LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Meerheuvel
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 jul 2012 07:09

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste Woekerprofi,

Ik realiseer me net dat er natuurlijk veel te veel typen woekerpolissen zijn om een complete lijst te maken.
Dus laat dat maar.
Maar toch wil ik graag meer weten over jullie systeem van het begeleiden van groepen.

Meerheuvel

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door hakra »

@Meerheuvel

http://www.telegraaf.nl/dft/12614650/__ ... oud__.html

bericht is van vandaag - werk aan de winkel

Meerheuvel
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 jul 2012 07:09

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste Hakra,

Bedankt voor de informatie. Ik heb nu geprobeerd daar een bericht achter te laten, weet nog niet of dat gelukt is, het artikel is geloof ik al wat ouder. Dit topic doet het trouwens goed toch? (Voor de lezers hier, de opzet van dit topic heb ik oorspronkelijk in discussie met Hakra en Arvandongen ontwikkeld.)


Beste Woekerprofi,

Ik heb zitten denken en het is te lastig voor de meeste mensen om zich per polis te organiseren, zelfs op een forum als dit. Dat groeperen kunnen beter organisaties zoals die van jullie doen. Ik ga er van uit dat dit organiseren in groepen alleen interessant is voor relatief kleine polissen voor welke jullie hulp op individuele basis financieel te duur is, maar waarvan de eigenaar toch graag de KIFID route wil bewandelen. Je zou voor deze polissen "De Wachtkamer" kunnen organiseren. Daar kunnen mensen kostenloos en zonder verplichtingen voor jullie of voor hen de gegevens van hun polis droppen, en jij maakt ze dan een offerte wanneer je het aantal van hetzelfde soort polissen commercieel interessant genoeg vindt. Als je ziet dat een van die wachtkamers aardig vol wordt zou je zelfs nog hier of elders een oproep kunnen doen naar nog meer van dezelfde polissen.

Meerheuvel

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door woekerprofi »

Beste Meerheuvel,

Laat nu eerst hier maar eens het zwaan kleef aan beginnen.. ;-)
Net zo lang tot dat dit bericht onwaar wordt: http://www.telegraaf.nl/dft/12614650/__ ... oud__.html

Nee, van rechtbanken moet je ver weg blijven. Beetje serieuze zaak gaat tot en met cassatie Hoge Raad 8 jaar kosten (en tonnen aan proceskosten).

ODIN mikt op KiFiD (en minnelijke regelingen voorafgaand aan doorzetten van procedure).

Groepsvorming inderdaad liefst per verzekeraar/product combinatie.

De hele lijst met "beleggingsverzekeringen" is al te vinden op de KiFiD website: http://www.kifid.nl/overkifid/nieuws/be ... zekeringen

Ook bij groepen beginnen we met de zwaardere zaken, maar lichtere zaken kunnen dan wellicht later op de bagagedrager meeliften.

De werkwijze van groepen is dezelfde als die van LOTGENOTEN: initiatiefnemers moeten zichzelf groeperen en dan contact opnemen met ODIN. Gewoon hier na aanmelding in dit forum zelf subforumpje starten en buiten forum om (priveberichten knop) emailadressen uitwisselen. Zelforganisatie!

PS Ik ben vanaf morgenavond 2 weken in het buitenland, dus laat het even aan jullie over.

De website van de Stichting ODIN is nog volop in ontwikkeling, maar er is nu ook een pagina speciaal voor particulieren (consumenten). Aanmelden kan nu op http://www.stichting-odin.nl/14-387/ontwoekeren.html

Voor degenen die 'woekerprofi' als referentie noemen geldt een zomer/vriendentarief van 50 EUR in plaats van 82,50 EUR. Dan wel geduld hebben tot ik weer aan het werk ben ;-)
Laatst gewijzigd door woekerprofi op 24 aug 2012 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

ClaimConcept schreef:Uitspraak nr. 2012-237 is de meest recente over wat in de volksmond 'woekerpolis' is gaan heten.

