LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tarieven tandartsen 2012
Re: Tarieven tandartsen 2012
http://www.medischondernemen.nl/Tandart ... dzorg.html is ie maar weer, voor diegenen die dit proberen te negeren en eroverheen kletsen.
De vergelijking met de garagebedrijven is niet op het uurloon gebaseerd, maar op jouw opmerking met het gereedschap:En mbt de vergelijking met garagebedrijven: daar zitten ook heel forse verschillen in uurtarieven en nota`s materialen hoor....dus ik snap die vergelijking niet zo, en meer nog de (verkeerde) conclusie die aan die vergelijking gehangen wordt.
bij een wortgelkanaalbehandeling maakt gebruik apex locator, microscoop en NITI vijlen zo al een 125 euro verschil (met een betere behandeling).
Een patiënt interesseert het niet, welke techniek of materiaal wordt gebruikt.Dat een tandarts nu heel goedkoop lijkt of heel duur kan dus afhangen welke techniek gebruikt wordt, welke materialen,
Deze patiënt gaat naar een arts, met de opleiding tandarts, om zijn/haar tanden te laten nakijken/repareren en nog veel meer.
Hoe en wie, maakt toch niet uit.
Niemand kijkt welke apparatuur de tandarts heeft aangeschaft, het gaat pur om het resultaat.
Kijk! Een heel ander geluid dan dat van de zorgverzekeraars:
(Bron: http://www.nza.nl/publicaties/nieuws/St ... andartsen/ )
Stijging prijs beperkt bij merendeel tandartsen
16-01-2012
Meeste aanbieders mondzorg blijven in de buurt van oude tarieven
Veel mondzorgaanbieders blijven met hun prijzen in de buurt van de prijzen van vorig jaar. Dat blijkt uit eerste onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit. De NZa monitort voor de minister de marktontwikkelingen nu er sinds 1 januari 2012 vrije prijzen zijn voor tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici. Voor de eerste prijspeiling onderzocht de NZa acht prestaties en vergeleek de prijzen van nu met die van 2011.
Voor vijf van de onderzochte prestaties is de prijs ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven of gedaald. Zo bleven de prijzen voor een periodieke controle, tweevlaksvulling en kroon binnen de te verwachten prijsrange voor 2012. De prijzen voor een behandeling tandvleesabces en tussentijdse beoordeling tandvleesbehandeling daalden. Voor een röntgenfoto, een uitgebreide gebitsreiniging en een klikgebit moet meer betaald worden.
De NZa werkt met prijsranges omdat er in de nieuwe prestaties die in 2012 gelden, soms meerdere prestaties uit 2011 zijn samengevoegd. Zo kon een tandarts vorig jaar voor een vulling onder andere de verdoving nog los declareren, nu zit dat bij de prijs van een vulling inbegrepen. Bij haar berekeningen heeft de NZa rekening gehouden met de jaarlijkse indexatie van 3,31% die toegepast zou zijn op tarieven 2011 als er geen vrije prijzen zouden zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste tandartsen hun tarieven hebben aangesloten bij de prijzen die vorig jaar golden. Er zijn slechts enkele aanbieders die veel hogere of veel lagere prijzen hanteren.
De NZa vroeg bij 247 aanbieders de prijslijst op. In totaal 173 aanbieders leverde die binnen een week aan. Met deze steekproef kan de NZa gemiddelde prijzen met 95% zekerheid aangeven. Aan deze eerste prijspeiling verbindt de NZa echter nog geen conclusies. Prijzen kunnen namelijk gedurende het jaar nog veranderen omdat zorgverleners hun prijslijst tussentijds aan mogen passen. Daarnaast kan de NZa bij de weging van tariefstijgingen en dalingen op een later moment dit jaar ook volume en omzetontwikkeling meerekenen zodat duidelijk wordt wat de werkelijke effecten van deze stijgingen en dalingen zijn.
De NZa monitort dit jaar de ontwikkelingen op de mondzorgmarkt. Daarbij kijkt ze naar ontwikkeling van de prijzen, of tandartsen vooraf transparant zijn over wat zij doen voor welke prijs en de toegankelijkheid van de mondzorg. Ook bekijkt de NZa of het aantal contracten tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders toeneemt en onderzoekt ze of er bij aanbieders of verzekeraars sprake is van eventuele marktmacht. Waar nodig kan de NZa haar handhavingsinstrumenten inzetten. Na deze eerste scan volgt op 15 februari een eerste rapportage aan VWS, op 1 juni de marktscan mondzorg en op 1 november een prijsontwikkelingrapportage voor VWS.
