LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Petesch

Re: Rabobank vraagt wel erg veel gegevens

Ongelezen bericht door Petesch »

Twosocks schreef:
witte angora schreef:
Identiteitscontrole bij financiële dienstverlening
Sinds 1 augustus 2008 zijn de Wet identificatie bij (financiële) dienstverlening (Wid) en de Wet melding ongebruikelijke
transacties (Wet MOT) samengevoegd in de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van
terrorisme (WWFT).12 De WWFT gaat uit van een ‘risicogeoriënteerde’ benadering: een financiële instelling moet
zelf inschatten in hoeverre een financiële transactie risico’s met zich meebrengt. Hoe groter dat risico, hoe meer
onderzoek naar de (identiteit van de) cliënt wordt vereist.13 De financiële instelling kan – als bewijs van de
identificatieverplichting (reconstructieplicht) – daarbij ook een afschrift (lees: kopie) van het gecontroleerde
identiteitsdocument vastleggen en gedurende vijf jaar bewaren.
Dit staat op blz. 8 van:
http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_ko ... bewijs.pdf

Men mag dus zeker wel een kopie van een identiteitsbewijs maken.
Ik heb al eerder vermeld dat het zeker mag, echter er is geen wettelijke verplichting en dat beweren de banken!

Bovendien zou je kunnen stellen dat het wel mag volgens de wet WWFT en dat het CBP ook vind dat het mag, volgens de wet bescherming persoonsgegevens zou het weer niet mogen!
Wederom ontkracht u uw eigen stelling.

Dit komt rechtstreeks uit Wet Bescherming Persoonsgegevens:

b. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor het nemen van precontractuele maatregelen naar aanleiding van een verzoek van de betrokkene en die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst;
c. de gegevensverwerking noodzakelijk is om een wettelijke verplichting na te komen waaraan de verantwoordelijke onderworpen is;

Komt wederom AWR om de hoek kijken.

Toegegeven u bezorgd mij wel een hele leuke gezellige middag.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Twosocks schreef:
witte angora schreef:
Identiteitscontrole bij financiële dienstverlening
Sinds 1 augustus 2008 zijn de Wet identificatie bij (financiële) dienstverlening (Wid) en de Wet melding ongebruikelijke
transacties (Wet MOT) samengevoegd in de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van
terrorisme (WWFT).12 De WWFT gaat uit van een ‘risicogeoriënteerde’ benadering: een financiële instelling moet
zelf inschatten in hoeverre een financiële transactie risico’s met zich meebrengt. Hoe groter dat risico, hoe meer
onderzoek naar de (identiteit van de) cliënt wordt vereist.13 De financiële instelling kan – als bewijs van de
identificatieverplichting (reconstructieplicht) – daarbij ook een afschrift (lees: kopie) van het gecontroleerde
identiteitsdocument vastleggen en gedurende vijf jaar bewaren.
Dit staat op blz. 8 van:
http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_ko ... bewijs.pdf

Men mag dus zeker wel een kopie van een identiteitsbewijs maken.
Ik heb al eerder vermeld dat het zeker mag, echter er is geen wettelijke verplichting en dat beweren de banken!

Bovendien zou je kunnen stellen dat het wel mag volgens de wet WWFT en dat het CBP ook vind dat het mag, volgens de wet bescherming persoonsgegevens zou het weer niet mogen!
Ik denk dat je teveel van je eigen rechten uit gaat, en te weinig van de plichten van de banken.

Zoals in de quote staat moet de bank zelf een inschatting maken van een financieel risico, en afhankelijk van die inschatting maatregelen nemen. Het maken van die inschatting is een verplichting, net als het nemen van de te nemen maatregelen. Als een van die maatregelen bestaat uit het maken van die scan, dan is dat een voortvloeisel uit de verplichting die de bank heeft. Het maken van een scan is een mogelijkheid die de wet aan de bank biedt om aan de verplichting te voldoen.