Belangrijker nog is de richting die hier door de Geschillencommissie gegeven wordt, nadat de Ombudsman op 7 oktober 2012 liet weten geen ruimte te zien voor een beter resultaat in Woekerpolisclaims.
Voorts heeft Consument niet aannemelijk gemaakt dat de met de Ombudsman overeengekomen regeling omtrent de kosten maximering niet correct is uitgevoerd.
Met andere woorden maak in de klacht aannemelijk dat de kostenmaximering niet correct is uitgevoerd. Door het zelf voor te rekenen.
Dus bepaal het bruto historisch fondsrendement over de gelopen periode.
Neem een afslag van 2.85% van dat rendement, en rent daar alle inleg mee op.
Met fondsrendementen die veel te hoog zijn kan het niet anders zijn dat altijd een compensatie volgt.

Overigens had de Ombudsman conform zijn reglement de gegrondheid van de klacht grondig moeten onderzoeken.
Nu de Ombudsman onder de verantwoordelijkheid van de tweede kamer en de regering valt en dit niet is gebeurd, spelen er kennelijk andere belangen.

zie: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 4#p1620184

Meerheuvel
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 jul 2012 07:09

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste Woekerprofi,

Ik wens je een fijne vakantie en snap als antwoord op dit bericht lang gaat duren.

Maar je commentaar
De werkwijze van groepen is dezelfde als die van LOTGENOTEN: initiatiefnemers moeten zichzelf groeperen en dan contact opnemen met ODIN. Gewoon hier na aanmelding in dit forum zelf subforumpje starten en buiten forum om (priveberichten knop) emailadressen uitwisselen. Zelforganisatie!
is, op grote schaal, volledig onrealistisch. Zo zitten de meeste mensen niet in elkaar.

Veel makkelijker en logischer is:
1) "Dikke" verliespolissen afzonderlijk behandelen. Jullie kosten zijn dan relatief laag voor de klant en hij heeft er baat bij dat al zijn gegevens qua polis en advies tot in detail nagepluisd worden.

2) "De Wachtkamer" opzetten voor alle polissen waarvoor jullie kosten relatief duur zijn. Mensen, eventueel op aanraden door andere organisaties (New Flame, Moneywise?), sturen jullie copien van hun polis, een jaaroverzicht en misschien een stuitingsbrief. Dat moet gratis zijn, er volgt niet meteen een analyse van jullie kant, en het moet ook duidelijk zijn dat dit op langere termijn geheel vrijblijvend is voor alle partijen. De mensen verbonden aan Odin kunnen dan kijken hoe de verschillend wachtkamers (georganiseerd per polis) vol raken en indien interessant tezijnertijd voor de mensen in een wachtkamer een gezamenlijke offerte maken.

3) Alle polissen die door tussenpersonen aangedragen worden, onafhankelijk van "dik of dun" ook in "De Wachtkamer" zetten. Het voordeel van de tussenpersoon is dat hij dan sowieso buiten schot blijft, omdat het groepensysteem zich richt op de gezamenlijke factor namelijk de polis en dus niet op het advies (waar de tussenpersoon verantwoordelijk voor was). En de tussenpersoon maakt toch een goeie beurt bij zijn klanten.
(Aan de lezers hier: voor zover ik het begrepen heb moet de hoofdschade bijna altijd op de verzekeraar verhaald worden op grond van de polis, maar helpt het wel als ook het advies van de tussenpersoon stevig aangeklaagd kan worden, en wordt bij een volledige KIFID uitspraak eventueel ook de tussenpersoon financieel betrokken).

Vraag misschien Bert Jan Tiesinga van New Flame, die ook aan Odin verbonden is, om te helpen bij het opzetten van zo'n systeem. Hij heeft ook te maken met aanmeldingen van klanten met polissen waarvoor wel geld terug te winnen is, maar te weinig om zijn vele uren te rechtvaardigen.

Zo'n Wachtkamer systeem zou wel eens de genadeklap voor de verzekeraars in deze woekerpolisproblematiek kunnen zijn. Namelijk, mensen hoeven niets anders te doen dan hun gegevens gratis bij jullie droppen, en jullie kunnen gewoon wachten tot de wachtkamers vol genoeg zitten. Makkelijker kan het toch niet worden? Moet alleen de KIFID route open blijven, maar met een SP regering wordt die route eerder makkelijker dan moeilijker.