(Bron: http://www.nza.nl/publicaties/nieuws/St ... andartsen/ )
Stijging prijs beperkt bij merendeel tandartsen
16-01-2012
Meeste aanbieders mondzorg blijven in de buurt van oude tarieven
Veel mondzorgaanbieders blijven met hun prijzen in de buurt van de prijzen van vorig jaar. Dat blijkt uit eerste onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit. De NZa monitort voor de minister de marktontwikkelingen nu er sinds 1 januari 2012 vrije prijzen zijn voor tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici. Voor de eerste prijspeiling onderzocht de NZa acht prestaties en vergeleek de prijzen van nu met die van 2011.
Voor vijf van de onderzochte prestaties is de prijs ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven of gedaald. Zo bleven de prijzen voor een periodieke controle, tweevlaksvulling en kroon binnen de te verwachten prijsrange voor 2012. De prijzen voor een behandeling tandvleesabces en tussentijdse beoordeling tandvleesbehandeling daalden. Voor een röntgenfoto, een uitgebreide gebitsreiniging en een klikgebit moet meer betaald worden.
De NZa werkt met prijsranges omdat er in de nieuwe prestaties die in 2012 gelden, soms meerdere prestaties uit 2011 zijn samengevoegd. Zo kon een tandarts vorig jaar voor een vulling onder andere de verdoving nog los declareren, nu zit dat bij de prijs van een vulling inbegrepen. Bij haar berekeningen heeft de NZa rekening gehouden met de jaarlijkse indexatie van 3,31% die toegepast zou zijn op tarieven 2011 als er geen vrije prijzen zouden zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste tandartsen hun tarieven hebben aangesloten bij de prijzen die vorig jaar golden. Er zijn slechts enkele aanbieders die veel hogere of veel lagere prijzen hanteren.
De NZa vroeg bij 247 aanbieders de prijslijst op. In totaal 173 aanbieders leverde die binnen een week aan. Met deze steekproef kan de NZa gemiddelde prijzen met 95% zekerheid aangeven. Aan deze eerste prijspeiling verbindt de NZa echter nog geen conclusies. Prijzen kunnen namelijk gedurende het jaar nog veranderen omdat zorgverleners hun prijslijst tussentijds aan mogen passen. Daarnaast kan de NZa bij de weging van tariefstijgingen en dalingen op een later moment dit jaar ook volume en omzetontwikkeling meerekenen zodat duidelijk wordt wat de werkelijke effecten van deze stijgingen en dalingen zijn.
De NZa monitort dit jaar de ontwikkelingen op de mondzorgmarkt. Daarbij kijkt ze naar ontwikkeling van de prijzen, of tandartsen vooraf transparant zijn over wat zij doen voor welke prijs en de toegankelijkheid van de mondzorg. Ook bekijkt de NZa of het aantal contracten tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders toeneemt en onderzoekt ze of er bij aanbieders of verzekeraars sprake is van eventuele marktmacht. Waar nodig kan de NZa haar handhavingsinstrumenten inzetten. Na deze eerste scan volgt op 15 februari een eerste rapportage aan VWS, op 1 juni de marktscan mondzorg en op 1 november een prijsontwikkelingrapportage voor VWS.
Het is niet zo moeilijk hoor. Gewoon bij je zorgverzekeraar op de site kijken welke tandarts in je omgeving een contact heeft met de zorgverzekeraar. Want dan betall je dus niets bij want die hanteren de tarieven die max vergoed worden door de zorgverzekeraar.
Ik ga dus overstappen na zo'n tandarts, geen zin om bijtebetalen.
Mijn tandarts had dus de tarieven ff flink opgeschroeft en de tarieven van voorgaande jaren gauw ff verwijderd.
Mijn tandarts had dus de tarieven ff flink opgeschroeft en de tarieven van voorgaande jaren gauw ff verwijderd.
zoals verwacht, en wat ik al de hele tijd beweer... alleen zal men de NZA ook wel niet willen geloven want dat past niet in het eigen straatje...