Kun je over discussiëren tot je een ons weegt, maar ik denk niet dat je het zult winnen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 18 dec 2012 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Voor degenen die, net zoals ik, weer eens bedreigd worden door hun bank:
Wat is eigenlijk de letterlijke tekst van het "dreigement" van de bank ?

Petesch

Kun je over discussiëren tot je een ons weegt, maar ik denk niet dat je het zult winnen.
Ik weet zeker dat hij/zij met iets aankomt waaruit blijkt dat hij wint

Twosocks

Ongelezen bericht door Twosocks »

bprosman schreef:
Voor degenen die, net zoals ik, weer eens bedreigd worden door hun bank:
Wat is eigenlijk de letterlijke tekst van het "dreigement" van de bank ?
Letterlijke tekst:
Geachte heer xxxxxxxx,

De wet stelt steeds meer eisen aan de financiële dienstverlening. Net als andere banken mogen wij alleen zakendoen met klanten van wie we de identiteit hebben vastgelegd. Helaas is uw identiteit door de ING niet goed vastgelegd. We bieden u hiervoor onze excuses aan.

Wat betekent dit voor u?
Volgens de wet mogen wij uw bankzaken alleen uitvoeren als we uw identiteit goed hebben vastgelegd. Het is daarom belangrijk dat u hiervoor voor 7 februari 2013 bij een van onze kantoren langskomt. Als we uw identiteit op die datum nog niet goed hebben kunnen vastleggen, zijn we helaas genoodzaakt om uw Betaalrekeningen met de nummers xxxxxxxx, xxxxxxx vanaf die datum te blokkeren. We vragen hiervoor uw begrip.

Wat houdt een blokkade van uw Betaalrekeningen in?
Als uw Betaalrekeningen geblokkeerd worden, kunt u deze niet meer gebruiken voor geldopnames, betaalopdrachten en automatische incasso's.

Voorkom een blokkade van uw betaalrekeningen.
Uiteraard blijven we u graag van dienst. Wilt u zicht daarom alstublieft voor 7 februari 2013 door ons laten identificeren? Wij maken dan een kopie van uw identiteitsbewijs. U kunt langskomen op elk ING-kantoor en bij elk ING Servicepunt in Nederland. We vragen u vriendelijk om dan de volgende documenten mee te nemen.

● Een geldig identiteitsbewijs, bijvoorbeeld uw paspoort.
● Deze brief.
De tekst "Wij maken dan een kopie van uw identiteitsbewijs." heb ik zelf onderstreept, voor de duidelijkheid.

witte angora

Sorry 2socks, maar hier staat dus niet dat ze verplicht zijn een kopie van je identiteitsbewijs te maken. Er staat alleen dat ze wettelijk verplicht zijn de identiteit vast te leggen. Niks meer, niks minder.

De bank stelt je gewoon voor de keuze: of het gebeurt op hun manier, doordat er een kopie wordt gemaakt, zodat zij op die manier aan hun verplichtingen kunnen voldoen, of je gaat elders bankieren. Aangezien de wet de mogelijkheid biedt een kopie te maken, mogen zij dit doen, en ze doen dit dus ook.

Zo moeilijk is dat toch niet?

Petesch

Ik zie het niet als dreigement van ING.
Een bank mag geen transacties doen met/voor iemand die niet geïdentificeerd is.

Staat overigens nergens bij dat zij een kopie van uw legitimatie maken.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Twosocks schreef:
Petesch schreef:Ik zou eens kijken naar art 52 lid 5 ipv 52a

Daarnaast staat er op de site die je noemde het volgende:
liet eindelijk het ministerie van Financiën iets van zich horen. Daar werd toegegeven dat de wettelijke grondslag voor het vastleggen van kopieën van identiteitsbewijzen inderdaad niet op de WID of MOT gebaseerd is, maar dat dit aan de Algemene Wet Rijksbelastingen (AWR) ontleend diende te worden.
De AWR is alleen van toepassing voor klanten die belastingplichtige diensten afnemen. Voor overige klanten was de WID en bij ongebruikelijke transacties ook de Meldplicht Ongebruikelijke Transacties (MOT) van toepassing. Tegenwoordig is dat WWFT.

