| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Corendon geeft fout toe maar compensatie is om te huilen
-
b767-300er
Re: Corendon geeft fout toe maar compensatie is om te huilen
Klopt, en in de voorwaarden kan men lezen dat geplubicerde tijden altijd onder voorbehoud van wijzigingen zijn.
Men boekt een hotel voor een aantal nachten met een vervoersverplichting van de TO op de dag voor de eerste nacht als zijnde vertrekdag en de dag aansluitend na de laatste nacht als zijnde terugkkeer dag. Dat een TO daar alvast wat tijden bijzet is erg mooi, maar in de zgn kleine lettertjes kan je lezen dat deze tijden ten alle tijden onder voorbehoud zijn. Dit gebeurd bij elke touroperator. Bij lijnvluchten is de kans op wijizgingen minimaal. Luchtvaarmaatschappijen hebben het recht op zelfs op lijndiensten hun aankomst en vertrektijden tot 14 dagen voor vertrek aan te passen, zonder hiervoor te hoeven compenseren. Voor chartervluchten ligt dit anders, daar u als passagier een overeenkomst heeft met de touroperator en niet met de airline.
VWB het aanpassen van vertrek en aankomsttijden van lijndiensten, dit kunt u nalezen in dezelfde verordening als waar de rechten aan ontleend worden voor passagier som te claimen. Gek genoeg weten we die rechten wel, en ontkennen we kneppelhard de rechten van de airline en touroperator omdat dat ons niet uitkomt. Op de website http://www.vliegschemas.nl kan je de gehele verordening nalezen. Artikel 5C verwijst naar de 2 weken regeling zoals hier door mij genoemd is.
Men boekt een hotel voor een aantal nachten met een vervoersverplichting van de TO op de dag voor de eerste nacht als zijnde vertrekdag en de dag aansluitend na de laatste nacht als zijnde terugkkeer dag. Dat een TO daar alvast wat tijden bijzet is erg mooi, maar in de zgn kleine lettertjes kan je lezen dat deze tijden ten alle tijden onder voorbehoud zijn. Dit gebeurd bij elke touroperator. Bij lijnvluchten is de kans op wijizgingen minimaal. Luchtvaarmaatschappijen hebben het recht op zelfs op lijndiensten hun aankomst en vertrektijden tot 14 dagen voor vertrek aan te passen, zonder hiervoor te hoeven compenseren. Voor chartervluchten ligt dit anders, daar u als passagier een overeenkomst heeft met de touroperator en niet met de airline.
VWB het aanpassen van vertrek en aankomsttijden van lijndiensten, dit kunt u nalezen in dezelfde verordening als waar de rechten aan ontleend worden voor passagier som te claimen. Gek genoeg weten we die rechten wel, en ontkennen we kneppelhard de rechten van de airline en touroperator omdat dat ons niet uitkomt. Op de website http://www.vliegschemas.nl kan je de gehele verordening nalezen. Artikel 5C verwijst naar de 2 weken regeling zoals hier door mij genoemd is.
Helemaal mee eens.Har06 schreef:Alfotrion: vlieg jij wel eens, natuurlijk geeft Corendon tijden aan welke vrij eenvoudig verandert kunnen worden, zelfs instapplaats kan veranderenalfatrion schreef:Nee, je boekt een reis met vertrekdatum en -tijd en aankomstdatum -en tijd. Ik heb het ook getest bij Corendon. Reisje naar Kos op 4 oktober voor de duur van 8 dagen. De vertrekvlucht gaat van Amsterdam naar Kos en vertrekt om 15h en komt aan op 20h25. De terugvlucht vertrekt gaat van Kos naar Amsterdam en vertrekt om 20h en komt aan om 23h35.berndv schreef:Je boekt een reis van datum tot datum.
http://www.corendon.nl/aegean-view-aqua ... kpT0&tab=1
Ander verhaal, je koopt een ticket voor de trein.
Deze zou op een bepaalde tijd vertrekken, maar door omstandigheden kan het niet.
Dan maar een klacht indienen.
Alfa, ik moet steeds lachen over jouw redenatie, maar dat weet je intussen wel!
