LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Leo The Emperor

Re: Hoe kom je aan een huisarts als je geweigerd wordt?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Eens heeft TS een huisarts gehad, vandaar dat die nou ook geen huisarts meer krijgt vanwege zijn/haar gedrag. Die gegevens zijn opgeslagen en die gaan echt wel mee als je naar een andere woonplaats gaat.
Ik verwacht dat TS inmiddels een lokale beroemdheid is in Friesland, vanwege zijn eigenzinnig gedrag.

Maar je geeft geen antwoord op de vraag. Waar zijn dan de gegevens opgeslagen?

(Ik verhuis van Friesland naar Brabant, wat natuurlijk al een enorme stap voorwaarts is, en meld me aan bij de de huisarts in het dorp waar ik kom te wonen. Aan deze arts geef ik aan geen eerdere huisarts te hebben gehad, bijvoorbeeld omdat ik jaren in het buitenland hebt gewoond. Waar komen dan de gegevens vandaan, waarop deze huisarts mij gaat weigeren ? )

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

:D het antwoord had ik er later onder gezet , je hebt allemaal een dossier of je het wel of niet leuk vindt , alle gegevens worden opgeslagen dus TS onkomt niet aan het feit dat een ander het ook komt te weten.

Nu is het bij menzis bekend neemt TS een andere ziektezorg verzekeraar gaat ook alles mee.

Leo The Emperor

Beste Ciske,

Helaas geef je nog steeds geen antwoord op de vraag.

Ik begrijp dat je huisarts een dossier bijhoudt, maar als bij de nieuwe huisarts de oude huisarts onbekend is, is dan ook dit dossier onbereikbaar?

Of,

De gegevens van patienten en huisartsen worden nog ergens centraal opgeslagen, en de nieuwe huisarts kan daarin terugvinden wie de vorige huisarts was?
Het zou misschien kunnen dat de informatie via de zorgverzekering kan worden opgevraagd, maar of dat werkelijk zo is weet ik niet. Vandaar de vraag
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 30 jul 2011 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske

Ik begrijp dat je huisarts een dossier bijhoudt, maar als bij de nieuwe huisarts de oude huisarts onbekend is, is dan ook dit dossier onbereikbaar
Oude huisarts is nooit onbekend, nogmaals alles is opgeslagen al helemaal als je zulk gedrag vertoond dat geen ene huisarts je niet meer wilt.

voorbeeld, ik denk ga in een andere stad wonen, zeg dat ik geen huisarts eerst had, wie denk je dat jouw gegevens doorgeeft? de gemeente alswel ook de zorgverzekeraar.

Leo The Emperor

wie denk je dat jouw gegevens doorgeeft? de gemeente alswel ook de zorgverzekeraar.
Denk je dat of weet je dat ?

ciske

Leo The Emperor schreef:
wie denk je dat jouw gegevens doorgeeft? de gemeente alswel ook de zorgverzekeraar.
Denk je dat of weet je dat ?

Ik weet dat zo goed Leo, oh als je nog antwoord van mij verwacht...ben er vanmiddag pas weer :D

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef: voorbeeld, ik denk ga in een andere stad wonen, zeg dat ik geen huisarts eerst had, wie denk je dat jouw gegevens doorgeeft? de gemeente alswel ook de zorgverzekeraar.
Gemeente en zorgverzekeraar mogen zulke gegevens niet doorgeven. Daarbij weten ze ook niet welke huisarts je gaat kiezen en kunnen dit niet op voorhand doorgeven. Als de huisarts dit gaan navragen, mag hij/zij geen informatie krijgen. De gemeente hoort ook de informatie niet te hebben bij welke ha je ingeschreven staat, als er geen bijzonderheden als bijzondere bijstand of zoiets is.

Om het oude dossier over te dragen is er toestemming van de patiënt nodig.

ciske

Als de huisarts dit gaan navragen, mag hij/zij geen informatie krijgen
zeker weten dat de huisarts het wel door mag geven , ten opzichte van een andere huisarts die dan eventueel de patient neemt , heeft hij/zij geen zwijgplicht.

Emmy75

ciske schreef:
zeker weten dat de huisarts het wel door mag geven , ten opzichte van een andere huisarts die dan eventueel de patient neemt , heeft hij/zij geen zwijgplicht.
Nope, is geen zwijgplicht issue maar privacy issue.

ciske

Emmy75 schreef:
ciske schreef:
Nope, is geen zwijgplicht issue maar privacy issue.
onzin, medische achtergrond gaat mee!

Emmy75

ciske schreef: onzin, medische achtergrond gaat mee!
onzin, daarvoor moet je toestemming geven!

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

TS reageert toch niet meer en bij een overstap van huisarts worden alle dossiers overgedragen met alle aandachtspunten die bij patiënt horen, misdragingen horen daar ook bij. Het is aan de arts om deze patiënt aan te nemen, de zorgverzekeraar staat er volledig buiten die gaat over het financiële plaatje. TS heeft het blijkbaar te bont gemaakt en wordt door artsen terecht geweerd.

ciske

ronald g schreef:TS reageert toch niet meer en bij een overstap van huisarts worden alle dossiers overgedragen met alle aandachtspunten die bij patiënt horen, misdragingen horen daar ook bij. Het is aan de arts om deze patiënt aan te nemen, de zorgverzekeraar staat er volledig buiten die gaat over het financiële plaatje. TS heeft het blijkbaar te bont gemaakt en wordt door artsen terecht geweerd.

precies ronald g, maar inderdaad zal TS niet meer komen.

