LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] handelingsonbekwaam.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Jolijn

Re: handelingsonbekwaam.

Ongelezen bericht door Jolijn »

VioletPrue schreef:
olaf79 schreef:Niet alleen de prijs, maar de samenloop van omstandigheden. De verkoper hoeft natuurlijk de draagkracht van een minderjarige niet te onderzoeken. Het gaat om het verschil tussen allerdaagse boodschappen zoals een broodje, een cd en dat soort dingen. Daarbij wordt aangenomen dat de toestemming van de ouders niet expliciet gegeven hoeft te zijn. Bij een telefoon of andere duurzame goederen ligt het anders. Het is dan ook aan de verkoper om in zo'n geval het risico te lopen dat je bonje met de ouders krijgt. Het blijft daarbij van doorslaggevend belang of je als verkoper wist of behoorde te weten dat expliciete toestemming voor de aanschaf niet was gegeven.
De spijkerbroek die je als voorbeeld aanhaalt is een moeilijk geval. Want is dit een allerdaagse boodschap? Kan zo'n aanschaf door een minderjarige zijn ingegeven uit onervarenheid, peer pressure etc. Moeilijke kwestie.
Als verkoper zou ik vanaf zo'n 100 euro dat risico zeker niet nemen en gewoon zorgen dat die toestemming van de ouders er expliciet is.
Ja, laten we jongeren vooral gaan behandelen als incompetente kleuters die nergens verstand van hebben.
Komt hen echt ten goede.
Punt is, een knul van 16 is mans genoeg om een prepaid telefoon te kopen.
Dan moet je ook mans genoeg zijn om de consequenties te aanvaarden.
Spijt hebben van je aankoop is geen reden om de koop te ontbinden.
Zeker niet om dan ineens te roepen 'Ja maar, ik ben nog maar 16!'.
Die knul wist dondersgoed wat hij deed, alleen heeft hij impulsief gehandeld.
Heb ik ook wel eens met mijn 31 jaar.
Maar dan heb ik dus pech, net zoals een knul van 16 in dit geval pech heeft.
Mee eens! Als je als ouders niet wilt dat je kind zonder je toestemming, grote aankopen doet, houd het maximale per week te pinnen bedrag dan laag. Staat er 'veel' geld op de rekening, boek dan over naar de spaarrekening van je kind. En houd via internetbankieren de transacties in de gaten.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

duiner schreef:
Chocomelk schreef:
Als jij schrijft dat Choco zich hier een soort peetvader voelt dan zul je
dat moeten onderbouwen waarom je dat vind, waarom dat jou mening is.
Je kan iets vinden, maar moet je het ook onderbouwen.

.
laten we het eens " op zijn Amerikaans " doen , schuldig tenzij anders is bewezen .
dat geldt voor jou,
jij voelt je namelijk verplicht bijna, om je neus overal in te steken , als een " peetvader"
bewijs het maar eens van niet .. :lol:
.
We wonen hier in Nederland, dit is een Nederlands forum en geen Amerikaans forum en als jij dingen beweert hier dan zul jij die moeten onderbouwen net zoals in de gedragsregels staan.
Belastende uitlatingen dienen altijd te worden onderbouwd

Chocomelk

Je gaat weer in de negeermodus want je
bent werkelijk zo gek als een deur.
En zo dom als een ezel.

Jij beweert hier op het forum dingen over topicschrijver wat
niet normaal is.
Hier op dit topic beweer je namelijk dat de jongen onder curatele staat
van bank en ouders.
In een ander topic beweerde je dat de topicschrijver een pedofiel was.
Op ieder topic beweer je wel iets, als leden vragen om een onderbouwing daarvan dan krijgen ze geen antwoord.

Bye Bye Duiner

•Agressieve, onwettelijke, bedreigende, lasterlijke, vulgaire, obscene, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen zijn niet toegestaan.

