LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth schreef:
30 apr 2020 22:15
De optie 'alle maatregelen per direct opheffen' stond er helaas niet bij.
Ik miste ook dingen, maar je kunt dat wel kwijt in de antwoorden.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Eerst al de achterstanden in de reguliere zorg, problemen bij ggz patiënten en nu dit weer:

https://www.ad.nl/koken-en-eten/dietist ... ~a1dbd68b/

Lowieze
Berichten: 6820
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
01 mei 2020 09:06
Eerst al de achterstanden in de reguliere zorg, problemen bij ggz patiënten en nu dit weer:

https://www.ad.nl/koken-en-eten/dietist ... ~a1dbd68b/
Dit is een bekend verschijnsel bij ouderen, niet alleen in deze tijd.
Alleen nu betekent ondervoeding, of verkeerde voeding vaak dat ze ook minder weerstand krijgen.
Door verkeerd eten en te weinig bewegen verlies je spiermassa, en spiermassa is nu net wat ouderen nodig hebben om hun weerstand en dus immuunsysteem op peil te houden.
Juist nu het advies wordt gegeven meer binnen te blijven zullen zij nog kwetsbaarder worden.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Het maakt wel dat je je gaat afvragen hoeveel onzichtbare slachtoffers deze crisis nog gaat krijgen.

angel1978
Berichten: 11239
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Vraag me bij dit soort dingen veel meer af hoeveel onzichtbare slachtoffers we sowieso al hadden en waarom niemand zich daar druk om maakte.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Onzichtbare slachtoffers van wat? Maak het eens concreet.

Je bedoelt net zoals de vele slachtoffers van eerdere griepgolven waar ook niemand zich druk om maakte?

witte angora
Berichten: 31698
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat een en ander voor gevolgen gaat hebben voor de zorgverzekering van ons allen. De medische kosten moeten immers door iemand betaald worden. Inderdaad, dat is vooralsnog de verzekeraar, maar bij wie die vervolgens de kosten gaat verhalen? En wat de gevolgen precies zullen zijn? Met welke bedragen zullen de zorgpremies stijgen? Zullen voor de kleinere inkomens de toeslagen er volledig op worden aangepast, of moeten ook de minima genoegen nemen met hogere lasten, terwijl de uitkeringen/inkomens niet of nauwelijks zullen stijgen?

angel1978
Berichten: 11239
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
01 mei 2020 12:02
Onzichtbare slachtoffers van wat? Maak het eens concreet.

Je bedoelt net zoals de vele slachtoffers van eerdere griepgolven waar ook niemand zich druk om maakte?
Volgens mij is het concreet, maar snap je blijkbaar niet wat ik bedoel.

Je maakt je nu ineens druk (blijkbaar) over ouderen die ondervoed zijn of raken (dat haal ik in ieder geval uit je link). Dat is echter niets nieuws en was altijd al zo, alleen is het nu iets meer dan hiervoor. Je lijkt je echter alleen druk te maken of die paar procent extra (hoeveel is het nu eigelijk?) die nu door dit virus erbij komen.
Maar zijn die extra dan erger dan die ervoor?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is nu toch wel zeer aannemelijk dat in de gebieden met intensieve veeteelt de concentratie van fijnstof/stikstof en ammoniak mede heeft geleid tot de hoge aantallen doden in die gebieden , Brabant en Limburg.
Daar leven +-8 miljoen varkens plus 40% van de kippen-en geitenpopulatie.
Ook de Q koorts daar kostte meer mensenlevens.
De slechte luchtkwaliteit daar maakt daardoor mensen meer vatbaar voor infectieziekten.
Zo is de luchtkwaliteit in Lombardije en het Ruhrgebied ook ernstig vervuild.
De link wordt nu verder onderzocht , wereldwijd .
Hier ligt een opdracht voor Carola Schouten dunkt mij, maar ik vrees dat de economische belangen té zwaar wegen. :(

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

De huispakken zie je momenteel al overal :shock:
moederslink schreef:
01 mei 2020 12:36
Hier ligt een opdracht voor Carola Schouten dunkt mij.
Dan nemen we hem mee in de sleeplijst.