Overigens wil ik nogmaals benadrukken: De overheid zelf geeft op dit moment aan, dat de kopie niet verplicht is!

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... waren.html

Hier wordt geen uitzondering vermeld, ook niet voor AWR!
Maar ze moeten wél de identiteit vaststellen en deze vastleggen, aldus vigerende wetgeving. :wink: De gekozen methode hiervoor, is bij de meeste of zelfs alle banken, de scan/kopie van een ID bewijs. Dit omdat het op deze manier uniform en gemakkelijk te implementeren is over honderden filialen en duizenden medewerkers. Bijkomend voordeel is dat deze efficiëntie de bancaire kosten drukken voor de klanten.

Twosocks

Petesch schreef:Ik zie het niet als dreigement van ING.
Een bank mag geen transacties doen met/voor iemand die niet geïdentificeerd is.

Staat overigens nergens bij dat zij een kopie van uw legitimatie maken.
Kom op zeg, ik heb zelfs de regel onderstreept.

Bovendien is het dreigement ook geuit toen ik op de bank was om mijn nieuwe pinpas af te halen..........

bprosman

Kom op zeg, ik heb zelfs de regel onderstreept.
Klopt, er staat dat zij de identificatieplicht in de praktijk uitvoeren door een kopie te maken van uw ID, er staat NERGENS dat zij beweren wettelijk verplicht te zijn een kopie van uw ID te maken zoals u suggereerde. Zoals Sjohie hierboven ook schrijft.

Twosocks

sjohie schreef:Bijkomend voordeel is dat deze efficiëntie de bancaire kosten drukken voor de klanten.
Onzin! Dit kost klanten zelfs geld!

Sorry voor de lap tekst die nu volgt, maar ik heb het idee dat veel mensen hier maar wat roepen zonder eerst eens te kijken waar ik het over heb!

Bron: http://www.id-nee.nl/03-6%20banken%20ho ... htm#verzet
De brief van de Postbank 14-10-2006 aan mevr. D. is een veelzeggend voorbeeld van een mengeling van foute informatie verstrekken en toegeven dat de bank onvolledige informatie verstrekte en tegelijkertijd de zaak zo voorstellen dat het allemaal wel klopt. De Postbank schrijft:’Iedere bank is verplicht de identiteit van haar klanten vast te stellen en vast te leggen. Dit is onder andere bepaald in de Wet Identificatie Dienstverlening. Wij hebben ervoor gekozen niet meer wetgevingen te vermelden omdat we het onderwerp daarmee voor onze klanten wellicht onnodig compliceren”.

Hoe gretig banken voort bleven gaan met hun actie om van alle klanten niet alleen de identiteit vast te stellen maar ook de persoonsgegevens vast te leggen, blijkt uit een actie als die van de Postbank. De Postbank organiseerde met 25 teams, een speciale actie om bij ongeveer tweeduizend verzorginghuizen langs te gaan om de bewoners ter plekke te gaan identificeren.

Ook veelzeggend zijn voorbeelden als die van verenigingen waar het hele bestuur verplicht werd zich te komen laten identificeren, terwijl alleen de voorzitter en de penningmeester gemachtigd waren om met de bank zaken te doen.

· Het is een raar gegeven dat banken een grootscheeps, miljoenen euro’s kostende, campagne op zouden zetten met de bedoeling om klanten die zij kennen, waarmee ze vaak al decennia zaken doen, te verplichten om zich bij een bankfiliaal of postkantoor te vervoegen, teneinde geïdentificeerd te worden.

· Dat banken dit doen op grond van een wet die dat niet verplicht is nauwelijks te geloven.

