LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Discussieer hier over kinderopvang.
Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Longwei2012 schreef:Ik heb de gemeenschap wel genoeg betaalt, zoals ik al in een ander topic zei: ik kies er ook niet voor om voor andermans moeder in het bejaardenhuis te betalen. Maar goed, we betalen allemaal voor zaken waar we niet vrolijk van worden... Met een inkomen van max 1500,- p.m. zal ik ook geen 40 uur kdv p.w. kunnen betalen als ik naar die prijzen kijk, dus hoe dan ook zal ik toch wel van de gemeenschap trekken. Of ik gekort wordt op m'n uitkering, lijkt me stug als zo'n kdv ze meer kost dan m'n uitkering.

Ik heb ook genoeg betaald, helaas blijven de rekeningen komen en zal ik moeten blijven betalen.
Euh, jij betaalt niet voor andersman moeder in bejaardenhuis hoor, de verblijfkosten worden betaald uit het inkomen van deze persoon, hoe hoger hoe meer.

Met jouw inkomen krijg je een hogere vergoeding dan iemand met bv 2000,-.
Je kan het uitrekenen op www.toeslagen.nl wie weet komt daar een bedrag uit waarvan je dacht niet terug te krijgen.

Als jij een uitkering krijgt mag je max 3 maanden na geen werk meer nog gebruik maken van KDV, daarna wordt er niks meer vergoed.

Longwei2012
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 nov 2012 10:48

Re: KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Ongelezen bericht door Longwei2012 »

Teunbosseman schreef:
Longwei2012 schreef:Ik heb de gemeenschap wel genoeg betaalt, zoals ik al in een ander topic zei: ik kies er ook niet voor om voor andermans moeder in het bejaardenhuis te betalen. Maar goed, we betalen allemaal voor zaken waar we niet vrolijk van worden... Met een inkomen van max 1500,- p.m. zal ik ook geen 40 uur kdv p.w. kunnen betalen als ik naar die prijzen kijk, dus hoe dan ook zal ik toch wel van de gemeenschap trekken. Of ik gekort wordt op m'n uitkering, lijkt me stug als zo'n kdv ze meer kost dan m'n uitkering.

Ik heb ook genoeg betaald, helaas blijven de rekeningen komen en zal ik moeten blijven betalen.
Euh, jij betaalt niet voor andersman moeder in bejaardenhuis hoor, de verblijfkosten worden betaald uit het inkomen van deze persoon, hoe hoger hoe meer.

Met jouw inkomen krijg je een hogere vergoeding dan iemand met bv 2000,-.
Je kan het uitrekenen op http://www.toeslagen.nl wie weet komt daar een bedrag uit waarvan je dacht niet terug te krijgen.

Als jij een uitkering krijgt mag je max 3 maanden na geen werk meer nog gebruik maken van KDV, daarna wordt er niks meer vergoed.
Waar het dus op neerkomt: Als ik ga werken zal dat geld/toeslag toch ook moeten komen van de gemeenschap?
En ik denk dat dat bedrag hoger zal zijn dan wat ik nu aan inkomen heb, als ik kijk naar wat een kdv kost.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Longwei2012 schreef:
Teunbosseman schreef:
Longwei2012 schreef:Ik heb de gemeenschap wel genoeg betaalt, zoals ik al in een ander topic zei: ik kies er ook niet voor om voor andermans moeder in het bejaardenhuis te betalen. Maar goed, we betalen allemaal voor zaken waar we niet vrolijk van worden... Met een inkomen van max 1500,- p.m. zal ik ook geen 40 uur kdv p.w. kunnen betalen als ik naar die prijzen kijk, dus hoe dan ook zal ik toch wel van de gemeenschap trekken. Of ik gekort wordt op m'n uitkering, lijkt me stug als zo'n kdv ze meer kost dan m'n uitkering.

Ik heb ook genoeg betaald, helaas blijven de rekeningen komen en zal ik moeten blijven betalen.
Euh, jij betaalt niet voor andersman moeder in bejaardenhuis hoor, de verblijfkosten worden betaald uit het inkomen van deze persoon, hoe hoger hoe meer.

Met jouw inkomen krijg je een hogere vergoeding dan iemand met bv 2000,-.
Je kan het uitrekenen op http://www.toeslagen.nl wie weet komt daar een bedrag uit waarvan je dacht niet terug te krijgen.

Als jij een uitkering krijgt mag je max 3 maanden na geen werk meer nog gebruik maken van KDV, daarna wordt er niks meer vergoed.
Waar het dus op neerkomt: Als ik ga werken zal dat geld/toeslag toch ook moeten komen van de gemeenschap?
En ik denk dat dat bedrag hoger zal zijn dan wat ik nu aan inkomen heb, als ik kijk naar wat een kdv kost.

