LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout van woningbouw nu mijn probleem

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
arthur2000

Re: Fout van woningbouw nu mijn probleem

Ongelezen bericht door arthur2000 »

witte angora schreef:Sja arthur, de beste leerschool is het leven zelf. Theorie, boekenwijsheid en zwaaiende vingertjes zijn allemaal leuk en aardig, maar de een is de ander niet, en iedere situatie is anders. Onderscheidingsvermogen, flexibiliteit, mensenkennis, en noem maar op, leren mensen alleen in de praktijk, door tegen dingen aan te lopen.

En daar hebben de meeste mensen heus geen psychologen, GGZ, of Arthur voor nodig.
Laat ik het breder trekken... zo'n zwaaiend vingertje kan zware fouten voorkomen. Wat betreft dagelijks falen, ok, door schade en schande. Maar bijvoorbeeld in de Dexia of DSB affaire: hadden die mensen iets gehad aan een zwaaiend vingertje VOORDAT ze de lening/belegging deden die hun leven zou ruineren.
Natuurlijk leren mensen in de praktijk, maar je kan ook leren van andermans praktijk en ervaring en advies. Door soms op anderen af te gaan en hun ervaringen/brokken kan je grote schade voorkomen.

DJM

Ongelezen bericht door DJM »

gevuldekoek schreef:

Ja klopt precies Intermarishoeksteen, waar google je al niet kan brengen.
Volgens hun heb ik een 'voorlopige aanbieding' gekregen en dat geld dus niet als een toezegging. Met andere woorden ik heb niets te zeggen of te vinden, ik was maar een nummertje. Nou ik ben hier nog niet klaar mee. Ik ga wat je zegt, naar de klachten commissie. Of ze gelijk hebben of niet, de manier waarop ik ben behandeld is absurd.
wbv mag wel mooie regeltjes hebben waar ze zich strikt aan moeten houden*rolt haar ogen*. Maar die verbreken ze even hard, alleen wanneer het hen uit komt! Als je het mij vraag is het vriendjespolitiek geweest.
Heel goed van je dat je niet over je laat lopen.
Ik kan zo boos worden over dit soort arrogante bedrijven.

Ik heb nog wel een vraag, heb je de dame bij die WBV nog gesproken die jou advies gaf?
Zoniet dan zou ik een gesprek eisen met de hoogste manager en de dame in kwestie want dan kunnen ze er niet onderuit lijkt mij.

Veel succes verder en ik hoop dat je snel een mooi huis krijgt.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar bijvoorbeeld in de Dexia of DSB affaire: hadden die mensen iets gehad aan een zwaaiend vingertje VOORDAT ze de lening/belegging deden die hun leven zou ruineren.
Natuurlijk leren mensen in de praktijk, maar je kan ook leren van andermans praktijk en ervaring en advies. Door soms op anderen af te gaan en hun ervaringen/brokken kan je grote schade voorkomen.
Mensen willen nu eenmaal hun eigen afweging maken, veel mensen zijn best bereid om andere argumenten in hun afweging mee te nemen, maar als er een belerend vingertje op staat, dan zijn ze er al gauw klaar mee, en gaan ze juist de andere kant op. Belerende vingertjes hebben zelden het gewenste effect. Ook dat leert het leven.

Maar eigenlijk is deze discussie off-topic aan het worden. TS vroeg om advies, niets meer, niets minder, en daar hoort deze discussie zich toe te beperken.

witte angora

Heel goed van je dat je niet over je laat lopen.
Ik kan zo boos worden over dit soort arrogante bedrijven.

Veel succes verder en ik hoop dat je snel een mooi huis krijgt.
Hier sta ik helemaal achter.

arthur2000

witte angora schreef:Mensen willen nu eenmaal hun eigen afweging maken, veel mensen zijn best bereid om andere argumenten in hun afweging mee te nemen, maar als er een belerend vingertje op staat, dan zijn ze er al gauw klaar mee, en gaan ze juist de andere kant op. Belerende vingertjes hebben zelden het gewenste effect. Ook dat leert het leven.
Punt 1.
Ik denk dat als mensen naar de oude boerenwijsheid: geef niet uit wat je niet hebt, hadden geluisterd, dat dat simpele belerende boerenvingertje een hoop ellende had voorkomen.
Punt 2.
Er is een keuze
1. het belerende vingertje. Niet leuk, paternalistisch, voorkomt wel problemen. Gaat wel tegen ego in om iets aan te nemen van een ander.
2. Problemen - schik - kosten+stress - probleem oplossen. Met de vraag of het lukt of niet. Met de vraag of de les geleerd is of niet.

