pfff
De belangrijkste hiervan is: waarom leg je het begrip kernbeding zo beperkt mogelijk uit wanneer je de totaalprijs hier toerekent? Komt er soms geen koopovereenkomst tot stand omdat het aanbod onvoldoende bepaald is wanneer de verzendkosten niet genoemd worden?
Het antwoord op de 2e vraag is eenduidig Ja, en geeft daarmee ook het antwoord op de 1e vraag.
Als de webshop zou "vergeten" om de behandel- en verzendkosten op het aanbod te vermelden, maar deze uiteindelijk toch bij de incasso of acceptgiro in rekening brengt, kan er sprake van dwaling zijn.
Met andere woorden, de koper zou dan misschien niet op het aanbod zijn ingegaan als hij wist dat er nog een additionele Euro 47,50 betaald diende te worden. Dus logischerwijs is het aanbod onvoldoende bepaald als de webshop de behandelings en vezendingskosten niet op het aanbod vermeld.
Dit klemt des te meer omdat hier gaat om een webshop, waarvan algemeen bekend is dat die door minder overheadkosten vaak goedkoper kunnen aanbieden, maar naar de aard van het bedrijf wel verzendkosten nodig hebben. Daarmee maken de verzendkosten onlosmakelijk deel uit van het aanbod, en dus van de aankoopprijs.
Als de klant de prijs van de webshop wil vergelijken met die van de plaatselijke schoorsteen-hulpmiddelen-gigant, is een verglijk zonder verzendkosten als appels met peren te vergelijken.
( dit geeft ook antwoord op uw vraag waarom de verzendkosten hier tot de kern van de overeenkomst gerekend moet worden)
Het aanbod van de webshop heeft dus een totaalprijs waarvoor de klant de spullen kan ontvangen, en op basis van die prijs neemt de klant de beslissing. Daarmee is deze totaal prijs een kernbeding geworden in de overeenkomst en staat daarmee volledig los van de algemene voorwaarden.
Maar hij heeft het wel volledig uit zijn dikke duim gezogen. De wetsartikelen met betrekking tot algemene voorwaarden zijn bedoelt om onredelijke standaardvoorwaarden te beteugelen. De regeling is in het leven geroepen om de wederpartij, die geen invloed heeft op de eenzijdige inhoud van de algemene voorwaarden, te beschermen tegen het gemak waarmee de gebruiker deze aan hem kan opdringen.
Op zich klopt het natuurlijk dat deze wet de consument dient te beschermen tegen onredelijk voorwaarden.
Wat ik echter heb proberen aan te geven is het volgende. Als op het aanbod met koeieletters in driedubbel zwart staat geschreven dat er ook nog tralala- en hopsakakosten worden berekend over het orderbedrag, zal de consument daar op zijn minst direct vragen over stellen, of zelfs het aanbod niet accepteren.
Gebruikelijk is echter helaas dat dit soort zaken weggestopt worden, in de hoop dat de consument ze niet direct ziet, en het pas duidelijk wordt als de overeenkomst al getekend is.
ALS kosten voor de acceptgiro en verzendkosten een kernbeding zijn en deze staat ergens op de achterkant van de order in font 5 en lichtgrijze inkt afgedrukt, dan zijn deze niet te vernietigen met een beroep op art. 6:233 sub a BW. Immers, dan zijn deze geen beding uit algemene voorwaarden.
Vaak staat op de achterkant van het aanbod en/of de order de algemene voorwaarden afgedrukt