziens belangrijkere zaken, hoewel het voor die tak vreselijk is natuurlijk.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Even een paar zinnen uit het artikel:
Neemt Zweden covid-19 wel serieus genoeg? Die vraag lijkt steeds relevanter, nu het aantal besmettingen en doden in veel andere Europese landen stabiliseert, maar de grafieken in Zweden nog tamelijk steil omhoog wijzen. Het aantal doden per miljoen inwoners, dat twee weken geleden nog ongeveer de helft was van dat in Nederland, ligt nu een stuk dichterbij. Vooral in Zweedse verpleeghuizen is de sterfte schrikwekkend.
Hoe meer het Zweedse beleid internationaal onder druk komt te staan, des te luider roepen de makers ervan dat de aanpak eigenlijk nauwelijks verschilt van die in andere Europese landen.
‘De uniciteit van het Zweedse beleid wordt overschat’, zei epidemioloog Tegnell vorige week in een interview met het wetenschappelijke tijdschrift Nature. ‘Net als veel andere landen wil Zweden de curve afvlakken, om de verspreiding van het virus zo veel mogelijk te verlangzamen, omdat anders het gezondheidssysteem en de samenleving instorten.’
Het zo snel mogelijk bereiken van groepsimmuniteit is ook in Zweden niet het doel, benadrukte minister van Buitenlandse Zaken Ann Linde maandag in een interview met The Guardian.
Een groep van 22 prominente Zweedse academici publiceerde vorige week een brief in Dagens Nyheter waarin ze de regering en epidemiologen van dienst arrogantie verweten en vragen om strengere maatregelen.
Hier zie je dus precies het tegenovergestelde als bij ons.. Of eigenlijk hetzelfde..
Er worden keuzes gemaakt en er zullen altijd groepen mensen zijn die hier vraagtekens bij zetten.
Maar Barbro Westholm ziet ook een dreigend gevaar voor de 1,4 miljoen ‘gezonde’ ouderen in Zweden in de vrijwillige isolatie – voor onbepaalde tijd. ‘Eenzaamheid kan ook een ziekte worden, kan leiden tot depressie en hartaandoeningen.’ Ze verwijt de sociaal-democratische regering dat er voor deze groep geen plan is, dat er niet wordt geïnvesteerd in veilige manieren waarop mensen toch nog contact kunnen hebben. ‘Want deze situatie gaat nog lang duren.’

Nijogeth
Berichten: 10507
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, dat was gewoon het voorbeeld uit de enquête van de TU. Daar werden verschillende opties om maatregelen te versoepelen aangegeven. De horeca opengooien stond ver voorop als het ging om het voorkomen van geestelijke gezondheidsproblemen, zelfs meer dan het dubbele van de nummer 2 (weet niet meer precies welke dat was).

En ja, in mijn persoonlijke kringen zie ik echt wel de gevolgen van het inkrimpen van sociaal contact en in mijn werk zie ik de gevolgen van de onzekerheid onder ondernemers. De meeste ondernemers zijn aardige pessimisten geworden en zouden bij wijze van Rutte levend villen als ze hem op straat zouden tegenkomen. Ze vinden het namelijk aardig onredelijk dat een paar beroepsgroepen gewoon heel hard worden aangepakt.

En angel1978, dat laatste stuk bewijst nog maar eens dat de maatregelen ook extreem averechtse gevolgen hebben.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er vele mede studenten dit invullen is de Horeca zeer belangrijk voor gebruikers en personeel, en dat zijn vaak TU Delft Meetings.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Feit is 😉 we weten gewoon vrij weinig.. Dus alles wat we doen, doen we op basis van aannames en hopelijk educated guesses. Pas achteraf kunnen we conclusies trekken over de juistheid hiervan.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat meezit is dat dit coronavirus niet snel lijkt te veranderen. Bij het kopiëren van virussen ontstaan kleine veranderingen in de genetische code. Tot nu toe leiden die veranderingen in SARS-CoV-2 waarschijnlijk niet tot ander gedrag van het virus. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld influenzavirussen waarvoor ieder jaar een nieuw griepvaccin wordt gemaakt.
https://nos.nl/artikel/2332326-inmiddel ... ragen.html

Gesloten