Rob fiets schreef:Voor die mensen die lang afstanden rijden zijn accu wissel stations een optie(Waar nog geen een auto die nu verkocht word gebruik van kan maken).
Dat is een optie, maar niet echt praktisch. Niet alleen zijn de accupakketen behoorlijk zwaar. Het betekent ook dat de accu's altijd makkelijk toegankelijk moeten zijn en dus bv. niet onder de vloer of zo kunnen zitten. Ook zullen alle auto's dan het zelfde type accu moeten hebben, wat de ontwikkeling van andere (efficiëntere) types accu vertraagt. Ten slotte zullen er dan op veel stations een flinke voorraad accupakketten moeten zijn, omdat je natuurlijk niet zonder wilt komen zitten. Dat betekent een forse kostenpost plus een flink grotere extra noodzakelijke productie (ten koste van grondstoffen) voor die buffer.
Ik zie dan meer in het ontwikkelen van veel sneller ladende accu's. Aangezien het er naar uitziet dat er over niet onafzienbare tijd veel sneller ladende accu's komen (bv. obv. grafeen), ziet het er naar uit dat de laadtijd-problematiek dan ook opgelost kan worden.
Rob fiets schreef:
Maar er zijn zeker veel zakelijk rijders die onnodig brandstof verbruiken.
En dan heb ik vooral over de vaak groter dan nodig lease auto's.
Als je kijkt hoeveel zakelijk gereden stationcars, MPV en SUV je ziet met maar een iemand er in.
Die zelfde persoon zou ook genoeg hebben aan bijvoorbeeld een toyota aygo, VW up of een KIA picanto. Zoon klein autootje verbruikt toch gauw 10% tot zelfs 25% minder benzine.
Ik ben het ermee eens dat, in de huidige systematiek, het werkelijke verbruik (o.a. rijstijl) veel te weinig wordt doorberekend aan lease-rijders. En dat het ook slecht is dat de keuze voor een heel onzuinige auto in plaats van een standaard (niet extreem zuinige) auto niet wordt ontmoedigd. Beter zou het zijn dat de leasevergoeding alleen voor de vaste lasten zou zijn en het brandstofverbruik wél ten laste komt van de rijders. (eventueel tegen een vaste vergoeding per km.)
Maar het is ook weer zo dat de meest goedkope auto's, zoals een Aygo, voor iemand die heel veel km maakt niet echt prettig is. Zaken zoals het geluidsniveau en de zitruimte zijn toch duidelijk minder dan van een redelijke kleine middenklasser. Ook komt het vaak genoeg voor dat zo'n zakelijke rijder 's middags en in het weekend de auto wel vol heeft met kinderen plus sporttassen, wat je niet heel handig in een Aygo kwijt kunt. Dan denk ik dat het beter is om een wat grotere auto te hebben dan twee auto's.
Maar ook in de categorie kleinere middenklassers met wat meer ruimte zijn goede opties, zoals een Fabia greenline.
olaf79 schreef:De korte stukjes zijn in een bezine/diesel auto nou juist het vervuilendst. Als je met een schone benzine auto met 110 km/u over de autosnelweg cruised is er niet zoveel aan de hand. In de stad waar het optrekken, remmen, optrekken, stilstaan, stoplicht etc is, daar wordt de boel vervuilend en dan is dat ook nog eens op de plek waar de meeste mensen wonen. Komt ook door de stupide inrichting van de weg.
Juist in die omstandigheden is de electrische auto een uitkomst. Daarnaast komen er nu auto's op de markt met een range extender. Daardoor kom je nooit stil te staan als de accu leeg is, want de benzine motor laadt hem weer op.
Het ging mij ook vooral om de meerkosten, zoals ik ook schreef. Het is weinig rationeel om te kiezen voor een veel duurdere maar wel zuinigere (electrische) auto als die alleen voor korte stukjes wordt gebruikt en het jaarlijkse verbruik dus relatief laag is. De hogere kosten per km aan afschrijving zijn dan veel en veel hoger dan de besparing op energie.
Henk Daalder schreef:
Er sterven jaarlijks 18.000 Nederlanders 10 jaar eerder door luchtvervuiling.
Dat is ca 400 per dag.
18.000 per jaar is 40 per dag, geen 400.