Ja en, ?? als je garantie bij koopt zit die garantie er op.Dus Bauknecht kan heel goed één jaar garantie geven en Miele drie.
Beetje normaal mens denkt echt niet dat die eeuwigdurende garantie heeft hoor.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Ja en, ?? als je garantie bij koopt zit die garantie er op.Dus Bauknecht kan heel goed één jaar garantie geven en Miele drie.
DE waarheid? Of JOU waarheid?BBCS schreef:Kun je niet tegen de waarheid?Umad schreef: Niet WEER dit verhaal toch.... mijn god...
Ik hecht meer waarde aan consumenten autoriteiten, die goed uitleg geven, dan een hardnekkige self named "professional" die teksten verkeerd interpreteert, ja.BBCS schreef:Of geloof je nog steeds in sprookjes dat een product een x jaar probleemloos mee moet gaan en als het product gedurende die periode buiten de schuld om van de koper kapot gaat, dat de koper dan recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging? Nee toch?
Ten eerste de CA kletst uit zijn nek. Hilarisch toch… En hierna verwacht deze persoon ook nog dat we hem serieus nemen. Waarschijnlijk dat het volk in Millingen niet beter weet en je op handen draagt (in het land der blinden is eenoog koning).bbcs schreef: De consumentenautoriteit kletst uit haar nek.
De wetgeving heeft bepaald dat het product aan de overeenkomst moet beantwoorden en de eigenschappen bezitten welke de koper op grond van die overeenkomst mag verwachten.
Dat een product voor een langere periode (vaak aangegeven met de verwachte levensduur) is in de wetgeving niet bepaald.
Nergens in de wetgeving is bepaald dat een product normaal gesproken een x tijd mee dient te gaan en als het product binnen die periode kapot gaat, dat de koper recht heeft op kosteloze reparatie. Dus kan dat ook niet geclaimd worden, behalve als de verkopende partij of zijn voorverkopers dat specifiek hebben aangegeven.
Vergeet OOK niet dat de consument in NL minimaal recht heeft op de europese richtlijn (die 2 jaar garantie minimaal aangeeft) NL (of andere landen) mogen hier wel vanaf wijken, zolang dit maar niet nadelig is voor de consument. T wil er maar niet in he.bbcs schreef: Vergeet niet dat er een verschil is tussen de Europese Richtlijn en de Nederlandse Wetgeving. De Nederlandse Wetgeving kijkt veel meer naar de overeenkomst die tussen de koper en verkoper is afgesloten dan wat Europa doet.
Kijk, dat bedoel ik nu.Vergeet OOK niet dat de consument in NL minimaal recht heeft op de europese richtlijn (die 2 jaar garantie minimaal aangeeft) NL (of andere landen) mogen hier wel vanaf wijken, zolang dit maar niet nadelig is voor de consument. T wil er maar niet in he.
Extra garantie is niets anders dan garantie verlenging.
Dus als op een product standaard één jaar garantie zit, kan de koper extra garantie erbij kopen. Bijvoorbeeld twee jaar. Dan heeft de koper recht op totaal drie jaar garantie.
Umad heeft het dan fout.nevermind schreef: Kijk, dat bedoel ik nu.
Zoals Umad aanhaalt, dat consumenten in NL 2 jaar garantie volgens de europ richtlijnen hebben.
Man schei toch eens uit met dat gel*l. Vrijwel alle bedrijven (zeker alle grote namen) geven dat gewoon standaard en alleen kruideniers niet, jij geeft het niet wel dan gaat iedereen een deur verder waar ze dat wel geven. Ik heb 2 jaar garantie gekregen bij BCC en na die 2 jaar gaat de verzekering in waardoor ik in totaal 5 jaar geen kosten zou moeten hebben.Voorts is de service die ik omschreef ook wat waard.BBCS schreef:
De Europese Richtlijn zegt helemaal niet dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet geven.
Oplosssing? Bied een winkelier slechts 1 jaar garantie? kijk een deurtje verder waar men daar niet moeilijk over doet en bespaar je dit geze*k.Recht op een goed product
Wanneer u een product koopt, heeft u altijd recht op een product van goede kwaliteit, dat geschikt is voor normaal gebruik. Het merk, de prijs en de toelichting van uw verkoopadviseur en de reclame-uitingen van de fabrikant bepalen wat u van uw aankoop mag verwachten.
Vertoont een product nadat u het gekocht heeft binnen 6 maanden een defect, dan hoeft u niet te bewijzen dat het product bij aankoop niet in orde was. Na 6 maanden dient u dit wel te bewijzen.
Mijn product werkt niet goed. Wanneer heb ik volgens de wet recht op herstel of vervanging?
De minimale termijn voor wettelijk garantie op elektronica is twee jaar. Binnen de wettelijke garantie(periode) heeft u recht op herstel of vervanging wanneer het product buiten uw schuld om:
niet compleet was bij aflevering.
kapot is, of het niet goed doet.
niet kan, wat de verkoper toegezegd heeft.
Let op: normale slijtage of slijtage vanwege intensief gebruik zijn hiervan uitgesloten. Dit hoort er nu eenmaal bij als u een product gebruikt. Wanneer blijkt dat het product gebrekkig is en dat het defect er al moet zijn geweest toen u het product kocht, zorgt BCC voor herstel of vervanging.
Herstel of vervanging. Moet ik hieraan meebetalen?
