LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bezwaarschrift afgewezen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witte angora

Re: bezwaarschrift afgewezen

Ongelezen bericht door witte angora »

In een ander bezwaarschrift kreeg ik een boete omdat ik niet had opgegeven dat ik een vriendendienst voor een familielid gedaan had. Deze vriendendienst werd al heel snel omschreven als: moet op geld waardeerbare arbeid worden aangemerkt.
Hoeveel tijd ging er in die 'vriendendienst' zitten, was het eenmalig of regelmatig, en in welke branche?

Je laat teveel informatie weg om met je mee te kunnen gaan.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Hoeveel tijd ging er in die 'vriendendienst' zitten, was het eenmalig of regelmatig, en in welke branche?
Het ging over een zolder die ik omgebouwd heb tot slaapkamer.
Alles bij elkaar heeft dit 2 maanden geduurt. Er was wel een vergoeding gegeven voor kosten, en een beloning betaande uit nieuwe banden.
Maar ook zonder beloning spreekt de bestuursrechter hier over: arbeid waar normaal gesproken in het economisch verkeer een geldelijke beloning tegenover staat, ook al is die beloning (geld of anders)niet gegeven.

witte angora

sacredfour schreef:
Het ging over een zolder die ik omgebouwd heb tot slaapkamer.
Alles bij elkaar heeft dit 2 maanden geduurt. Er was wel een vergoeding gegeven voor kosten, en een beloning betaande uit nieuwe banden.
Maar ook zonder beloning spreekt de bestuursrechter hier over: arbeid waar normaal gesproken in het economisch verkeer een geldelijke beloning tegenover staat, ook al is die beloning (geld of anders)niet gegeven.
Ik kan in deze situatie niet anders dan die bestuursrechter gelijk geven. Als je dit soort klussen aan een bedrijf overlaat, hangt er namelijk een flink prijskaartje aan.

Iemand die een baan heeft, en dit als vriendendienst doet, daar doet niemand moeilijk over. Maar iemand die een bijstandsuitkering heeft, en dan twee maanden bij iemand anders op de zolder aan het werk is? Eigenlijk wordt hier een zolderkamer op kosten van de staat opgeknapt, en dat kan natuurlijk niet.

De bestuursrechter zegt ook niet dat je een vergoeding gekregen hebt, maar dat er normaal gesproken een vergoeding tegenover zou staan.

sacredfour

Witte angora, zo te horen heb jij verstand van bestuursrecht?
Ik mag dus geen werk verrichten waar normaal gesproken een vergoeding tegenover staat. Dit was een uitspraak in hoger beroep waar de rechter dit op baseerde.
Maar hoe moet ik weten dat dit voor mij van toepassing is! Er kan niet verwacht worden dat gewone burgers kennis hebben van jurisprudentie. Ik moet alleen alles melden wat invloed kan hebben op mijn uitkering of werkverschaffing. In de regeltjes die ik moet kennen i.v.m. de uitkering staat niets over vriendendiensten, en een eventuele beloning daarvoor.
@vogels Niet gelijk een conclusie trekken.Ga er vanuit dat wat er geschreven is, de waarheid is, ook al heb je daar een andere mening over.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

vogels schreef:Een vriendendienst is gratis, met als dank hooguit een bosje bloemen o.i.d.
Die familie mag niet zelf uitmaken wat ze (niet) geven?
Laatst gewijzigd door Jolijn op 28 dec 2011 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn

vogels schreef:
Jolijn schreef:
vogels schreef:Een vriendendienst is gratis, met als dank hooguit een bosje bloemen o.i.d.
Die vrienden mogen niet zelf uitmaken wat ze (niet) geven?
Wie denk je nou in de maling te nemen?
Ik vind dat jij niet hoeft te bepalen wat iemand als dank mag geven voor een klus.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sacredfour schreef:. Ik moet alleen alles melden wat invloed kan hebben op mijn uitkering of werkverschaffing. In de regeltjes die ik moet kennen i.v.m. de uitkering staat niets over vriendendiensten, en een eventuele beloning daarvoor.
Natuurlijk moet je dat allemaal melden dat is ook niet meer als normaal, en een zolder verbouwen van 2 maanden, die mensen hebben dus hun zolder laten verbouwen op kosten van de staat (jij dus).
Ik versta onder een vriendendienst even boodschappen voor iemand doen die het zelf niet kan etc.
Ook als je vrijwilligerswerk doet ben je verplicht je eventuele beloning op te geven.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
Wat ik vind, komt aardig overeen met wat de WWB vindt.

TS is gewoon stevig aan het bijklussen, anders kon hij die strafkorting namelijk helemaal niet missen. Door het bijklussen kan hij zich nu de luxe veroorloven het reïntegratiewerk te weigeren. Bovendien kan hij minder bijklussen als hij fulltime aan het werk gezet wordt.
Aan het weigeren van reintregratiewerk zullen ook nog vast en zeker consequenties aan vast zitten.

Jolijn

vogels schreef:
Ik vind dat jij niet hoeft te bepalen wat iemand als dank mag geven voor een klus.
Wat ik vind, komt aardig overeen met wat de WWB vindt.

TS is gewoon stevig aan het bijklussen, anders kon hij die strafkorting namelijk helemaal niet missen. Door het bijklussen kan hij zich nu de luxe veroorloven het reïntegratiewerk te weigeren. Bovendien kan hij minder bijklussen als hij fulltime aan het werk gezet wordt.
De WWB heeft geen regels voor wat familie, vrienden e.d. mogen geven voor gedane klussen; alleen in het kader van de WWB zijn er wel allerlei regels.

