Re: Apple ook overstag naar 2 jaar garantie
Geplaatst: 02 apr 2012 23:22
Toch hebben hobby-juristen vaak wel een punt. Denk aan de mazen in wetgeving.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Zoals zo velen maken ook die rechters een grove blunder door in plaats van non-conformiteit aan de term "wettelijke garantie" te koppelen de term garantie aan die term te koppelen.trebelski schreef:Fijn dat jij het vonnis hebt gelezen en tot een andere uitslag komt als de rechters ( ook nog eens in hoger beroep!! ) dat doet echter niets af aan het feit dat die uitspraak rechtsgeldig is en jou mening er dan gewoon verder niet toe doet, hoe je jezelf ook opblaast.Je hoeft olaf79 dus niets aan het verstand te peuteren want zowel hij als ik en de rest gaan liever af op deze rechtbank-uitspraken in hoger beroep bevestigt.
Het is helemaal duidelijk hoor, je vind je eigen mening belangrijker dan gerechtelijke uitspraken die in hoger beroep nog eens zijn bevestigt en waar uiteraard een precedentwerking http://www.encie.nl/definitie/JurisprudentieI'll be back! schreef:
Zoals zo velen maken ook die rechters een grove blunder door in plaats van non-conformiteit aan de term "wettelijke garantie" te koppelen de term garantie aan die term te koppelen.
Ik mag dan wel standvastig zijn, maar vergeet niet dat ik ook die Europese richtlijn ken en ook die rechters dienen zich daaraan te houden!
Een rechter heeft niet de bevoegdheid om zelf de regels te bepalen, een rechter kan wel een zaak naar aanleiding van die regels toetsen.
De rechters stellen dat de wettelijke garantie de betekenis heeft dat de winkelier wettelijk verplicht is om twee jaar garantie te verstrekken. Men zegt dat het zo in de Europese richtlijn bepaald is. Dan hebben ze echt stront in hun ogen, want dat staat er dus niet. En rechts is niet links, dus kunnen ze niet zomaar zeggen dat rechts gelijk is aan links.
Mijn punt: al halen de rechters die zaken door elkaar, dan nog geeft ze niet het recht om voor de term "wettelijke garantie" een andere betekenis aan te geven. Zij gooien daarmee de richtlijn zelf aan de kant.
Moet ik je de stukken van de tweede kamer citeren wat er wel onder die zaken verstaan wordt? Moet ik hier de richtlijn uitleggen hoe het wel in elkaar steekt?
Dacht je nu werkelijk dat ik mijn mening gaf?Het is helemaal duidelijk hoor, je vind je eigen mening belangrijker dan gerechtelijke uitspraken die in hoger beroep nog eens zijn bevestigt
Nee hoor dat doen zij niet. Jouw probleem is dat je niet kunt lezen. NOGMAALS, apple is veroordeelt wegens het verschaffen van onjuiste informatie omdat zij niet duidelijk maakt wat voor rechten de consument heeft volgens de wet en daarnaast omdat zij apple care packs verkoopt die garanties bieden die de wet ook al biedt. Dat is een oneerlijke handelspraktijk en dat mag niet.I'll be back! schreef:Zoals zo velen maken ook die rechters een grove blunder door in plaats van non-conformiteit aan de term "wettelijke garantie" te koppelen de term garantie aan die term te koppelen.
Nee dat zeg jij. De wettelijke garantie behelst de wettelijke zekerheid dat een consument kan aankloppen bij de verkoper indien een product niet conform de overeenkomst is geleverd. Die zekerheid wordt door de eu richtlijn gesteld op ten minste 2 jaar, waarbij vooral de richtlijn van belang is als je als eu burger een artikel koopt in een ander eu land. Je weet dan dat je ten minste de minimale bescherming hebt.De rechters stellen dat de wettelijke garantie de betekenis heeft dat de winkelier wettelijk verplicht is om twee jaar garantie te verstrekken. Men zegt dat het zo in de Europese richtlijn bepaald is. Dan hebben ze echt stront in hun ogen, want dat staat er dus niet. En rechts is niet links, dus kunnen ze niet zomaar zeggen dat rechts gelijk is aan links.
