LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
keesvdo

Re: 5x zoveel stroomverbruik van Oxxio

Ongelezen bericht door keesvdo »

Hier nog een geval van een "slimme" Oxxio meter.

In 2005 een nieuwbouw huis gekocht, met de hoogste energienormen. Het eerste jaar zaten we op een energie gebruik van 3000 kwh. In 2007 steeg dit ineens naar 6000 kwh, waarop ik een second opinion aangevraagd heb. Zoals ik al eerder in het forum heb kunnen lezen stond de uitslag bij mij ook al op voorhand vast en was ik mijn € 350 kwijt.

In 2009/2010 werd ik geconfronteerd met een nog verdere stijging tot ruim 10.000 kwh per jaar. Mij werd ook verteld of ik een wietplantage had. Qua huishoudelijke aparaten is in de tussentijd vrijwel niets veranderd, op 1 LCD-tv na. Sinds 2007 staan vrijwel geen aparaten in huis meer op standby, alles gaat uit als we het niet gebruiken! Afgelopen jaar zijn we ook een maand op vakantie geweest, en tot onze schrik was de energieverbruik in die tussentijd alles behalve lager dan in normale tijden.

Momenteel gaat de teller over de 12.000 kwh, de teller lijkt wel op hol geslagen, en Oxxio maar rekeningen sturen en de bevoorschotting omhoog gooien.

Bij Oxxio krijg ik geen gehoor, aangezien ik al eerder een meting heb laten uitvoeren. Onlangs overgestapt naar Nuon, met de toezegging dat er een meting in huis zal worden uitgevoerd door Enexis. Nu blijkt dit vrijwel onmogelijk, aangezien de "slimme" meter van Oxxio is.

Ik word er knettergek van, dit kan toch niet. Als klant sta je met de rug tegen de muur.

zayen

Ongelezen bericht door zayen »

Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen, heb er slapeloze nachten van, 'n maagzweer door gekregen zelfs! Bellen met Oxxio, krijg je alleen te horen... Je hebt dit gebruikt, want 't staat op de meter DUS BETALEN...
Ben nog steeds hiermee bezig. Blijkt trouwens (wat ik van andere energie-aanbieder gehoord heb) dat zij helemaal geen 350 euro in rekening MOGEN brengen voor 't nakijken van die "slimme meter"!!! Het is nl. HUN meter en ZIJ moeten zorgen dat deze in orde is!!
Enexis schijnt oxxio over te nemen per 1 jan. Ook vreemd trouwens dat bij Enexis 't ijken van de meter 190 euro kost terwijl Oxxio er 350 voor telt. En een erkend installatiebedrijf ong. 90 Euro.

Tipje nog, check zelf de meter iedere dag voorlopig!
Ik ben nog bezig met 't 'gevecht'... sterkte ook!

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Zayen,

We hebben u twee weken geleden een zeer uitgebreide uitleg gegeven omtrent uw meter en uw verbruiken. In deze uitleg hebben wij aangegeven dat u zelfs 3.000 kWh minder bent gaan verbruiken ten opzichte van uw vorige meter. Helaas hebben wij hier nog geen reactie op mogen ontvangen op deze uitleg.

Blijkbaar zijn er nog steeds onduidelijkheden. Graag willen we deze alsnog voor u ophelderen.

Verder geeft u aan dat Enexis, Oxxio per 1 januari zal overnemen. Dit is echter niet het geval. Wel is het zo dat de netbeheerders per 1 januari 2012 verantwoordelijk worden voor alle meters in Nederland. Dit is een besluit van de overheid. In uw geval is het inderdaad zo dat Enexis uw nieuwe meetverantwoordelijke zal worden.

Mocht u nog vragen hebben dan zien wij graag een reactie van u.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

rbwrdr

Ongelezen bericht door rbwrdr »

zayen schreef:Normaal ga je uit van wat je voor je krijgt op 'n afschrift, dat dit klopt!
Ik had vorig jaar, gecontroleerd of de eindstand ook de beginstand was....

Leuke puzzel he????? :roll: :oops:
Dat valt toch wel mee?

Wat er fout is gegaan lijkt me helder: de eindafrekeningen zijn uitgegaan van foutieve meterstanden. Beetje gek, aangezien u een "slimme meter" had, maar blijkbaar baseerde de leverancier (Oxxio) de afrekening toch nog op geschatte meterstanden.

