Er is in dat opzicht te weinig nagedacht over randvoorwaarden. Zo heeft Nederland een vrij gunstig belastingklimaat voor bedrijven. Ook met als doel om het voor buitenlandse bedrijven aantrekkelijk te maken om in Nederland kantoren te hebben en werkgelegenheid te scheppen. Dingen die op zich best goed zijn voor de economie, maarja dan gaan die weer allemaal in de Randstad zitten. Ze hadden een betere spreiding kunnen stimuleren, waardoor de mensen ook plek hebben om te wonen.
Dat is geprobeerd in de jaren '70 en '80 met als resultaat dat inderdaad bedrijven en personen naar het noorden en oosten trokken. Helaas duurde deze trend maar een paar jaar. Spreiding zou inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn maar dan moet er ook werkelijk infrastructuur zijn. Amsterdam heeft Schiphol, daar kan Groningen met Eelde niet echt tegenop. De Randstad functioneert pverigens al als een soort superstad dus die trend keren is zeer moeilijk en afhankelijk van de wil van de mensen om er weg te gaan.
wel duurder maar je krijgt de woning wel als je het geld op tafel legt Dat is hier ook wel, als je maar genoeg op tafel legt, koop je een grachtenpand in het centrum van A'dam. Da's voor maar weinigen weggelegd.
Niet noodzakelijkerwijs zo duur. Bovendien is het mijn ervaring dat hoewel in deze steden de huren niet onderdoen voor Amsterdam je toch voor die iets hogere prijs wel direct iets vindt terwijl in Amsterdam je tegen tig regels aanloopt en iedere keer naast de pot plast omdat er 30 gegadigden zijn.
Eigen woningbezit kan ook op andere wijze (financieel) gestimuleerd worden dan door de HRA zoals we deze in de huidige vorm kennen. Op een mensenleven bezien is het al snel goedkoper om mensen financieel te ondersteunen bij het kopen van een woning die ook na 30 jaar is afgelost. In die gevallen hoeven ze maar 30 jaar ondersteund te worden ipv een leven lang met huurtoeslagen enz.
Ik ben er sterk op tegen om eigen woningbezit uberhaupt fiscaal of financieel te stimuleren, en wel om de volgende redenen.
1. Het drijft hoe dan ook de prijzen op. En daardoor zitten we nu klem want iedereen is bang voor adverse effecten van prijsdalingen.
2. Het stimuleert dat mensen investeren in niet-productief kapitaal.
3. Waar iemand ontvangt is iemand die betaalt, en dat is de overheid en daarmee de belastingbetaler.
4. Het is efficienter om te stimuleren dat mensen het geld zelf verdienen in plaats dat ze het krijgen. Dat geldt trouwens even hard voor huursubsidie.
5. Dit soort stimulansen zijn, evenals de 'aanrechtsubsidie' en andere faciliteiten voor samenwoners, zaken waarmee de overheid indirect zich bemoeit met iemands persoonlijke levenssfeer. Of ik wil samenwonen maak ik zelf wel uit, ik hoef niet met zachte dwang in die richting geduwd worden, en vind het al helemaal onacceptabel dat iemand die dat wel doet beloond wordt met lagere belasting waar ik aan meebetaal. Waarom moet een huurder die 52% belasting betaalt indirect zijn buurman in een koopwoning subsidieren? Dan kan je zeggen dat de huurder ook kan kopen maar misschien wil of kan hij dat niet om persoonlijke redenen.
Economische activiteit moet worden gestimuleerd, daarna mogen de mensen zelf weten hoe ze het geld uitgeven.
Maar dan moeten er wel meer goedkopere en betaalbare woningen gebouwd worden voor deze groep. Desnoods in de vorm van de seriematige projectbouw van een sociale huurwoning waardoor goedkoper gebouwd kan worden.
Precies. Daarbij moeten wel alle gemeenten gedwongen worden mee te doen, dus niet alleen Amsterdam, Almere, Zoetermeer en Rotterdam maar ook Weesp, Breukelen, Ridderkerk, Leiden, Purmerend, Haarlem, Hilversum etc. Daarbij moeten de beperkende regeltjes worden afgeschaft: iedereen moet kunnen wonen in zijn prijsklasse waar hij wil. Als men niet tevreden is met seriematige projectbouw dan kan je in duurdere prijsklassen gaan kijken of een bouwvergunning aanvragen, wat uiteraard wel meer kost.
Als van mensen verwacht worden dat ze 30 jaar lang 400 netto aan huur kunnen betalen dan zouden ze daarvoor ook bijgestaan moeten kunnen worden en een hypotheek voor kunnen krijgen. Maarja dat krijgen velen dan weer niet. Misschien moet zoiets dan wel volledig in handen van de overheid. Mensen huren bijvoorbeeld zoals nu een woning en na verloop van 30 jaar wordt de woning eigendom van deze huurder. Het zou mogelijk moeten zijn dit financieel gunstiger te laten zijn voor overheid dan alle systemen die er nu zijn.
Het klinkt interessant maar ik ben er eerder voor om de overheid volledig te laten terugtreden van de huizenmarkt, uiteraard na deze gefaseerd te hebben terugbegeleid naar een vrije markt waarin iedereen wat wils kan krijgen. Overigens moet de overheid er wel voor waken dat de woningmarkt, hoewel liberaal, niet op een andere manier ontaardt. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld de Nederlandse Mededingingsautoriteit.
Met de huidige HRA zoals we die kennen, is het fiscaal gezien gunstig om de hypotheekschuld zo lang mogelijk zo hoog mogelijk te houden. Daar zijn hypotheekverstrekkers handig op in gesprongen met aflossingsvrije, spaar en beleggingshypotheken waarbij pas na 30 jaar (bijvoorbeeld) de volledige hypotheek wordt afgelost. Voor banken (die het bruto rentebedrag vangen) natuurlijk helemaal geweldig voor de overheid een financieel drama.
Inderdaad. En daar komt ook nog bij dat je niet zomaar de regeling kan intrekken zonder de huidige hypotheekleners te benadelen.
Dus ja ik zou het beter vinden als de rente alleen aftrekbaar is als er daadwerkelijk wordt afgelost aan een hypotheekschuld, zoals bij de annuïteitenhypotheek bijvoorbeeld.
Als eerste stap in een traject dat leidt tot volledige afschaffing enkele decennia.
Het zou wellicht beter zijn dat niet de rente het fiscale voordeel oplevert maar de aflossing.
Ik weet het niet, liever zie ik dat fiscaal wordt gestimuleerd dat men het inkomen vergaart om die hypotheek af te betalen.