-
rozemarijntje
Alfatron het werktniet zoalsjij denkt...ik stp ermee...blijf het niet uitleggen...
Wil je het perse weten bel De anvr...
zal je precies het zelfde horen..
Wil je het perse weten bel De anvr...
-
b767-300er
Het staat ook gewoon in de EU wetgeving hoor, van vertrek en aankomsttijden en het mogen wijzigen ervan.
Kan je dat ook onderbouwen?b767-300er schreef:Het staat ook gewoon in de EU wetgeving hoor, van vertrek en aankomsttijden en het mogen wijzigen ervan.
Waar?
Dit is de officiële bron:b767-300er schreef:Artikel 5C verwijst naar de 2 weken regeling zoals hier door mij genoemd is.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 61:NL:HTML
Artikel 5 sub c stelt dat de passagier van de luchtvaartmaatschappij recht heeft op compensatie als bedoelt in art. 7, tenzij
- de annulering tenminste twee weken voor de geplande vertrektijd is medegedeeld; of
- de annulering tenminste één week voor de geplande vertrektijd is medegedeeld en een andere vlucht is aangeboden die hooguit twee uur eerder vertrekt en vier uur laten aankomt; of
- er naast de annulering een andere vlucht is aangeboden hooguit één uur eerder vertrekt en twee uur laten aankomt.
Het gaat hier niet om een recht van de luchtvaartmaatschappijen, maar om een beperking van een recht van de passagiers.b767-300er schreef:Luchtvaarmaatschappijen hebben het recht op zelfs op lijndiensten hun aankomst en vertrektijden tot 14 dagen voor vertrek aan te passen, zonder hiervoor te hoeven compenseren.
Bovendien geeft artikel 12 aan dat de verordening van toepassing is onverminderd de rechten van een passagier op verdere compensatie. Het stelt nationale wetgeving dus niet buiten werking. Als je op basis van de verordening geen recht hebt op compensatie kun je dat op basis van de Nederlandse wet alsnog hebben. Ook kunnen passagiers op basis van de Nederlandse wet recht hebben op meer compensatie.
Ik ben me er heel goed van bewust dat vliegmaatschappijen vluchten vrijwel standaard overboeken. In die praktijk kan ik geen rechtvaardiging zien om ze van hun verplichtingen te ontslaan.Har06 schreef:Alfotrion: vlieg jij wel eens, natuurlijk geeft Corendon tijden aan welke vrij eenvoudig verandert kunnen worden, zelfs instapplaats kan veranderen
Met alle respect hoor, maar je bent niet verder gekomen dan verwijzen naar de voorwaarden en informatie, zoals verstrekt door de vervoerder zelf. Die heeft een tegenstrijdig belang aan dat van de klant. Op mijn inhoudelijk verhaal heb ik geen weerwoord gezien. Jij bent een andere mening aangedaan, wat natuurlijk prima is, maar ik hoef niet met alle winden mee te waaien.rozemarijntje schreef:Alfatron het werktniet zoalsjij denkt...ik stp ermee...blijf het niet uitleggen...
Wil je het perse weten bel De anvr...zal je precies het zelfde horen..
Met alle respect hoor, maar dit gewoon een blijk van intolerantie en arrogantie. Ik heb mijn mening onderbouwd en daar kan kennelijk geen inhoudelijk weerwoord op gegeven worden.nevermind schreef:Alfa, ik moet steeds lachen over jouw redenatie, maar dat weet je intussen wel!
Laatst gewijzigd door alfatrion op 25 jul 2012 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.
-
b767-300er
Daarin heb je deels gelijk, maar volgens mij:
Is de Nederlandse wet onlangs in deze aangepast aan de Europese wetgeving. (geen bron van kunnen vinden) en dus
Vervalt het recht op een schadevergoeding als een lijndienstairline meer als 2 weken tevoor de vlucht annuleert cq wijzigt. Een wijziging wordt ook gezien als annulering en vervangende vlucht. OFtewel de passagier heeft geen recht op compensatie in deze.
