Eerlijk gezegd komt het niet voor dat een trein zonder verwarming de dienst in gaat.
Zeker met winterse temperaturen moeten de treinen verwarmd worden.
Heel eerlijk gezegd, kan ik me niet voorstellen dat u in een trein heeft gezeten die niet verwarmd werd.
Normaliter laat ook het personeel zo'n trein staan.
Dat u de aanjagers hoort loeien, is een normale zaak.
De nieuwere treinen zijn immers voorzien van klimaatbeheersing, en daarbij is het wenselijk dat de ramen niet open gaan.
Deze aanjagers zorgen er dus voor dat de gehele trein word voorzien van 'verse' lucht, wat noodzakelijk is voor een 'gezond' klimaat.
Deze aanjagers MOETEN ten alle tijden in bedrijf zijn.
Vergelijk het wat dat betreft maar een beetje met een vliegtuig.
Airco's werken dan niet, deze worden namelijk automatisch uitgeschakeld wanneer de buitentemperatuur +3 of minder is.
Zou dit niet gebeuren, bevriest de installatie met aanzienlijke schade als gevolg.
Kan het niet zo zijn dat u juist koud blijft omdat u u schaatskleding aan blijft houden?
Het werkt isolerend, en ik kan me voorstellen dat u, zeker als je rustig aan doet, afkoelt na een dag 'buiten' schaatsen.
Ik kan u echter voor 100% verzekeren dat treinen met een defecte verwarming, NIET de dienst in gaan.
Gaat de verwarming onderweg echter kapot, dan zal de trein zo spoedig mogelijk worden uitgewisseld.
U had echter ook in een andere coupe kunnen gaan zitten................een trein waarvan de complete verwarming is uitgevallen, komt heel zelden voor.
U schrijft echter dat u vind dat de treinen altijd koud zijn.
Ik vraag me dan af, of het probleem dan wel bij NS ligt.
Met vriendelijke groet,
Een NS machinist.
Dan klopt mijn antwoord dus, en is alles er toch mee gezegd.
Nog een klein detail...............
Het personeel kan niets veranderen aan waardes t.b.v. cooling/verwarming.
Deze worden computer gestuurd, en zijn onderhevig aan omstandigheden binnen/buiten de trein. (buiten temp., vochtigheid, hoeveelheid mensen, enz. enz.)
Behalve het oude materieel.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)