Wat de rest van je bericht betreft: dat is speculatie van je, daar weet je niets van.
Net zo als ik bij wijze van spreken zou kunnen beweren dat jij je uitspraken doet omdat jij ooit iets dergelijks aan de hand hebt gehad en daarvoor ook bestraft bent.

Jolijn

Chocomelk schreef:
vogels schreef: Wat ik vind, komt aardig overeen met wat de WWB vindt.
Aan het weigeren van reintregratiewerk zullen ook nog vast en zeker consequenties aan vast zitten.
Misschien werken tegen CAO loon? :wink:

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Men oogst wat men zaait, een mooi gezegde.

In retrospect, SacredFour, was het niet handiger geweest met uw 'case-manager', of weet ik veel hoe die mensen heten, contact op te nemen om te vragen of een kennis helpen met een verbouwing toegestaan was?
Ik ken toevalligerwijs iemand in mijn kennissenkring die enige tijd zonder werk heeft gezeten, en dit zelfde heeft gedaan, met toestemming. De toestemming werd verleend op grond van 'dan blijft u lekker bezig, dat is goed voor u, zolang als het het werk zoeken maar niet in de weg gaat zitten, en u eventuele inkomsten maar op geeft', en de persoon in kwestie liep daarbij bekant over van goede wil. Tijdens de verbouwing bij onze gemeenschappelijke kennis zijn er wat contacten ontstaan waar de persoon ik kwestie mee aan de slag is gegaan. Zijn periode van werkeloosheid was van korte duur.

Kennelijk beschikt u momenteel niet over contacten waar u wat aan heeft op het vlak van werkverschaffing. Deze cntacten zal u niet op gaan doen door niet deel te nemen aan het arbeidsproces.
Nu u kennelijk principes heeft welke de weg geboden voor u een onacceptabel alternatief maken, en principes, als het daadwerkelijk principes zijn, maar zelden van wijken weten, kan ik u enkel aanraden het alternatief als kleine zelfstandige verder te gaan serieus overweging te schenken. Probeer de energie welke u nu spendeert aan vechten tegen de bierkaai aan te wenden voor vechten voor uzelf. Naar mijn beste weten bestaan er wel faciliteiten een werkeloze die voor zichzelf wil beginnen hierin bij te staan. Hierin ben ik echter niet zo thuis, wellicht iets om met uw 'case-manager' op te nemen in een goed gesprek.

witte angora

Witte angora, zo te horen heb jij verstand van bestuursrecht?
Nope. Ik gebruik gewoon mijn gezonde verstand. Chocomelk gaf al een goed voorbeeld: boodschappen doen voor iemand die ziek is, dát is een vriendendienst. Twee maanden lang bij iemand de zolder verbouwen, dat is gewoon een flinke klus. Ongetwijfeld zul je daar geen 40 uur per week hebben gezeten, maar het was ook niet in een paar uurtjes klaar.

Geen idee wat die banden gekost hebben, maar de laatste keer dat ik twee banden onder de auto moest laten zetten, was ik ca 175 euro kwijt. Dat vind ik nogal een bedrag voor een 'vriendendienst'. Als je 10 euro per uur rekent, dan is dat 17,5 uur werk, reken je 5 euro per uur, dan is het 35 uur werk. En dat laatste geloof ik niet zo, eigenlijk. En dan ga ik dus van twee nieuwe banden uit, niet van vier, want dan wordt het nog een slagje anders. Naar mijn mening ben je dan toch wel redelijk tot dik betaald.

En dan nog een vergoeding voor materialen. Wat voor materialen? Alleen spullen voor de zolder, of ook gereedschap dat je mag houden?

Ik krijg dus ook het idee dat je flink aan het bijklussen bent, en om die reden helemaal geen tijd hebt om te werken. En dat is natuurlijk niet acceptabel.
Laatst gewijzigd door witte angora op 28 dec 2011 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora

De toestemming werd verleend op grond van 'dan blijft u lekker bezig, dat is goed voor u, zolang als het het werk zoeken maar niet in de weg gaat zitten, en u eventuele inkomsten maar op geeft',
Dit klopt precies, met goed overleg is er een hele hoop mogelijk. En juist dit goede overleg biedt een basis van vertrouwen. Je mag in goed overleg ook vrijwilligerswerk gaan doen, je kunt echt wel een hele hoop kanten op. Zolang je van tevoren maar afspraken maakt, is er niets aan de hand, en als er geen toestemming wordt gegeven, weet je ook meteen waar je aan toe bent.

sacredfour

adSolvendum en witte angora , Mijn zoon heeft een huis gekocht waar ik waarschijnlijk moet gaan helpen met verbouwen. Ik zal zeker de SD hiervan op de hoogte brengen en toestemming vragen!

witte angora

sacredfour schreef:adSolvendum en witte angora , Mijn zoon heeft een huis gekocht waar ik waarschijnlijk moet gaan helpen met verbouwen. Ik zal zeker de SD hiervan op de hoogte brengen en toestemming vragen!
Ik denk dat je daar heel goed aan doet, zeker gezien je dossier. Geen idee wat ze zullen zeggen, maar als je aangeeft dat het je sollicitatieactiviteiten niet in de weg zal staan, en dat je voorrang geeft aan betaald werk boven het helpen van je zoon, kon het wel eens mee gaan vallen.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

sacredfour schreef:adSolvendum en witte angora , Mijn zoon heeft een huis gekocht waar ik waarschijnlijk moet gaan helpen met verbouwen. Ik zal zeker de SD hiervan op de hoogte brengen en toestemming vragen!

Dat hoeft helemaal niet hoor, zolang je niks aanpakt.

Gesloten