De kleinere polissen moeten meegenomen worden om druk te zetten op de verzekeraars! Als de mensen met de kleinere polissen massaal in beweging komen en successen behalen zullen ook de "luie" mensen met de dik-verlies polissen dat doen, en dat wordt dan een onstuitbare lawine!
De taak van dit forum blijft om voor consumenten te bediscussieren welke van de instanties die KIFID hulp aanbieden efficient en betrouwbaar zijn, anders blijven ze te wantrouwend (zie Telegraaf artikel), zelfs als de noodzakelijke acties gratis en maximaal simpel zijn.

Elementen van het bovenstaande model zullen bij jullie en andere instanties al van toepassing zijn. Echter, alleen door het maximaal simpel en duidelijk te maken kun je voldoende vertrouwen genereren.
En zo'n Wachtkamer systeem verdraagt zich met bijna elk ander systeem, omdat het voor die klanten is die niet gelijk om aandacht vragen.

(ik begin langzamerhand te geloven dat ik de verkeerde carriere gekozen heb)

Meerheuvel

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door woekerprofi »

Voorlopig hier maar mee doen:

De website van de Stichting ODIN is nog volop in ontwikkeling, maar er is nu ook een pagina speciaal voor particulieren (consumenten). Aanmelden kan nu op http://www.stichting-odin.nl/14-387/ontwoekeren.html

Voor degenen die 'woekerprofi' als referentie noemen geldt een zomer/vriendentarief van 50,-- EUR in plaats van 82,50 EUR. Dan wel geduld hebben tot ik weer aan het werk ben ;-)

De eerste aanmeldingen zijn binnen. Wie volgt.

ClaimConcept
Berichten: 1988
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:De hele Tros Radar site is vernieuwd, en daarmee ook de mogelijkheden van het Forum.
Zo kunnen op dit moment berichten niet worden gewijzigd, en dus ook verschrijvingen niet.
In ons bovenstaande bericht moet de datum Ombudsman natuurlijk 7 oktober 2011 zijn.
Inmiddels zijn wijzigingen van eigen berichten wel weer mogelijk

Meerheuvel
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 jul 2012 07:09

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste Woekerprofi,

Hardstikke mooi! De sites zijn zonder meer goed genoeg en ik hoop dat er veel mensen reageren.
Misschien nog even naar de beschrijving van de omzetting (ontwoekeren naar de toekomst) kijken, het is nu niet volledig duidelijk of dat iets kost of bij het bedrag onder aan de pagina inbegrepen zit. Als het onafhankelijke verhalen zijn zou je kunnen overleggen "ontwoekeren naar het verleden" op een aparte pagina te zetten. Maar zoals je zegt, de site is nog in ontwikkeling.
Nou, je verdient een mooie vakantie!

Meerheuvel

Meerheuvel
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 jul 2012 07:09

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Deze hieronder door New Flame elders op dit forum geplaatst http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8&start=20 wil ik er hier graag bij hebben omdat het zijn manier van werken beschrijft.
New Flame, als je dit leest, aan het eind van dit bericht heb ik ook twee opmerkingen/vragen over je tekst.
Re: Aanval op ASR ingezet

Berichtdoor newflame » 26 aug 2012 19:15
@Meerheuvel Boosheid en emotie (hoe begrijpelijk ook) zijn louter contra-productief bij klachtenprocedures en schadevorderingen.

Kans van slagen is er alleen bij een klacht gebaseerd op bewijsbare feiten en een aantoonbaar met die klacht samenhangende schadeberekening.

Ten slotte speelt heel vaak een rol (en niet elke klant vind dat fijn om te horen, niets aan te doen) de vraag of die klant zelf niet ook ten dele eigen schuld heeft. Iemand die de offerte en waardeoverzichten niet gelezen en bewaard heeft en bv pas in 2012 heel boos wordt, kan wel stellen dat hij of zij niet goed geinformeerd is, alleen wat is de betekens ervan als vaststaat dat die informatie toch niet gelezen werd? De klant moet zich als "zorgvuldige lezende leek" hebben gedragen. Financiele deskundigheid wordt niet verwacht maar wel dat de informatie wordt gelezen en vragen worden gesteld als iets niet duidelijk is.

Dit is een van de redenen waarom naar mijn mening klachtenbegeleiding maatwerk is. Iedere polis is net weer anders, de informatie is per product/verzekeraar/jaar/polis net weer anders. En dat geldt ook voor de rol van de adviseur en de rol van de klant zelf.

