Ik acht dat je toch een goede kans hebt voor succes.
Marktplaats sluit met alle leden overeenkomsten af waardoor de leden o.a. het recht krijgen om recensies te plaatsen. Op deze overeenkomsten zijn haar algemene voorwaarden van toepassing. Hierin staat niet dat negatieve beoordelingen onderbouwd moeten zijn, maar slechts dat er geen onjuiste of misleidende informatie mag worden verstrekt. Dat geeft marktplaats een bewijslast. Het is aan haar om te onderbouwen dat de informatie onjuist of misleidend is.
Ik zou dit in eerste instantie diplomatiek aan pakken en daarna pas juridisch. in beide gevallen zou ik dat in groepsverband (vereniging of stichting) doen. Via de diplomatieke route heb je meer kans om op een duurzame wijze je resultaat te bereiken. Als je de juridische route kiest zou ik je willen adviseren om daarbij in het achterhoofd te houden dat Marktplaats als reactie daarop haar algemene voorwaarden zou kunnen aanpassen.
Suzanne 326 schreef:Wanneer er een klacht ingediend wordt bij een bedrijf is het logisch dat het bedrijf weet wie de klacht in dient en daarop ook kan reageren. Het wordt anders wel erg makkelijk en annoniem net als op Tros Radar om klachten neer te tikken wat eenzijdig is en de tegenpartij hierop niet kan reageren.
Door beweringen logisch te noemen worden ze dat nog niet. Logica is de kunst van het redeneren. Wat ik zie zijn conclusies die vooral vanuit de emotie worden geplaatst. Dit wordt goed geïllustreerd door de conclusie dat het logisch zou zijn dat marktplaats recensies zou verwijderen wanneer ze slechts vermoeden dat de auteurs er van de ander een hak zou willen zeggen. Uit de gehanteerde voorwaarden volgt juist logischerwijs dat ze in die situatie de recensie laten staan.Suzanne 326 schreef:Een koper kan ook een onterechte slechte referentie schrijven om iemand een hak te zetten. Wanneer dit zo is of een vermoeden hiervan is het logisch dat ze deze referentie verwijderen daar het schade toebrengt aan de verkopende partij. Waarom zo annoniem de klacht willen indienen. Treed zelf in contact met de aanbieder en probeer tot een oplossing te komen.
De auteurs heeft er belang bij om anoniem te blijven uit angst voor represailles. Het bedrijf heeft er belang bij om te weten waar het over gaat zodat ze zich kan verweren. En consumenten hebben er een belang bij als er veel recensies geplaatst worden, zodat ze het bedrijf kunnen inschatten.
In een zee van recensies maakt het niet uit als daarvan enkele negatief zijn, mits deze binnen bepaalde kaders blijft. Als het lauwere deel hiervan negatief is dan mankeert er waarschijnlijk wat aan het bedrijf. Het verwijderen van recensies is dan meer symptoom bestrijding dan het aanpakken van de onderliggende problemen. Het belang van consumenten als groep wordt daarmee niet mee gediend. En voor het bedrijf zelf is dat op de lange termijn ook niet het beste.
Op basis van voorgaande meen ik dat de NAW gegevens van de auteur slechts aan bedrijf bekent moeten worden gemaakt wanneer diens reactie het toelaatbare overschreden heeft en dit in het belang is van het bedrijf. En dat Marktplaatst slechts berichten verwijderen die evident onjuiste of misleidende informatie bevatten. Aan die grens lijkt Marktplaatst zich niet te houden.