Emmy75

ronald g schreef:TS reageert toch niet meer en bij een overstap van huisarts worden alle dossiers overgedragen met alle aandachtspunten die bij patiënt horen, misdragingen horen daar ook bij.
Dit verhuist niet vanzelf mee. Daarvoor moet de patiënt het initiatief nemen en toestemming geven.

http://www.zorggroep-almere.nl/nieuwe_i ... huizen.php

http://www.docvadis.nl/huisartsendriel/ ... izing.html

Uit een document van LHV
C. Overdracht van uw dossier
Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat de nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat het dossier van de oude huisarts wordt overgedragen aan de nieuwe huisarts. Hiervoor is voor huisartsen een richtlijn opgesteld (KNMG Advies voor overdracht patiëntendossier bij verandering van huisarts).
Na het inschrijven bij uw nieuwe huisarts deelt u uw oude huisarts mondeling, telefonisch of schriftelijk mee dat u overstapt naar een andere huisarts. Daarbij geeft u aan:
• de reden waarom u wilt overstappen;
14 Een andere huisarts kiezen: informatie voor patiënt en huisarts
• per wanneer u wilt overstappen;
• de naam en het adres van uw nieuwe huisarts.
Bij het uitschrijven bij uw oude huisarts kunt u hem of haar vragen uw dossier naar uw nieuwe huisarts op te sturen. Uw oude huisarts zal er dan voor zorgen dat hij uw medisch dossier persoonlijk of per aangetekende post overdraagt aan uw nieuwe huisarts. U kunt als patiënt de huisarts niet dwingen het originele dossier aan u mee te geven. Wel hebt u te allen tijde recht op inzage in uw dossier. Naast het recht op inzage, hebt u recht op een kopie van uw dossier (tegen onkostenvergoeding).

ciske

Emmy , je vergeet 1 ding, TS heeft nogal wat achter zich gelaten ,dus het gaat wel mee!!

al zet je hier 30 linken neer, realiteit is anders!

Emmy75

ciske schreef:Emmy , je vergeet 1 ding, TS heeft nogal wat achter zich gelaten ,dus het gaat wel mee!!

al zet je hier 30 linken neer, realiteit is anders!
Nee, dat ben ik niet vergeten. Volgens mij had ik zelf een mogelijke uitspraak van de mogelijke rechtszaak in deze case in dit topic gezet.

Feit blijft dat het niet mag vanwege de privacywetgeving.
al zet je hier 30 uitroeptekens neer.

Dus ik hoor graag een onderbouwing waarom je vindt dat het dossier wel mee verhuist.

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

het klopt inderdaad dat je gegevens niet vanzelf mee mogen, je moet toestemming geven (zolang EPD er niet is in elk geval) Maar het is in praktijk natuurlijk altijd zo dat mensen kletsen, dus huisartsen ook.

Je moet aan je oude huisarts toestemming geven om je gegevens door te sturen, je nieuwe huisarts mag opvragen waar hij zin in heeft.

Overigens, voor het geval TS nog meeleest: het Leger des Heils heefthuisartsen spreekuren waar iedereen terecht kan. Dit kunnen illegalen zijn maar ook mensen die consequent geweigerd worden door eerdere conflicten/gedrag.

trudy

Emmy75

trudy81 schreef:Maar het is in praktijk natuurlijk altijd zo dat mensen kletsen, dus huisartsen ook.
Ja da's zeker en daarom zou het denk ik handig zijn als TS ver uit de regio verhuist en in ieder geval weg uit de noordelijke provincies.
trudy81 schreef:
Je moet aan je oude huisarts toestemming geven om je gegevens door te sturen, je nieuwe huisarts mag opvragen waar hij zin in heeft.
Je nieuwe huisarts mag dit zeker opvragen, maar zonder toestemming mag hij de gegevens niet krijgen. Bovendien weet deze niet waar de nieuwe ha dit moet opvragen.

In beide gevallen kun je wel de "kletsende partijen" aanklagen.

Denk dat TS wel nog meeleest, alleen verkiest niet meer te reageren. Goede tip overigens.

ciske

In beide gevallen kun je wel de "kletsende partijen" aanklagen
tuurlijk moet je vooral doen :lol:

alsnog al je gegevens gaan mee, en met linken heb ik niks , internet is niet zo betrouwbaar.

Emmy75

ciske schreef:
In beide gevallen kun je wel de "kletsende partijen" aanklagen
tuurlijk moet je vooral doen :lol:
Ach TS is bekend met rechtszaken.. eentje meer of minder.
ciske schreef: alsnog al je gegevens gaan mee, en met linken heb ik niks , internet is niet zo betrouwbaar.
Dus hoef jij niet te onderbouwen ? :roll:
Zal Radar vragen of ze de gedragsregels aanpassen: ciske hoeft niet te onderbouwen :mrgreen:

Dan onderbouw je toch op een andere wijze.

Gesloten