En nu ik daarover doordenk... De luchtkwaliteit in huis, in een gebouw. Zou dat iets met de snelle verspreiding binnen de woonzorgcentra te maken hebben? Je ziet het in alle landen terug: waar ouderen samen verzorgd in een gebouw wonen, gaat het heel erg snel, als het virus eenmaal binnen is. Daarmee vallen land-specifieke factoren zoals manier van verzorgen en het eten al af. Wel is het in zulke gebouwen altijd warm, de lucht niet altijd even fris ... Zou het virus ook per fijnstof reizen?
- Voorziening tussen thuis en ziekenhuis ontbreekt (Duitsland: Reha)
- Traag/verkeerd reageren door huisartsen en assistenten
- Te weinig capaciteit, overal, met onmogelijke morele dilemma's als gevolg
- Minstens net zoveel standaard IC-bedden als de Belgen (die hebben er standaard 2000, wij 1150).
- Te lage vergoedingen voor ambulante zorg, zodat er nu geen geld is voor extra voorzorgsmaatregelen en de zorg wordt stopgezet.
- Reguliere zorg onbeperkt door laten gaan
- Volgende keer direct een landelijk coördinatiecentrum opzetten en operabel maken, zoals we nu ( te laat ) hebben.
- Het leger direct inzetten voor distributie/ beveiliging etc .
- Betere communicatie met burgers. => eenduidig (voorbeeld NS/Dagjesmensen)
- Bij beperkingen ook aandacht voor geestelijke gezondheid. Hoe draai je niet doorrrrrr?
- Adviezen WHO echt opvolgen (testen, testen, testen)
- Productie van genees- en hulpmiddelen in Europa in plaats van Azië
- Veel sneller reageren/vergunningen zo snel mogelijk (binnen enkele uren) verlenen (mondkapjes)
- Zorgcentra dezelfde prioriteit geven als ziekenhuizen
- Extra onderzoek naar invloed van externe factoren zoals luchtkwaliteit, omgeving (stad/platteland)

Via het werk nog iets opvallends meegekregen. Bedrijf heeft een groot deel van het personeel ziek thuis zitten, de jongste zieke is 22 en de oudste net 49. De huisartsen geven een diagnose op afstand: Corona. Maar n i e m a n d wordt getest en daar schrok ik van.
Van zo'n bericht ga je je wel afvragen of alle statistieken nog kloppen en of het niet beter is om een echte steekproef onder de hele bevolking te houden.

witte angora
Berichten: 31698
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
01 mei 2020 13:11
En nu ik daarover doordenk... De luchtkwaliteit in huis, in een gebouw. Zou dat iets met de snelle verspreiding binnen de woonzorgcentra te maken hebben?
Jawel, daar hebben we het al eerder over gehad. Ventilatiesystemen leveren een hoop comfort op, maar kunnen ook een bron van besmettingen zijn. Denk ook aan de legionellabacterie.

Niet alleen zouden de ventilatiesystemen zelf een bron van besmettingen kunnen zijn; als 'oude lucht' op een of andere manier bij de buren de kamer ingeblazen wordt, komt alles wat in die lucht zit net zo vrolijk mee. Toen deze flat gebouwd werd hadden mensen ontzettend veel last van elkaars luchtjes. Dat kwam, de uitlaatpijp was niet hoog genoeg, dus alles wat er uit kwam, werd weer de inlaatpijp ingeblazen. En dan krijg je dat. De uitlaatpijn is toen verhoogd, sindsdien zijn er veel minder klachten. Nogthans heb ik nog steeds regelmatig een sigarettenlucht in huis, terwijl ik helemaal niet rook en ook nooit gerookt heb.

Nijogeth
Berichten: 10414
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hier in de buurt een groot varkensbedrijf, ken enkele personen die er werken, zoals de buren. Het vreemde is dat er daar geen enkele persoon ziek is geweest in de afgelopen anderhalve maand. Alleen tijdens en kort na carnaval enkele gevallen. Zouden deze dan al een bepaalde natuurlijke afweer hebben door het intensieve werk met varkens en hierdoor minder vatbaar zijn? Ze zeiden ook dat onder de varkenshouders geruchten gaan dat bepaalde ziektes bij varkens zorgen voor bepaalde antistoffen in hun lichaam (dat van de varkenshouders).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Warmte stijgt op leerde ik, dus rook ook.
Als je een matige vloer hebt die niet 100% luchtdicht is.... ruik je als je buurman onder ging roken!

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

angel1978 schreef:
01 mei 2020 12:11
mh73 schreef:
01 mei 2020 12:02
Onzichtbare slachtoffers van wat? Maak het eens concreet.

Je bedoelt net zoals de vele slachtoffers van eerdere griepgolven waar ook niemand zich druk om maakte?
Volgens mij is het concreet, maar snap je blijkbaar niet wat ik bedoel.

Je maakt je nu ineens druk (blijkbaar) over ouderen die ondervoed zijn of raken (dat haal ik in ieder geval uit je link). Dat is echter niets nieuws en was altijd al zo, alleen is het nu iets meer dan hiervoor. Je lijkt je echter alleen druk te maken of die paar procent extra (hoeveel is het nu eigelijk?) die nu door dit virus erbij komen.
Maar zijn die extra dan erger dan die ervoor?

Grappig, in ons vorige onderling treffen gaf je aan dat jouw reactie zo bot was omdat je de context niet kende en nu moet ik jouw gedachtengang zomaar begrijpen?

Verder doe je een hoop aannames, waar je anderen die dat doen veroordeelt. Hoe kan je uit mijn link en uit mijn reactie nu opmaken dat ik me er nu pas druk om maak? Dit is het corona topic en dit is één van de gevolgen van de corona maatregelen.