Als ik de meetwaarden die u zelf opgeeft even in een grafiekje plot zie je dat daar verder niets geks mee aan de hand is. Een gemiddeld verbruik van 6,8MWh/jaar en geen gekke patronen. U bent zelfs iets minder energie gaan verbruiken sinds de laatste (geldige) meting in april 2009.

Het probleem lijkt mij dat u in 2009 en 2010 veel te weinig hebt betaald. Immers, de meterstanden op 16/9/2009 waren, conform het verbruik op basis van de gegeven standen, grofweg 8000 en 9500. Maar de afrekening is gebaseerd op 5658 en 6889. Er is dus ongeveer 3,5MWh te weinig afgerekend.

Het jaar erna herhaalt zich dit en wordt je eindafrekening gebaseerd op een meterstand van 7005 en 8634 op 23/9/2010. Maar de werkelijke stand op die datum ligt grofweg rond de 11000 en 13000. Dus opnieuw veel te weinig betaald, dat verschil is nu opgelopen tot zo'n 8MWh te weinig.

Dan de afrekening van 2011. Daar wordt wel opeens gerekend met een meterstand die meer strookt met de werkelijke stand. En die 8MWh komt er dus nu opeens bij. Samen met het reguliere verbruik is dat dus een flinke afrekening, zo rond de 15MWh.

Tja.. U heeft dit (althans, volgens de meter) verbruikt en dat moet dus betaald worden. Stel nu dat er vroeger, voor het plaatsen van deze meter, een veel lager verbruik was dan die 6850kWh per jaar dan zou er iets mis kunnen zijn met de meter. Het lijkt me dus verstandig om dat even in het archief te controleren.

Een kleine 7MWh per jaar is op zich niet weinig, maar het is wel een realistisch verbruik. Er zijn in de afgelopen jaren natuurlijk ook voldoende alarmbellen geweest die bij u af hadden kunnen gaan. Immers, toen u de afrekeningen ontving op basis van veel lagere meterstanden dan die op je eigen meter werden weergegeven had u natuurlijk direct aan de bel kunnen trekken. Dat is niet gebeurd en daarmee heeft u dus in de tussentijd "op de pof" energie afgenomen bij Oxxio. Daarmee is in feite dus zelfs een (fictief rente)voordeel genoten.

Aan de andere kant kun je ook zeggen dat Oxxio niet helemaal netjes heeft gehandeld. Men heeft immers een "slimme meter" geplaatst en daarmee de verwachting gewekt dat de meterstanden op de afrekening automatisch van de meter werden gehaald. Maar dat is klaarblijkelijk niet gebeurd. Ik vermoed dat het verbruik gewoon geschat is op basis van het gebruik van een gemiddelde klant, zo'n 3 tot 3,5MWh/jaar.

Maar goed, dit wordt speculatie. Wellicht dat er bij het tot stand komen van de overeenkomst wel naar uw gemiddelde verbruik is gevraagd. Wellicht dat er tussentijds om meterstanden is gevraagd en dat deze foutief zijn doorgegeven. Wellicht ook dat Oxxio wel duidelijk heeft aangegeven de slimme meters nog niet uit te lezen. Ik weet het niet. Het enige dat duidelijk is is dat de energie verbruikt is en uiteindelijk dus betaald moet worden.

Behalve natuurlijk als u voorheen (voor het plaatsen van die "slimme meter") wel maar 3 tot 3,5MWh/jaar verbruikte. En dat dat na het plaatsen van die meter plots is verdubbeld. In dat geval zou er inderdaad iets mis kunnen zijn met de meter. Als dat het geval is en dit duidelijk blijkt uit uw verbruik voor het plaatsen van de meter dan zal Oxxio uw meter graag willen onderzoeken. En als ook na dit onderzoek van de meter blijkt dat er inderdaad te veel geregistreerd is dan neem ik aan dat Oxxio uw verbruik sinds de plaatsing van die meter graag wil corrigeren. Maar de kans is groter dat het verbruik wel klopt maar alleen die twee afrekeningen helaas op basis van verkeerde cijfers tot stand zijn gekomen.

Gesloten