LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marktplaats verwijdert feedback zonder waarschuwing

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
alfatrion

Re: Marktplaats verwijdert feedback zonder waarschuwing

Ongelezen bericht door alfatrion »

conantroutman,

Ik acht dat je toch een goede kans hebt voor succes.

Marktplaats sluit met alle leden overeenkomsten af waardoor de leden o.a. het recht krijgen om recensies te plaatsen. Op deze overeenkomsten zijn haar algemene voorwaarden van toepassing. Hierin staat niet dat negatieve beoordelingen onderbouwd moeten zijn, maar slechts dat er geen onjuiste of misleidende informatie mag worden verstrekt. Dat geeft marktplaats een bewijslast. Het is aan haar om te onderbouwen dat de informatie onjuist of misleidend is.

Ik zou dit in eerste instantie diplomatiek aan pakken en daarna pas juridisch. in beide gevallen zou ik dat in groepsverband (vereniging of stichting) doen. Via de diplomatieke route heb je meer kans om op een duurzame wijze je resultaat te bereiken. Als je de juridische route kiest zou ik je willen adviseren om daarbij in het achterhoofd te houden dat Marktplaats als reactie daarop haar algemene voorwaarden zou kunnen aanpassen.
Suzanne 326 schreef:Wanneer er een klacht ingediend wordt bij een bedrijf is het logisch dat het bedrijf weet wie de klacht in dient en daarop ook kan reageren. Het wordt anders wel erg makkelijk en annoniem net als op Tros Radar om klachten neer te tikken wat eenzijdig is en de tegenpartij hierop niet kan reageren.
Suzanne 326 schreef:Een koper kan ook een onterechte slechte referentie schrijven om iemand een hak te zetten. Wanneer dit zo is of een vermoeden hiervan is het logisch dat ze deze referentie verwijderen daar het schade toebrengt aan de verkopende partij. Waarom zo annoniem de klacht willen indienen. Treed zelf in contact met de aanbieder en probeer tot een oplossing te komen.
Door beweringen logisch te noemen worden ze dat nog niet. Logica is de kunst van het redeneren. Wat ik zie zijn conclusies die vooral vanuit de emotie worden geplaatst. Dit wordt goed geïllustreerd door de conclusie dat het logisch zou zijn dat marktplaats recensies zou verwijderen wanneer ze slechts vermoeden dat de auteurs er van de ander een hak zou willen zeggen. Uit de gehanteerde voorwaarden volgt juist logischerwijs dat ze in die situatie de recensie laten staan.

De auteurs heeft er belang bij om anoniem te blijven uit angst voor represailles. Het bedrijf heeft er belang bij om te weten waar het over gaat zodat ze zich kan verweren. En consumenten hebben er een belang bij als er veel recensies geplaatst worden, zodat ze het bedrijf kunnen inschatten.

In een zee van recensies maakt het niet uit als daarvan enkele negatief zijn, mits deze binnen bepaalde kaders blijft. Als het lauwere deel hiervan negatief is dan mankeert er waarschijnlijk wat aan het bedrijf. Het verwijderen van recensies is dan meer symptoom bestrijding dan het aanpakken van de onderliggende problemen. Het belang van consumenten als groep wordt daarmee niet mee gediend. En voor het bedrijf zelf is dat op de lange termijn ook niet het beste.

Op basis van voorgaande meen ik dat de NAW gegevens van de auteur slechts aan bedrijf bekent moeten worden gemaakt wanneer diens reactie het toelaatbare overschreden heeft en dit in het belang is van het bedrijf. En dat Marktplaatst slechts berichten verwijderen die evident onjuiste of misleidende informatie bevatten. Aan die grens lijkt Marktplaatst zich niet te houden.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 12 mar 2012 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

k-c

Ongelezen bericht door k-c »

Op verzoek hier mijn verwijderde beoordeling.
De quote die ik onderaan heb gebruikt in mijn beoordeling, is de reactie van de adverteerder op een andere negatieve beoordeling.

kees
3½ jaar actief op Marktplaats | Geplaatst op 29-12-2011
PS3 reparatie in *********

Kees,

Heb een PS3 met YLOD laten repareren en dit leek allemaal goed, want ter plaatse werd de PS3 aangezet, zodat ik kon zien dat ie werkte.
Thuis aangekomen kreeg ik 'm echter zelf niet aan de praat, de PS3 reageerde totaal niet op de toetsen.
Zodoende maar gebeld en toen kreeg ik te horen dat ik wat harder moest drukken.
Dat bleek inderdaad te werken, maar ik moest behoorlijk hard drukken dan wel knijpen om iets te activeren.
Dit alles vond ik erg vreemd en vervelend, want ik heb altijd begrepen dat het tiptoetsen waren.
Dit werd stellig door ****** ontkend en er zou ergens geen goed contact worden gemaakt en dat kon ik zelf wel fixen als ik 'm zou open maken en anders moest ik maar weer langs komen.
Een extra ritje van 2 X 60 km had ik niet veel zin in, maar van dat harde knijpen in mijn PS3 had ik ook gauw genoeg, dus voor het eerst maar eens een PS3 open gemaakt.
Uiteindelijk heb ik het bij de tweede poging voor elkaar gekregen dat ik weer tiptoetsen heb.
Dit hele reparatie proces plus hoe ik meende dat zijn kijk hierop was, heb ik vervolgens naar hem gemailed.
Na een week nog geen reactie, nog maar eens een mailtje gedaan met de mededeling dat ik eigenlijk wel een reactie verwachtte.
Toen dat uitbleef heb ik uiteindelijk gebeld en gevraagd waarom hij niet op mijn mail reageert.
Dat kon niet, want hij reageerde altijd op mail, maar na wat heen en weer gepraat, kon ie zich mij en mijn mails wel herinneren,
maar vond het niet nodig en doelloos om daarop te reageren, aangezien het nu toch klaar was!?