@nevermind: dat je van zaken geen verstand hebt prima, maar onthoud je dan van commentaar...
garagegereedschappen... ook daar sla je de plank volledig mis, zijn ook bij garages grote verschillen in, bv tussen merkdealer die wel bepaalde speciale gereedschappen heeft die soms nodig zijn om bepaalde reparaties of afstellingen goed te doen, of de vrije garages die het niet hebben en dan maar wat proberen (meestal met ongemerkte schade op lange termijn tot gevolg,) of het maar overslaan.
maar goed uitleggen heeft geen zin want daar sta je toch niet voor open.
@nevermind: dat je van zaken geen verstand hebt prima, maar onthoud je dan van commentaar...
garagegereedschappen... ook daar sla je de plank volledig mis, zijn ook bij garages grote verschillen in, bv tussen merkdealer die wel bepaalde speciale gereedschappen heeft die soms nodig zijn om bepaalde reparaties of afstellingen goed te doen, of de vrije garages die het niet hebben en dan maar wat proberen (meestal met ongemerkte schade op lange termijn tot gevolg,) of het maar overslaan.
de tarieven van vorig jaar zijn oa bij NZA en andere sites bv tandarts punt nl gewoon terug te vinden. Mijn site heb ik ook opgeschoond op dat punt, want het enige wat je bereikt is appels met peren vergelijken doordat er ook nieuwe (geclusterde ) codes ingevoerd zijn.Mousy schreef:Het is niet zo moeilijk hoor. Gewoon bij je zorgverzekeraar op de site kijken welke tandarts in je omgeving een contact heeft met de zorgverzekeraar. Want dan betall je dus niets bij want die hanteren de tarieven die max vergoed worden door de zorgverzekeraar.
zo veel tandartsen met overeenkomst zijn er (nog ) niet momenteel, maar goed dit is 1 van de bedoelde effecten, keuzevrijheid voor iemand die wel op alleen geld de zorgverlener selecteert.
Die prijsverschillen die nu openbaar zijn waren er in voorgaande jaren tussen deze behandelaars misschien ook al. Zou wel even navragen welke materialen en technieken de oude en de nieuwe gebruiken voordat u overstapt en als het tegenvalt misschien niet meer terug kan..
Ik ben basis verzekerd bij Anderzorg en volgens hun worden in 2012 gewoon alle tandartskosten voor de kids gedekt.
Alexander : Welkom op de chat van AnderZorg. Bent u al verzekerd bij AnderZorg? Geef dan uw verzekerdennummer of uw postcode/huisnummer door. Dan kunnen we u beter helpen!
Alexander : Ik ben Alexander , waar kan ik u mee helpen?
Bezoeker: hallo alexander
Bezoeker: dekken jullie in 2012 gewoon alle tandartskosten periodiek voor kinderen
Alexander : Jazeker. Behalve orthodontie
Bezoeker: oke dus ook al wordt onze tandarts duurder dat is geen probleem
Alexander : Klopt
Bezoeker: oke dan weet ik genoeg bedankt
Alexander : Graag gedaan en een prettige dag verder
Alexander : Welkom op de chat van AnderZorg. Bent u al verzekerd bij AnderZorg? Geef dan uw verzekerdennummer of uw postcode/huisnummer door. Dan kunnen we u beter helpen!
Alexander : Ik ben Alexander , waar kan ik u mee helpen?
Bezoeker: hallo alexander
Bezoeker: dekken jullie in 2012 gewoon alle tandartskosten periodiek voor kinderen
Alexander : Jazeker. Behalve orthodontie
Bezoeker: oke dus ook al wordt onze tandarts duurder dat is geen probleem
Alexander : Klopt
Bezoeker: oke dan weet ik genoeg bedankt
Alexander : Graag gedaan en een prettige dag verder
Heb info opgezocht en deze tandarts staat goed bekend en gebruikt geen almangaan of hoe je dat ook schrijft. En ik selecteer echt niet alleen maar op geld, aangezien ik eerst heb rondgekeken hoe deze tandarts bekend staat. Maar echter als ik mn tweevlaksvulling moet laten doen bij mn oude tandarts moet ik 15euro bijbetalen en daar heb ik gewoon geen zin in als t bij een andere tandarts voor de normale prijs kan.vroem schreef:de tarieven van vorig jaar zijn oa bij NZA en andere sites bv tandarts punt nl gewoon terug te vinden. Mijn site heb ik ook opgeschoond op dat punt, want het enige wat je bereikt is appels met peren vergelijken doordat er ook nieuwe (geclusterde ) codes ingevoerd zijn.Mousy schreef:Het is niet zo moeilijk hoor. Gewoon bij je zorgverzekeraar op de site kijken welke tandarts in je omgeving een contact heeft met de zorgverzekeraar. Want dan betall je dus niets bij want die hanteren de tarieven die max vergoed worden door de zorgverzekeraar.