Belastende uitlatingen dienen altijd te worden onderbouwd.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

duiner schreef:
Chocomelk schreef:[
We wonen hier in Nederland, dit is een Nederlands forum en geen Amerikaans forum en als jij dingen beweert hier dan zul jij die moeten onderbouwen net zoals in de gedragsregels staan.
Belastende uitlatingen dienen altijd te worden onderbouwd
durf je niet ?.. dat geeft al aan, dat ik gelijk krijg, over jou ..
.
.
U heeft wel nog veel gereageerd in dit topic maar nog steeds de belastende bewering jegens TS niet onderbouwd. Wanneer gaat u dat eens doen. :?:

Overigens in amerika kennen ze ook de uitdrukking: innocent until proven guilty. Dat is daar een van de grondbeginselen althans zou het moeten zijn.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:
vogels schreef:
Nogmaals het gaat hier niet om de vraag of hij toestemming nodig heeft van zijn ouders. Dat heeft hij namelijk nodig. Een minderjarige is onbevoegd om in zijn eentje een verbindtenis aan te gaan.
Onzin! Iemand van 16 mag echt wel een prepaid mobieltje kopen zonder dat hij wordt meegenomen aan het handje van zijn ouders.
Tsja of een minderjarige zomaar een apple iphone prepaid van meer dan 500 euro mag kopen is nog maar de vraag. Jij gaat ervan uit dat een prepaid altijd een goedkoop telefoontje betreft maar dat is niet zo. Zoals ik al eerder schreef het gaat ook om de prijs, en de vraag of een minderjarige die prijs normalitair economisch kan dragen. Bij een 500 euro kostende iphone waag ik dat te betwisten.
Dat lijkt me nu typisch iets waar de winkelier niks mee te maken heeft. Een 16- jarige kan makkelijk een paar honderd euro hebben opgespaard om een iPhone te kopen. Zoveel is dat nu ook weer niet. 5 maandjes een krantenwijk en je hebt al meer dan dat.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

GJvdZ schreef:Dat lijkt me nu typisch iets waar de winkelier niks mee te maken heeft. Een 16- jarige kan makkelijk een paar honderd euro hebben opgespaard om een iPhone te kopen. Zoveel is dat nu ook weer niet. 5 maandjes een krantenwijk en je hebt al meer dan dat.
Ja dat zeg ik toch ook niet. Dan komt hij gewoon met een van zijn ouders dat ding kopen. Das toch niet zo moeilijk?

Deze regels zijn er om minderjarigen te beschermen. Minderjarigen zijn immers in veel gevallen nog niet goed in staat om weloverwogen beslissingen te nemen.

Helaas moet ik blijven herhalen dat het in DIT geval niet gaat om de vraag of de jongen in kwestie een krantenwijk heeft en dus geld had om het te betalen. Het gaat om de vraag of de verkoper wist of rederlijkerwijze kon weten dat de minderjarige geen toestemming van zijn ouders had voor deze aankoop.

Emmy75

olaf79 schreef:Helaas moet ik blijven herhalen dat het in DIT geval niet gaat om de vraag of de jongen in kwestie een krantenwijk heeft en dus geld had om het te betalen. Het gaat om de vraag of de verkoper wist of rederlijkerwijze kon weten dat de minderjarige geen toestemming van zijn ouders had voor deze aankoop.
Dan blijf ik maar herhalen dat de opvattingen in het verkeer over wat gebruikelijk is bepalend is. Nogmaals als het normaal is dat een 16-jarige de aankoop doet, mag de verkoper ervan uitgaan dat er toestemming is. Dan is de vraag of hij "rederlijkerwijs had kunnen weten dat" niet meer van belang.
Art 234 BW1 schreef: 1 Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.
2 De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.
3 De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Emmy75 schreef:
olaf79 schreef:Helaas moet ik blijven herhalen dat het in DIT geval niet gaat om de vraag of de jongen in kwestie een krantenwijk heeft en dus geld had om het te betalen. Het gaat om de vraag of de verkoper wist of rederlijkerwijze kon weten dat de minderjarige geen toestemming van zijn ouders had voor deze aankoop.
Dan blijf ik maar herhalen dat de opvattingen in het verkeer over wat gebruikelijk is bepalend is. Nogmaals als het normaal is dat een 16-jarige de aankoop doet, mag de verkoper ervan uitgaan dat er toestemming is. Dan is de vraag of hij "rederlijkerwijs had kunnen weten dat" niet meer van belang.
Art 234 BW1 schreef: 1 Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.
2 De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.
3 De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.
Precies en voor een prepaid telefoon weet ik dat zo net nog niet. Hangt dus o.a. van de prijs af, maar die weten we niet, dus kunnen we niks concluderen.

Maar de door andere gestelde conclusie het is een prepaid dus is hij handelingsbekwaam is gewoon niet waar. Dat is te simpel gedacht.