Is de Nederlandse wet onlangs in deze aangepast aan de Europese wetgeving. (geen bron van kunnen vinden) en dus
Vervalt het recht op een schadevergoeding als een lijndienstairline meer als 2 weken tevoor de vlucht annuleert cq wijzigt. Een wijziging wordt ook gezien als annulering en vervangende vlucht. OFtewel de passagier heeft geen recht op compensatie in deze.
ALS er specifieke wetgeving bestaat waarin aangegeven wordt dat passagiers van luchtvaartmaatschappijen geen recht hebben dan gaat die voor vanwege het lex specials beginsel. Dit zou te vinden moeten zijn met https://zoek.officielebekendmakingen.nl/. Als een dergelijke wetswijziging bestaat (wat mij niet aannemelijk lijkt) dan betekent dat nog niet dat TS geen recht heeft op schadevergoeding, want hier is een pakketreis geboekt. De vakantie van TS is met 12,5 uur ingekort. Als je minder krijgt hoef je ook minder te betalen.
Dat er een dergelijke wetswijziging bestaat lijkt mij niet aannemelijk, omdat de verordening daar m.i. geen aanleiding toe geef. Het verschil tussen een richtlijn en een verordening is dat de laatste rechtstreekse horizontale werking hebben, met andere woorden burgers kunnen zich jegens andere burgers zich er rechtstreeks op beroepen.
Dat er een dergelijke wetswijziging bestaat lijkt mij niet aannemelijk, omdat de verordening daar m.i. geen aanleiding toe geef. Het verschil tussen een richtlijn en een verordening is dat de laatste rechtstreekse horizontale werking hebben, met andere woorden burgers kunnen zich jegens andere burgers zich er rechtstreeks op beroepen.
Dit Item wordt wel helemaal uitgemolken, chartervluchten leveren nu eenmaal kortere vakanties op, algemeen bekend en geaccepteerd 
-
rozemarijntje
Met alle respect hoor, maar je bent niet verder gekomen dan verwijzen naar de voorwaarden en informatie, zoals verstrekt door de vervoerder zelf. Die heeft een tegenstrijdig belang aan dat van de klant. Op mijn inhoudelijk verhaal heb ik geen weerwoord gezien. Jij bent een andere mening aangedaan, wat natuurlijk prima is, maar ik hoef niet met alle winden mee te waaien.
@alfatron,nou ik ben verder gekomen als je denkt heb er voor geleerd!!
maar heb geen zin om elke discussie helemaal in te gaan op wetsartikelen die je om je oren vliegen...
dus ik laat het hierbij,wens je veel plezier in het neuzen van het burgelijk wetboek

@alfatron,nou ik ben verder gekomen als je denkt heb er voor geleerd!!
maar heb geen zin om elke discussie helemaal in te gaan op wetsartikelen die je om je oren vliegen...
dus ik laat het hierbij,wens je veel plezier in het neuzen van het burgelijk wetboek
-
b767-300er
Een vakantie wordt afgerekend in nachten, niet in seconden.alfatrion schreef: De vakantie van TS is met 12,5 uur ingekort. Als je minder krijgt hoef je ook minder te betalen..
Maar goed om te weten en om rekening mee te houden als ik weer een vluchtwijziging heb en ipv in de ochtend in de avond retour ga. Dan moet ik namelijk bijbetalen.
Welterusten.
Als de vliegtuigmaatschappij tekortschiet is vrijwel alles geoorloofd, maar als de passagier tekortschiet in zelfs maar de kleinste afwijking dan moet deze flink dokken.b767-300er schreef:Een vakantie wordt afgerekend in nachten, niet in seconden.
We moeten het maar normaal vinden dat de vliegtuigmaatschappij een vlucht met 12,5 uur uitstelt, maar als de passagier een kleine spelfout maakt in zijn naam dan kunnen de kosten oplopen tot wel duizend euro. De passagier moet ook flink bij betalen als hij eerder of later wil vertrekken.
Ik geloof graag van je dat gestudeerd heb en ik heb een dergelijk argument vroeger ook wel eens gebruikt. Ik heb dat afgeleerd toen het van een andere student hoorde. Op mij kwam dit erg zwak over, omdat hij daarmee niet aangaf waarom hij inhoudelijk gelijk had. Op dat moment had ik meer vertrouwen in zijn tegenstander die dergelijke argumenten kennelijk niet nodig had. Maar nogmaals ik vind het helemaal niet erg dat jij een andere mening hebt.rozemarijntje schreef:@alfatron,nou ik ben verder gekomen als je denkt heb er voor geleerd!!