Misschien kun je namens apple naar het hoge gerechtshof? Jouw uitleg van conformiteit is veel te smal. De eu richtlijn stelt immers dat een product niet conform is als het niet geschikt is voor normaal gebruik of niet die eigenschappen en kwaliteit heeft die je normaal van gelijksoortige producten mag verwachten. Een defect product is niet geschikt voor normaal gebruik en is dus niet conform.Wettelijke garantie slaat op conformiteit: dat het product volgens de overeenkomst dient te zijn, niets anders. De rechter kan niet uit eigen beweging die bepalingen zelf veranderen. Dus slaat die afwijzing van het hoge beroep totaal nergens op
Dat doen ze ook niet. Jouw probleem is dat je een les begrijpend lezen nodig hebt.Mijn punt: al halen de rechters die zaken door elkaar, dan nog geeft ze niet het recht om voor de term "wettelijke garantie" een andere betekenis aan te geven. Zij gooien daarmee de richtlijn zelf aan de kant.
Jij weet het beter als menig rechter die er jaren voor heeft gestudeerd. Zullen we de rechter dan maar computers laten repareren en jou op de stoel van de rechter zetten?Moet ik je de stukken van de tweede kamer citeren wat er wel onder die zaken verstaan wordt? Moet ik hier de richtlijn uitleggen hoe het wel in elkaar steekt?
Nee, en wie zegt dat dan?I'll be back! schreef:Dacht je nu werkelijk dat ik mijn mening gaf?Het is helemaal duidelijk hoor, je vind je eigen mening belangrijker dan gerechtelijke uitspraken die in hoger beroep nog eens zijn bevestigt
Ik geef alleen weer wat in de richtlijn staat.
En dat veel mensen denken dat wettelijk garantie op de garantieperiode slaat, wilt nog niet zeggen dat het ook zo is.
De term wettelijke garantie slaat op de conformiteitsbeginsel en niets anders.
De term wettelijke garantie slaat niet op de garantieperiode die de verkopende partij wettelijk verplicht is om te geven.
Het voegt niets toe. Het gaat hier om een korte berichtgeving waarbij erg aan de oppervlakte gebleven. Die consumenten kunnen ook naar het eerste bericht.MAXIEM schreef:Ik zie niet in, wat daarop tegen is. Hoe meer consumenten er bereikt worden, hoe beter en (niet onbelangrijk) hoe meer bronnen, hoe minder onnodig palaver er op dit forum en andere fora komt.
Nog los van het feit dat hij geen rechtsstudie heeft gevolgd, is er vast nog een reden waarom hij niet het beroep van advocaat heeft gekozen.olaf79 schreef:Jou probleem is dat je het begrip conformiteit niet begrijpt. Jouw 2e, veel problematischer probleem is, dat je niet kunt lezen.
Nu schat je i'll be back toch iets hoger in dan ikNog los van het feit dat hij rechtsstudie heeft gevolgd
Ja omdat je als rechtsgeleerde goed moet kunnen (begrijpend)lezen en dat kan hij niet. Misschien is ie handig met de soldeerbout. Ach ieder zijn vak. Gelukkig vertelt de rechter HEM niet hoe hij een moederboardje moet solderen.alfatrion schreef:Nog los van het feit dat hij geen rechtsstudie heeft gevolgd, is er vast nog een reden waarom hij niet het beroep van advocaat heeft gekozen.olaf79 schreef:Jou probleem is dat je het begrip conformiteit niet begrijpt. Jouw 2e, veel problematischer probleem is, dat je niet kunt lezen.
Ik durf te wedden dat hij dan de soldeerbout aan de rechter zou geven onder het mom "als je denkt dat je het zelf beter kan doe het dan zelf".olaf79 schreef:Gelukkig vertelt de rechter HEM niet hoe hij een moederboardje moet solderen.
Ik ben een van de bezoekers.MAXIEM schreef:Of mijn verwijzing niets toevoegt of iets toevoegt, laat ik graag over aan de bezoekers (die zijn heel wel in staat om dat zelf te beoordelen).
For the record: ik gaf slechts mijn mening en jij voelde de behoefte om daarop te reageren.MAXIEM schreef:Wat onverlet laat, dat op dit forum onnodig palaver over dit onderwerp in ruimere zin geen zin (meer) heeft.
Dit hele topic en vele anderen bestaan omdat ons kikkerlandje besloten heeft om de hele RICHTLIJN van 2 jaar niet over te nemen in ons wetboek maar zelf aanpassingen aan te brengen.Als die rechter keihard beweerd dat volgens de Europese Richtlijn de verkopende partij minimaal twee jaar wettelijke garantie dient te geven, kan die rechter niet Apple beboeten als Apple maar één jaar garantie geeft. Onmogelijk
Het is voor ons wel degelijk relevant, en niet alleen voor ons maar heel Europa.53o schreef: Het is geen Europese wet, maar een richtlijn. Misschien was het in Italie wel een wet maar dat is voor ons niet relevant.
