Pagina 3 van 3

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 13 jun 2012 23:09
door newmikey
baal schreef:Mikey, zijn er eigenlijk regels mbt. administratiekosten? Wat weerhoudt bedrijven ervan nog veel hogere kosten in rekening te brengen? Mag ik ook kosten in rekening brengen als ik bijv. tijd moet besteden omdat een bedrijf iets fout gedaan heeft?
B.
Als jij een bedrijf bent, kan je dat opnemen in je contracten ja - zelfde als bijv. "aansluitkosten" bij mobieltjes of "administratielosten" bij een sportschoolabonnement.

Concurrentie is tegenwoordig de drijvende factor.

Regels? Nee, dat is sinds begin jaren 90 niet meer toegestaan. Tot die tijd waren er vastgestelde z.g. NVVL (Nederlandse Vereniging Van Luchtvrachtexpediteurs) tarieven) waarbij importeurs hele waslijsten aan posten op een factuur kregen; kopieerkosten, postzegelkosten, kantoorkosten, dossierkosten etc. etc. - het liep soms wel op tot ver over de €90. Voor kleine postzendingen was er alleen maar de PTT en die mocht als staatsbedrijf géén inklaringskosten rekenen.

Toen de NMA tariefsafspraken verbood als z.g. "kartelvorming" gebeurden er twee dingen: de expediteurs begonnen met elkaar te concurreren waarbij de prijs een all-in prijs werd en zakte naar zo'n €45-€75 (waar hij nog steeds staat) en de luchtvrachtexpediteurs begonnen elkaar op te vreten, overnames en fusies dunden het bestand aardig uit. Er bleven er nog maar weinig over en de meesten gingen op in grote Amerikaanse, Zwitserse of Franse multinationals als CEVA Logistics, Agility, UTI, UPS Freight Services en Kuehne&Nagel.


Toen gingen in 1993 de binnengrenzen van de EU open en verdween de Douane aan de binnengrenzen, wat nog eens een groot aantal gespecialiseerde wegtransport douanediensten de nek omdraaide. Vooral op de grenspost Hazeldonk (richting Antwerpen) en aan de oostgrens met Duitsland gingen ze bij bosjes failliet.

De PTT werd verzelfstandigd, moest de prijzen verlagen en mocht toen voor extra diensten kostendekkende tarieven invoeren. De pakjesvervoerders als FEDEX, UPS Express en DHL concurreerden op de pakjesmarkt, omdat ze géén post mochten verzenden.

Dat tientje of 12.50 tot 17.50 is echt géén vetpot voor wat de expressdiensten ervoor moeten doen en het is tot stand gekomen na jaren van moordende concurrentie en een volledig uitgekleedde service. Wat zich tegenwoordig "declarant" mag noemen zou vroeger niet aan de bak zijn gekomen en dat geld evenzogoed voor een groot deel van het personeelsbestand van de Douane.

Alle Douaneposten werden opgeheven op enkelen na en tegenwoordig is het niet gek als er uitzendkrachten achter de balie zitten. Met de verregaande automatisering en extreem verlaagde invoerrechten maakt dat ook niet zo héél erg véél meer uit - een procentje minder, half procentpunt méér, het zal de Staat de kop niet meer kosten. De BTW is een veel grotere inkomstenbron en stukken simpeler want slechts 3 tarieven (0, 6 en 19 procent).

Praktisch alle expediteurs en vervoerders doen electronisch aangifte en de Douane komt alleen nog langs bij gerichte controles of als een risicoprofiel de alarmbellen doet afgaan. De expediteur betaalt de belasting zelf, schiet het voor en moet maar zien hoe hij het terugkrijgt.

Lang verhaal, maar je vroeg naar de historie...

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 13 jun 2012 23:31
door Bob Schurkjens
Als je geen invoerrechten/BTW/inklaringskosten wil betalen, koop dan niets meer in de VS.

Zendingen uit de VS worden altijd belast. Koop je online iets in bijvoorbeeld Australië of Zuid-Afrika, dan blijft de zending onbelast. Ook als de aankoopsom boven de 100 euro ligt. Het hele systeem is zo lek als een mandje. Kennelijk weet men uit ervaring dat de zendingen uit de VS verhoudingsgewijs vaak handelszendingen zijn.