Komen niet alle toeslagen uiteindelijk vanuit de gemeenschap ? Als je niet werkt krijg je geen KOT ( KinderOpvangToeslag ) werk je wel dan krijg je naar hoogte van inkomen een toeslag.

Maar het kost je altijd geld, tis niet gratis. Alleen hoe meer je verdient hoe minder je krijgt.
Je kan het vrij makkelijk uitrekenen op de genoemde site.

Je zou het voor de grap eens na kunnen kijken.

Longwei2012
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 nov 2012 10:48

Re: KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Ongelezen bericht door Longwei2012 »

Ik zou met een inkomen van 1250 per maand met 200 uren kdv een toeslag krijgen van 1171,-. Dat is hoger dan m'n huidige inkomen, ik krijg nu 1145 per maand. En met de 183 die ik dan zelf betaal , houd ik 962 over als inkomen bij een inkomen van 1250...
Dan moet ik straks dus met een fulltime baan alsnog een aanvullende bijstand aanvragen :lol:
Dan kost ik jullie 1171, plus de aanvullende bijstand :lol: :lol: :lol:

Nee sorry, ik vind dit echt raar, en ik hoop dat ik iets verkeerd gerekend heb.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Longwei2012 schreef:Ik zou met een inkomen van 1250 per maand met 200 uren kdv een toeslag krijgen van 1171,-. Dat is hoger dan m'n huidige inkomen, ik krijg nu 1145 per maand. En met de 183 die ik dan zelf betaal , houd ik 962 over als inkomen bij een inkomen van 1250...
Dan moet ik straks dus met een fulltime baan alsnog een aanvullende bijstand aanvragen :lol:
Dan kost ik jullie 1171, plus de aanvullende bijstand :lol: :lol: :lol:

Nee sorry, ik vind dit echt raar, en ik hoop dat ik iets verkeerd gerekend heb.

Je vergeet de kosten van het KDV. Inderdaad reken je verkeerd.

Heb je de tool gebruikt op toeslagen.nl ? Ik wel en ik kom geheel niet uit op jouw bedragen.
1250 wat je noemt is neem ik aan netto en voor hoeveel uur in de week / maand ? Als uitkering kun je dit niet rekenen, dan moet je het bruto miniumloon nemen.

Je krijgt ( geloof 140% ) een max percentage van je contracturen. Als je dus 20 uur per week werkt en je brengt je kind 40 uur naar de opvang krijg je niet voor 40 uur toeslag.

Zou ff opnieuw doen.

Longwei2012
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 nov 2012 10:48

Re: KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Ongelezen bericht door Longwei2012 »

Teunbosseman schreef:
Longwei2012 schreef:Ik zou met een inkomen van 1250 per maand met 200 uren kdv een toeslag krijgen van 1171,-. Dat is hoger dan m'n huidige inkomen, ik krijg nu 1145 per maand. En met de 183 die ik dan zelf betaal , houd ik 962 over als inkomen bij een inkomen van 1250...
Dan moet ik straks dus met een fulltime baan alsnog een aanvullende bijstand aanvragen :lol:
Dan kost ik jullie 1171, plus de aanvullende bijstand :lol: :lol: :lol:

Nee sorry, ik vind dit echt raar, en ik hoop dat ik iets verkeerd gerekend heb.

Je vergeet de kosten van het KDV. Inderdaad reken je verkeerd.

Heb je de tool gebruikt op toeslagen.nl ? Ik wel en ik kom geheel niet uit op jouw bedragen.
1250 wat je noemt is neem ik aan netto en voor hoeveel uur in de week / maand ? Als uitkering kun je dit niet rekenen, dan moet je het bruto miniumloon nemen.

Je krijgt ( geloof 140% ) een max percentage van je contracturen. Als je dus 20 uur per week werkt en je brengt je kind 40 uur naar de opvang krijg je niet voor 40 uur toeslag.