zo veel tandartsen met overeenkomst zijn er (nog ) niet momenteel, maar goed dit is 1 van de bedoelde effecten, keuzevrijheid voor iemand die wel op alleen geld de zorgverlener selecteert.
Die prijsverschillen die nu openbaar zijn waren er in voorgaande jaren tussen deze behandelaars misschien ook al. Zou wel even navragen welke materialen en technieken de oude en de nieuwe gebruiken voordat u overstapt en als het tegenvalt misschien niet meer terug kan..
Ik heb een tandartsverzekering waarom zou ik dan gaan bijbetalen ik zou dan een dief zijn van mn eigen portemonnee.
Niet iedereen kan zomaar ff bedragen als 15 euro of meer betalen.
Daarbij komt dat ik t idee heb dat hij t express doet alles zo omhoog gooien nl vorig jaar een gloednieuwe praktijk.
klopt helemaal mbt Anderzorg, is deel van Menzis en Menzis begrijpt de regels. VGZ, CZ en aanverwante /gelieerde clubs blijkbaar nog niet. ELKE zorgverzekering zal in deze fase van het experiment de jeugdzorg 100% moeten vergoeden, of zij nu willen of niet. Dus doen zij dit niet en krijgt u een aanvullende rekening of de directe tandartsnota niet volledig vergoed, klacht indienen bij de NZA! Pas als er echt een marktconform tarief vast te stellen is zal dat waarschijnlijk ook door de NZA aangegeven worden, en pas dan mogen de zorgverzekeraars limieten stellen op dat punt.
Laatst gewijzigd door vroem op 16 jan 2012 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
reden waarom tandartsen niet zo snel met bepaalde verzekeraars tot overeenkomst zullen komen:
http://www.tandarts.nl//nieuws/detail/b ... els_aan_cz
http://www.tandarts.nl//nieuws/detail/b ... els_aan_cz
-
Toch vind ik het wel vreemd, dit jaar moet de derde kroon er in, dat ik voor de eerste twee niet hoefde bij te betalen, en voor deze derde wel, terwijl de kosten van de tandzorg niet noemenswaardig verandert zijn? Dan moet er dus meer budget overblijven, van de maximaal 800 euro die ik per jaar te besteden heb. Immers, een deel van de kosten die vorig jaar vergoed werden, moet ik nu zelf betalen omdat het een all-in prijs is geworden.
Op zich geen ramp, ik heb nogal wat oude amalgaamvullingen die vervangen moeten worden, als ik meer van mijn budget overhoudt, kan de tandarts daarmee alvast beginnen, dit jaar.
Maar snappen doe ik het niet, eerlijk gezegd. En misschien wel, als dit de manier is om kosten te besparen, zal de tandartszorg inderdaad voor de verzekeraars goedkoper worden. Maar niet voor de consument!
Op zich geen ramp, ik heb nogal wat oude amalgaamvullingen die vervangen moeten worden, als ik meer van mijn budget overhoudt, kan de tandarts daarmee alvast beginnen, dit jaar.
Maar snappen doe ik het niet, eerlijk gezegd. En misschien wel, als dit de manier is om kosten te besparen, zal de tandartszorg inderdaad voor de verzekeraars goedkoper worden. Maar niet voor de consument!
vroem schreef: @nevermind: dat je van zaken geen verstand hebt prima, maar onthoud je dan van commentaar...
Dus niet iedere tandarts kan alle werkzaamheden uitvoeren, want dan is het gebrek aan goed gereedschap.
