Wat mij opvalt is dat men hier alleen maar spreekt over de prijsvergelijking op de lijn Amsterdam - Curacao.
Is het hier dan nooit iemand opgevallen dat de prijzen van de KLM enorm zijn gedaald op deze route sinds dat ArkeFly ook op deze route vliegt en veel seat only's verkoopt. Voorheen lagen de prijzen van de KLM altijd rond de 900 a 1000 euro. (en dan heb ik het over een jaar of 4 geleden). Sinds dat ArkeFLy de capaciteit maar bijft opvoeren naar Curacao zijn de prijzen van de KLM enorm gekelderd.
Als ik nu even lukraak naar wat andere bestemmingen kijk met vertrek eind september/begin oktober , retourticket, 7 dagen later weer terug, (dus buiten de schoolvakanties en hoogseizoen om) zie ik toch duidelijke prijsverschillen tussen KLM (en haar partners) en ArkeFly:
Aruba:
KLM 821
Arke 702
Bonaire:
KLM 913
Arke 753
Havana:
KLM: 1045
Arke: 789 (Landt niet op Havana maar op Varadero, zon 75 km verderop)
Punta Cana
KLM: 999 (uitgevoerd door AF, wel codeshare)
Arke: 773
En voor een reeel/eerlijker (?) beeld ook even gekeken in de Periode dat KLM zelf vliegt naar Punta Cana:
KLM: 998 (maart, uitgevoerd door KLM)
Arke: 619 (maart)
Cancun:
KLM: 1003 (uitgevoerd door Delta, codeshare)
Arke: 783.
Ik zie dus wel degelijk enorme prijsverschillen met de KLM (en haar partners van Sky team) en ArkeFly.
KLM heeft jarenlang mega geprofiteerd van de nagenoeg alleenrechten wat het had op Curacao. Nu de concurrentie hevig is heeft KLM haar prijzen op die route behoorlijk naar beneden aangepast. Op andere routes doet KLM dat niet? Waarom niet? ArkeFLy is voor hun geen concurrent op die route omdat er naar die bestemmingen simpelweg nagenoeg geen seat only's worden verkocht door ArkeFly. ArkeFly moet het van deze bestemmingen dan ook hebben van de verkoop van de pakketreizen om de kisten vol te krijgen (en dat lukt ze aardig).
Sinds de komst van ArkeFLy is de route van KLM naar Curacao behoorlijk in winstgevendheid gedaald.
Ik heb ook liever de service van de KLM. Vele malen beter dan dat van ArkeFly.
Maar als ik de prijsverschillen zo zie, en zou daar alle bijbehorende kosten bij optellen die er bij Arke nog bij kunnen komen (eigen keuze, niet verplicht), dan kies ik toch voor mijn portemonnee voor die 10 uurtjes.
VWB de opmerking van het onderhoud van arkefly.
Het lijnonderhoud wordt uitgevoerd door Tec4jets. (zie dat als de ANWB, maar dan voor vliegtuigen)
Het onderhoud aan de 737's wordt uitgevoerd door de KLM in Amsterdam
Het onderhoud aan de 767's in de oude stijl wordt uitgevoerd door Lufthansa in Frankfurt
Het onderhoud aan de 767's nieuwe stijl wordt uitgevoerd door Thomson in Londen Luton.
KLM Lufthansa en Thomson zijn naar mijn idee niet de minste bedrijven. Ik deel de opmerking vwb het slechte onderhoud dan ook niet. Dat er wel eens wat stuk gaat dat kan ik dan weer helemaal beamen. En dat de service bij onverwachte gebeurtenissen te wensen over (kan) laten, dat ook. Informatievoorziening kan soms vele malen beter.
wiseger schreef:
De dienst die niet geleverd werdt, was het internet inchecken, de geprinte boardingpassen bleken niet geldig, waardoor je alsnog achteraan in de rij moet aansluiten. Online inchecken houdt in dat je thuis inchecked en thuis je boardingpassen print, en dus niet meer naar de balie hoeft in in te checken. Op die manier omzeil je de lange rijen en hoef je niet uren van te voren op de luchthaven te zijn. Niet alle luchthavens ondersteunen dit, dus verkoop het dan alleen daar waar het ook geleverd kan worden.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is online inchecken gratis bij Arkefly, dus is er in mijn optiek door jou niks gekocht, je hebt er er niet voor betaald.
(je kan alleen gebruik maken van internet check-in icm met een betaalde stoelreservering, dat dan weer wel. Heb je soms die betaalde stoel niet gekregen, want dan snap ik je punt.)
Groeten Niels