Om die reden geloof ik niet in collectieve acties of grote aantallen die gestandaardiseerd aangepakt kunnen worden. Alleen een op maat gesneden klacht en schadevordering waarbij de "smoking gun" met liefst de eruit kringelende rook in vol ornaat en met de juiste belichting op tafel gelegd kan worden, heeft kans van slagen.

Uiteraard is het wel zo dat naarmate er klanten zijn (goals Crommentuyn en van Rossum, maar er zijn ook veel tijdens IKP geschikte zaken) die succesvol zijn, anderen die ervaringen kunnen gebruiken voor hun eigen casus.

Over New Flame. De aanpak van New Flame is altijd gericht op twee zaken:

1. er moet uiteraard sprake zijn van aanwijsbare tekortkomingen mbt de informatieverstrekking tijdens de precontractuele fase en/of daarna. Zie de opmerkingen van @woekerpolisprofi die ik volledig onderschrijf.

2. daarnaast moet in vol ornaat (ik doe dat doorgaans met berekeningen die alles duidelijk maken) de "smoking gun" op tafel gelegd worden ter overtuigend bewijs van de schade. Mijn ervaring is dat het groot verschil maakt of je slechts in algemene termen spreekt over b.v. een verborgen hefboom effect, dan wel overtuigend aantoont wat dit effect in euro's heeft aangericht bij de onderhavige polis. De rook kringelt als het ware nog uit de loop van de "smoking gun". Wie daar in slaagt krijgt altijd minimaal een goed gesprek met de verzekeraar en het is mijn bedoeling altijd (en het lukt steeds vaker) dat een gang near GC KiFiD niet meer nodig is.

De 3 meest voorkomende "smoking guns" die ik tot op heden aantref in kansrijke bezwaarprocedures:

1. te hoog voorgestelde voorbeeldkapitalen in de offertes; ik maak gebruik van samen met een actuarieel bureau ontwikkelde software om die offertes te "kraken". Ik kan ook de offerte alsnog volledig transparent maken, d.w.z. hoeveel kosten, orv-premie en beleggingsresultaat zat er verwerkt in ieder scenario (voorbeeldrendement-voorbeeldkapitaal). Neem van mij aan dat bij heel wat verzekeraars sprake is van fouten in de offertesoftware. Kunst is om ze te detecteren en op tafel te leggen.

2. materiele hefboom- en inteereffecten die reeds tot grote schade hebben geleid voordat er enig zicht kwam op de orv-premies (2008, model De Ruiter). Vooral de groep klanten die op leeftijd 45+ in de jaren negentig een spaarhypotheek om liet zetten in een beleggingshypotheek kocht zonder waarschuwing vaak een "reeds bij aanvang op scherp staande tijdbom die alleen niet zou ontploffen bij jaarlijks positieve rendementen zonder veel volatiliteit". En als je dat kunt laten zien zou zelfs de kantonrechter uit den Bosch het snappen. Moet het wel materieel zijn natuurlijk.

3. polissen met periodieke premies en substantiele "eerste kosten". Ik zoek het altijd precies uit maar als vuistregel bij veel polissen geldt: eerste kosten = 10-12% van alle gedurende de hele looptijd overeengekomen periodieke premies. Bij een polis van bv 30 jaar gaat het dus vaak om ca. 3 volle jaarpemies.
Hiervan is ca. 1/3 direct bij aanvang aan de tussenpersoon (A) betaald en 1/3 ook bij aanvang aan de verzekeraar (B). Het laatste 1/3 deel betreft rente (8-10% op jaarbasis) die in rekening is gebracht omdat de verzekeraar zonder het te vertellen een lening (verzekeraars noemen het liever "voorfinanciering") aan de klant verstrekte als onderdeel van de polis. Dat was nodig om (A) en (B) direct bij aanvang uit te kunnen betalen terwijl de klant dat dergelijke bedragen pas na 3 of 4 jaar betaald zou hebben. Wie zo'n smoking gun op tafel kan leggen krijgt echt wel een goed gesprek met de verzekeraar....