Nog een keer, het maakt mij als patiënt niets uit, met welk gereedschap de tandarts mijn problemen verhelpt.
Dan kan je niet zeggen, ik citeer:
bij een wortgelkanaalbehandeling maakt gebruik apex locator, microscoop en NITI vijlen zo al een 125 euro verschil (met een betere behandeling).
Ik sta voor alles open, maar je moet mij ook kunnen overtuigen.
Dat dit voor jouw lastig is, merk in aan de verbale opmerkingen.
@WA
Volgens Vroem heb je dan ook geen verstand van zaken, maar ook ik heb dezelfde mening, maar ben nog niet van het tegendeel overtuigt.
witte angora schreef:
-
Ho no never, ik zeg dus zelf dat ik het niet snap, het enige dat ik weet is dat ik straks bij moet betalen waar dat eerst niet nodig was, terwijl de tandartstarieven over de hele linie gezien niet schijnen te stijgen.Ik sta voor alles open, maar je moet mij ook kunnen overtuigen.
Dat dit voor jouw lastig is, merk in aan de verbale opmerkingen.
@WA
Volgens Vroem heb je dan ook geen verstand van zaken, maar ook ik heb dezelfde mening, maar ben nog niet van het tegendeel overtuigt.
Wat het verhaal van vroem betreft, ik heken hierin duidelijk iemand die weet waar hij het over heeft, helder is in zijn communicatie, en er een duidelijke mening over heeft. Dat zijn mening over het vrijgeven van de tarieven anders is dan de mijne is mij wel duidelijk, maar meningen kunnen nu eenmaal verschillen. En die ruimte moet er nu eenmaal kunnen zijn.
Vroem kan zijn mening onderbouwen, ik zit met vragen en twijfels, en toekomstige eigen bijdragen, en juist daardoor had ik het liever bij het oude gehouden. Dat zijn verschillende uitgangspunten, en dat leidt dus in dit geval tot een andere conclusie.
Natuurlijk heeft vroem een mening, zoals jij en ik, maar mijn mening telt niet, want ik heb geen verstand van zaken.Wat het verhaal van vroem betreft, ik heken hierin duidelijk iemand die weet waar hij het over heeft, helder is in zijn communicatie, en er een duidelijke mening over heeft. Dat zijn mening over het vrijgeven van de tarieven anders is dan de mijne is mij wel duidelijk, maar meningen kunnen nu eenmaal verschillen. En die ruimte moet er nu eenmaal kunnen zijn.
Vroem kan zijn mening onderbouwen, ik zit met vragen en twijfels, en toekomstige eigen bijdragen, en juist daardoor had ik het liever bij het oude gehouden. Dat zijn verschillende uitgangspunten, en dat leidt dus in dit geval tot een andere conclusie.
Het onderbouwen van zijn mening is het strijdpunt, waarover ik niet eens ben met de uitleg.
Dat je nu terugkrabbelt, vind ik persoonlijk dan zwak, want een andere mening heb ik ook niet.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
-
Hoe kom je er bij dat ik terugkrabbel? Mijn mening is nog steeds hetzelfde: ik ben niet blij met de verandering, omdat ik meer moet betalen. En dat ik het nut er niet van in zie, dat is ook niet veranderd. Dat ik vragen en twijfels heb, en dat mijn mening mede op die vragen en twijfels is gebaseerd, dat was ook al die tijd.Dat je nu terugkrabbelt, vind ik persoonlijk dan zwak, want een andere mening heb ik ook niet.![]()
Je blijft me verbazen.
Witte Angora: wat jij beschrijft is een aanpassing polisvoorwaarden inderdaad in het voordeel van de verzekering. Ik noem niet voor niets de bedragen die bij de verzekering aan de strijkstok blijven hangen , van de opgebrachte premie wordt een 75 % uitgekeerd, waarmee nog altijd een half miljard in de kas van de verzekeraar blijft. De tandartspolis is voor hen gewoon een schadeverzekering, daar moet (in ieder geval bij de meeste) op verdiend worden.
Overigens doet niet elke verzekering dit, dit zijn mn de paar grote jongens die tegen de vrije tarieven zijn en alles in het werk hebben gesteld het publiek verkeerd voor te lichten (zie de discrepantie in de uitspraken van VGZ en CZ en de uitslag van het eerste onderzoek door de NZA.)