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 13 jun 2012 23:43
door newmikey
Bob Schurkjens schreef:Als je geen invoerrechten/BTW/inklaringskosten wil betalen, koop dan niets meer in de VS.
Ik zou eerder zeggen: koop dan binnen de EU, maar ja, ieder zijn meug...
Zendingen uit de VS worden altijd belast. Koop je online iets in bijvoorbeeld Australië of Zuid-Afrika, dan blijft de zending onbelast. Ook als de aankoopsom boven de 100 euro ligt. Het hele systeem is zo lek als een mandje. Kennelijk weet men uit ervaring dat de zendingen uit de VS verhoudingsgewijs vaak handelszendingen zijn.
Invoerrechten BTW hebben op zich niet véél met handel of niet handel te maken. Ook kado'tjes zijn belast, óók persoonlijke spullen zijn belast, alles is belast zolang het boven de vrijstelling uitkomt.

Desalniettemin zou het best kunnen dat er een verschil is, ik heb het nooit gemerkt. Wel eens een cameralens uit Australia van een mede fotoforumlid overgenomen - zat gewoon belasting op bij afleveren. Je kàn natuurlijk gewoon geluk hebben.

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 14 jun 2012 01:05
door Bob Schurkjens
Mee eens dat binnen de EU kopen verreweg het beste is. Zeker nu veel valuta buiten het eurogebied voor ons steeds duurder worden. Misschien heb ik gewoon geluk gehad met mijn intercontinentale aankopen.

Altijd weer een leuk moment wanneer de pakketbezorger een doos in je handen drukt en je verder niets hoeft af te rekenen.

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 14 jun 2012 10:25
door baal
Lang verhaal, maar je vroeg naar de historie...
Boeiend verhaal, dank je wel. Het verschijnsel 'administratiekosten' is veel breder dan alleen wat in deze thread en bij de vervoerders speelt. Maar het zit 'm dus in de algemene voorwaarden, als ik je zo mag uitleggen.

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 14 jun 2012 11:00
door newmikey
baal schreef:
Maar het zit 'm dus in de algemene voorwaarden, als ik je zo mag uitleggen.
Dat zit het inderdaad en je mag uiteraard!

Het staat je tegenwoordig vrij je verkoper te vragen de spullen met een andere vervoerder te verzenden, als je daar een betere deal kunt krijgen. Het staat je ook vrij bij een dergelijke vervoerder een instructie neer te leggen om géén inklaring te verrichten (Ook in grote letters op het pakket en alle papieren "DO NOT CLEAR CUSTOMS UNTIL INSTRUCTED BY CONSIGNEE!").

Dan wordt het pakket gestopt en krijg je bericht met de vraag wat er mee gedaan moet worden.

En dan? Ja, dan wordt het moeilijk. Je kunt een poging doen langs te gaan bij de Douane en zelf een aangifte te doen (gratis), wettelijk moet dat nog steeds kunnen. Dat kan ietwat ingewikkeld (technisch dan) zijn en er zijn niet veel douanekantoren over waar dit nog kan.

Je kunt dan ook een "echte" expediteur inschakelen maar zoals gezegd kost de brie dan waarschijnlijk meer dan de brokken.

Mijn advies is dan ook om binnen de EU te kopen; webshops in Engeland en Duitsland zijn vaak goedkoper dan Nederland. De BTW is dan al voldaan en vanwege de open grenzen komt er géén Douane en dus géén kosten meer aan te pas.

Als je prijzen vergelijkt buiten de EU: calculeer een gemiddelde van 25% over de aankoopprijs+verzendkosten in als schatting van de belastingen plus een paar tientjes voor de afhandeling. Is het dan nog steeds véél goedkoper dan in Nederland: doen! Anders is het uiteindelijke voordeel nihil of zelfs negatief.

Vergis je niet: de prijs lijkt vaak héél aardig omdat de BTW er in een Nederlandse/EU winkel al bij de geadverteerde prijs in zit en in een Amerikaanse/Japanse/Hongkong winkel niet. In plaats van in de winkel betaal je bij invoer de BTW aan de grens wat het verschil vaak verkleint of zelfs opheft.

Zoals iemand anders al opmerkte: je kàn natuurlijk geluk hebben, maar dat ligt er eerder aan hoe nauwkeurig de afzender is geweest met de papieren en hoe efficient de vervoerder in Nederland de aangifte regelt. De Douane komt daar vrijwel niet meer aan te pas.