Overigens gaat dat maatschappelijk verkeer niet veel verder dan de dagelijkse boodschappen, schoolspulletjes en wat van dat soort zaken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens gaat dat maatschappelijk verkeer niet veel verder dan de dagelijkse boodschappen, schoolspulletjes en wat van dat soort zaken.
Ik ga je eventjes uit de droom helpen, zit je goed?

Mijn pleegzoon kwam op zijn 13e bij me wonen. Van Jeugdzorg of wat dan ook kreeg hij 100 gulden per maand kleedgeld, en daar kwam zijn zakgeld nog bovenop. Dat was in 1990 of daaromtrent. Van zijn moeder kreeg hij voordien trouwens de hele kinderbijslag als kleedgeld.

Mijn stiefkinderen kregen van hun moeder van jongs af aan twee keer per jaar een bedrag van 50 euro dat ze naar eigen goeddunken mochten besteden. Mijn zoon presteerde het op 13-jarige leeftijd van dat geld, + 20 euro spaargeld, zonder overleg, een treinenbaan van 70 euro te kopen. Dat was een jaar of 5, 6 geleden.

En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.

De tijd dat kinderen een dubbeltje zakgeld per week kregen en dat tot op de cent moesten verantwoorden, ligt wel zeer ruim achter ons.

Emmy75

olaf79 schreef: Precies en voor een prepaid telefoon weet ik dat zo net nog niet. Hangt dus o.a. van de prijs af, maar die weten we niet, dus kunnen we niks concluderen.

Maar de door andere gestelde conclusie het is een prepaid dus is hij handelingsbekwaam is gewoon niet waar. Dat is te simpel gedacht.

Niet helemaal. Daarom gaf ik bewust het voorbeeld aan van de spijkerbroek en de informatie van het Nibud. Een jongere van die leeftijd heeft gemiddeld zo'n 50-80 te besteden aan kleedgeld. Een scholier tussen de 12-18 jaar geeft gemiddeld zo'n 103,- per maand te besteden. Aangezien dit dus gemiddelden zijn er er zeker jongeren zijn die erboven zitten, ergens voor werken en sparen is het niet ongebruikelijk dat deze een prepaid mobieltje koopt. Een iPhone van 500,- is misschien een grensgeval waar een rechter zich over zou moeten buigen maar veruit de meeste prepaid mobieltjes is gewoon gebruikelijk.

witte angora

veruit de meeste prepaid mobieltjes is gewoon gebruikelijk.
Kinderen van een jaar of 10 hebben vaak al een mobieltje. Ok, die zal dan nog door de ouders gekocht zijn, maar naarmate ze gaan puberen willen ze toch ook ofwel een flinke inbreng in de keuze van het toestel, ofwel het ding zelf gaan kopen. Met of zonder toestemming. Daar zijn het pubers voor.

Emmy75

Een scooter is wel even van een andere orde en grootte (qua aanschafwaarde enz) dan een gemiddeld mobieltje.

schiphol

Ongelezen bericht door schiphol »

Bakvis Arie schreef:Of je het nou op een scooter of met je mobieltje wilt doen...maak mij niets uit hoor.
dit bericht was al vermeld , goed zo ,

misschien moet deze man een ban op zijn IP-adres krijgen, want hij verschuilt zich achter diverse namen

zo gaat dat niet hier

witte angora

Bakvis is een van onze huistrollen, maar is inmiddels alweer uit de lucht.
De gebruiker is inactief
Reden: Profieldetails gewijzigd

Bakvis Arie
Die komt van de week wel weer terug als platvis of zoiets. IP-ban werkt niet, hij weet het te omzeilen.

Chocomelk

schiphol schreef:
Bakvis Arie schreef:Of je het nou op een scooter of met je mobieltje wilt doen...maak mij niets uit hoor.
dit bericht was al vermeld , goed zo ,

misschien moet deze man een ban op zijn IP-adres krijgen, want hij verschuilt zich achter diverse namen

zo gaat dat niet hier
Als ik lees wat 1 van u eerste reacties hier op het forum zijn dan bent u
hier ook niet een onbekende van dit forum.

schiphol

Ongelezen bericht door schiphol »

Chocomelk schreef:[Als ik lees wat 1 van u eerste reacties hier op het forum zijn dan bent u
hier ook niet een onbekende van dit forum.
denk je nou echt , dat ik nooit meegelzen zou hebben , maar nooit mij laten registeren ?

het is een open forum, je hoeft niet eens ingelogd te zijn, om alles te lezen

Gesloten