Zou ff opnieuw doen.
Ik heb inderdaad netto alles ingevuld. Ik ik had gerekend op een inkomen van 40 uur per week dat bij mij in de eerste periode in ieder geval 1250 per maand netto zou zijn, dus jaarlijks 15000. Ik houd daarbij rekening met een 45 min reistijd per dag om van het kdv naar m'n werk te gaan en de kleine weer op te halen wanneer ik klaar ben met werk dus kwam daarom uit op 200 kdv uren, die hier dan 6,77 per uur zouden kosten. Ja ik dacht, ze vragen hoeveel kdv uren je nodig hebt, dat zijn dus letterlijk de kdv uren die ik nodig heb bij een baan van 40 uur. Dan moeten ze maar wat duidelijker zijn en gewoon vragen hoeveel uur per week je werkt. Ik weet niet hoe ik de bedragen in bruto moet neerzetten want dat heb ik nooit begrepen. Als iemand mij z'n bruto inkomen verteld heb ik daar geen boodschap aan, want dat is toch niet wat je in je hand krijgt. Ik had voor zulke zaken altijd een boekhouder en heb eigelijk nooit gevraagd hoe het zit met bruto en netto.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je een laag inkomen hebt, dan lijkt op korte termijn thuis blijven vaak inderdaad de voordeligste optie. Zeker als je meer dan 1 kind zou hebben. Als je eigen inkomen in de zelfde orde van grootte is als dat van een leidster bij de kinderopvang, dan kun je je afvragen of het niet beter zou zijn als je zelf de kinderen 'opvangt' in plaats van dat je dat aan een kinderopvang overlaat.

Aan de andere kant, Bij 1250 netto 'hoort' waarschijnlijk een bruto inkomen van ong. 1700. Als ik er dan vanuit ga dat er bovenop je gewone maandelijkse inkomen ook nog ong. een maand vakantiegeld komt, dan kom je uit op ong. 22.000 aan bruto inkomen. Even simpel gezegd, dan kan 'jouw' kinderopvangtoeslag al voor de helft worden betaald door wat er aan belastingen en premies door jezelf wordt betaald. Dus omdat je zelf ongeveer de helft van jouw 'maatschappelijke kosten' bijdraagt, 'kost' je de gemeenschap toch minder dan als je thuis zou blijven.

Bovendien, als je je kind wél naar de opvang zou brengen, dan zou je daarmee ook een leidster gedeeltelijk aan het werk brengen. Met 4 of 5 mensen in jouw situatie heb je een voltijdsleidster aan het werk. Dit kosten die je betaalt aan de opvang, worden dus ook gedeeltelijk gebruikt om een leidster werk te geven. En daarmee uit de bijstand/WW te houden. Dat scheelt ook weer een paar honderd euro per maand wat je 'de maatschappij' bespaart. Plus de belastingen en premies die die leidster ook weer in het laatje brengt en misschien nog extra uitgaven die ze kan doen. Misschien dat zo de maatschappelijke baten in totaal uiteindelijk wel hoger zijn dan de kosten.

Ten slotte zeg je dat je in de eerste periode 1250 per maand netto zou verdienen. Je geeft daarmee aan dat je waarschijnlijk op niet al te lange termijn in inkomen zult gaan stijgen? Dan zul je de eerste tijd misschien wel een investering in jezelf moeten doen, maar dat zul je dan later waarschijnlijk weer terugverdienen. Nog los van de voordelen van extra ervaring en kennis vergeleken met thuis blijven zitten.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Longwei2012 schreef:Ik heb inderdaad netto alles ingevuld. Ik ik had gerekend op een inkomen van 40 uur per week dat bij mij in de eerste periode in ieder geval 1250 per maand netto zou zijn, dus jaarlijks 15000. Ik houd daarbij rekening met een 45 min reistijd per dag om van het kdv naar m'n werk te gaan en de kleine weer op te halen wanneer ik klaar ben met werk dus kwam daarom uit op 200 kdv uren, die hier dan 6,77 per uur zouden kosten. Ja ik dacht, ze vragen hoeveel kdv uren je nodig hebt, dat zijn dus letterlijk de kdv uren die ik nodig heb bij een baan van 40 uur. Dan moeten ze maar wat duidelijker zijn en gewoon vragen hoeveel uur per week je werkt. Ik weet niet hoe ik de bedragen in bruto moet neerzetten want dat heb ik nooit begrepen. Als iemand mij z'n bruto inkomen verteld heb ik daar geen boodschap aan, want dat is toch niet wat je in je hand krijgt. Ik had voor zulke zaken altijd een boekhouder en heb eigelijk nooit gevraagd hoe het zit met bruto en netto.

Daar zit dus je rekenfout. Belastingdienst werkt met bruto bedragen en niet netto opdat dit per persoon verschillend kan zijn ivm diversiteit aan regelingen.
Jij en ik kunnen bruto hetzelfde verdienen maar netto verschillend zijn.

