Ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat. Als (serieuze) hobbyfotograaf heb ik meerdere malen professionals aan het werk kunnen zien ook via mijn wederhelft die schrijvend journalist is. Al blijf ik nog 20 jaar hobbyist, ik zal mij nooit kunnen meten met deze mensen die het produceren van beeld op bestelling als vak hebben gekozen.rwm schreef:Even over de foto's zelf, waarover op zeer denigrerend wijze werd gesproken. Ik telde een aantal mensen in die foto's, modellen, die betaald moeten worden, de kleding moet verzorgt worden, geen logos, de licht moet goed zijn, een locatie uitgezocht.... een foto bestaat niet zomaar achter een computer. En het paste bij wat de koper wilde, anders hadden ze de foto niet gebruikt om hun producten te illustreren.
Ik kan duizend foto's maken waarvan er één toevallig heel mooi geworden is en ik hoef me alleen te houden aan wat ik zelf mooi vind. Het enige wat ik in mijn fotografie investeer is wat vrije tijd en een paar duizend Euro aan opgebouwde spullen. Als mijn accu'tje leeg is, stop ik met schieten.
Een beroeps wordt gebriefd door de klant, schiet 10 shots in 25 minuten en daar zit dan gewoon het goede product tussen. De beroeps gaat door naar de volgende klus. Hij moet precies afleveren wat de klant mooi vindt en hij maakt de kosten om het zo te krijgen. De investering van een beroeps is vaak tienduizenden euro's aan apparatuur, jaren van opleiding en ervaring. Als de camera het niet doet, heeft hij twee backups bij zich.