Ik vind het jammer dat mijn punt niet overkomt, dat het naast 'damage control' ook in dit geval goed in om een 'lifecoach' in te schakelen. Dat zij dan zo. Ik hoop wel dat u inzien dat een groot deel van de oplossing zit in het voorkomen van toekomstige hommeles.

witte angora

Gaat wel tegen ego in om iets aan te nemen van een ander.
Helaas, Arthur, ik ben dus regelmatig in de problemen gekomen door de adviezen van anderen op te volgen.

Dus ik neem niet meer zoveel van een ander aan, en als er geen deugdelijke argumenten zijn, al helemaal niet. Ik maak mijn eigen keuzes, en als er soms een verkeerde tussen zit, jammer dan.
Ik vind het jammer dat mijn punt niet overkomt,
Het punt komt wel over, maar we leven niet meer in de jaren 50. Die tijd is definitief voltooid verleden tijd, en gelukkig maar.
Laatst gewijzigd door witte angora op 30 sep 2011 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

arthur2000

witte angora schreef:Helaas, Arthur, ik ben dus regelmatig in de problemen gekomen door de adviezen van anderen op te volgen. Dus ik neem niet meer zoveel van een ander aan, en als er geen deugdelijke argumenten zijn, al helemaal niet.
Precies. Adviezen van anderen die hun waarde in de tijd hebben bewezen tegenover zelf actie ondernemen staat als een pound goud tegen een ons zilver (sun tsu).
Ik vind het jammer dat mijn punt niet overkomt,
Het punt komt wel over, maar we leven niet meer in de jaren 50. Die tijd is definitief voltooid verleden tijd, en gelukkig maar.
Inderdaad. Maar er zijn dingen uit het verleden die wel goed zijn. Bijvoorbeeld de vergane hollandse zuinigheid en voorzichtigheid. Overmatig paternalisme is natuurlijk slecht, leidt tot onmondige burgers die zelf geen initiatief nemen. Maar leren, en dat hoeft niet van een zedenmeester maar van een ervaringsdeskundige, kan zeer wijs zijn. Zo wijs dat catastrofes voorkomen kunnen worden.

Ik heb een ding geleerd door te kijken: er is maar EEN fatale beslissing nodig in een leven om dat leven te vernielen, hetzij door schulden of ongeluk. Een foute handtekening, een keer een verkeerde partner. Een fatale beslissing tegenover 1000 min of meer juiste beslissingen. Die fatale beslissing voorkomen is veel zedenmeesters en paternalisten wel waard! :wink:

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

gevuldekoek schreef: Dit is mijn eerste huurwoning, ik heb geen kaas gegeten van dit alles.
gevuldekoek schreef: ...Terwijl troela aan de balie...
...meneer kwam alleen met een andere woning aankakken
...dat was een poppenhuis ergens achterin een ghetto wijk
...Wat een stelletje nietsnutten zeg
...Belachelijk!
Een voorzichtige suggestie: misschien moet je toch ook een poging doen iets aan je instelling te veranderen in de toekomst.

Als je ergens géén verstand van maakt en dus fouten maakt is dat niet erg, maar dan betekent dat niet onmiddelijk dat de hele wereld fout is, behalve jijzelf natuurlijk.

Neem volgende keer een goede vriend(in) mee, vader/moeder of oudere tante/oom die wel al eens met dit bijltje gehakt hebben en probeer daarvan te leren.

Zo op het oog kan ik me goed voorstellen dat je teleurgesteld bent - je had je zinnen helemaal gezet op die éne woning en géén ander, ik zie echter wel alleen een wat warrig en éénzijdig verhaal. Het zou misschien met een wat positievere insteek nog prima op te lossen geweest zijn.

Er komt vast wel wéér een gelijkwaardige woning voorbij en dan kan je het beter doen. Zo hebben we het allemaal moeten leren.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

newmikey schreef:
gevuldekoek schreef: Dit is mijn eerste huurwoning, ik heb geen kaas gegeten van dit alles.
gevuldekoek schreef: ...Terwijl troela aan de balie...
...meneer kwam alleen met een andere woning aankakken
...dat was een poppenhuis ergens achterin een ghetto wijk
...Wat een stelletje nietsnutten zeg
...Belachelijk!
Een voorzichtige suggestie: misschien moet je toch ook een poging doen iets aan je instelling te veranderen in de toekomst.

Als je ergens géén verstand van maakt en dus fouten maakt is dat niet erg, maar dan betekent dat niet onmiddelijk dat de hele wereld fout is, behalve jijzelf natuurlijk.

Neem volgende keer een goede vriend(in) mee, vader/moeder of oudere tante/oom die wel al eens met dit bijltje gehakt hebben en probeer daarvan te leren.

Zo op het oog kan ik me goed voorstellen dat je teleurgesteld bent - je had je zinnen helemaal gezet op die éne woning en géén ander, ik zie echter wel alleen een wat warrig en éénzijdig verhaal. Het zou misschien met een wat positievere insteek nog prima op te lossen geweest zijn.