Wanneer een defect buiten uw schuld om is ontstaan geldt het volgende: Als het defect zich binnen 2 jaar na aankoop voordoet hoeft u geen kosten te betalen bij reparatie of vervanging. Na 2 jaar, kan het zijn dat u een deel van de herstel- of vervangingskosten moet betalen wanneer bijvoorbeeld de reparatie, de levensduur van het product verlengt. Is het defect ontstaan doordat u dit zelf heeft veroorzaakt? Bijvoorbeeld doordat u het product niet volgens de gebruiksaanwijzing heeft gebruikt? Dan betaalt u zelf de onderzoek -, voorrij - en reparatiekosten
Ok, ik had blindelings op het bericht van Umad vertrouwd en niet gegoogeld.BBCS schreef:Umad heeft het dan fout.nevermind schreef: Kijk, dat bedoel ik nu.
Zoals Umad aanhaalt, dat consumenten in NL 2 jaar garantie volgens de europ richtlijnen hebben.
De Europese Richtlijn zegt helemaal niet dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet geven.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.
In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Geen probleem hoor.nevermind schreef:Ok, ik had blindelings op het bericht van Umad vertrouwd en niet gegoogeld.BBCS schreef:Umad heeft het dan fout.nevermind schreef: Kijk, dat bedoel ik nu.
Ik heb het zelf nu opgezocht, en bied mijn excuus aan, dat jij gelijk hebt.
Dat klopt niet.nevermind schreef:Dat klopt.Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.nevermind schreef: In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Artikel 3
Rechten van de consument
1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.
2. In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, overeenkomstig lid 3, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.
3. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn.
Een vorm van genoegdoening wordt geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op:
- de waarde die de goederen zonder het gebrek aan overeenstemming zouden hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming en
- de vraag, of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstig overlast voor de consument.
Herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van de goederen en het gebruik van de goederen dat de consument wenste, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument plaatsvinden.
4. De term "kosteloos" in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.
5. De consument kan een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst verlangen:
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn tot genoegdoening is overgegaan, of
- indien de verkoper niet zonder ernstige overlast voor de consument tot genoegdoening is overgegaan.
6. Ontbinding van de overeenkomst kan niet worden verlangd indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Het gaat dus om een gebrek aan de overeenstemming, of de overeenkomst in de Nederlandse wetgeving.Artikel 5
Termijnen
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen.
Dat is een andere zaak!trebelski schreef:Ook al is deze regeling door Nederland niet over genomen wil dat dus niet zeggen dat de meeste je die 2 jaar wel gewoon geven uit service of verkoopargumentatie.Let goed op bij een grote aankoop is mijn advies, het kan een hoop narigheid voorkomen.
Hier de bron, ik verwijder het straks weer voor iemand het als spam meld.nevermind schreef:@trebelski
Van welke bron heb je dit citaat?
Dus de 2 jaar aansprakelijkheid geldt voor het bonnetje want dat is de overeenkomst en niet voor het gekochte artikel?BBCS schreef...Er staat heel duidelijk dat de verkopende partij voor minimaal twee jaar na aankoop aansprakelijk is voor ieder gebrek aan de overeenstemming, de overeenkomst. Dat wilt dus niet zeggen dat het product voor een langere periode probleemloos moet functioneren!
Die twee jaar aansprakelijkheid is de verjaringstermijn waarin de verkopende partij aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is en niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten. De Nederlandse wetgeving kent geen absolute verjaringstermijn voor die aansprakelijkheid.trebelski schreef:Dus de 2 jaar aansprakelijkheid geldt voor het bonnetje want dat is de overeenkomst en niet voor het gekochte artikel?BBCS schreef...Er staat heel duidelijk dat de verkopende partij voor minimaal twee jaar na aankoop aansprakelijk is voor ieder gebrek aan de overeenstemming, de overeenkomst. Dat wilt dus niet zeggen dat het product voor een langere periode probleemloos moet functioneren!
Sorry, maar deze link is niet relevant.trebelski schreef:Hier de bron, ik verwijder het straks weer voor iemand het als spam meld.nevermind schreef:@trebelski
http://www.bcc.nl/info/wettelijke-garantie
De minimale termijn voor wettelijk garantie op elektronica is twee jaar.
Dit is andere koek, en heeft niets met garantie te maken, maar met service en coulantie.trebelski schreef:Ook al is deze regeling door Nederland niet over genomen wil dat dus niet zeggen dat de meeste je die 2 jaar wel gewoon geven uit service of verkoopargumentatie.Let goed op bij een grote aankoop is mijn advies, het kan een hoop narigheid voorkomen.
Ik heb ronduit toegegeven dat een verlengde garantie ook een verzekering is en daarmee de betreffende titel uit het zevende burgerlijk wetboek van toepassing is. Ik zie niet in hoe je hierin gelijk geven gelijk staat aan je negeren.nevermind schreef:Wat niet in jouw straatje past, negeer je.
Het punt is dat veel mensen over dit soort zaken schrijven, maar niet behoren tot de betrouwbare bronnen.nevermind schreef:Sorry, maar deze link is niet relevant.trebelski schreef:Hier de bron, ik verwijder het straks weer voor iemand het als spam meld.nevermind schreef:@trebelski
http://www.bcc.nl/info/wettelijke-garantie
Dit geldt voor klanten van BBC, maar deze zin kan ik nergens anders vinden, wat wel officieel is.
De minimale termijn voor wettelijk garantie op elektronica is twee jaar.
Twee punten wil ik hierover schrijven.nevermind schreef:Dit is andere koek, en heeft niets met garantie te maken, maar met service en coulantie.trebelski schreef:Ook al is deze regeling door Nederland niet over genomen wil dat dus niet zeggen dat de meeste je die 2 jaar wel gewoon geven uit service of verkoopargumentatie.Let goed op bij een grote aankoop is mijn advies, het kan een hoop narigheid voorkomen.