Okay. Vooropgesteld, ik ben geen jurist. Hopelijk kan iemand met echte kennis van zaken hier nog even op reageren. Of wellicht ken je iemand met een juridische achtergrond die je kan helpen.
Maar naar mijn mening is er een aantal dingen die stinken aan deze zaak:
1) De proeftijd is niet vooraf schriftelijk vastgelegd. Dit maakt de proeftijd nietig (dat wil zeggen, de mondelinge afspraak over proeftijd geldt niet, juridisch gezien bestond er geen proeftijd).
2) In de praktijk is uw vrouw dus ontslagen tijdens haar contract voor 6 maanden, zonder dat er sprake was van een (geldige) proeftijd. Als ze grof nalatig was geweest in haar werk, dan zou dit wellicht nog te verklaren zijn geweest. Maar het niet volgen van een procedure, terwijl zij nog niet eens op de hoogte had kunnen zijn van deze procedure, lijkt mij een zeer ongeloofwaardige reden voor haar ontslag. Daarnaast heeft ze zich netjes ziek gemeld, en de volgende dag weer beter, wat in de meeste organisaties als de standaard procedure geldt. Als deze werkgever een bijzondere procedure hanteert, maar vervolgens nalaat om uw vrouw hierover te informeren, dan kan de werkgever dat uw vrouw niet kwalijk nemen. En haar er al helemaal niet om ontslaan. Ik denk dat de rechter deze onslagereden ongegrond zal verklaren.
3) Sterker nog, als ik dit zo leest, dan bekruipt mij het gevoel dat de werkgever de zwangerschap van uw vrouw maar lastig vond, en een smoesje heeft gebruikt om snel van haar af te zijn. Weliswaar heeft zij niet formeel haar zwangerschap gemeld (en daartoe was zij ook niet verplicht), maar als de bejaarden het wisten, dan is het niet onwaarschijnlijk dat anderen het ook te horen gekregen hadden. Ik denk dat de rechter ook zal vermoeden dat dit de werkelijke reden geweest is. Vooral ook omdat de reden die de werkgever heeft opgegeven (het 1 keer niet volgen van een onbekende procedure) zo lachwekkend ongeloofwaardig is.
Kortom, ik denk dat uw vrouw een goede kans maakt om de Thuiszorg voor deze zaak aan te klagen. In ieder geval vanwege ongegrond ontslag (er was geen goede reden voor ontslag en bovendien was er van een proeftijd geen sprake), maar wellicht ook voor discriminatie (iemand ontslaan vanwege zwangerschap wordt gezien als discriminatie op basis van geslacht)
Waarschijnlijk zal uw vrouw niet meer terug in dienst genomen worden, maar een schadevergoeding (minimaal de 5 maanden salaris die zij is misgelopen), zou u ook al verder helpen, lijkt me zo.
Zie ook bijvoorbeeld dit artikel:
http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=1480