BBCS schreef:Nu zeggen diverse mensen wel: de consument hoeft er niet de dupe van te zijn, dan zeg ik: de winkelier ook niet. De consument moet niet voorgetrokken worden. En nee, ik kies hierbij geen partij voor de winkelier.
De consument ondervindt problemen als de wasmachine stuk is, niet de monteur, leverancier of fabrikant.
De winkelier behoort goede afspraken te maken met de fabrikant anders zou deze naar mijn mening dat niet moeten inkopen.
Zie al dat ik dat met mijn klanten doe, kan de zaak wel opgedoekt worden.
BBCS schreef:Als ik onpartijdig de situatie bekijk en de mensen zeggen dat de consument daar niet de dupe van dient te zijn, is mijn onpartijdige antwoord: waarom moet de winkelier dan daar wel de dupe van zijn?
Als ik partij voor de winkelier zou kiezen, zou ik zeggen: schijt aan de consument. Dat doe ik dus niet.
Jij zal nooit of te nimmer onpartijdig zijn opdat het je werk is dus zal je altijd preken voor eigen parochie.
De winkelier hoeft er niet de dupe van te zijn als deze maar goede afspraken maakt ( inkoop, levering, claims etc etc )
BBCS schreef:Soms kan een storing dermate ingewikkeld zijn, dat soms wel 3 tot 4 reparaties nodig zijn om het probleem op te lossen. Vervanging van het complete product kan veel duurder zijn dan proberen de storing op te lossen. Bij zeer goedkope producten waarop bijna niet verdient wordt, zal eerder het product gelijk vervangen worden, omdat dat nu eenmaal veel goedkoper is dan proberen de storing te herstellen. Zeer goedkope printers bijvoorbeeld worden al niet meer gerepareerd maar gelijk vervangen.
Het zal best met de huidige technologieen lastiger zijn om een storing te vinden / op te lossen maar 3 tot 4 reparaties......sorry hoor......dan is er toch echt wat mis gegaan in de ontwikkeling van het apparaat.
BBCS schreef:En in tegenstelling wat veel mensen hebben, mag een winkelier diverse pogingen ondernemen om het probleem te verhelpen, in plaats van na één of twee pogingen het complete product te vervangen. Dat recht heeft die winkelier nu eenmaal. Dat is in de wetgeving ook voorzien.
Kort gezegd: als bij een product in een korte tijd problemen ontstaan na reparatiepogingen, kan de koper na één of twee pogingen geen nieuw product eisen. Als de verkopende partij probeert om in korte tijd het probleem op te lossen en de verkopende partij heeft daar bijvoorbeeld 3 tot 5 pogingen nodig, kan de koper dat niet weigeren en kan de koper niet een nieuw product eisen.
Afspraken met je fabrikant voorkomt dit.
En of er geweigerd kan worden als binnen korte tijd na aankoop problemen blijven ontstaan. Alleen los ik dat op met de fabrikant. Veelal daardoor komt de klant steeds weer terug en zie je deze niet op forums als dit verschijnen.
Ik zie mijzelf als staan met mn pocket uitgave wetboekje met artikeltje zus en zo.......klant gaat zo naar de concurrent en zegt al het vertrouwen op.