-
rozemarijntje
Nee ik ook niet hoor!! Je bent wettelijk goed in dingen uit zoeken...
( serieus)
Maar ik heb wel degelijk mijn diplama op zolder liggen
heel wat voo moeten doen.
Ieder zijn mening!! Daar is een discussie voor
totaal geenproblemen mee!!
( serieus)
Maar ik heb wel degelijk mijn diplama op zolder liggen
Ieder zijn mening!! Daar is een discussie voor
rozemarijntje schreef:Nee ik ook niet hoor!! Je bent wettelijk goed in dingen uit zoeken...
( serieus)
Maar ik heb wel degelijk mijn diplama op zolder liggenheel wat voo moeten doen.
Ieder zijn mening!! Daar is een discussie voortotaal geenproblemen mee!!
een diploma op zolder? beter de kennis in je hoofd hebben.
Ts verwacht na een genoten vakantie grotendeels de reissom terug, vreemde insteek zoals bv een fles bijna leegdrinken en daarna zeggen: het smaakt me niet.
-
rozemarijntje
daaaaaaaaaaaaaaaaaaag har,verkeerde been uit bed

Heb je wel een diploma?Har06 schreef:rozemarijntje schreef:Nee ik ook niet hoor!! Je bent wettelijk goed in dingen uit zoeken...
( serieus)
Maar ik heb wel degelijk mijn diplama op zolder liggenheel wat voo moeten doen.
Ieder zijn mening!! Daar is een discussie voortotaal geenproblemen mee!!
een diploma op zolder? beter de kennis in je hoofd hebben.
Ts verwacht na een genoten vakantie grotendeels de reissom terug, vreemde insteek zoals bv een fles bijna leegdrinken en daarna zeggen: het smaakt me niet.
En dat heb je dan in het hoofd!
Intussen moet je weten dat rozemarijntje i.v.m. haar ziekte niet meer goed kan typen, om dan een tipfout cursief te maken, is toch zwakjes.
Misschien eens in haar profiel kijken en lezen, dan kan je de domme opmerkingen achterwege laten.
-
rozemarijntje
nevermind
van har verwacht ik niet anders!!
je zou haast denken dat het met sommige opmerkingen van har!! soms al weekend is
je zou haast denken dat het met sommige opmerkingen van har!! soms al weekend is
a. ik snuivel niet door de specificaties van profielen heen, wel m,n excuse voor het bold zetten van diploma , sorryrozemarijntje schreef:nevermind![]()
b. mijn verwachtingspatroon is medium.
c. wij zijn OT bezig, Ts heeft hopelijk zich bedacht over z,n schadeclaim.
-
b767-300er
Een vakantie wordt afgerekend in nachten, niet in seconden.alfatrion schreef:Als de vliegtuigmaatschappij tekortschiet is vrijwel alles geoorloofd, maar als de passagier tekortschiet in zelfs maar de kleinste afwijking dan moet deze flink dokken.b767-300er schreef:Een vakantie wordt afgerekend in nachten, niet in seconden.
We moeten het maar normaal vinden dat de vliegtuigmaatschappij een vlucht met 12,5 uur uitstelt, maar als de passagier een kleine spelfout maakt in zijn naam dan kunnen de kosten oplopen tot wel duizend euro. De passagier moet ook flink bij betalen als hij eerder of later wil vertrekken.
.
Maar goed om te weten en om rekening mee te houden als ik weer een vluchtwijziging heb en ipv in de ochtend in de avond retour ga. Dan moet ik namelijk bijbetalen.
Een vliegmaatschappij zoals corendon vertstrekt de tijden onder voorbehoud.
Weet je wat""onder voorbehoud" is/betekend?
-
rozemarijntje
@ har..
Het is goed hoor!nu weet je misschien waarom de foute
Het is goed hoor!nu weet je misschien waarom de foute