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 21 jun 2012 16:55
door Drak
Het is leuk dat mensen hier aanraden om spullen dan maar van binnen de EU te kopen, maar soms heb je geen keus.

Eigengemaakte spellen van thegamecrafter.com bijvoorbeeld.
Eerst betaal je enorm hoge verzendkosten, en dan vind men het schijnbaar ook nog terecht om daat BTW over te vragen (hoezo toegevoegde waarde?).

En dan de vervoerder ook nog eens 'administratiekosten' erbovenop. Pff, als het ze al meer dan 2 minuten kost om zoiets te regelen ('het gaat allemaal elektronisch,' lees ik net) dan is het misschien 5 euro waard, niet 12 euro 50.

Al met al lijkt dit gewoonweg weer een systeem om mensen maar geld af te troggelen. Als ik het (op de een of andere manier) door iemand mee had laten nemen uit de VS, dan had het niets gekost. Slaat toch helemaal nergens op?

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 21 jun 2012 18:14
door newmikey
Drak schreef:Eerst betaal je enorm hoge verzendkosten...
Ik zou je aanraden daar over te klagen. Belachelijk gewoon! Zou ook niet meer bij zo'n webshop kopen, ze steken een deel van die kosten gewoon in eigen zak natuurlijk!
nog eens 'administratiekosten' erbovenop...is het misschien 5 euro waard, niet 12 euro 50.
Ik zou gewoon afdingen bij de postbode/bezorger. Geef hem 5 euro en zeg dat je anders je pakket niet wilt hebben.
Al met al lijkt dit gewoonweg weer een systeem om mensen maar geld af te troggelen.
Ook wel "belastingen" genoemd. Wij willen ze zelf, want wie wil er nu een systeem als in de VS? Ondanks dat ze daar ook douane hebben, èn dezelfde soort klagers, trouwens.
Als ik het (op de een of andere manier) door iemand mee had laten nemen uit de VS, dan had het niets gekost. Slaat toch helemaal nergens op?
Die snap ik niet (dom en blond misschien), waarom niet? Iemand die zelf vliegt heeft een vrijstelling van meer dan €400, bijna het twintigvoudige van wat er in een pakje vrijgesteld is. Er zijn echter tig zoveel pakjes als reizigers. Dat heft mekaar toch op? Niet dan?

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 20 jan 2013 18:03
door Ralfvk
Ik vind deze inklaringskosten ook belachelijk en ja, het is een handige manier voor PostNL om geld te verdienen welke riekt naar staatssteun. De kostprijs van deze handeling is absoluut geen € 12,50. Met tien minuten (!) per handeling verdienen ze € 75,- per uur. Meer dan genoeg om iemand een met een cursus van € 3000,- in te huren en wat centen voor te schieten.

Het zou PostNL sieren om pas boven een bepaalde waarde deze inklaringskosten van € 12,50 te declareren en niet voor kleinere bedragen. Laat het samenhangen met de invoerrechten en niet met de BTW.

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 20 jan 2013 18:45
door berndv
Ik zie een kans voor u weggelegd om uw eigen pakketdienst te beginnen. En als u geen inklaringskosten rekent, zal ik zeker voor u kiezen.

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 20 jan 2013 20:31
door newmikey
Ralfvk schreef:...een handige manier voor PostNL om geld te verdienen welke riekt naar staatssteun.
:?: :?: :?: Vertel eens meer, wat heeft dit in godesnaam met staatssteun te maken als alle express koeriers inklaringskosten in rekening brengen? Waarom zou een verzelfstandigd PostNL dit dan juist niet mogen? Dàt zou pas staatsteun zijn.
De kostprijs van deze handeling is absoluut geen € 12,50. Met tien minuten (!) per handeling verdienen ze € 75,- per uur.
En u baseert dit op uw diepgaande kennis van de handelingen die plaatsvinden om een inklaring corrct af te ronden en een pakje vrij te geven? Dat is volgens u alleen het maken van de aangifte zelf?
Meer dan genoeg om iemand een met een cursus van € 3000,- in te huren en wat centen voor te schieten.
Dat mogen we wel hopen, ja. Anders zou elk bedrijf gauw kapot gaan.
Het zou PostNL sieren om pas boven een bepaalde waarde deze inklaringskosten van € 12,50 te declareren en niet voor kleinere bedragen. Laat het samenhangen met de invoerrechten en niet met de BTW.
Hoezo? Hoeft de BTW niet betaald te worden of op de aangifte verwerkt?