Conclusie voor mij, YLOD gerepareerd, maar een niet 100% functionerende PS3 terug gekregen.
Qua communicatie en omgangsvormen schort er wel wat aan, ondanks en ik quote:

[ja sorry ZELFS ik kan een keer een mailtje over het hoofd hebben gezien normaal beandwoord ik iedereen zijn vragen via de mail]
Negatief beoordeeld
Reactie van de adverteerder
Geplaatst op 30-12-2011

Ben erg benieuwd wat hier dan aan mag mankeren en dus graag jullie (min 1) mening dan.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het oogt als een eerlijke weergave van zaken.

Suzanne 326

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

k-c schreef:Op verzoek hier mijn verwijderde beoordeling.
De quote die ik onderaan heb gebruikt in mijn beoordeling, is de reactie van de adverteerder op een andere negatieve beoordeling.

kees
3½ jaar actief op Marktplaats | Geplaatst op 29-12-2011
PS3 reparatie in *********

Kees,

Heb een PS3 met YLOD laten repareren en dit leek allemaal goed, want ter plaatse werd de PS3 aangezet, zodat ik kon zien dat ie werkte.
Thuis aangekomen kreeg ik 'm echter zelf niet aan de praat, de PS3 reageerde totaal niet op de toetsen.
Zodoende maar gebeld en toen kreeg ik te horen dat ik wat harder moest drukken.
Dat bleek inderdaad te werken, maar ik moest behoorlijk hard drukken dan wel knijpen om iets te activeren.
Dit alles vond ik erg vreemd en vervelend, want ik heb altijd begrepen dat het tiptoetsen waren.
Dit werd stellig door ****** ontkend en er zou ergens geen goed contact worden gemaakt en dat kon ik zelf wel fixen als ik 'm zou open maken en anders moest ik maar weer langs komen.
Een extra ritje van 2 X 60 km had ik niet veel zin in, maar van dat harde knijpen in mijn PS3 had ik ook gauw genoeg, dus voor het eerst maar eens een PS3 open gemaakt.
Uiteindelijk heb ik het bij de tweede poging voor elkaar gekregen dat ik weer tiptoetsen heb.
Dit hele reparatie proces plus hoe ik meende dat zijn kijk hierop was, heb ik vervolgens naar hem gemailed.
Na een week nog geen reactie, nog maar eens een mailtje gedaan met de mededeling dat ik eigenlijk wel een reactie verwachtte.
Toen dat uitbleef heb ik uiteindelijk gebeld en gevraagd waarom hij niet op mijn mail reageert.
Dat kon niet, want hij reageerde altijd op mail, maar na wat heen en weer gepraat, kon ie zich mij en mijn mails wel herinneren,
maar vond het niet nodig en doelloos om daarop te reageren, aangezien het nu toch klaar was!?

Conclusie voor mij, YLOD gerepareerd, maar een niet 100% functionerende PS3 terug gekregen.
Qua communicatie en omgangsvormen schort er wel wat aan, ondanks en ik quote:

[ja sorry ZELFS ik kan een keer een mailtje over het hoofd hebben gezien normaal beandwoord ik iedereen zijn vragen via de mail]
Negatief beoordeeld
Reactie van de adverteerder
Geplaatst op 30-12-2011

Ben erg benieuwd wat hier dan aan mag mankeren en dus graag jullie (min 1) mening dan.
Op zich mankeert eraan de tekst niks echter bied hij aan wanneer je langs komt dit na te kijken en indien gewenst te rapareren en dat doet u niet. Dus de negatieve recensie berust niet op waarheid daar u de reparateur geen kans heeft gegeven om het probleem op te lossen.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Nou, ik zou het toch wel prettig vinden om te lezen dat een reparatie dusdanig uitgevoerd wordt, dat er dan iets anders niet werkt en dat je daarna nog 's keer weer terug moet/kunt komen.

k-c

Ongelezen bericht door k-c »

Zo druk als het vorige week was, zo rustig is het nu.
Het lijkt dat de hier aanwezige interesse, omgekeerd gelijke tred houd met het verkrijgen van de gevraagde achtergrond informatie.
Oftewel, de nieuwsgierigheid is gestild?
Ik was hier eigenlijk op zoek naar gelijkgestemden of mensen met eenzelfde ervaring, net als de topic opener m.i. en hopelijk een idee om hier iets aan te doen.
Wat dat aangaat, gaat het hier toch grotendeels een andere kant op en moet ik mij steeds verdedigen voor bijzaken, tegenover mensen die hier om een andere reden hun neus laten zien, dan dat ik voor ogen had.
Dit laatste neem ik mijzelf kwalijk, want ik heb mijn aanmelding hier laten ingeven door de reputatie van het programma "radar" en heb mij verder niet georiënteerd.
Maar het is ook nog maar een week, dus nog wat te vroeg om een eindbalans op te maken.
Afwachten dan maar.

Gesloten