Er komt vast wel wéér een gelijkwaardige woning voorbij en dan kan je het beter doen. Zo hebben we het allemaal moeten leren.
Volgens mij snap je het niet helemaal, TS staat binnenkort op straat, omdat zij op aanraden van de woningbouw haar huidige woning heeft opgezegd.
Dan kun je een positieve insteek hebben ot je een ons weegt, maar op straat is op straat.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

@VioletPrue
Wat ik heb begrepen kan TS gewoon in haar huidige woning blijven zitten.

newmikey

VioletPrue schreef: Volgens mij snap je het niet helemaal, TS staat binnenkort op straat, omdat zij op aanraden van de woningbouw haar huidige woning heeft opgezegd.
Dan kun je een positieve insteek hebben ot je een ons weegt, maar op straat is op straat.
Niemand staat zomaar op straat en TS's verhaal dat zij per direct de huur had opgezegd is natuurlijk ietwat paniekerig en misschien niet helemaal goed begrepen. Dit kan namelijk alleen met een opzegformulier waarop letterlijk staat:

Op elke willekeurige werkdag kunt u de huur opzeggen. Met inachtneming van de minimale termijn van 28 dagen bepaalt u zelf de einddatum van uw huurcontract.

Dat bij één en dezelfde woningbouwvereniging iemand (met kind) op straat zou komen te staan omdat door een misverstand (aan welke kant dan ook) de vervangende woning niet door gaat terwijl de oude reeds is opgezegd, behoort niet tot de mogelijkheden. Zo werkt dat gewoon niet in Nederland.

Ze zegt zelf dat ze er géén kaas van gegeten heeft dus waarom zou ik er dan van moeten uitgaan dat haar versie van het gesprek met de baliemedewerkster de juiste is? Misschien heeft deze laatste haar het opzegformulier overhandigd met de mededeling dat ze dat kon gebruiken als de zaak rond was, dat lijkt me een redelijkere aanname.

Gezien het taalgebruik, de nog jonge leeftijd en de instelling van TS ( zie hierboven) ben ik eerder geneigd te denken aan een misverstand aan haar zijde dan aan een fout in een alledaags routineprocess aan de kant van de woningbouwvereniging.

VioletPrue

Juist, dus in plaats van er ook eens vanuit te gaan dat iemand die hier iets post wel eens gelijk zou kunnen hebben, negeert u een deel van het verhaal en doet u aannames, en op basis daarvan geeft u (dus mogelijk) slecht en niet van toepassing zijnde advies?
Hmmm, tja, da's ook een manier.

newmikey

VioletPrue schreef:Juist, dus in plaats van er ook eens vanuit te gaan dat iemand die hier iets post wel eens gelijk zou kunnen hebben, negeert u een deel van het verhaal en doet u aannames, en op basis daarvan geeft u (dus mogelijk) slecht en niet van toepassing zijnde advies?
Wat was er precies fout of niet van toepassing aan het advies, als ik vragen mag? U stelde zelf al vast dat wat u geschreven heeft "mosterd na de maaltijd" was, "stuur je brieven altijd aangetekend" was geloof ik nog het meest zinnige.

Hoe effectief bent u als u onmiddelijk tot conclusies komt gebaseerd op het éénzijdige verhaal van een jongedame die overduidelijk geëmotioneerd is?

Ik ga er natuurlijk vanuit dat deze TS volkomen gelijk had, in haar optiek. Ik neem echter mee dat de woningbouwvereiniging ook wel eens gelijk zou kunnen hebben. (troela, aankakker of één van die andere nietsnutten)

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

newmikey schreef: Er komt vast wel wéér een gelijkwaardige woning voorbij en dan kan je het beter doen. Zo hebben we het allemaal moeten leren.
Dan zal de woningbouw het (ook) beter moeten doen.
Er zullen bij de diverse woningbouwverenigingen verschillende werkwijzes zijn, maar doorgaans krijgt kandidaat nr 1 de eerste kans op bezichtiging, korte tijd om aan te nemen of af te wijzen, na afwijzing mag nr. 2 bezichtigen.
Als bij de juiste persoon niet de juiste gegevens terecht zijn gekomen, is dat misschien als een afwijzing beschouwd.
Onterecht dus.

Jolijn

newmikey schreef:Niemand staat zomaar op straat en TS's verhaal dat zij per direct de huur had opgezegd is natuurlijk ietwat paniekerig en misschien niet helemaal goed begrepen. Dit kan namelijk alleen met een opzegformulier waarop letterlijk staat:
Ik denk niet dat ze per direct de woning opgezegd heeft, maar op dat moment wel per een datum ( 14 dagen ? 3 weken ? later), afhankelijk van de datum waarop de nieuwe woning zou kunnen worden betrokken.

newmikey

Jolijn schreef: Dan zal de woningbouw het (ook) beter moeten doen.
Dat weten we niet zolang we niet weten wat (en òf) de woningbouw fout heeft gedaan. De FAQ op hun webpagina ziet er buitengewoon uitgebreid uit, en niet eens zo onklantgericht eigenlijk.

