LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Administratiekosten bij verkeersboete onwettig

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Administratiekosten bij verkeersboete onwettig

Ongelezen bericht door berndv »

reneekat schreef:Ik heb een bekeuring gekregen omdat ik door het rode stoplicht reed. Boete was 220.00 euro. Deze boete heb ik binnen 4 weken betaald, alleen dom ben de administratiekosten vergeten. Okee dat je dat alsnog moet betalen is geen probleem. Maar ik krijg een boete over de 6 euro van 110,00 euro + 6,00 euro.

Heeft iemand hier ervaring mee dat het bedrag van de 110.00 euro + 6.oo of dit berekend mag worden. Dit staat toch absoluut niet in verhouding. Heeft het zin om hier protest tegen te maken?

Renee
Jij hebt het totaal van je boete niet betaald voor de datum die op de beschikking vermeld stond. Op diezelfde beschikking stond ook het bedrag waarmee het verhoogd zou worden bij het in gebreke blijven. Het zijn geen incassokosten die je moet betalen, maar de boete voor het te laat betalen van de boete. Neem aan at je niet gespecificeerd betaald hebt?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Administratiekosten bij verkeersboete onwettig

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waar de rechtbank Amsterdam nog oordeelde dat administratiekosten niet in rekening mochten worden gebracht [1], is heeft gerechtshof Leeuwarden geoordeeld dat administratiekosten wel in rekening mogen worden gebracht maar dat burgers hier wel tegen in beroep moeten kunnen gaat [2]. De hoogleraar recht geeft in een reactie aan dat hij het belangrijk vond dat burgers tegen de administratiekosten in bezwaar moesten kunnen gaan. Dit kan nu, ook wanneer de burger alleen tegen de administratiekosten in bezwaar wilt gaan. [3]

1JanV
Berichten: 411
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:23

Re: Administratiekosten bij verkeersboete onwettig

Ongelezen bericht door 1JanV »

Zal wel weer verkeerd uitpakken, maar als je de wet niet overtreed mag/kun je niet klagen. indien je de wet overtreed en een boete krijgt kun/mag je ook niet klagen. Vandaag de dag zie ik het anders, indien de boettens niet nog meer omhoog gaan kunnen de kinderen al helemaal niet op straat spelen of fietsen enz.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Administratiekosten bij verkeersboete onwettig

Ongelezen bericht door ciske »

Ben het zowaar een keer met JanV eens, hou je aan de regels en doe je dat niet , dan heb je een prent met adm, kosten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Administratiekosten bij verkeersboete onwettig

Ongelezen bericht door Emmy75 »

In beginsel ben ik het zeker met u eens JanV. Mensen die een bekeuring krijgen, hebben toch echt zelf de regels overtreden. Daar kunnen ze toch echt alleen zichzelf de schuld van geven. En ja ik krijg ook wel eens een keer een bekeuring, achja is dan mijn eigen stomme fout. Als je dan programma's als wegmisbruikers kijkt wordt je soms gewoon niet goed van al dat gepiep, gemauw, gezeur en gezever "de hele wereld heeft het gedaan maar ikke niet". Wat dat betreft zouden ze van mij zo een extra prent mogen krijgen voor onnodig gepiep en gemauw of slappe excuses.

Aan de andere kant is de openbare weg geen speeltuin. Ja wij als volwassenen moeten oppassen omdat kinderen het gevaar niet altijd overzien, maar kinderen moeten ook geleerd krijgen hoe om te gaan met het verkeer.

Verder zijn verhalen als deze geen uitzondering.
http://www.nu.nl/binnenland/2832970/vro ... epakt.html

Er wordt in sommige regio's steen en been geklaagd over het rijgedrag en parkeergedrag in de buurt van scholen, meestal zijn het de ouders zelf die net wat aan de late kant zijn voor werk of ophalen van het kind en aankomen scheuren en de auto neerplempen waar het uitkomt. Bij sommige scholen waar ik niet hoef te zijn blijf ik liever uit de buurt op bepaalde tijden.

Er wordt heel veel geklaagd dat voor hun eigen deur in een woonwijk te hard gereden wordt. Meestal zijn het de bewoners van de wijk zelf die haast hebben op hun manier. Mensen die af en toe op bezoek komen en er niet zo bekend zijn rijden meestal wel rustiger.

Persoonlijk ken ik zo'n voorbeeld van een groepje mensen die aan een doorgaande weg wonen. Steen en been klagen dat het verkeer er langs raast. Toen kwam er een verkeerslicht. Opgelost ? Nee, toen werd er geklaagd dat het verkeer en vooral vrachtwagens overlast veroorzaakten door stoppen en optrekken en voor de huizen stilstonden te dieselen, pruttelen en piepen. Toen kwam er een drempel. Opgelost ? Nee want toen was er geklaagd over het geros, geknots en getril van verkeer dat over de drempels ging met het afremmen en gas geven. Dus die drempel ook weer weg. Her heeft wat mogen kosten allemaal. Sja krijgen mensen wat ze willen en deugt het nog niet. Dan maar weer eens een potje zeuren over de gemeentelijke belastingen.

Ga dan niet aan een drukke doorgaande weg wonen, men weet toch dat dit wel wat overlast kan geven. Dat is hetzelfde als gaan wonen op de landingsbaan van Schiphol en klagen over vliegtuigen in de tuin.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Administratiekosten bij verkeersboete onwettig

Ongelezen bericht door ciske »

Ga dan niet aan een drukke doorgaande weg wonen, men weet toch dat dit wel wat overlast kan geven.


Die klachten hoor ik ook vaak, dat ik denk zeur niet zo, je kiest er zelf voor.
Dat is hetzelfde als gaan wonen op de landingsbaan van Schiphol en klagen over vliegtuigen in de tuin.Emmy75
Dat heb ik echt nog nooit iemand zien doen, wel in de nabijheid :lol:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Administratiekosten bij verkeersboete onwettig

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef: Die klachten hoor ik ook vaak, dat ik denk zeur niet zo, je kiest er zelf voor.
Dat denk ik nou ook.

Nu moet ik wel zeggen dat het voor mij wel een kwestie is van wat wat er eerst ? Zijn de mensen er gaan wonen toen de weg er al lag of woonde men ergens eerst 10 jaar in alle rust en legt men dan ineens een snelweg aan in de achtertuin. Das toch wel een verschil.
ciske schreef:
Dat is hetzelfde als gaan wonen op de landingsbaan van Schiphol en klagen over vliegtuigen in de tuin.Emmy75
Dat heb ik echt nog nooit iemand zien doen, wel in de nabijheid :lol:
:lol: klopt, maar ik schreef het wel met opzet een beetje gechargeerd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Administratiekosten bij verkeersboete onwettig

Ongelezen bericht door ciske »

Emmy75 schreef:
Dat heb ik echt nog nooit iemand zien doen, wel in de nabijheid :lol:
:lol: klopt, maar ik schreef het wel met opzet een beetje gechargeerd.
:lol: Laat mij er maar in de omgeving dan wonen, stukkie veiliger :lol:

Gesloten