Zonder "smoking gun" resteert vaak alleen juridisch gedoe over kleine lettertjes. Ik weet niet of daar zaken mee te winnen zijn. Ik gebruik "de smoking gun" methode. Ale er geen "smoking gun" is, leg ik dat natuurlijk ook uit aan de klant. Te hoge verwachtingen wekken bij woekerpolisklanten is wel het laatste dat je moet doen....
New Flame, mijn vragen/opmerkingen zijn:

-Ik snap dat je de mogelijke klanten duidelijk wilt maken dat ze zelf ook een verantwoordelijkheid hadden, maar je terminologie "zorgvuldig lezende leek" en "indien nodig vragen stellen" is een beetje te streng gezien de recente houding van het KIFID. Het KIFID verlangt nu wel van de consument "enige moeite", maar dat is meer in de trant van dat als op elk papier "overlijdensrisicodekking" stond en de consument claimt niet te hebben begrepen dat het een levensverzekering betrof die consument fout zat. Veel meer echter verlangt het KIFID duidelijke presentatie van de verzekeraars, met een directe weergave van de essentiele kenmerken van een verzekeringsovereenkomst zoals kosten. Moet er bij zeggen dat bij sommige rechtbank uitspraken als ook bij oudere KIFID uitspraken deze lankmoedige houding naar de consument toe, en strenge houding naar de verzekeraar toe, veel minder aanwezig lijken. En moet er ook bij zeggen dat ik nog geen enkele KIFID zaak gezien heb die gewonnen is puur op het argument "indirecte informatie zonder directe kostenspecificering", het schijnt meer de houding van het KIFID te bepalen ten voordele van de consument dan dat het een doorslaggevend argument is. Dus wat ik hier nu doe is gedeeltelijk een zinloos woordenspel, en jij weet al deze dingen vele malen beter dan ik, maar ik wil voorkomen dat mogelijke KIFID gangers op grond van je tekstgebruik denken "oh, ik heb geen vragen gesteld, dus ik heb geen kans".
-Je hebt het over de "smoking gun". Hoe schat je het percentage van woekerpolissen in waar zo'n smoking gun, mits de consument alle papieren goed bewaard heeft, te vinden is?

Meerheuvel

Meerheuvel
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 jul 2012 07:09

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste ClaimConcept,

Ik heb mijn "betuttelende" opmerking in een vorig bericht op dit topic nu weggehaald. Die opmerking was fout van mij omdat het iets betreft wat ik niet weet.

Meerheuvel

Meerheuvel
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 jul 2012 07:09

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Ik heb nog algemene vragen over de lengte van de KIFID processen.

Mijn eerste bericht op deze topic zegt "ongeveer een jaar". Ik baseerde dit op de KIFID uitspraken aangaande beleggingsverzekeringen waar de tijd tussen het eerste vragenformulier van consument aan verzekeraar en de uiteindelijke uitspraak in de laatste 10 processen betrof:
Uitspraak 2012-237, 10 maanden; 2012-175, 13 maanden; 2012-159, 13 maanden; 2012-153, 13 maanden; 2012-152, geen tijd genoemd; 2012-131, 15 maanden; 2012-108, 12 maanden; 2012-81, 11 maanden; 2012-77, 13 maanden; 2012-72, 12 maanden.
Natuurlijk komt daar vaak nog een aantal maand bij op voor het verkrijgen van alle noodzakelijke informatie (hoewel de verzekeraars die ook steeds sneller vrijgeven) en het opstellen van de klacht. Maar ook worden veel zaken voor het einde geschikt, dus zodoende kwam ik op "ongeveer een jaar".