Ik weet dat bv ONVZ gewoon de percentages blijft hanteren, en dat zijn er meer. MENZIS hanteert ook maximumvergoedingen, maar die hebben wel een verruiming van de polissen (dus een verbetering) op andere punten, oa op maximum aantallen van bepaalde verrichtingen per jaar. Waar voorheen bv maximaal 6 vullingen en bv 3 kronen per jaar vergoed werden is dat nu onbeperkt. Niet voor iedereen van toepassing, maar goed.
Overigens doet niet elke verzekering dit, dit zijn mn de paar grote jongens die tegen de vrije tarieven zijn en alles in het werk hebben gesteld het publiek verkeerd voor te lichten (zie de discrepantie in de uitspraken van VGZ en CZ en de uitslag van het eerste onderzoek door de NZA.)
Ik weet dat bv ONVZ gewoon de percentages blijft hanteren, en dat zijn er meer. MENZIS hanteert ook maximumvergoedingen, maar die hebben wel een verruiming van de polissen (dus een verbetering) op andere punten, oa op maximum aantallen van bepaalde verrichtingen per jaar. Waar voorheen bv maximaal 6 vullingen en bv 3 kronen per jaar vergoed werden is dat nu onbeperkt. Niet voor iedereen van toepassing, maar goed.
@ nevermind, jij bent m.i. het typisch geval van iemand die niet overtuigd wil worden voor bijstellen van je mening over iets, zo overtuigd ben je van je eigen gelijk. Ga ik dus geen moeite meer voor doen, alle info die je nodig hebt staat hier, doe ermee wat je wilt (of niet).
Is eerlijk gezegd nu mijn probleem niet meer.
WA: ik ben zelf geen voorstander van de vrije tarieven zoals het nu gedaan is . de NZA heeft diverse adviezen van de NMT (beroepsgroep) naast zich neergelegd, en dit is het samen met de erg uitgebreide rechten die verzekeraars m.i. onterecht ooit verkregen hebben geworden.
Persoonlijk ben ik van mening dat er mbt wat onder de basisverzekering valt gewoon een duidelijke lijn moet komen, waar ook geen verschillen kunnen zijn hoe verzekeringen ermee omgaan, en desnoods weer een vastgesteld redelijk tarief , de rest (zijnde 80% ) van de mondzorg valt eigenlijk buiten de ziektekosten en daarmee buiten echte bemoeienis van de overheid eigenlijk omdat dat in het zgn 3e compartiment geregeld is, oftewel daarvoor maakt het inderdaad bij wijze van spreke niet uit of het autokosten of tandarts betreft, oftewel dat regel je zelf met je garage en tandarts, en ben je blij kom je terug en ben je niet blij en kom je er niet uit ga je weg. Dat is ook de grondslag dat verzekeraars het gewoon als schadeverzekering waar winst op gemaakt moet worden behandelen, en niet als zorgverlening, want dan hadden wij als tandartsen een heel andere (of eigenlijk uberhaupt) een normale gespreksrelatie met de zorgverzekeringen. Niet dat ze allemaal hetzelfde zijn, maar gemiddeld gezien is dit wel de strekking.
Is eerlijk gezegd nu mijn probleem niet meer.
WA: ik ben zelf geen voorstander van de vrije tarieven zoals het nu gedaan is . de NZA heeft diverse adviezen van de NMT (beroepsgroep) naast zich neergelegd, en dit is het samen met de erg uitgebreide rechten die verzekeraars m.i. onterecht ooit verkregen hebben geworden.
Persoonlijk ben ik van mening dat er mbt wat onder de basisverzekering valt gewoon een duidelijke lijn moet komen, waar ook geen verschillen kunnen zijn hoe verzekeringen ermee omgaan, en desnoods weer een vastgesteld redelijk tarief , de rest (zijnde 80% ) van de mondzorg valt eigenlijk buiten de ziektekosten en daarmee buiten echte bemoeienis van de overheid eigenlijk omdat dat in het zgn 3e compartiment geregeld is, oftewel daarvoor maakt het inderdaad bij wijze van spreke niet uit of het autokosten of tandarts betreft, oftewel dat regel je zelf met je garage en tandarts, en ben je blij kom je terug en ben je niet blij en kom je er niet uit ga je weg. Dat is ook de grondslag dat verzekeraars het gewoon als schadeverzekering waar winst op gemaakt moet worden behandelen, en niet als zorgverlening, want dan hadden wij als tandartsen een heel andere (of eigenlijk uberhaupt) een normale gespreksrelatie met de zorgverzekeringen. Niet dat ze allemaal hetzelfde zijn, maar gemiddeld gezien is dit wel de strekking.