Wij zijn niet bij het gesprek geweest en aangezien het bedrijf duidelijk aangeeft dat er maar één enkele manier is om op te zeggen, via het daarvoor bestemde formulier, heeft TS dit formulier wel van troela gehad. Ik zie TS nergens iets zeggen over een dergelijk formulier of het feit dat troela dat zelf ingevuld zou hebben. TS heeft dus zelf een datum ingevuld. Nu kan het zijn dat troela gezegd heeft "vul maar morgenochtend in, kind" maar dàt vind ik verre van aannemelijk.

Als dat inderdaad de minimum 28 dagen is geweest geeft dat zeëen van tijd de zaken weer recht te trekken en dat is ook inmiddels gebeurd.

Fouten kunnen zeker gemaakt worden maar een misverstand wat rechtgetrokken wordt is géén reden voor oorlog. TS blijft in haar woninkje, waar ze pas 7 maanden woont, ze moet nog even geduld hebben tot er weer een aantrekkelijkere optie voorbijkomt. De woningbouw zal een redelijk verloop hebben dus enig geduld zal zeker beloond worden.

Een volgende keer zal TS zeker iemand meenemen voor de broodnodig steun en advies en dan sal alles regkomen :D

Jolijn

Ik ben zeker bereid om te geloven dat de woningbouw een fout/vergissing heeft gemaakt.

VioletPrue

newmikey schreef:
VioletPrue schreef:Juist, dus in plaats van er ook eens vanuit te gaan dat iemand die hier iets post wel eens gelijk zou kunnen hebben, negeert u een deel van het verhaal en doet u aannames, en op basis daarvan geeft u (dus mogelijk) slecht en niet van toepassing zijnde advies?
Wat was er precies fout of niet van toepassing aan het advies, als ik vragen mag?
Dat er 'dus mogelijk' tussen haakjes in die zin staat laten we maar even buiten beschouwing merk ik?
newmikey schreef:U stelde zelf al vast dat wat u geschreven heeft "mosterd na de maaltijd" was, "stuur je brieven altijd aangetekend" was geloof ik nog het meest zinnige.
Nou, 'vraag een ontvangstbevestiging aan de balie' is ook niet onzinnig.
Maar goed, ik ga in ieder geval nog uit van de situatie zoals hij wordt uitgelegd, ik ga niks lopen aannemen.
newmikey schreef:Hoe effectief bent u als u onmiddelijk tot conclusies komt gebaseerd op het éénzijdige verhaal van een jongedame die overduidelijk geëmotioneerd is?
Effectiever (voor TS) dan iemand die gewoon de helft als 'niet helemaal waar' beschouwd en dus denkt dat het probleem wel meevalt.
Denken dat de huur vast niet is opgezegd, maar dat TS alvast een opzegformulier mee heeft gekregen, daar heeft TS ook niets aan als ze wel degelijk de huur heeft opgezegd...
newmikey schreef:Ik ga er natuurlijk vanuit dat deze TS volkomen gelijk had, in haar optiek. Ik neem echter mee dat de woningbouwvereiniging ook wel eens gelijk zou kunnen hebben. (troela, aankakker of één van die andere nietsnutten)
Gelijk hebben 'in haar optiek' en iets posten dat waar is, zijn twee heel verschillende dingen.

Jolijn

Als er van uitgegaan wordt dat de woningbouw gelijk heeft, betekent dat dat TS verkeerd heeft verstaan dat de papieren niet bij degene die belde op het bureau zijn gekomen? En dat ze binnen een week gebeld zou worden om het huurcontract te tekenen?

(praktijkvoorval: tijdens het ontruiming van een woning van een bekende, horen we maar niet wie er nieuw inkomt. Nog maar eens vragen dan, in de hoop natuurlijk dat van de nieuwe bewoner bepaalde dingen in het huis mogen blijven staan/hangen/liggen enz. Oeps, woningbouw is vergeten de woning toe te wijzen. Overleg met kantoor, er worden telefoonnummers verkregen, kandidaat nr 1 wordt gebeld: niet thuis. Kandidaat nr.2: geen gehoor. Kandidaat nr.3 neemt op en is de gelukkige winnaar. Hoezo eerlijke toewijzing?)

arthur2000

Het is toch goed om, naast deze zaak, ook de dieperliggende problematiek aan te pakken. Er is een wereldwijsheid nodig om in deze wereld stand te houden. Ik pleit voor coaching of een andere vorm van hulp. :D

Gesloten