In een KIFID bericht van mei dit jaar http://www.kifid.nl/overkifid/nieuws/ni ... lachten/68 staat in het algemeen over afhandelingen binnen het KIFID verder nog
Slechts 10%, dat zijn toch echt de meest complexe klachten, vergt een behandelingstermijn van meer dan een jaar.
En dan nemen belegginsverzekeringen ook nog eens een aparte positie binnen het KIFID in omdat, zoals ik het begrijp, de Ombudsman zich tegenwoordig onthoudt van oordelen betreffende deze materie. Uit het KIFID jaarverslag 2011http://www.kifid.nl/fileupload/Kifid_jaarverslag_2011.pdf
aldus de Ombudsman:
Vanaf mijn aantreden heb ik de klachten over de beleggingsverzekeringen onbemiddelbaar
verklaard en mij onthouden van een oordeel over de eventuele gegrondheid van een klacht.
aldus de geschillencommissie:
Beleggingsverzekeringen
Beleggingsverzekeringen blijven ook de Geschillencommissie bezighouden. Zoals de Ombudsman in
zijn bijdrage aan dit verslag opmerkt, zijn deze zaken voor hem vaak onbemiddelbaar – bijvoorbeeld
als geklaagd wordt over kosten en de informatie daarover – maar kunnen consumenten deze zaken,
ongeacht het onderwerp, gewoon aan Kifid voorleggen, zodat de Geschillencommissie – en daarna
eventueel de Commissie van Beroep – zich hierover kan uitspreken.
Nou moet ik er verder bij zeggen dat de meeste uitspraken van het KIFID in zake beleggingsverzekeringen die zaken betreft die:
-Geen kans maakten, vaak door slechte formulering
-Heel specifieke zaken waarbij de verzekeraar weinig risico op precedent vorming loopt
-Zaken gevoerd tegen tussenpersonen, die minder dan de verzekeraars weten wanneer ze hun verlies moeten nemen
Bijna al het andere wordt blijkbaar geschikt. Zoals New Flame elders stelde gebeurt dat regelmatig in de allereerste fase, namenlijk tijdens de discussie met de verzekeraar nog voordat het KIFID zich erover buigt, en dan neemt alles samen dus maar een paar maand in beslag. Maar ook na jaren in vergevorderde complexe KIFID zaken kan nog geschikt worden, zoals op dit forum meermaals werd verteld.

Al met al erg lastig om de gemiddelde duur van een KIFID proces voor woekerpolissen in te schatten. Kan iemand hier misschien iets zinvols aan toevoegen, of eventueel uitleggen als ik iets fout zie? En klopt het dat het gemiddeld genomen steeds sneller gaat?

Meerheuvel

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door hakra »

@Meerheuvel

Wat ik erover zou willlen zeggen:

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er sprake is van een doelbewuste strategie door verzekeraars.

Men schikt alle zaken die "lastig" kunnen worden bij de GC, zodat er geen jurisprudentie ontstaat die tegen de
verzekeraar gebruikt kan worden.
Daarentegen worden de zaken waar men met grote waarschijnlijkheid een uitspraak krijgt die negatief is voor de consument, uitgeprocedeerd.
Je krijgt dan publicitair een reeks van uitspraken die voor verzekeraars positief zijn, en voor consumenten negatief, en die uitspraken worden stelselmatig dan aangehaald.
Het ""brain wash" effect is dat consumenten alleen geconfronteerd worden met negatieve uitspraken en die ontmoedigingsstrategie werkt dan weer in het voordeel van verzekeraars.
Het is blufpoker op hoog abstractie nivo.

ClaimConcept
Berichten: 1988
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Onderwerp: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?
Meerheuvel schreef:Beste ClaimConcept,

Ik heb mijn "betuttelende" opmerking in een vorig bericht op dit topic nu weggehaald. Die opmerking was fout van mij omdat het iets betreft wat ik niet weet.
@Meerheuvel,

Excuses aanvaard.

Van deze kant nog wel even een kritische noot, u gebruikt erg veel tekst in uw medelingen en reacties. Dit komt volgens ons de leesbaarheid niet altijd ten goede, het is een feit dat veel gedupeerden juist moeite hebben met goed lezen. Wij proberen ons dan ook op het forum te beperken tot korte 'soundbites'. In uw teksten zitten absoluut goede elementen, laat ze niet verzanden. Daarnaast absoluut onze complimenten aan Bert Jan Tiesinga van New Flame.

Betreffende ons bedrijf ClaimConcept, zoals u terecht stelde hebben wij veel ervaring met Aandelenlease bij het KiFiD, Woekerpolis zit bij ons nog in het stadium van de Interne Klacht Procedure. Dit geldt echter voor de meeste hulpverleners, er zijn nog geen uitspraken van de Geschillencommissie die via hen zijn ingediend nadat de Ombudsman eind 2011 aangaf geen bemiddelende rol meer te kunnen spelen.