· Dat banken beweren en volhouden dat dit zou moeten op voorschrift van het ministerie van Financiën en de toezichthouder DNB is moeilijk te begrijpen aangezien die instanties zelf berichtten dat dat niet zo is.

· Nog onbegrijpelijker wordt het daar de klanten wordt voorgehouden dat de hele operatie een noodzakelijke maatregel zou betreffen die ten doel heeft om fraude met rekeningen en witwas praktijken tegen te gaan. Dit is zeer ongeloofwaardig aangezien deskundigen op gebied van criminaliteit - van professoren die zich met wetenschappelijke inzichten inzake witwaspraktijken bezighouden t/m fraudeonderzoeksbureaus, de officier van justitie en voormalig medewerker bij bureau MOT en de betrokken banken zelf, openlijk betwijfelen of de maatregel enig effect heeft op het gebied van fraudebestrijding en tot de conclusie komen dat het doorgeslagen regeldrift betreft die geen enkel doel dan het regelen zelf dient. Zoals we konden vernemen in het Argos radioprogramma op 29- 9- 2006 VPRO Ned.1.

· Toppunt van verwarring levert het op dat de banken, middels de VNG zelf ook openlijk bestrijden dat de identificatieactie enig nut zou hebben en minstens de proportionaliteit bestrijden (uitspraken Dhr. Bloks woordvoerder VNG en bankier Berg Bruggink van de Rabo in dezelfde Argos uitzending)

· Helemaal idioot is het dat banken, die in 2005 over het algemeen nog het imago hadden solide betrouwbare instellingen te zijn, de relatie met hun klanten zo op de spits dreven dat duizenden klanten het vertrouwen in hun bank verloren, en woedend werden omdat ze door hun bank bedrogen en bedreigd werden.

§ Waarom zouden banken, die er op uit zijn om zo min mogelijk mensen meer aan de balie te krijgen, alle klanten gaan verplichten om langs te komen?

§ Waarom gaan banken klanten en personeel waar ze al 30 jaar of meer een relatie mee hebben tegen zich in het harnas jagen door ze te verplichten zich te komen laten identificeren.

§ Waarom schrijven banken dat de actie wettelijk verplicht is als er geen wettelijke grondslag voor bestaat?

§ Waarom gaan banken verkeerde wetten als grondslag opgeven.

§ Waarom zouden banken miljoenen euro’s uitgeven aan de aanschaf van nieuwe apparatuur en extra inzet van personeel om mensen waarvan ze al weten wie het zijn te identificeren?

§ Waarom durven banken het vertrouwen van klanten te beschamen door misleidende voorlichting te geven terwijl ze van de particuliere instellingen nou uitgerekend de categorie vormen waar het belang van de vertrouwensrelatie tussen bedrijf en klant expliciet wordt onderkend en gewaarborgd?

§ Hoe is het mogelijk dat banken aan hun klanten onrechtmatige eisen stellen en aan het niet voldoen van die eisen dreigementen verbinden, dat men bankrekeningen zal gaan blokkeren, wat feitelijk neerkomt op contractbreuk en daarom ongeoorloofd en strafbaar is?

§ Waarom riskeren banken dat ze worden aangeklaagd wegens onrechtmatig/onwettig handelen?
Nu kun je wel roepen "aluhoedjes", "paranoïa", ik heb toch echt zelf meegemaakt dat de ING mij probeert te misleiden. Eerst was het "Uw handtekening ontbreekt, daarom maak ik even een kopie", toen moest het ineens ivm de WWFT.

bprosman

Sorry voor de lap tekst die nu volgt, maar ik heb het idee dat veel mensen hier maar wat roepen zonder eerst eens te kijken waar ik het over heb!
De brief van de bank is heel duidelijk, nogmaals, er staat NIET dat zij wettelijk verplicht zijn een kopie/scan van uw ID te maken zoals u beweert , maar dat zij de wettelijke verplichting om uw identiteit vast te leggen in de praktijk uitvoeren door een kopie te maken.