Het zou prachtig zijn als we iets voor niets zouden kunnen krijgen maar op den duur zou het bedrijven de grond in boren.

U werkt ook voor niets, of slechts kostendekkend? Uw werkgever vergoedt u alleen uw huur, gas, licht, water en wekelijke boodschappen?

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 11 jul 2013 13:04
door ledenjes
Een hele discussie, hierboven.

Grappig genoeg (niet echt grappig) is en blijft het dus een feit dat doordat de overheid zo nodig die paar Euro aan dounarechten wil hebben én uitbesteedt aan de post organisaties (in plaats van zelf hun eigen werk te doen), iedere consument die een item laat overkomen buiten de EU boven een x-bedrag dus in verhouding een exorbitant hoog bedrag moet betalen inzake de afdracht van de douanerechten. Typisch Nederland. Volgens mij zijn ambtenaren van nature ofwel oliedom ofwel interesseert het ze niet dat de verhouding hier in veel gevallen compleet zoek is. Het kan toch immers niet zo zijn dat je überhaupt en méér geld kwijt bent aan het innningsproces dan aan de feitelijke belasting?! Je betaalt voor je aangifte IB toch ook geen kosten voor de aangifte zelf? Dat besteedt de Belastingdienst toch ook niet uit?

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 11 jul 2013 16:53
door newmikey
ledenjes schreef:Een hele discussie, hierboven.

Grappig genoeg (niet echt grappig) is en blijft het dus een feit dat doordat de overheid zo nodig die paar Euro aan dounarechten wil hebben én uitbesteedt aan de post organisaties (in plaats van zelf hun eigen werk te doen), iedere consument die een item laat overkomen buiten de EU boven een x-bedrag dus in verhouding een exorbitant hoog bedrag moet betalen inzake de afdracht van de douanerechten. Typisch Nederland. Volgens mij zijn ambtenaren van nature ofwel oliedom ofwel interesseert het ze niet dat de verhouding hier in veel gevallen compleet zoek is. Het kan toch immers niet zo zijn dat je überhaupt en méér geld kwijt bent aan het innningsproces dan aan de feitelijke belasting?! Je betaalt voor je aangifte IB toch ook geen kosten voor de aangifte zelf? Dat besteedt de Belastingdienst toch ook niet uit?
Domme reaktie. Dit heeft niets maar dan ook helemaal niets met Nederland te maken. Er zijn ca. 200 landen aangesloten bij de WCO en die heffen allemaal invoerrechten, de meesten ook een vorm van BTW of sales tax. Nederland en de EU behoren bij de landen met veruit de laagste tariefbarrieres ter wereld.

Wat wel typich Nederlands is, is zeuren over een paar rotcenten en het een "exorbitant hoog bedrag" noemen.

Re: TNT & invoerheffingen

Geplaatst: 13 jul 2013 09:40
door sjohie
ledenjes schreef:Een hele discussie, hierboven.

Grappig genoeg (niet echt grappig) is en blijft het dus een feit dat doordat de overheid zo nodig die paar Euro aan dounarechten wil hebben én uitbesteedt aan de post organisaties (in plaats van zelf hun eigen werk te doen), iedere consument die een item laat overkomen buiten de EU boven een x-bedrag dus in verhouding een exorbitant hoog bedrag moet betalen inzake de afdracht van de douanerechten. Typisch Nederland. Volgens mij zijn ambtenaren van nature ofwel oliedom ofwel interesseert het ze niet dat de verhouding hier in veel gevallen compleet zoek is. Het kan toch immers niet zo zijn dat je überhaupt en méér geld kwijt bent aan het innningsproces dan aan de feitelijke belasting?! Je betaalt voor je aangifte IB toch ook geen kosten voor de aangifte zelf? Dat besteedt de Belastingdienst toch ook niet uit?
Wat let je om het product in kwestie te kopen bij een bedrijf/winkel hier in Nederland, die al die rompslomp al voor je geregeld heeft? En dat bedrag is niet exorbitant, maar wat je over het hoofd ziet, is het feit dat de papierwinkel voor 1 0f 100 van die dingen in een doos/container, ongeveer gelijk is, en dat bij honderd producten die kosten ineens een stuk lager zijn per individueel product. :wink:

Maatwerk en/of kleine hoeveelheden kosten altijd meer, dat is met alles zo, dus ook hier.