Zoals er meer gevolgen zijn:
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... doden.html

Het valt me op dat degenen die erg uitgesproken voor de huidige maatregelen zijn alle negatieve gevolgen van het huidige beleid bagatelliseren of afdoen met korte, botte opmerkingen.

Met de huidige maatregelen hoopt men het aantal coronadoden binnen de perken te houden en overbelasting van de zorg te voorkomen. Dat snap ik.

In het stuk van bovenstaande link staat echter gewoon letterlijk dat men momenteel corona patiënten voorrang geeft. Dat er doden gaan vallen door uitgestelde zorg. Ook door wat ik in mijn vorige link stuurde. Tellen die mensen dan niet mee?

Nijogeth
Berichten: 10414
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Horecaondernemer Laurens Meyer heeft aangegeven zijn 50 zaken op 1 juni weer open te gooien als er geen betere maatregelen en meer duidelijkheid komt voor de horeca (minister De Jonge wil hierin echter niet meegaan). Er schijnen al zo'n 1000 andere ondernemers achter dit plan te staan en mee te willen doen.

Toch later dan verwacht, ik ging toch uit dat ze na de meivakantie volle bak open zouden gaan of zelfs op 5 mei een soort nieuwe bevrijdingsdag hadden georganiseerd.

Nijogeth
Berichten: 10414
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens was de reactie van minister de Jonge 'het virus is op 1 juni nog niet weg'. Maar wanneer wel? Aan zo'n uitspraak hebben mensen niets, in de horeca is heel duidelijk dat anderhalve daar niet gaat werken. Wil je ze langer dicht houden, dan zul je moeten zeggen wanneer ze weer normaal open kunnen en dat vertikt iedere politicus, want ze weten het niet. Hoe willen ze mensen zich nu achter hun extreme maatregelen houden als ze zelf niet eens weten wat het allemaal gaat inhouden?

Overigens verwacht KHN, Koninklijke Horeca Nederland, dat tweederde van de horecabedrijven 1 juli niet gaat halen. 35% zou 1 juni niet gaan halen. Dus de roep op versoepeling wordt vanuit die kant heel erg groot en steun vanuit de regering is er amper.

angel1978
Berichten: 11239
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Grappig, in ons vorige onderling treffen gaf je aan dat jouw reactie zo bot was omdat je de context niet kende en nu moet ik jouw gedachtengang zomaar begrijpen?
je moet niets. Ik constateer dat je iets niet begrepen hebt en blijkbaar voldeed mijn tekst daar niet voor. Dus volgt er daarna alsnog een extra uitleg in de hoop dat die duidelijk is.. Daar vroeg je toch om?
Verder doe je een hoop aannames, waar je anderen die dat doen veroordeelt.
Volgens mij veroordeel ik niemand om het doen van aannames.. Sterker nog, ik benoem ze zelfs en zeg ook dat we niets anders hebben dan die aannames.. Echter als iemand ze neerlegt als feiten, dan geef ik aan dat dat niet klopt..
Tellen die mensen dan niet mee?
Dat was ook mijn vraag. Ik tel ze mee.. Doe jij dat ook?

angel1978
Berichten: 11239
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
01 mei 2020 14:32
Horecaondernemer Laurens Meyer heeft aangegeven zijn 50 zaken op 1 juni weer open te gooien als er geen betere maatregelen en meer duidelijkheid komt voor de horeca (minister De Jonge wil hierin echter niet meegaan). Er schijnen al zo'n 1000 andere ondernemers achter dit plan te staan en mee te willen doen.

Toch later dan verwacht, ik ging toch uit dat ze na de meivakantie volle bak open zouden gaan of zelfs op 5 mei een soort nieuwe bevrijdingsdag hadden georganiseerd.
Ik mag hopen dat ze dat dan de kop gaat kosten. Wat mij betreft verliezen zaken die dit soort grappen uithalen hun vergunning.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

Alles is er tot nu op gericht om de ic niet verder te belasten.
Ook wij maken ons zorgen over alle uitgestelde behandelingen en de economische crisis.
De gevolgen van dit beleid worden nu nog onderbelicht en ik denk dat we over een jaar of zo pas in kaart hebben hoe groot deze gevolgen zijn geworden.
Ze kunnen overleg plegen zoveel als ze willen , maar de regering komt niet met concrete plannen, want niemand weet het precies omdat dit een ongekend iets is.
Ik vraag mij ook af of het vaccin straks de oplossing is. Misschien wel voor dit virus , maar er zullen meerdere komen door de manier van leven in het westen.
Opvallend vind ik dat mensen die zelfvoorzienend en veel gezonder leven zo te zien nergens last van hebben.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het worden goede inkomsten voor de overheid als de horeca zich bevrijd en open gaat. In de USA willen ze dat ook maar daar willen ze het gewapend afdwingen.

Gesloten