De richtlijn houdt in dat eu burgers een minimum van zekerheid (=garanties) wordt geboden betreffende een consumentkoop. Het staat elke lidstaat vrij om die richtlijn binnen het kader van zijn locale wetgeving te integreren. De richtlijn stelt dat betere bescherming in die nationale wetgeving wel mag. De NL wet biedt al die betere bescherming omdat de termijn van 24 maanden bij ons in principe oneindig is. Dit beteket dat als je een defect product na 25 maanden laat repareren en je kunt bewijzen dat het een gebrek betrof die al aanwezig was bij de levering, de reparatie geheel kostenloos is.trebelski schreef:Het is voor ons wel degelijk relevant, en niet alleen voor ons maar heel Europa.53o schreef: Het is geen Europese wet, maar een richtlijn. Misschien was het in Italie wel een wet maar dat is voor ons niet relevant.
http://computertotaal.nl/gadgets/25652- ... uws%261187
Is dit een aanname of heb je daadwerkelijk bronnen waarmee we kunnen valideren dat de 27 lidstaten dit daadwerkelijk correct heeft gedaan? Ik vraag dit omdat Nederland ook lang heeft gedacht de arbeidsrichtlijn correct geimplementeerd te hebben en daarin ongelijk heeft gekregen van het Europees Hof van Justitie.MAXIEM schreef:En dat is voor zover ik weet ook in alle eu-landen gebeurd.
Zij hebben slechts een indicatie op het geen waar ze waarschijnlijk recht op zullen hebben. Overigens denk ik dat de doorsnee consument zich niet bezig houdt met het bestuderen van richtlijn.olaf79 schreef:De richtlijn is ook relevant voor eu burgers die in een ander eu land iets kopen. Zij weten dan waar ze minimaal recht op hebben zonder de individuele wetgeving te moeten bestudere.
In principe heeft u gelijk dat de garantie nog niet verlopen is. In principe heeft de apple store gelijk dat u dit moet bewijzen. Echter zal een rechter dat niet snel van u verwachten omdat het 1 jaar en 2 maanden betreft, en u 2 maanden de tijd heeft het defect te melden. U kunt zich er dus op beroepen dat het defect zich sowieso binnen de (fabrieks)garantietermijn heeft voorgedaan, maar dat u het wegens omstandigheden pas na 1 jaar en 2 maanden heeft gemeld.degoe schreef:Hallo,
Bij deze wou ik mijn recente 01 februari 2012(garantie) ervaringen met de apple store in amsterdam nog delen, dit is hetzelfde stukje als ik naar de apple klachtenservice heb gestuurd.
"Ik kreeg geen garantie bij apple store op mijn iphone 4s. Het defect deed zich na 1 jaar plus 2 maanden voor maar volgens nationale regelgeving zou ik recht op garantie hebben.
Na discussie met de manager werd het duidelijk dat jullie filiaal zich niet aan de wettelijke regelgeving houdt. Hij maakte kenbaar dat dit een beleid is wat van boven werd opgedragen.
Ook werd mij in eerste instantie verteld dat de apple store geen aanspreekpunt is voor online aankopen
bij de apple store terwijl de manager mij vertelde dat ik wel aan het juiste adres was.
Er waren (opzettelijk) geen formulieren aanwezig om aanspraak te maken op de wettelijke garantiebepalingen.
Kortom jullie lappen de wet aan de laars.
Op deze manier valt er te verwachten dat een Iphone niet langer dan 1 jaar mee gaat."
Ook wou ik nog toevoegen dat mij tussen neus en lippen verteld is dat na in ieder geval 1 jaar de bewijslast bij de consument ligt. Om een extra drempel te creëren dient een onafhankelijk rapport overlegd te worden waaruit duidelijk is dat het defect niet het gevolg is van de gebruiker. Dit rapport zou dan b.v. bij een andere apple reseller opgemaakt kunnen worden. Hierna zou er eventueel sprake zijn dat de garantieaanvraag in behandeling genomen wordt. Desondanks vind ik dit garantiebeleid absoluut niet passen bij het "premium" imago dat apple probeert uit te stralen.