Naast kennis van de materie is kennis van de procedure bij het KiFiD essentieel, ook in de IKP-fase, en daar ontbreekt het meestal aan.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door hakra »

@ClaimConcept
nadat de Ombudsman eind 2011 aangaf geen bemiddelende rol meer te kunnen spelen
Die opmerking/vaststelling is tenminste niet helemaal juist.

http://www.kifid.nl/overkifid/nieuws/ni ... s-open-/61

Meerheuvel
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 jul 2012 07:09

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste ClaimConcept
(ik zal dan ook maar "u" gebruiken)

Ik snap uw commentaar dat ik beter wat korter kan schrijven, maar om iets goed samen te vatten (korter weer te geven) kost extra tijd die ik meestal niet heb. Ik vind ook dat ik als niet belanghebbende hier al voldoende voor andere woekerpolisconsumenten doe, dus behalve zo nu en dan een extra uitleg van een begrip of zo geven, ga ik verder geen gekke dingen voor ze doen. Alle informatie is volgens mij nu ook al zo toegankelijk op dit forum dat elke normale burger er iets mee kan. Verder geloof ik dat het mede door mijn "onbeholpen" stijl is dat TrosRadar dit topic ueberhaupt laat bestaan, omdat het verre van een prettig reclamelichtje is. Hoewel mensen als Wevera en Arvandongen prachtige gentleman pennen hebben, hebben ook anderen zoals bijvoorbeeld Hakra soms prachtige stukjes, en ik geniet langzamerhand van de stukjes van al de vaste forumgasten. Ik zie dan ook niet in dat ik de spontaniteit uit mijn eigen schrijven zou moeten halen.

Op het aandelenlease forum van TrosRadar lijkt u goed overeind te blijven, en ik heb geen reden aan te nemen dat de successen die u claimt niet waar zouden zijn. Als er boze klanten van ConsumentenClaim waren hadden die waarschijnlijk ook al een keer gereageerd, dus de afwezigheid van zulke reacties pleit ook in uw voordeel. En uiteindelijk zullen aandelenlease en woekerpolis claim zaken op elkaar lijken.

Blijft een vraag: Hoeveel ervaring heeft u met verzekeringen, onafhankelijk van de woekerpolis questie? Heeft u bijvoorbeeld een (voormalig) verzekeringsadviseur in uw midden? Zonder dat lijkt het me geen gemakkelijke zaak met woekerpolis claims te beginnen.

Mijn voorstel aan u zou zijn:
-Gebruik de locatie. U zit in Joure, niet waar? Veel mensen zullen toch liever een persoonlijk contact hebben dan dingen per mail opsturen.
-Vergroot het vertrouwen. U heeft het vaak over "wij", dus u zult wel een fijne groep collega`s hebben. ALs dat zo is stralen mensen dat ook uit. Ga met z`n allen op de foto en zet die op de site. Leg ook uit wat jullie achtergrond in de financiele wereld is.
-Stel geen gekke financiele eisen. In woekerpolis claims zijn jullie dus beginners, dan kunnen jullie niet van een consument dezelfde vier verschillende bedragen vragen als bij aandelenlease waar jullie wel ervaring hebben. Waarom maakt u niet een zomeraanbod dat bijvoorbeeld de eerste 20 mensen die vanaf nu met u een woekerpolis claim willen starten dit op volledige no cure no pay gaan doen. Dan kunt u leren en voor hen geldt "baat het niet dan schaadt het niet". En nadat u dan successen behaald heeft kunt u in de toekomst de formule alsnog bijstellen.

Meerheuvel

ClaimConcept
Berichten: 1988
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

@Meerheuvel
Als er boze klanten van ConsumentenClaim waren hadden die waarschijnlijk ook al een keer gereageerd, dus de afwezigheid van zulke reacties pleit ook in uw voordeel.
ClaimConcept, niet ConsumentenClaim
Heeft u bijvoorbeeld een (voormalig) verzekeringsadviseur in uw midden?
Twee zelfs, met de nadruk op voormalig, om de schijn van een dubbele agenda te vermijden.