Pfffff moeilijk hoor begrijpend lezen :?
Nu kun je wel roepen "aluhoedjes", "paranoïa",
Klopt, ik ben nog steeds op zoek naar voorbeelden waar "foute" bankmedewerkers hier misbruik van gemaakt hebben of is het nog steeds puur een hypothese ?

sjohie

Twosocks schreef:
sjohie schreef:Bijkomend voordeel is dat deze efficiëntie de bancaire kosten drukken voor de klanten.
Onzin! Dit kost klanten zelfs geld!

Bron: http://www.id-nee.nl/03-6%20banken%20ho ... htm#verzet
-- KNIP VOOR DE LEESBAARHEID VAN HET TOPIC - Sjohie--
Nu kun je wel roepen "aluhoedjes", "paranoïa", ik heb toch echt zelf meegemaakt dat de ING mij probeert te misleiden. Eerst was het "Uw handtekening ontbreekt, daarom maak ik even een kopie", toen moest het ineens ivm de WWFT.
Dat verhaal komt uit 2006 zo te lezen, en noemt als ter zake doende wetgeving oa de Patriot Act, wat bij mijn weten een Amerikaanse wet is? Dus dat is wat verouderd tov de huidige/nieuwere wetgeving. Maar in die brief staat "Dit is onder andere bepaald", wat zoveel betekend dat er nog meer wetten en bepalingen zijn die hier iets over zeggen. Sommige daarvan stellen dus wél dat de identiteit moet worden vastgesteld en vastgelegd.

bprosman

de Patriot Act, wat bij mijn weten een Amerikaanse wet is?
Klopt en alleen van toepassing voor data-centers op Amerikaans grondgebied. Bankinstellingen en grote bedrijven kiezen daarom niet voor niets bewust om data-centers in Europa te eisen van hun (soms Amerikaanse) leveranciers.

Twosocks

Welja, hier heb ik dan ook nog een email dd 12-12- 2012
Geachte heer Xxxxxx,

Hartelijk dank voor uw reactie.
U vraagt welke informatie nog ontbreekt in de ING administratie.
Wij hebben u aangegeven om welke wet het gaat. Deze wet schrijft ING voor dat van elke klant een gewaarmerkte kopie van een geldig legitimatiebewijs moet worden bewaard. U heeft uw ING rekeningen al geruime tijd in gebruik en het blijkt dat een gewaarmerkte kopie van uw paspoort in de administratie ontbreekt.

Graag wil ik u daarom verzoeken bij een van onze kantoren langs te gaan om uw paspoort te laten scannen.

Met vriendelijke groeten,
Xxxxx Xxxxxxx
medewerker ING Klantenservice
Is dit dan overtuigend genoeg???????

Twosocks

Mij valt op dat enkelen van U toch erg vijandig reageren. Is dit nu echt nodig?

Om zeker te gaan, heb ik de volgende vragen maar eens voorgelegd aan de rijksoverheid:
Volgens uw website: "Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken."

Bron:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... waren.html

Nu dreigt mijn bank, de ING, mijn rekeningen te blokkeren als ik geen kopie laat maken. Zij beweren dat dit moet conform WWFT.

Dit is dus onjuist.

Hier en daar vind ik nog wel eens het argument dat het moet ivm de AWR.
Volgens mij is dat ook niet juist.

Als het dan onverhoopt toch moet ivm AWR, mogen ze dan eisen dat ik ze een hoogwaardige scan laat maken van mijn legitimatiebewijs, inclusief mijn pasfoto, of mag ik die afdekken? Mogen ze een kopie die ik zelf gemaakt heb weigeren?

Kunt u mij aub verduidelijken hoe het nu precies zit?

