Re: TNT & invoerheffingen
Geplaatst: 13 jun 2012 23:09
Als jij een bedrijf bent, kan je dat opnemen in je contracten ja - zelfde als bijv. "aansluitkosten" bij mobieltjes of "administratielosten" bij een sportschoolabonnement.baal schreef:Mikey, zijn er eigenlijk regels mbt. administratiekosten? Wat weerhoudt bedrijven ervan nog veel hogere kosten in rekening te brengen? Mag ik ook kosten in rekening brengen als ik bijv. tijd moet besteden omdat een bedrijf iets fout gedaan heeft?
B.
Concurrentie is tegenwoordig de drijvende factor.
Regels? Nee, dat is sinds begin jaren 90 niet meer toegestaan. Tot die tijd waren er vastgestelde z.g. NVVL (Nederlandse Vereniging Van Luchtvrachtexpediteurs) tarieven) waarbij importeurs hele waslijsten aan posten op een factuur kregen; kopieerkosten, postzegelkosten, kantoorkosten, dossierkosten etc. etc. - het liep soms wel op tot ver over de €90. Voor kleine postzendingen was er alleen maar de PTT en die mocht als staatsbedrijf géén inklaringskosten rekenen.
Toen de NMA tariefsafspraken verbood als z.g. "kartelvorming" gebeurden er twee dingen: de expediteurs begonnen met elkaar te concurreren waarbij de prijs een all-in prijs werd en zakte naar zo'n €45-€75 (waar hij nog steeds staat) en de luchtvrachtexpediteurs begonnen elkaar op te vreten, overnames en fusies dunden het bestand aardig uit. Er bleven er nog maar weinig over en de meesten gingen op in grote Amerikaanse, Zwitserse of Franse multinationals als CEVA Logistics, Agility, UTI, UPS Freight Services en Kuehne&Nagel.
Toen gingen in 1993 de binnengrenzen van de EU open en verdween de Douane aan de binnengrenzen, wat nog eens een groot aantal gespecialiseerde wegtransport douanediensten de nek omdraaide. Vooral op de grenspost Hazeldonk (richting Antwerpen) en aan de oostgrens met Duitsland gingen ze bij bosjes failliet.
De PTT werd verzelfstandigd, moest de prijzen verlagen en mocht toen voor extra diensten kostendekkende tarieven invoeren. De pakjesvervoerders als FEDEX, UPS Express en DHL concurreerden op de pakjesmarkt, omdat ze géén post mochten verzenden.
Dat tientje of 12.50 tot 17.50 is echt géén vetpot voor wat de expressdiensten ervoor moeten doen en het is tot stand gekomen na jaren van moordende concurrentie en een volledig uitgekleedde service. Wat zich tegenwoordig "declarant" mag noemen zou vroeger niet aan de bak zijn gekomen en dat geld evenzogoed voor een groot deel van het personeelsbestand van de Douane.
Alle Douaneposten werden opgeheven op enkelen na en tegenwoordig is het niet gek als er uitzendkrachten achter de balie zitten. Met de verregaande automatisering en extreem verlaagde invoerrechten maakt dat ook niet zo héél erg véél meer uit - een procentje minder, half procentpunt méér, het zal de Staat de kop niet meer kosten. De BTW is een veel grotere inkomstenbron en stukken simpeler want slechts 3 tarieven (0, 6 en 19 procent).
Praktisch alle expediteurs en vervoerders doen electronisch aangifte en de Douane komt alleen nog langs bij gerichte controles of als een risicoprofiel de alarmbellen doet afgaan. De expediteur betaalt de belasting zelf, schiet het voor en moet maar zien hoe hij het terugkrijgt.
Lang verhaal, maar je vroeg naar de historie...