nevermind schreef:BBCS schreef:nevermind schreef:
Kijk, dat bedoel ik nu.
Zoals Umad aanhaalt, dat consumenten in NL 2 jaar garantie volgens de europ richtlijnen hebben.
Umad heeft het dan fout.
De Europese Richtlijn zegt helemaal niet dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet geven.
Ok, ik had blindelings op het bericht van Umad vertrouwd en niet gegoogeld.
Ik heb het zelf nu opgezocht, en bied mijn excuus aan, dat jij gelijk hebt.
Geen probleem hoor.
nevermind schreef:
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen.
Dat klopt.
nevermind schreef:
In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Dat klopt niet.
In de Nederlandse wetgeving staat niet dat het product deugdelijk moet zijn, maar dat het product aan de overeenkomst moet beantwoorden.
En wat men van het product mag en kan verwachten is wat de koper op grond van die overeenkomst mag verwachten, met daarbij de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers.
Veel mensen begrijpen dat niet en daarom geeft consuwijzer aan dat het product deugdelijk moet zijn. Echter mag aan de teksten van consuwijzer geen rechten aan ontleent worden en men verwijst voor de juistheid van de teksten naar de wetboeken. En daar verwijs ik dus steeds naar: de wetboeken.
Over de Europese Richtlijn:
Artikel 3
Rechten van de consument
1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.
2. In geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, overeenkomstig lid 3, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.
3. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van de goederen te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn.
Een vorm van genoegdoening wordt geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op:
- de waarde die de goederen zonder het gebrek aan overeenstemming zouden hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming en
- de vraag, of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstig overlast voor de consument.
Herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van de goederen en het gebruik van de goederen dat de consument wenste, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument plaatsvinden.
4. De term "kosteloos" in de leden 2 en 3 heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.
5. De consument kan een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst verlangen:
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn tot genoegdoening is overgegaan, of
- indien de verkoper niet zonder ernstige overlast voor de consument tot genoegdoening is overgegaan.
6. Ontbinding van de overeenkomst kan niet worden verlangd indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Artikel 5
Termijnen
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
Het gaat dus om een gebrek aan de overeenstemming, of de overeenkomst in de Nederlandse wetgeving.
Het gaat dus niet om een gebrek aan de zaak!
Nogmaals:
De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen.
Er staat niet dat de verkoper aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan
de zaak of product zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen.
Zou dat er wel staan, dan heeft de consument inderdaad ten aller tijden recht op minimaal twee jaar garantie. Maar dat staat er dus niet.
Veel mensen en helaas ook veel juristen lezen het dat de verkopende partij gedurende de eerste twee jaar na aankoop aansprakelijk is voor ieder gebrek aan het product en gaan daar ook rechten aan ontlenen. Echter heeft de consument op grond van die richtlijn dat recht helemaal niet.
Men moet mij niet gaan verwijten dat ik de boel misleid! Het zijn die juristen en diverse mensen die niet begrijpend kunnen lezen.
Er staat heel duidelijk dat de verkopende partij voor minimaal twee jaar na aankoop aansprakelijk is voor ieder gebrek aan de overeenstemming, de overeenkomst. Dat wilt dus niet zeggen dat het product voor een langere periode probleemloos moet functioneren!