Met vriendelijke groet,

X. Xxxxxxx

sjohie

Twosocks schreef:Welja, hier heb ik dan ook nog een email dd 12-12- 2012
Geachte heer Xxxxxx,

Wij hebben u aangegeven om welke wet het gaat. Deze wet schrijft ING voor dat van elke klant een gewaarmerkte kopie van een geldig legitimatiebewijs moet worden bewaard. U heeft uw ING rekeningen al geruime tijd in gebruik en het blijkt dat een gewaarmerkte kopie van uw paspoort in de administratie ontbreekt.

Graag wil ik u daarom verzoeken bij een van onze kantoren langs te gaan om uw paspoort te laten scannen.

Xxxxx Xxxxxxx
Nou nee..
Volgens Artikel 33, eerste lid, onder a, sub 1º, Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT) mag een financiële dienstverlener dit? Ook kan je daar lezen dat ze de gegevens " op toegankelijke wijze" moeten vastleggen.

Twosocks

sjohie schreef:
Twosocks schreef:Welja, hier heb ik dan ook nog een email dd 12-12- 2012
Geachte heer Xxxxxx,

Xxxxx Xxxxxxx
Nou nee..
Volgens Artikel 33, eerste lid, onder a, sub 1º, Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT) mag een financiële dienstverlener dit? Ook kan je daar lezen dat ze de gegevens " op toegankelijke wijze" moeten vastleggen.
*Zucht* Beste man, het ging hier om te bewijzen dat ze eisen dat ik een kopie laat maken. Volgens iemand was de brieftekst niet overtuigend. Hier in de email is het naar mijn mening overduidelijk!
. Een instelling die op grond van deze wet de cliënt heeft geïdentificeerd en zijn identiteit heeft geverifieerd, legt op toegankelijke wijze de volgende gegevens vast:

a. van natuurlijke personen:

1°. de geslachtsnaam, de voornamen, de geboortedatum, het adres en de woonplaats dan wel plaats van vestiging van de cliënt alsmede van degene die namens die natuurlijke persoon optreedt of een afschrift van het document dat een persoonidentificerend nummer bevat en aan de hand waarvan de identificatie heeft plaatsgevonden;

2°. de aard, het nummer en de datum en plaats van uitgifte van het document met behulp waarvan de identiteit is geverifieerd;

3°. de aard van de dienstverlening;
Kijkt U even naar lid 1: Ziet U het woordje "of". Ze mogen dus een kopie maken, echter en dat is het punt, ze mogen niet stellen dat het verplicht is. Zeker niet door deze wet!
En nogmaals, Ook al mag het volgens deze wet, de wet bescherming persoonsgegevens stelt dat het niet mag. Zeker als ik geen toestemming verleen!

Twosocks

@ bprosman:

Kijk hier eens:

http://www.cio.com/article/481883/More_ ... Steal_Data

https://www.google.de/#q=bank+mitarbeit ... 0&bih=1028

Komt U nou maar eens met feitelijk bewijs dat bankmedewerkers nooit data stelen en dus geen risicofactor vormen!

Ook daag ik U uit met bewijs te komen dat met de huidige stand van techniek mijn data 100% veilig opgeslagen wordt.

In Engeland was er ook al een groot schandaal, waarna de database van legitimatiebewijzen vernietigd is. Dit heeft de belastingbetaler kapitalen gekost. Ook hier in Nederland is eea aangepast.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/84672/vinger ... kaart.html
Het centraal opslaan van de gegevens is omstreden, omdat nog veel onduidelijk is over de bescherming ervan. Ook zijn er twijfels over de doelen die de autoriteiten hebben met die dataopslag.
Bron: http://nos.nl/artikel/215813-onderzoek- ... poort.html

Digid onveilig: http://nos.nl/artikel/269641-digid-moge ... eilig.html

Dit lijkt me voorlopig wel voldoende dunkt mij......

witte angora

Weet je wat wijsheid is?

2socks je bent zo van je gelijk overtuigd, span gewoon een rechtszaak aan of wat je wilt. We horen de uitslag vanzelf wel een keertje hier ok? Hoeven we er hier verder niet meer over te discussiëren...

Gesloten