-
Ik denk dat ik het begin te snappen. Wie heeft eigenlijk bepaald dat de mondzorg in het 3e compartiment is geregeld (wat dat ook is?) Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het onder de zorg valt, maar dat is dus blijkbaar niet het geval?
Is de mondzorg in het nieuwe systeem dan vergelijkbaar aan het worden met de opticiën en de audiciën, of zijn dat weer heel andere zaken/compartimenten?
Ik zou toch niet mijn kiezen door Hans Anders willen laten trekken, eerlijk gezegd. Ze kunnen niet eens fatsoenlijk een bril aanmeten, is mijn ervaring. Maar ondertussen doen ze er wel hoorapparaten bij.
Is de mondzorg in het nieuwe systeem dan vergelijkbaar aan het worden met de opticiën en de audiciën, of zijn dat weer heel andere zaken/compartimenten?
Ik zou toch niet mijn kiezen door Hans Anders willen laten trekken, eerlijk gezegd. Ze kunnen niet eens fatsoenlijk een bril aanmeten, is mijn ervaring. Maar ondertussen doen ze er wel hoorapparaten bij.
Ook ik heb geen verstand van zaken maar weet wel dat mijn tandarts heel hard is gestegen in de prijzen, niet normaal !
@ Vroem het zal best zo zijn dat mijn tandarts andere 'gereedschappen' gebruikt dan een andere maar waarom moet dat op mijn als klant worden doorberekend ?
Als ik zie hoeveel prijsverschil er zit in een wortelkanaalbehandeling.....
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
@ Vroem het zal best zo zijn dat mijn tandarts andere 'gereedschappen' gebruikt dan een andere maar waarom moet dat op mijn als klant worden doorberekend ?
Als ik zie hoeveel prijsverschil er zit in een wortelkanaalbehandeling.....
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
@chokomelk: het is in de maatschappij op andere gebieden al lang heel normaal dat kosten (volledig) doorberekend worden in tariefstelling, doet elke supermarkt, drukker, banketbkker etc ook. Dat de mondzorg daar (te) laat mee is, is niet de keus van ons geweest... de manier waarop dingen nu gaan ook niet heemaal, ik ben er bv niet blij mee dat de kwaliteitsindicatoren niet klaar zijn, dan was het voor iedereen een stuk duidelijker geweest denk ik!
De rest heben we het al over gehad, ben je blijkbaar weer vergeten...
as ik goed gelezen heb is de prijs wortelkanaalbeaneling bj jouw tandarts inclusief foto`s, wat a fors scheeltwant daarvan zijn er per behandelng zomaar 2-4 nodig. Wel verwarrend ja, had i beter ook niet kunnen doen want er is en aparte code voor. Ik vraag mij dus af of die wortelkanaalbehandeling per saldo wel zo duurder is, als er aller andere dingen niet apart berekend worden.. Wat je hem wel moet meegeven is at dit niet goed is voor vergoeding door zorgverzekeraars, de vergoeding is gewoon lager zo, niet slim dus , erg klantonvriendelijk zefs, niet goed doordacht.
De rest heben we het al over gehad, ben je blijkbaar weer vergeten...
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
as ik goed gelezen heb is de prijs wortelkanaalbeaneling bj jouw tandarts inclusief foto`s, wat a fors scheeltwant daarvan zijn er per behandelng zomaar 2-4 nodig. Wel verwarrend ja, had i beter ook niet kunnen doen want er is en aparte code voor. Ik vraag mij dus af of die wortelkanaalbehandeling per saldo wel zo duurder is, als er aller andere dingen niet apart berekend worden.. Wat je hem wel moet meegeven is at dit niet goed is voor vergoeding door zorgverzekeraars, de vergoeding is gewoon lager zo, niet slim dus , erg klantonvriendelijk zefs, niet goed doordacht.