Daarnaast een gecertificeerd mediator en een in bank- en effectenrecht gespecialiseerde advocaat. Overigens wel zelfstandig van elkaar, ook hier is geen sprake van belangenverstrengeling.
In woekerpolis claims zijn jullie dus beginners
Niet dus, zie opmerking hierboven.
Er is alleen aangegeven dat er nog geen woekerpolisclaims bij het KiFiD zijn aangebracht.
Waarom maakt u niet een zomeraanbod dat bijvoorbeeld de eerste 20 mensen die vanaf nu met u een woekerpolis claim willen starten dit op volledige no cure no pay gaan doen.
Vooruit dan maar, bij deze. Waarschuwing vooraf: de verwachtingen zijn vaak te hooggespannen, wij geven een quick scan met een soms teleurstellend advies!

klaasdo
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2012 17:39

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door klaasdo »

Ik heb bericht gehad na vraag of ik af kon kopen na 14,5 jaar .
Ik moet nog bijna 1300 euro eerste kosten betalen bij afkoop !!!
Ik heb altijd mijn spaarloon a 50 euro ingelegd (bij elkaar dus zo 9000 euro)

Nu was mijn opgebouwde waarde bijna 7200 euro.
Ik dacht ..ik wil van die troep af en neem mijn verlies.
Aardige mevrouw aan de telefoon zij dat ik toch echt 7200 kreeg maar nu dus die brief met 7200 -1300 = 5900 euro

Adviseur raadde in 1998 aan om geen 15 jaar te nemen maar eigen keuze datum afkoop .
Verhaal erachter was dat ik dan ook bv na 16 jaar op kon zeggen als dan net de beurs wat lager was bij 15 jaar .
Nu kom ik er pas achter dat ik daarom dus die hoge kosten bij afkoop moet betalen omdat ze dan uitgaan van 40 jaar !!!!!
Ik heb de eerste 5 jaar voordurend in de clinch gelegen met Aegon omdat ik ze toen vaak belde en ze vroeg waarom mijn rekening nog steeds op verlies stond en de koers van het equity fonds toen 20 % hoger was.
Toen is mij altijd verteld dat dat kwam doordat de kosten er de eerste 5 jaar vanaf werden gehaald .
NIET DUS !!! Ze flikken het 15 jaar na dato weer !Link kunt u mooi zien wat ik heb en waar ik jaren geleden al over zeurde.

http://www.iex.nl/Forum/Topic/894758/1/ ... paren.aspx

Ik heb ALLE papieren gelukkig gevonden . Zelfs de met pen berekende bedragen die ik zou krijgen bij uitbetaling na 15 jaar . Het zou dan minimaal 46000 GULDEN moeten zijn . Helemaal NIKS over kosten bij stoppen na 15 jaar ,nog sterker ...ik kan helemaal niks over kosten vinden in brochure enz enz.
Ze hebben het ook constant over kapitaalsparen ipv fundbeleggen

ps uitbetaling zou dus nu geen 46000 gulden zijn maar 5800 euro

Nu wil ik de strijd weer aangaan . Ik heb mij maar gelijk ingeschreven bij ODIN.

Vraag : moet ik nu gewoon afwachten op woekerprofi voor hulp of alvast brief naar Aegon gaan sturen ??

Alvast bedankt !

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door jammer »

Ik zou alvast maar een brief aan aegon opstellen. Als u ooit nog eens een Kifid procedure wil opstarten moet u eerst vele malen geklaagd hebben bij de verzekeraar. Als u er dan niet uitkomt moet u weer aan de verzekeraar schrijven maar DAN aan de DIRECTIE van de Hoofdklachten Afdeling.
Als zij er dan niks mee/aan doen. Dan pas mag u de klacht voorleggen aan de Kifid. En mocht de verzekeraar u financiel tegemoet willen komen kunt u als nog aan Odin vragen is de compensatie voldoende of zit er meer in......

Wat ik OOK zou doen het is VEEL werk alles doorlezen op het forum van Felix Beijer en Jammer....Wij hebben deze lange weg bewandeld en al onze bevindingen op geschreven op dit forum.
onder:
aegon 1
aegon 2
aegon 3
jammer is uitgenodigd bij de aegon
fundsparen

Als u DIT doorgelezen heeft weet u waar de schoen wring in u product. (ik had ook een fundsparen en een fundpensioen en ook nog een koersplan)

Meerheuvel
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 jul 2012 07:09

Re: WIE KAN ONS HELPEN MET KIFID PROCESSEN?

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste ClaimConcept,

Sorry voor mijn CC verschrijving. Ik vind jullie presentatie hier nu duidelijk genoeg, en dit zomeraanbod legt alle risico bij jullie en is ideaal voor de consument, dus ik wens jullie succes!

Meerheuvel

Gesloten