Reistijd mag je niet meerekenen dat wordt reeds automatisch gedaan. Je krijgt namelijk de melding dat met jouw inkomen je max .....uur mag gebruiken ( geloof 140% van je gewerkte uren )

Ik heb de toeslagen voor meerdere personen in mijn omgeving geholpen en voor vele was het prima te doen, goed lezen wat er staat en de juiste info invullen.
Er wordt gevraagd hoeveel uur je per week werkt en dan laat de site zien hoeveel uur voor opvang danwel bso je mag aanvragen.

Bij 40 uur is dat 230 uur kdv of 121 uur bso. Behoorlijk duidelijk lijkt mij, maar als jij altijd alles aan een boekhouder hebt overgelaten kan ik mij ietwat voorstellen dat een eerste keer wennen is.
Aan de andere kant, dat is het voor iedereen.


Bruto is net zo belangrijk als netto. Had reeds gezegd, wat je uiteindleijk overhoudt kan verschillend zijn per persoon.
Daarbij gebruik je de bruto bedragen voor vele instanties.

CeciliaD67
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2013 20:50

Re: KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Ongelezen bericht door CeciliaD67 »

Wat mij verbaast is dat ik ook voor 2e paasdag en 2e pinksterdag moet betalen. Niemand is in de opvang aanwezig, opvang is gesloten. Waarom moet ik dan betalen? Dit kost me voor 2 kinderen 40 euro/dag!
Ik mag wel ruilen met een andere dag binnen dezelfde maand. Belachelijk want als ik thuis ben stuur ik de kinderen niet naar de opvang, bovendien sporten ze op de andere dagen, dus ik kan deze ruil nooit benutten.
Ik wilde wel weten hoe vaak ouders van deze ruil gebruik maken, maar dat konden ze niet zeggen want dat houden ze niet bij. Nu moet ik creatief zijn om iets op mijn werk te regelen om dit geld toch niet te laten liggen, maar dit vind ik echt belachelijk, dat ik me aan hun beleid moet aanpassen terwijl zij dienst verlenen. Er is ook geen andere kinderopvang hier.
Kinderopvang doe je niet voor de lol, dit is een noodzaak als je zelf werken moet.
Ik vind, dat de wetgever er iets aan moet doen dat kinderopvang de feestdagen niet in rekening zou mogen brengen.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Wat is je probleem? De kosten van het kindercentrum lopen op die dagen gewoon door en ze moeten ook hun personeel doorbetalen. Jij wordt op feestdagen toch ook doorbetaald? Of zou je het redelijk vinden als je werkgever jou kort op je salaris omdat je op 2e paasdag niet komt werken? Belachelijk?

En als ze die dagen niet zouden doorberekenen, rekenen ze echt de kosten wel door in de uurprijs waardoor je voor de andere dagen meer gaat betalen.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

CeciliaD67 schreef:Wat mij verbaast is dat ik ook voor 2e paasdag en 2e pinksterdag moet betalen. Niemand is in de opvang aanwezig, opvang is gesloten. Waarom moet ik dan betalen? Dit kost me voor 2 kinderen 40 euro/dag!
Ik mag wel ruilen met een andere dag binnen dezelfde maand. Belachelijk want als ik thuis ben stuur ik de kinderen niet naar de opvang, bovendien sporten ze op de andere dagen, dus ik kan deze ruil nooit benutten.
Ik wilde wel weten hoe vaak ouders van deze ruil gebruik maken, maar dat konden ze niet zeggen want dat houden ze niet bij. Nu moet ik creatief zijn om iets op mijn werk te regelen om dit geld toch niet te laten liggen, maar dit vind ik echt belachelijk, dat ik me aan hun beleid moet aanpassen terwijl zij dienst verlenen. Er is ook geen andere kinderopvang hier.
Kinderopvang doe je niet voor de lol, dit is een noodzaak als je zelf werken moet.
Ik vind, dat de wetgever er iets aan moet doen dat kinderopvang de feestdagen niet in rekening zou mogen brengen.

En dat wist je niet vantevoren toen je contract afsloot ?
Tis reeds gezegd, kosten lopen gewoon door. Je krijgt trouwens via KOT een gedeelte weer terug, niet veek maar toch.

Er zijn KDV's welke in de zomervakantie dicht gaan hoef je niet te betalen maar dan ben je wel verplicht om in die tijd ook vakantie op te nemen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: KDV gesloten of kind ziek: maar tóch betalen!!??

Ongelezen bericht door GJvdZ »

CeciliaD67 schreef:Wat mij verbaast is dat ik ook voor 2e paasdag en 2e pinksterdag moet betalen.
Een maandsalaris blijft ook gewoon hetzelfde ongeacht of er wel of geen feestdagen in een maand zitten. Dus als je consequent bent zou je het loon over deze dagen terug moeten boeken naar je werkgever.

Gesloten